Enhedslisten og forsvar

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Thomas31
Indlæg: 2586
Tilmeldt: 12. mar 2016, 01:47
Kort karma: 88
Likede indlæg: 2446

Re: Enhedslisten og forsvar

Indlægaf Thomas31 » 12. mar 2022, 12:27

ajnaM skrev:Jeg ved ikke, hvordan vi har prøvet at ‘nærme’ os russerne. I russisk optik kan man også se østudvidelser af EU, styrket samarbejde med USA og et NATO, der har op mod 20 gange Ruslands forsvarsbudget, som det modsatte.

Og det har jo tilsyneladende ikke haft den ønskede effekt.



Jeg har som sagt ingen gode løsninger, og jeg har jo (heldigvis) yderst begrænset indflydelse på det område. Jeg beskæftiger mig med - og har mit fokus på - vores offentlige sektor. Og der kan jeg bare se, at det her får ENORME negative konsekvenser - endda i en periode, der i forvejen bliver virkelig hård.


Jeg er så uenig, som det er muligt at være i, hvad jeg kun kan opfatte som ekstreme holdninger til forsvar, der vil garantere demokratiernes undergang. At afvæbne foran Putin er en garanti for krig. Og uanset hvilke udfordringer, du ser i den offentlige sektor, så er der ingen tvivl om, at levefoden, især for de svageste, er uendelig meget højere end for bare få årtier siden og historisk uden sidestykke. NATO har spillet en stor rolle i at sikre stabilitet og økonomisk udvikling.

Når det er sagt, er jeg egentlig enig i, at oprustning ikke nødvendigvis virker helt logisk, og reelt handler det jo også om signalpolitik ift, hvad man lovede for år tilbage. Det er blevet et formål i sig selv at bruge penge for at vise forsvarsvilje. Forhåbentlig finder man ud af at bruge pengene mere konstruktivt og med relevante formål, men argumentet skal aldrig være, at vi ikke har råd til et forsvar, fordi vi hellere vil bruge penge på noget andet.
0
K.toldam
Indlæg: 4170
Tilmeldt: 15. dec 2021, 16:53
Kort karma: 18
Likede indlæg: 1793

Re: Enhedslisten og forsvar

Indlægaf K.toldam » 12. mar 2022, 12:39

Raenil skrev:
K.toldam skrev:Jeg tror de vil sidde i rundkreds og ryge fjolletobak mens de synger - i kan ikke slå os ihjel -

Givet startoplægget, kan du så komme med et lidt mere eftertænksomt bud, eller skal jeg bare få tråden lukket?


Du spørger om
Raenil skrev:hvad det egentlig er enhedslisten vil på forsvarsområdet.



Mit svar er :
]Jeg tror de vil sidde i rundkreds og ryge fjolletobak mens de synger - i kan ikke slå os ihjel -
0
Der burde laves en lov i imod PaP SugerøR
Brugeravatar
Brok
Indlæg: 670
Tilmeldt: 10. okt 2017, 16:05
Kort karma: 11
Likede indlæg: 374

Re: Enhedslisten og forsvar

Indlægaf Brok » 12. mar 2022, 20:41

Jeg tror der er for mange der ikke rigtig vil godtage demokratiet.

Men der er flere partier i folketinget jeg sagtens kunne undvære ud over EL.
0
K.toldam
Indlæg: 4170
Tilmeldt: 15. dec 2021, 16:53
Kort karma: 18
Likede indlæg: 1793

Re: Enhedslisten og forsvar

Indlægaf K.toldam » 13. mar 2022, 15:23

Brok skrev:Jeg tror der er for mange der ikke rigtig vil godtage demokratiet.

Men der er flere partier i folketinget jeg sagtens kunne undvære ud over EL.

Radikale, frie grønne og alternativet så jeg gerne forsvandt.
1
Der burde laves en lov i imod PaP SugerøR
Brugeravatar
Dawwty
Indlæg: 2122
Tilmeldt: 6. aug 2019, 11:03
Kort karma: 13
Likede indlæg: 1212

Re: Enhedslisten og forsvar

Indlægaf Dawwty » 13. mar 2022, 16:29

Brok skrev:Enhedslisten kunne jo også være folk der bare ikke ønskr krig død og ødelæggelse.

Som om at andre ønskede det!!!

Det ikke at ønske det, retfærdiggøre ikke urealistisk løsninger.
0
Brugeravatar
Brok
Indlæg: 670
Tilmeldt: 10. okt 2017, 16:05
Kort karma: 11
Likede indlæg: 374

Re: Enhedslisten og forsvar

Indlægaf Brok » 14. mar 2022, 08:05

Dawwty skrev:
Brok skrev:Enhedslisten kunne jo også være folk der bare ikke ønskr krig død og ødelæggelse.

Som om at andre ønskede det!!!

Det ikke at ønske det, retfærdiggøre ikke urealistisk løsninger.


Ja i min optik har oprustning aldrig ført til fred.
0
Brugeravatar
Dawwty
Indlæg: 2122
Tilmeldt: 6. aug 2019, 11:03
Kort karma: 13
Likede indlæg: 1212

Re: Enhedslisten og forsvar

Indlægaf Dawwty » 14. mar 2022, 11:00

Brok skrev:
Dawwty skrev:
Brok skrev:Enhedslisten kunne jo også være folk der bare ikke ønskr krig død og ødelæggelse.

Som om at andre ønskede det!!!

Det ikke at ønske det, retfærdiggøre ikke urealistisk løsninger.


Ja i min optik har oprustning aldrig ført til fred.

Nej men mangel på samme har ført til nederlag og besættelse.
0
Brugeravatar
Arend
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 13. jan 2021, 11:33
Kort karma: 22
Likede indlæg: 1199

Re: Enhedslisten og forsvar

Indlægaf Arend » 14. mar 2022, 11:28

For knap 20 år siden udgav Aschehougs Forlag en meget læst bog af Lars Hovbakke Sørensen: Et kontinent i krig – Europas historie gennem 1000 år.

Lars Hovbakke Sørensen påviser, at der stort set konstant har været krig i Europa gennem 1.000 år. Ikke hele Europa har konstant været i krig - men der har næsten konstant været krig et eller andet sted i Europa.

Den konstante krigsførelse har medført meget få ændringer - for hvis man tager de store briller på, så ligner grænserne i dag grænserne, som de var for 1.000 år siden.

http://www.historie-online.dk/boger/anmeldelser-5-5/krig-og-terror-militaervaesen-vaben-den-kolde-krig/et-kontinent-i-krig

Det vil jo sige, at det ikke giver meget mening at tænke på, hvordan vi kan undgå krig - fordi krig er det normale.

Er det moderne menneske så blevet klogere i dag?

Jeg tror det ikke, selvom der har været en sjældent rolig periode i Europa siden 2. verdenskrig. Det er sandsynligvis på grund af dannelsen af EU.

Det må være i dette lys, man skal analysere Enhedslistens politik. Krig ligger i menneskets natur (som art).
0
I krig er sandheden det første offer
Brugeravatar
decibell
Moderator
Indlæg: 7519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:02
Kort karma: 339
Geografisk sted: Oldtiden
Likede indlæg: 8608

Moderation

Indlægaf decibell » 14. mar 2022, 15:11

Tråd lukket på anmodning fra TS.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"