Israel og Mellemøsten

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
K.toldam
Indlæg: 4212
Tilmeldt: 15. dec 2021, 16:53
Kort karma: 18
Likede indlæg: 1794

Re: Israel og Mellemøsten

Indlægaf K.toldam » 3. apr 2024, 17:06

deliciouscookie skrev:
K.toldam skrev:
abcd skrev:
HerErJeg skrev:Jeg kan ikke lade være med at drage paralleler til nazismen som jo gjorde hvad som helst for at fjerne jøder fra jordens overflade.
Men sådan helt skåret ind til benet, så ser Israel vel ikke nogen problemer i, at de skal udsætte palæstinenserne for præcis det samme?
Ikke lige KZ lejre, udover at hele Gazastriben dybest set kan betegnes som værende en KZ lejr hvor kun død og ødelæggelse venter.
Hvis enhver palæstinenser blev udryddet/fjernet fra jordens overflade, så ville det vel være en god dag i Israel?


Hvordan synes du Israel skulle reagere på terrorangrebet d. 7. oktober?
Er du enig i at Hamas nødvendigvis må udslettes, eller skal Israel kunne tolerere Hamas' eksistens?

Der er så mange der kritiserer Israels krigsførelse, men der er ingen der svarer på hvordan de burde håndtere det. Hvor mange civile palæstinensere må dø i krigen imod Hamas? 0?

Nu du sammenligner med nazismen, var der helt sikkert mange flere civile tyskere som døde i de allieredes krig imod nazismen, end der er palæstinensere der er døde under Israels krig imod Hamas. Var de allierede så også en slags nazister der ønskede alle tyskere udryddet fra Jordens overflade?


Israel burde ophøre med ulovlige bosættelser der smider palæstinenser væk fra de steder palæstinenser bor, derfor ser jeg angrebet den 7. Som modtryk, som burde få Israel til at fjerne alle bosættelser.

Det lyder som om du retfærdiggøre 7 oktober angrebet og legitimere det som frihedskamp?


Det gør jeg helt klart.
0
Der burde laves en lov i imod PaP SugerøR
Brugeravatar
Ubiquitous
Indlæg: 432
Tilmeldt: 23. apr 2016, 10:58
Kort karma: 14
Likede indlæg: 505

Re: Israel og Mellemøsten

Indlægaf Ubiquitous » 3. apr 2024, 17:19

Moe skrev:Israels primære ansvar er at beskytte deres egen befolkning, herefter deres væbnede styrker og hernæst den fjendtlige civilbefolkning. Så længe det er inden for reglerne, hvilket det er, hvis vi ser bort fra fake news propagandaen fra Hamas og de moralske støtter, som ønsker Israels nederlag, så er der ikke nogen rimelig grund til at antage, at denne krig er anderledes end alle de andre. Ja, der sker fejl, og nogle begår måske endda krigsforbrydelser, men det sker i mange krige, det er ikke usædvanligt, og der er øredøvende stilhed fra dig og alle de andre Hamas-støtter angående de andre krige, som I ikke taler om eller viser sympati for. Det er kun israels krig, som I viser interesse for, og det i sig selv er meget sigende.


Uanset, hvor mange gange du påstår, at jeg støtter Hamas, så er det stadig løgn. Jeg forstår ikke helt, hvorfor du tror det gavner din sag at lyve. Det gør dig bare endnu mindre troværdig, og du kan i forvejen ikke underbygge dine påstande.

Indtil videre er der dræbt omkring 200 nødhjælpsarbejdere og 100 journalister i de sidste 6 måneder. Enten er IDF det uheldigste militær i verden, eller også er det bevidst.

Alt det der med, at man ikke kan kritisere X uden samtidigt at kritisere alt muligt andet er noget vrøvl. Jeg ville kalde det et retorisk trick, hvis det ikke var så dumt.

Man kan jo kun tage til efterretning, at du mener, at man ikke kan forsvare sig uden at begå krigsforbrydelser. Heldigvis er du bare internetkriger. Hvis det får dig til at sove bedre om natten, så kan jeg godt forstå, at du bliver nødt til at tro på, at det hele bare er fake news.

Du er på den forkerte side af historien.
Senest rettet af Ubiquitous 3. apr 2024, 18:50, rettet i alt 2 gange.
2
fisken80
Indlæg: 22745
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1146
Likede indlæg: 53416

Re: Israel og Mellemøsten

Indlægaf fisken80 » 3. apr 2024, 18:07

Moe skrev:
fisken80 skrev:
abcd skrev:
fisken80 skrev:Med den nuværende strategi? Tror du da, at Hamas-lederne opholder sig i Gaza i skrivende stund? Er det en realistisk strategi for at komme af med Hamas at sønderbombe civile og nødhjælpsarbejdere?

Men hverken det Nazi-Tyskland gjorde eller det de allierede gjorde var i orden. Så hvorfor mener du, at det giver mening, at inddrage de allieredes terrorbombninger af civile som et forsvar for Israels handlinger?


Jeg spurgte først. Hvad synes du Israel skal gøre? Må de udslette Hamas? Og hvordan gør de det i givet fald? Når du har udlagt den gode strategi, som jeg må formode du ligger inde med, kan jeg forholde mig til om den er bedre end den eksisterende.


Jeg tror slet ikke på det overhovedet er muligt at udrydde Hamas. Så den nuværende strategi fører noget som helst med sig ud over en masse civile ofre og international fordømmelse. I virkeligheden risikerer den nuværende strategi at koste Israel en hel del mere end de vinder ved den.

Så nu spørger jeg dig igen: tror du selv på, at Hamas-lederne opholder sig i Gaza i skrivende stund? Er deres nuværende strategi realistisk?

Ingen påstår at Hamas eller islamisme som ideologi kan udryddes, men målet er at udrydde deres militære formåen i Israel, det er det, som Israel officielle har sagt til omverdenen, er målet.

Det er absolut opnåeligt, og er formentlig snart opnået.

Men dit problem er nok mere, at du ser Hamas som frihedskæmpere, som bare går lidt over gevind med deres metoder, at dræbe er ok, men at torturere børn måske lidt for meget, men Israel er en illegitim stat, ikke?


Nej, jeg ser Hamas som terrorister og jeg mener uden tvivl, at Israel har ret til at eksistere som stat og at de har ret til at forsvare sig. Men den ret giver dem IKKE samtidig ret til at begå krigsforbrydelser.
Og det giver dem heller ikke ret til at udslette det palæstinesiske folk.
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Dawwty
Indlæg: 2126
Tilmeldt: 6. aug 2019, 11:03
Kort karma: 13
Likede indlæg: 1216

Re: Israel og Mellemøsten,

Indlægaf Dawwty » 3. apr 2024, 22:03

K.toldam skrev:
Dawwty skrev:Du beviser bare at jeg siger noget forkert, hvis du da har noget at bevise. Det eneste jeg ser, er politiske holdninger, og alle kan jo mene politisk hvad de vil.


Tillod mig at fjerne de omkring 1200 citater at citater :slem:

Men at USA er holdt op med at nedlægge veto i FN for at beskytte Israel, er en ændring, også kan i diskuterer om det er politisk eller juridisk, men hvis vesten holder op med holde med Israel og de muslimske naboer, så bliver det ikke nemt at være Israel

Det er sandt, men det er et politisk pres og politiske begrundelser, ikke juridiske.

Nu har vi ikke detaljerne som der skal indgå i en evt retsag, men jeg tvivler på at Sydafrika kan løfte bevisbyrden. Reelt skal du have dokumentation, som vi så det i Jugoslavien eller Nazityskland, for at det kan føre til domme om folkedrab.

Krigsforbrydelser er som jeg tidligere har sag, enkeltsager imod individer for konkrete hændelser og i en anden retsinstans - som Israel i øvrigt ikke er underlagt.

Det jeg siger er simpelthen, der er forskel på juridiske konsekvenser baseret på beviser og politiske fordømmelser som ikke kræver beviser eller at være sandhed for at få betydning.

Det synes jeg bare man skal anerkende, når man råber op om ord, som har juridisk betydning.
0
K.toldam
Indlæg: 4212
Tilmeldt: 15. dec 2021, 16:53
Kort karma: 18
Likede indlæg: 1794

Re: Israel og Mellemøsten,

Indlægaf K.toldam » 4. apr 2024, 06:04

Dawwty skrev:
K.toldam skrev:
Dawwty skrev:Du beviser bare at jeg siger noget forkert, hvis du da har noget at bevise. Det eneste jeg ser, er politiske holdninger, og alle kan jo mene politisk hvad de vil.


Tillod mig at fjerne de omkring 1200 citater at citater :slem:

Men at USA er holdt op med at nedlægge veto i FN for at beskytte Israel, er en ændring, også kan i diskuterer om det er politisk eller juridisk, men hvis vesten holder op med holde med Israel og de muslimske naboer, så bliver det ikke nemt at være Israel

Det er sandt, men det er et politisk pres og politiske begrundelser, ikke juridiske.

Nu har vi ikke detaljerne som der skal indgå i en evt retsag, men jeg tvivler på at Sydafrika kan løfte bevisbyrden. Reelt skal du have dokumentation, som vi så det i Jugoslavien eller Nazityskland, for at det kan føre til domme om folkedrab.

Krigsforbrydelser er som jeg tidligere har sag, enkeltsager imod individer for konkrete hændelser og i en anden retsinstans - som Israel i øvrigt ikke er underlagt.

Det jeg siger er simpelthen, der er forskel på juridiske konsekvenser baseret på beviser og politiske fordømmelser som ikke kræver beviser eller at være sandhed for at få betydning.

Det synes jeg bare man skal anerkende, når man råber op om ord, som har juridisk betydning.


jeg ved ikke lige hvorfor du blander en retsag ind i en FN beslutning :gruble:

er det for at indgå at kommenterer på ændringen fra USA side om at de er holdt op med at nedlægge veto for at beskytte israel
0
Der burde laves en lov i imod PaP SugerøR
Brugeravatar
Moe
Indlæg: 4316
Tilmeldt: 9. sep 2022, 11:34
Kort karma: 23
Likede indlæg: 1222

Re: Israel og Mellemøsten

Indlægaf Moe » 4. apr 2024, 07:18

K.toldam skrev:
deliciouscookie skrev:
K.toldam skrev:
abcd skrev:
HerErJeg skrev:Jeg kan ikke lade være med at drage paralleler til nazismen som jo gjorde hvad som helst for at fjerne jøder fra jordens overflade.
Men sådan helt skåret ind til benet, så ser Israel vel ikke nogen problemer i, at de skal udsætte palæstinenserne for præcis det samme?
Ikke lige KZ lejre, udover at hele Gazastriben dybest set kan betegnes som værende en KZ lejr hvor kun død og ødelæggelse venter.
Hvis enhver palæstinenser blev udryddet/fjernet fra jordens overflade, så ville det vel være en god dag i Israel?


Hvordan synes du Israel skulle reagere på terrorangrebet d. 7. oktober?
Er du enig i at Hamas nødvendigvis må udslettes, eller skal Israel kunne tolerere Hamas' eksistens?

Der er så mange der kritiserer Israels krigsførelse, men der er ingen der svarer på hvordan de burde håndtere det. Hvor mange civile palæstinensere må dø i krigen imod Hamas? 0?

Nu du sammenligner med nazismen, var der helt sikkert mange flere civile tyskere som døde i de allieredes krig imod nazismen, end der er palæstinensere der er døde under Israels krig imod Hamas. Var de allierede så også en slags nazister der ønskede alle tyskere udryddet fra Jordens overflade?


Israel burde ophøre med ulovlige bosættelser der smider palæstinenser væk fra de steder palæstinenser bor, derfor ser jeg angrebet den 7. Som modtryk, som burde få Israel til at fjerne alle bosættelser.

Det lyder som om du retfærdiggøre 7 oktober angrebet og legitimere det som frihedskamp?


Det gør jeg helt klart.

Det siger en hel del, og det afslører hvilke mennesker der står bag profilen og hvorfor holdningerne er som de er. Det er på ingen måde neutralt eller tilnærmelsesvist objektivt, men en klar sympatierklæring til Hamas.
1
Homer: “Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that’s even remotely true. Facts schmacts.”
Brugeravatar
Moe
Indlæg: 4316
Tilmeldt: 9. sep 2022, 11:34
Kort karma: 23
Likede indlæg: 1222

Re: Israel og Mellemøsten

Indlægaf Moe » 4. apr 2024, 07:34

Ubiquitous skrev:
Moe skrev:Israels primære ansvar er at beskytte deres egen befolkning, herefter deres væbnede styrker og hernæst den fjendtlige civilbefolkning. Så længe det er inden for reglerne, hvilket det er, hvis vi ser bort fra fake news propagandaen fra Hamas og de moralske støtter, som ønsker Israels nederlag, så er der ikke nogen rimelig grund til at antage, at denne krig er anderledes end alle de andre. Ja, der sker fejl, og nogle begår måske endda krigsforbrydelser, men det sker i mange krige, det er ikke usædvanligt, og der er øredøvende stilhed fra dig og alle de andre Hamas-støtter angående de andre krige, som I ikke taler om eller viser sympati for. Det er kun israels krig, som I viser interesse for, og det i sig selv er meget sigende.


Uanset, hvor mange gange du påstår, at jeg støtter Hamas, så er det stadig løgn. Jeg forstår ikke helt, hvorfor du tror det gavner din sag at lyve. Det gør dig bare endnu mindre troværdig, og du kan i forvejen ikke underbygge dine påstande.

Indtil videre er der dræbt omkring 200 nødhjælpsarbejdere og 100 journalister i de sidste 6 måneder. Enten er IDF det uheldigste militær i verden, eller også er det bevidst.

Alt det der med, at man ikke kan kritisere X uden samtidigt at kritisere alt muligt andet er noget vrøvl. Jeg ville kalde det et retorisk trick, hvis det ikke var så dumt.

Man kan jo kun tage til efterretning, at du mener, at man ikke kan forsvare sig uden at begå krigsforbrydelser. Heldigvis er du bare internetkriger. Hvis det får dig til at sove bedre om natten, så kan jeg godt forstå, at du bliver nødt til at tro på, at det hele bare er fake news.

Du er på den forkerte side af historien.

Jeg opfatter dine udtalelser som en støtte til Hamas gennem det narrative, du fremfører, fordi det synes at udfordre Israels legitimitet, opfordre til nedlæggelsen af den jødiske stat og synes at støtte en sejr for islamiske kræfter, hvilket Toldam omtaler som befrielsen af Palæstina.

Hvis dine holdninger adskiller sig fra det, så er du velkommen til at udtrykke dem klart og korrigere min opfattelse. Men det kræver, at du kommunikerer noget andet, end du hidtil har gjort.

Om det er uheld, inkompetence eller bevidst at gå efter nødhjælpsarbejdere, eller om de var legitime mål, det ved du og ikke noget om, vi har ikke de informationer der skal til, det er ren gæt.

Det handler ikke om at man ikke kan kritisere X uden samtidigt at kritisere alt muligt andet, det handler om konsekvenserne af det man kritiserer.

Hvis man kritiserer Israels selvforsvar, og ikke kan give et bedre bud på hvordan og hvad de realistisk kan gøre anderledes, så taler man for Israels kapitulation. Det er altså den logiske konsekvens af det du siger, som jeg taler om.

Jeg har ingen problemer med, at nogen kritiserer politikere uanset i hvilket land, for deres politik, men det er anderledes, når du kritiserer legitime rettigheder hvor konsekvenserne for dine påstande er krænkende i sig selv. F.eks. hvis konsekvensen er at, Israel ikke kan forsvare sig selv imod terror og militære angreb.

Jeg mener, at man både kan og skal forsvare sig, uden at begå krigsforbrydelser. Men jeg mener også, at du og jeg andre ikke ved om der er begået krigsforbrydelser, eftersom I mangler både faktuel og konkret indsigt, samt den juridiske baggrund for at kunne sige om det er tilfældet.

Indtil den dag, hvor der er dømt for krigsforbrydelser, så er man uskyldig som udgangspunkt, ud fra at man er uskyldig indtil man er dømt.

Efter min opfattelse, så er du en internetkriger, som sover bedre om natten, ved at tro på fake news og at du står på den forkerte side af historien.
1
Homer: “Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that’s even remotely true. Facts schmacts.”
Brugeravatar
EmoJanice
Indlæg: 1386
Tilmeldt: 4. dec 2017, 15:17
Kort karma: 13
Geografisk sted: Rødovre
Likede indlæg: 334
Kontakt:

Re: Israel og Mellemøsten

Indlægaf EmoJanice » 4. apr 2024, 10:14

Moe skrev:
EmoJanice skrev:
Moe skrev:
EmoJanice skrev:Stort set hver gang at danske medier har reportager dernede fra så taler de om Gaza og Vestbredden som besatte områder. TV2 har interviewet forkvinden for Nachala - Daniella Weiss, der angivelig har en venteliste på 500 familier, der vil etablere bosættelser på Gaza.

Og vælger vi at kalde det etnisk udrensning, så er hun ligeglad. Det er den slags parter, Israels regering støttes af.

Terrorangrebet var på ingen måde acceptabelt, men tak for kaffe i forhold til hendes udtalelser der støttes af alt for mange i Israel. EU burde sætte bevægelser som hendes på EU's terrorliste, ligesom USA har forbudt navngivne folk fra Israel indrejse.

Du kan kalde det etnisk udrensning, siger højreradikal organisation om mulige Gaza-bosættelser (TV2 Nyhederne)

Det er fint at tale om den problematik, men det ændrer ikke på krigen eller hvordan den må udkæmpes.

Krigen skyldes ikke bosættelser, som Israel i øvrigt kunne gøre lovlige, hvis de selv vil.

Det er ikke nogen i udlandet, som kan bestemme, om de skal være lovlige eller ej - det er et internet anliggende.


Omtrent lige så internt som når Rusland laver ændringer på Krim, i Donetsk oblast og i Luhansk oblast. Det internationale samfund ser det ikke på den måde.

Dit svar forudsætter at Gaza og Vestbredden er selvstændige nationer, men det er de ikke, derfor er dit svar baseret på en eklatant fejlantagelse.

Vestbredden var en del af Jordan, indtil Israel startede en angrebskrig og besatte området, ligesom Rusland har startet en angrebskrig for at "befri" Donesk og Luhansk, så de kunne blive selvstyrede områder (Rusland anerkender to selvstændige Folkerepublikker, som resten af verdenen ikke anerkender).

Gaza var en administrativ del af Ægypten før Israel angreb Ægypten i 1967 og besatte området.
1
Brugeravatar
PerXX
Indlæg: 1385
Tilmeldt: 25. maj 2016, 13:53
Kort karma: 154
Likede indlæg: 4595

Re: Israel og Mellemøsten

Indlægaf PerXX » 4. apr 2024, 10:15

Medier snakker om at Iran kan angribe Israel snarligt:
https://twitter.com/nexta_tv/status/1775772333837353038
0
Brugeravatar
EmoJanice
Indlæg: 1386
Tilmeldt: 4. dec 2017, 15:17
Kort karma: 13
Geografisk sted: Rødovre
Likede indlæg: 334
Kontakt:

Re: Israel og Mellemøsten

Indlægaf EmoJanice » 4. apr 2024, 10:20

PerXX skrev:Medier snakker om at Iran kan angribe Israel snarligt:
https://twitter.com/nexta_tv/status/1775772333837353038


Det er klart at Iran vil reagere, når Israel ødelægger deres ambassader i lande som ikke har været en del af den nuværende krig. Syrien er svækket efter års borgerkrig. Det står klart hvor de kun er i stand til at brokke sig en smule over at Israel dræber deres borgere, som måtte befinde sig i nærheden af bygninger som burde nyde en form for diplomatisk beskyttelse.

Jeg ved dårligt hvor udenlandske ambassader er placeret i Danmark og kunne også blive et tilfældigt offer, hvis jeg gik på gaden et tilfældigt sted i København hvor der kunne ligge en ambassade. Den tanke bryder jeg mig ikke om. Det virker som noget af en uskik at eskalere krigen på den måde.
1
Brugeravatar
Moe
Indlæg: 4316
Tilmeldt: 9. sep 2022, 11:34
Kort karma: 23
Likede indlæg: 1222

Re: Israel og Mellemøsten

Indlægaf Moe » 4. apr 2024, 10:58

EmoJanice skrev:
Moe skrev:
EmoJanice skrev:
Moe skrev:
EmoJanice skrev:Stort set hver gang at danske medier har reportager dernede fra så taler de om Gaza og Vestbredden som besatte områder. TV2 har interviewet forkvinden for Nachala - Daniella Weiss, der angivelig har en venteliste på 500 familier, der vil etablere bosættelser på Gaza.

Og vælger vi at kalde det etnisk udrensning, så er hun ligeglad. Det er den slags parter, Israels regering støttes af.

Terrorangrebet var på ingen måde acceptabelt, men tak for kaffe i forhold til hendes udtalelser der støttes af alt for mange i Israel. EU burde sætte bevægelser som hendes på EU's terrorliste, ligesom USA har forbudt navngivne folk fra Israel indrejse.

Du kan kalde det etnisk udrensning, siger højreradikal organisation om mulige Gaza-bosættelser (TV2 Nyhederne)

Det er fint at tale om den problematik, men det ændrer ikke på krigen eller hvordan den må udkæmpes.

Krigen skyldes ikke bosættelser, som Israel i øvrigt kunne gøre lovlige, hvis de selv vil.

Det er ikke nogen i udlandet, som kan bestemme, om de skal være lovlige eller ej - det er et internet anliggende.


Omtrent lige så internt som når Rusland laver ændringer på Krim, i Donetsk oblast og i Luhansk oblast. Det internationale samfund ser det ikke på den måde.

Dit svar forudsætter at Gaza og Vestbredden er selvstændige nationer, men det er de ikke, derfor er dit svar baseret på en eklatant fejlantagelse.

Vestbredden var en del af Jordan, indtil Israel startede en angrebskrig og besatte området, ligesom Rusland har startet en angrebskrig for at "befri" Donesk og Luhansk, så de kunne blive selvstyrede områder (Rusland anerkender to selvstændige Folkerepublikker, som resten af verdenen ikke anerkender).

Gaza var en administrativ del af Ægypten før Israel angreb Ægypten i 1967 og besatte området.

Jeg gentager, dit svar forudsætter, at Gaza og Vestbredden er selvstændige nationer, hvilket ikke er tilfældet.

Både Jordan og Ægypten har afstået områderne til Israel og gør ikke krav på dem, der er heller ikke et selvstændigt Palæstina.
0
Homer: “Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that’s even remotely true. Facts schmacts.”
Brugeravatar
Moe
Indlæg: 4316
Tilmeldt: 9. sep 2022, 11:34
Kort karma: 23
Likede indlæg: 1222

Re: Israel og Mellemøsten

Indlægaf Moe » 4. apr 2024, 11:00

EmoJanice skrev:
PerXX skrev:Medier snakker om at Iran kan angribe Israel snarligt:
https://twitter.com/nexta_tv/status/1775772333837353038


Det er klart at Iran vil reagere, når Israel ødelægger deres ambassader i lande som ikke har været en del af den nuværende krig. Syrien er svækket efter års borgerkrig. Det står klart hvor de kun er i stand til at brokke sig en smule over at Israel dræber deres borgere, som måtte befinde sig i nærheden af bygninger som burde nyde en form for diplomatisk beskyttelse.

Jeg ved dårligt hvor udenlandske ambassader er placeret i Danmark og kunne også blive et tilfældigt offer, hvis jeg gik på gaden et tilfældigt sted i København hvor der kunne ligge en ambassade. Den tanke bryder jeg mig ikke om. Det virker som noget af en uskik at eskalere krigen på den måde.

Det er i hvert fald et alternativt mål, det ville have givet mere mening at bombe atomfaciliteterne i Iran, fremfor at gå efter deres kontaktperson til de islamistiske terrorgrupper.
0
Homer: “Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that’s even remotely true. Facts schmacts.”
Brugeravatar
Moe
Indlæg: 4316
Tilmeldt: 9. sep 2022, 11:34
Kort karma: 23
Likede indlæg: 1222

Re: Israel og Mellemøsten

Indlægaf Moe » 4. apr 2024, 11:03

PerXX skrev:Medier snakker om at Iran kan angribe Israel snarligt:
https://twitter.com/nexta_tv/status/1775772333837353038

Ja, det er jo absolut en mulighed.

Jo mere Israel isoleres og trænges op i en krog, jo mere voldsomt krigsføring vil du se. Men godt er det ikke.
0
Homer: “Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that’s even remotely true. Facts schmacts.”
Brugeravatar
Moe
Indlæg: 4316
Tilmeldt: 9. sep 2022, 11:34
Kort karma: 23
Likede indlæg: 1222

Re: Israel og Mellemøsten

Indlægaf Moe » 4. apr 2024, 12:23

https://nyheder.tv2.dk/udland/2024-04-04-israelsk-militaer-styrker-luftforsvar-og-indkalder-reserver-efter-trusler-fra-iran

"Bekymringer om eskalering

Situationen har skabt bekymring i resten af verden, hvor særligt USA frygter, at hændelsen i Damaskus kan udløse nye angreb på amerikanske tropper fra iransk-støttede militser i Syrien og Irak, skriver nyhedsbureauet AP.

Og samtidig ser det altså ud til, at også Israel forbereder sig på et modsvar.
...
- Man vil gerne afskrække og varetage sine egne sikkerhedspolitiske interesser. Både i Israel og Iran. Man vil vise, hvad man er i stand til, og jeg er ret sikker på, at Israel hele tiden har været klar over, at Iran er nødt til at svare igen, fortæller han.

Chefkonsulenten uddyber, at Irans alliancepartnere i regionen er Hizbollah i Libanon og Assad-styret i Syrien.

Traditionelt set har Iran også haft et samarbejde med Hamas, som landet ellers ikke har meget tilfælles med — udover hvem deres hovedfjende er, nemlig Israel, fortæller David Vestenskov."
0
Homer: “Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that’s even remotely true. Facts schmacts.”
Brugeravatar
Dawwty
Indlæg: 2126
Tilmeldt: 6. aug 2019, 11:03
Kort karma: 13
Likede indlæg: 1216

Re: Israel og Mellemøsten,

Indlægaf Dawwty » 4. apr 2024, 17:15

K.toldam skrev:
Dawwty skrev:
K.toldam skrev:
Dawwty skrev:Du beviser bare at jeg siger noget forkert, hvis du da har noget at bevise. Det eneste jeg ser, er politiske holdninger, og alle kan jo mene politisk hvad de vil.


Tillod mig at fjerne de omkring 1200 citater at citater :slem:

Men at USA er holdt op med at nedlægge veto i FN for at beskytte Israel, er en ændring, også kan i diskuterer om det er politisk eller juridisk, men hvis vesten holder op med holde med Israel og de muslimske naboer, så bliver det ikke nemt at være Israel

Det er sandt, men det er et politisk pres og politiske begrundelser, ikke juridiske.

Nu har vi ikke detaljerne som der skal indgå i en evt retsag, men jeg tvivler på at Sydafrika kan løfte bevisbyrden. Reelt skal du have dokumentation, som vi så det i Jugoslavien eller Nazityskland, for at det kan føre til domme om folkedrab.

Krigsforbrydelser er som jeg tidligere har sag, enkeltsager imod individer for konkrete hændelser og i en anden retsinstans - som Israel i øvrigt ikke er underlagt.

Det jeg siger er simpelthen, der er forskel på juridiske konsekvenser baseret på beviser og politiske fordømmelser som ikke kræver beviser eller at være sandhed for at få betydning.

Det synes jeg bare man skal anerkende, når man råber op om ord, som har juridisk betydning.


jeg ved ikke lige hvorfor du blander en retsag ind i en FN beslutning :gruble:

er det for at indgå at kommenterer på ændringen fra USA side om at de er holdt op med at nedlægge veto for at beskytte israel

Fordi din kommentar var til en snak om bla. det. Jeg taler netop om forskellen på, jura og politik. FN er politisk, argumenterne er ikke sandhed, men holdninger og endda usandheder baseret på politiske mål.

Retsager, som er det som domstolene forholder sig til, de er baseret på mere evidens baserede beslutninger.

Derfor er det vigtigt at huske forskellen og ikke blande dem sammen. Når man taler som forbrydelser, som folkedrab og krigsforbrydelser, så er det juridiske definitioner. Noget som politikkerne i FNs generalforsamling ikke har noget indsigt i eller forstand på. Tværtimod, så misbruger de ord, som politisk våben.

Derfor er det relevant at forstå forskellen.

Når det er sagt, så kan man selvfølgelig have mistanke om forbrydelser, men det kan kun være mistanker indtil de fælder dom.

Politisk har du ret i at der ser sort ud for Israel, og eskalering med Iran gør det ikke bedre.

Politisk kan det også få konsekvenser, selvom de juridiske er uskyldige I anklagerne, igen fordi politik ikke handler om og ret eller uret, men om opfattelser.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"