Tux skrev:Artem skrev:Tux skrev:Nej vi bliver ikke enige hvis du i ramme alvor mener at en CO2 afgift vil afskaffe alt landbrug i Danmark, og at Danmark bliver “et fattigt land” som konsekvens heraf. Landbruget er stort set ligegyldigt i en nationaløkonomisk sammenhæng…
Om en Co2 afgift vil lukke alt landbrug her i landet, afhænger jo af hvor høj den bliver.
Men der er jo ingen tvivl om at den svækker dansk landbrugs eksport, og at de danskere forbrugere vil købe flere fødevarer fra udlandet da de er vil være billigere uden afgifter.
Jeg er helt med på at landbruget ikke er vores største eksport, med omkring 4%, men hvis den eksport går meget ned og vi samtidig køber flere fødevarer fra udlandet. Så bliver danmark nu en gang et fattigere land.
Det der beskrives i artiklen er scenariet hvor landbruget bliver pålagt samme afgift som alle andre erhverv, det kommer aldrig til at ske pga. landbrugslobbyen - der mener at landbruget skal have ENDNU mere i tilskud - denne gang som kompensation for CO2 afgiften.
Men selv i det scenarie vil der fortsat være masser af landbrug i Danmark, så dine dommedagsscenarier kan du godt pakke væk.
Landbruget er ubetydeligt økonomisk, ingen ville kunne nærke forskel om det var der eller ej. Der er i øvrigt under til hindre for at landbruget fortsætter produktionen - hvis de omstiller til en mere bæredygtig produktion.
Jeg vil i princippet hellere have en afgift på, der rammer uanset hvilke land der producerer (i supermarkedet).
Men samtidig tænker jeg på hvor mange arbejdspladser vi kunne få andre steder for de 12.000.000.000 kroner i støtte som landbruget får?
Vores havbunde er døde, vores grundvand er forurenet og skal landbruget ikke betaler for deres klimaudledninger som alle andre erhverv?
Kan vi lægge en del af landbruget om, så vi kan spise mere klimavenligt og lokalt? Og er de villige til at lægge om i landbruget?