Der bliver ikke meget at rafle om i fremtiden, hvis en person fra en lejelejlighed får en ubetinget fængselsstraf for eksempelvis vold begået inden for en kilometer fra bopælen:
Så skal hele husstanden automatisk smides ud, og domstolene skal ikke – som i dag – kunne blande sig og vurdere beviserne for, om personerne reelt skaber utryghed i boligområdet.
Det fremgår af regeringens lovudspil om parallelsamfund. Hensigten er, at boligselskaber og private udlejere hurtigere end nu skal kunne ekspedere beboere ud i sager om blandt andet groft hærværk, indbrudstyveri, vold, trusler, afpresning, røveri, brandstiftelse, voldtægt, drab eller salg af narkotika.
Landsformand for Lejernes Landsorganisation (LLO), Helene Toxværd, finder udspillet »horribelt«.
»Jeg kan ikke komme i tanker om andre tilfælde, hvor der nærmest lukkes helt af for at kunne gå til domstolene i en sag om grundlæggende rettigheder, som en bolig jo er. Det minder om lande og stater, vi ikke vil sammenlignes med«.
Jeg mener, det er en tåbelig lov, de fleste kriminelle begår da sikkert deres gerninger længere væk end inden for en kilometer fra bopælen, og jeg giver Helene Toxværd ret i, at det minder om lande og stater, vi ikke vil sammenlignes med. For mig er sådan et lovforslag (en lov) ikke en demokratisk retsstat værdig.
Din mening?