Varmestuer eller templer for folkeoplysning: Unge og hjemløse gør biblioteksbrugere utrygge

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Modesty Blame
Indlæg: 4419
Tilmeldt: 11. aug 2015, 08:21
Kort karma: 529
Likede indlæg: 9580

Re: Varmestuer eller templer for folkeoplysning: Unge og hjemløse gør biblioteksbrugere utrygge

Indlægaf Modesty Blame » 22. feb 2020, 14:27

fisken80 skrev:
Delfin skrev:
SurSødSovs skrev:Det er noget af et digitaliseringsprojekt at digitalisere alle bøger. Men hold da op en landvinding :love:


Det ville være fantastisk med sådan en database, men jeg tvivler på, at det er realistisk.

Jeg er dog ikke så glad for at læse på en skærm. Jeg ved ikke helt hvorfor, men det ødelægger min koncentration, og jeg har enormt svært ved at læse lange tekster på skærmen. Det samme gælder lydbøger, udover at det irriterer mig at oplæseren lægger sit eget lag ind i en oplæsning, så glipper jeg også der en del af teksten. En af forskellene er måske, at jeg i en fysisk bog bare ville bladre lidt tilbage og diagonallæse, indtil jeg fandt frem til den passage, jeg manglede for forståelsen, det virker ikke helt så smidigt for mig i en digital bog. Nå ja og så er skærme bandlyst i mit soveværelse, det er bøger ikke


Der er lavet flere undersøgelser der viser, at det at læse på en skærm ikke giver den samme fordybelse eller lagrer sig på samme måde som når man læser fysiske tekster. Så du er helt normal

Men det er et spørgsmål om tilvænning og skærmtype - i hvert fald for nogle mennesker.
0
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15531
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1252
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25970

Re: Varmestuer eller templer for folkeoplysning: Unge og hjemløse gør biblioteksbrugere utrygge

Indlægaf Delfin » 22. feb 2020, 14:29

Thomas31 skrev:
Delfin skrev:Uden folkebibliotekerne ville jeg kun have læst en brøkdel af de bøger, jeg har læst gennem et langt liv. Jeg ville som barn af en familie med små midler aldrig have haft adgang til alle de metervis af bøger, jeg slæbte med hjem fra biblioteket, og heller ikke som voksen ville min økonomi kunne følge med min læselyst, heller ikke selvom hastigheden pr hyldemeter er faldet noget siden barndommen.
På biblioteket kan jeg lade mig inspirere og gribe ud efter tilfældige bøger, som jeg ikke ville drømme om at købe, hvis jeg ikke var helt sikker på, at jeg gad læse dem. Der er selvfølgelig nogle af de bøger, der bliver afleveret igen uden at blive læst, men jeg har fundet mange interessante bøger på den måde.
På uddannelsen købte jeg de bøger, der skulle bruges i større udstrækning, men jeg er temmelig sikker på, at min uddannelse var blevet smallere, hvis jeg ikke havde haft gratis adgang til at låne supplerende litteratur på biblioteket. Jeg ville ikke have købt 5-6 ekstra bøger, som jeg måske skulle bruge nogle få kapitler fra.

Nå tilbage til emnet. Jeg mener, at de hjemløse skal have adgang til bibliotekerne i det omfang, de kan opføre sig som andre lånere, kan de ikke det, er det i orden at bortvise dem. Det er bare ærgerligt, at det er endt med at blive et problem for den ubemandede åbningstid.
Det er desværre ikke et nyt problem. I årevis har det været et problem for mange biblioteker, at forskellige grupper bruge bibliotekerne til andet, end det de er beregnet til.

https://www.dr.dk/nyheder/kultur/drukfe ... liotekerne

Personalet på landets biblioteker har oplevet det meste.

Hash gemt mellem bogreolerne. Unge, der har brækket røgalarmen ned fra loftet og røget på toiletterne.

Unge og hjemløse, der holder fest med høj musik, cigaretter og sprut - en gang endda med opstillet langbord. Trusler. Folk, der spytter efter personalet. Episoder med sex på toiletterne. Folk, der laver mad på biblioteket. Slagsmål. Narko og knive gemt på biblioteket. Stjålne playstation. Ødelagte kaffemaskiner. Snitmærker og brændemærker på inventaret. Døre sparket ind. Møbler skåret op. En psykisk syg mand, der kaster med en pc. Hjemløse, der overnatter i børnebiblioteket og nægter at gå.


Men nu er du nok ikke 22 år.. Spørgsmålet er om børn og unge begynder at læse på samme måde i dag. Jeg er lettere skræmt af hele den kultur med sociale medier, telefoner,nfake news osv. Jeg tvivler på donald trump var præsident, hvis ikke det var opfundet. Det virker til at gøde en dumhedskultur. For min skyld må man gerne fordoble eller tre-firedoble de penge, man bruger på biblioteker, men så må man også komme ind i kampen. Det er ideen med bibilioteker, der skal bevares, ikke nødvendigivs formen.


Nej jeg er nok lige nogle årtier ældre, vi havde end ikke et tv til at forstyrre læsningen, men med mit (dog begrænsede) kendskab til børnefamilier bliver børn fortsat introduceret for bibliotekerne både af forældre, pædagoger og lærere. Men det er også mit indtryk, at mange læser mindre i dag, end man gjorde inden der blev adgang til den uendelige strøm af medier. Det tror jeg vil forværres yderligere ved at fjerne adgangen til gratis udlån på bibliotekerne.
0
14 11 14
02 05 22
30 08 23
Brugeravatar
KIM K
Indlæg: 1652
Tilmeldt: 17. sep 2017, 17:24
Kort karma: 59
Likede indlæg: 2776

Re: Varmestuer eller templer for folkeoplysning: Unge og hjemløse gør biblioteksbrugere utrygge

Indlægaf KIM K » 22. feb 2020, 14:33

fisken80 skrev:Jeg ville i øvrigt blive en markant ringere lærer uden biblioteker. Mange af de bøger jeg skal bruge tekster fra eller finde viden i kan ikke længere købes, hverken fra ny eller antikvarisk. Og selv hvis de kunne, så ville jeg ikke have råd til at købe dem, endsige plads til at opbevare dem. Det samme gælder mine kolleger i branchen, og, gætter jeg på, folkeskolelærere.

Der ville være tale om et videnstab af ubeskrivelige dimensioner, hvis man lukkede bibliotekerne.


Rigtig godt argument jeg faktisk ikke havde skænket en tanke.
Senest rettet af KIM K 22. feb 2020, 14:40, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15531
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1252
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25970

Re: Varmestuer eller templer for folkeoplysning: Unge og hjemløse gør biblioteksbrugere utrygge

Indlægaf Delfin » 22. feb 2020, 14:36

Modesty Blame skrev:
fisken80 skrev:
Delfin skrev:
SurSødSovs skrev:Det er noget af et digitaliseringsprojekt at digitalisere alle bøger. Men hold da op en landvinding :love:


Det ville være fantastisk med sådan en database, men jeg tvivler på, at det er realistisk.

Jeg er dog ikke så glad for at læse på en skærm. Jeg ved ikke helt hvorfor, men det ødelægger min koncentration, og jeg har enormt svært ved at læse lange tekster på skærmen. Det samme gælder lydbøger, udover at det irriterer mig at oplæseren lægger sit eget lag ind i en oplæsning, så glipper jeg også der en del af teksten. En af forskellene er måske, at jeg i en fysisk bog bare ville bladre lidt tilbage og diagonallæse, indtil jeg fandt frem til den passage, jeg manglede for forståelsen, det virker ikke helt så smidigt for mig i en digital bog. Nå ja og så er skærme bandlyst i mit soveværelse, det er bøger ikke


Der er lavet flere undersøgelser der viser, at det at læse på en skærm ikke giver den samme fordybelse eller lagrer sig på samme måde som når man læser fysiske tekster. Så du er helt normal

Men det er et spørgsmål om tilvænning og skærmtype - i hvert fald for nogle mennesker.


Det er det måske, men jeg ikke just ny på skærme, og jeg oplever ikke, at det bliver bedre med tilvænning. De små skærme er helt håbløse til lange tekster.
0
14 11 14
02 05 22
30 08 23
fisken80
Indlæg: 22617
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1145
Likede indlæg: 53177

Re: Varmestuer eller templer for folkeoplysning: Unge og hjemløse gør biblioteksbrugere utrygge

Indlægaf fisken80 » 22. feb 2020, 14:40

Modesty Blame skrev:
fisken80 skrev:
Delfin skrev:
SurSødSovs skrev:Det er noget af et digitaliseringsprojekt at digitalisere alle bøger. Men hold da op en landvinding :love:


Det ville være fantastisk med sådan en database, men jeg tvivler på, at det er realistisk.

Jeg er dog ikke så glad for at læse på en skærm. Jeg ved ikke helt hvorfor, men det ødelægger min koncentration, og jeg har enormt svært ved at læse lange tekster på skærmen. Det samme gælder lydbøger, udover at det irriterer mig at oplæseren lægger sit eget lag ind i en oplæsning, så glipper jeg også der en del af teksten. En af forskellene er måske, at jeg i en fysisk bog bare ville bladre lidt tilbage og diagonallæse, indtil jeg fandt frem til den passage, jeg manglede for forståelsen, det virker ikke helt så smidigt for mig i en digital bog. Nå ja og så er skærme bandlyst i mit soveværelse, det er bøger ikke


Der er lavet flere undersøgelser der viser, at det at læse på en skærm ikke giver den samme fordybelse eller lagrer sig på samme måde som når man læser fysiske tekster. Så du er helt normal

Men det er et spørgsmål om tilvænning og skærmtype - i hvert fald for nogle mennesker.


Ikke ifølge de undersøgelser jeg har set.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Sof
Indlæg: 1730
Tilmeldt: 16. maj 2018, 10:28
Kort karma: 111
Likede indlæg: 2501

Re: Varmestuer eller templer for folkeoplysning: Unge og hjemløse gør biblioteksbrugere utrygge

Indlægaf Sof » 22. feb 2020, 14:41

kidkomb skrev:Jeg tænker med gru på den dame med hendes barn der blev beskrevet herinde for nogle uger siden. De skulle have været smidt ud i hoved og røv. Synes jeg. De forstyrrede de andre brugere af biblioteket og var egentlig værre end en hjemløs der sidder stille for at få varmen og noget strøm til sin tlf.


Det var mig der oplevede det og har siden da været på samme bibliotek en gang mere, hvor jeg igen kunne konstatere, at det her bibliotek har en noget anden holdning til hvad “der skal være plads til alle” betyder, end jeg selv (og tilsyneladende også andre biblioteksgæster) har. Det bliver nok ikke lige mit stamsted.



Jeg er på biblioteket ca. en gang i ugen i snit, for at lave lektier, hvis jeg har brug for tid til fordybelse, som kan være svær at finde derhjemme. Det er efterhånden sjældent jeg låner bøger, men jeg kigger indimellem efter ting jeg ikke lige kan finde på nettet.

Som en der går på et studie et sted, hvor der ikke er adgang til lokaler efter kl 16 og i weekender, er jeg vildt glad for muligheden for at tage på biblioteket. Det er virkelig fedt at der findes et sted, hvor jeg ikke føler mig tvunget til at købe en kaffe hver 45. minut, for at jeg kan tillade mig at opholde mig der i 2-3 timer. Udover derhjemme (hvor det kan være svært at få fred til studie fra min søn) og biblioteket, så ved jeg faktisk ikke hvor jeg ellers skulle tage hen. Jeg kommer oftest på det lokale, men har efterhånden siddet på alle de københavnske og flere i forstæderne og der er steder jeg ikke vil komme igen, fordi synes der er gået varmestue og/eller legeplads i dem.
2
Modesty Blame
Indlæg: 4419
Tilmeldt: 11. aug 2015, 08:21
Kort karma: 529
Likede indlæg: 9580

Re: Varmestuer eller templer for folkeoplysning: Unge og hjemløse gør biblioteksbrugere utrygge

Indlægaf Modesty Blame » 22. feb 2020, 14:47

fisken80 skrev:
Modesty Blame skrev:
fisken80 skrev:
Delfin skrev:
SurSødSovs skrev:Det er noget af et digitaliseringsprojekt at digitalisere alle bøger. Men hold da op en landvinding :love:


Det ville være fantastisk med sådan en database, men jeg tvivler på, at det er realistisk.

Jeg er dog ikke så glad for at læse på en skærm. Jeg ved ikke helt hvorfor, men det ødelægger min koncentration, og jeg har enormt svært ved at læse lange tekster på skærmen. Det samme gælder lydbøger, udover at det irriterer mig at oplæseren lægger sit eget lag ind i en oplæsning, så glipper jeg også der en del af teksten. En af forskellene er måske, at jeg i en fysisk bog bare ville bladre lidt tilbage og diagonallæse, indtil jeg fandt frem til den passage, jeg manglede for forståelsen, det virker ikke helt så smidigt for mig i en digital bog. Nå ja og så er skærme bandlyst i mit soveværelse, det er bøger ikke


Der er lavet flere undersøgelser der viser, at det at læse på en skærm ikke giver den samme fordybelse eller lagrer sig på samme måde som når man læser fysiske tekster. Så du er helt normal

Men det er et spørgsmål om tilvænning og skærmtype - i hvert fald for nogle mennesker.


Ikke ifølge de undersøgelser jeg har set.

Jeg kan ikke koncentrere mig om fysiske bøger længere.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Varmestuer eller templer for folkeoplysning: Unge og hjemløse gør biblioteksbrugere utrygge

Indlægaf Slettet bruger » 22. feb 2020, 15:56

Modesty Blame skrev:
abcd skrev:
fisken80 skrev:
abcd skrev:Man kan få Mofibo til 129,- om måneden hvilket giver adgang til 150.000 titler, og mange som lydbøger. Jeg kender et postbud som hører lydbøger på Mofibo under den daglige postomdeling, det bliver han formentlig bedre til Trivial Pursuit af end noget bibliotek kunne gøre ham.


Og i stedet kunne han jo så bruge ereolen. Der findes mennesker, der ikke har 129 kroner til Mofibo og som derfor bruger biblioteket. Mange børn får også deres første møde med bøger via biblioteket, det ville være en katastrofe, hvis det forsvandt,

Men når du er imod al kulturstøtte, så er det sgu op ad bakke at diskutere med dig. Selv Rindal gik ind for folkebiblioteker, at du er værre end ham siger ikke så lidt...


Hvad siger det om mig, helt konkret? Kan du ikke sige direkte hvad du mener i stedet for bare at kalde mig værre end random slem person fra fortiden.

Du er værre end Hitler. Ha! Tag den!

Det er ikke en tilfældig slem person fra fortiden. Peter Rindal var en politiker - og lagerforvalter - der i 60erne startede en debat om, hvordan statslig kulturstøtte var noget skidt. Dermed er det en meget præcis og relevant reference.


Jeg angreb "du er værre end X"-argumentet som er en skvattet erstatning for bare at sige direkte hvad man mener. Den underliggende holdning var åbenbart at jeg er ignorant - det synes jeg var svært at gætte.
0
Modesty Blame
Indlæg: 4419
Tilmeldt: 11. aug 2015, 08:21
Kort karma: 529
Likede indlæg: 9580

Re: Varmestuer eller templer for folkeoplysning: Unge og hjemløse gør biblioteksbrugere utrygge

Indlægaf Modesty Blame » 22. feb 2020, 16:02

Mistermor skrev:
Modesty Blame skrev:
fisken80 skrev:
Modesty Blame skrev:
fisken80 skrev:
Delfin skrev:
SurSødSovs skrev:Det er noget af et digitaliseringsprojekt at digitalisere alle bøger. Men hold da op en landvinding :love:


Det ville være fantastisk med sådan en database, men jeg tvivler på, at det er realistisk.

Jeg er dog ikke så glad for at læse på en skærm. Jeg ved ikke helt hvorfor, men det ødelægger min koncentration, og jeg har enormt svært ved at læse lange tekster på skærmen. Det samme gælder lydbøger, udover at det irriterer mig at oplæseren lægger sit eget lag ind i en oplæsning, så glipper jeg også der en del af teksten. En af forskellene er måske, at jeg i en fysisk bog bare ville bladre lidt tilbage og diagonallæse, indtil jeg fandt frem til den passage, jeg manglede for forståelsen, det virker ikke helt så smidigt for mig i en digital bog. Nå ja og så er skærme bandlyst i mit soveværelse, det er bøger ikke


Der er lavet flere undersøgelser der viser, at det at læse på en skærm ikke giver den samme fordybelse eller lagrer sig på samme måde som når man læser fysiske tekster. Så du er helt normal

Men det er et spørgsmål om tilvænning og skærmtype - i hvert fald for nogle mennesker.


Ikke ifølge de undersøgelser jeg har set.

Jeg kan ikke koncentrere mig om fysiske bøger længere.


Jeg har for nylig læst om et forsøg, hvor man delte en klasse op i to og lod halvdelen læse en novellesamling? i fysisk form, og den anden halvdel læste så på ipad (eller noget andet teknik) De børn/unge, der havde læst bogen, havde dybere forståelse og bedre overblik over handling osv. Vi skimmer åbenbart mere og lagrer fortrinsvis i korttidshukommelsen, når vi ikke læser i fysiske bøger.

Jeg kan forstå på min søn, som er lærer, at det forstærker den tendens, hvor vi (samfundet) kan være tilbøjelig til at undervise børnene, så de kan klare en test mere end, at de får overblik i et fag eller emne.

Jeg læser på Kindle, og det er ikke en ipad. Det samme gør min far. Vi læser stadig enormt mange bøger, som vi altid har gjort, men vi har brugt Kindle i 10-11 år, og det er en smule provokerende at få at vide, at man ikke læser godt og dybt nok, fordi ikke alle har samme udbytte af at læse på e-ink.
0
Modesty Blame
Indlæg: 4419
Tilmeldt: 11. aug 2015, 08:21
Kort karma: 529
Likede indlæg: 9580

Re: Varmestuer eller templer for folkeoplysning: Unge og hjemløse gør biblioteksbrugere utrygge

Indlægaf Modesty Blame » 22. feb 2020, 16:02

abcd skrev:
Modesty Blame skrev:
abcd skrev:
fisken80 skrev:
abcd skrev:Man kan få Mofibo til 129,- om måneden hvilket giver adgang til 150.000 titler, og mange som lydbøger. Jeg kender et postbud som hører lydbøger på Mofibo under den daglige postomdeling, det bliver han formentlig bedre til Trivial Pursuit af end noget bibliotek kunne gøre ham.


Og i stedet kunne han jo så bruge ereolen. Der findes mennesker, der ikke har 129 kroner til Mofibo og som derfor bruger biblioteket. Mange børn får også deres første møde med bøger via biblioteket, det ville være en katastrofe, hvis det forsvandt,

Men når du er imod al kulturstøtte, så er det sgu op ad bakke at diskutere med dig. Selv Rindal gik ind for folkebiblioteker, at du er værre end ham siger ikke så lidt...


Hvad siger det om mig, helt konkret? Kan du ikke sige direkte hvad du mener i stedet for bare at kalde mig værre end random slem person fra fortiden.

Du er værre end Hitler. Ha! Tag den!

Det er ikke en tilfældig slem person fra fortiden. Peter Rindal var en politiker - og lagerforvalter - der i 60erne startede en debat om, hvordan statslig kulturstøtte var noget skidt. Dermed er det en meget præcis og relevant reference.


Jeg angreb "du er værre end X"-argumentet som er en skvattet erstatning for bare at sige direkte hvad man mener. Den underliggende holdning var åbenbart at jeg er ignorant - det synes jeg var svært at gætte.

Jeg gik bare ud fra, at du var ignorant.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Varmestuer eller templer for folkeoplysning: Unge og hjemløse gør biblioteksbrugere utrygge

Indlægaf Slettet bruger » 22. feb 2020, 16:05

Problemet med e-bøger er interfacet. Jeg læser næsten kun fagbøger, og der bladrer jeg meget frem og tilbage, og bruger fingrene som midlertidige bogmærker til forskellige sider. En e-bog i sin nuværende form dur bare ikke til det. Et godt interface kunne f.eks. være 100 papirtynde skærme arrangeret i en bog, så man på samme måde kunne bruge fingrene og bladre. Eller også kan man finde en snedigere erstatning som ikke bare kopierer den gammeldags bogs interface. Uanset synes jeg e-bøger har lang vej hjem.
1
fisken80
Indlæg: 22617
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1145
Likede indlæg: 53177

Re: Varmestuer eller templer for folkeoplysning: Unge og hjemløse gør biblioteksbrugere utrygge

Indlægaf fisken80 » 22. feb 2020, 16:16

Modesty Blame skrev:
Mistermor skrev:
Modesty Blame skrev:
fisken80 skrev:
Modesty Blame skrev:
fisken80 skrev:
Delfin skrev:
SurSødSovs skrev:Det er noget af et digitaliseringsprojekt at digitalisere alle bøger. Men hold da op en landvinding :love:


Det ville være fantastisk med sådan en database, men jeg tvivler på, at det er realistisk.

Jeg er dog ikke så glad for at læse på en skærm. Jeg ved ikke helt hvorfor, men det ødelægger min koncentration, og jeg har enormt svært ved at læse lange tekster på skærmen. Det samme gælder lydbøger, udover at det irriterer mig at oplæseren lægger sit eget lag ind i en oplæsning, så glipper jeg også der en del af teksten. En af forskellene er måske, at jeg i en fysisk bog bare ville bladre lidt tilbage og diagonallæse, indtil jeg fandt frem til den passage, jeg manglede for forståelsen, det virker ikke helt så smidigt for mig i en digital bog. Nå ja og så er skærme bandlyst i mit soveværelse, det er bøger ikke


Der er lavet flere undersøgelser der viser, at det at læse på en skærm ikke giver den samme fordybelse eller lagrer sig på samme måde som når man læser fysiske tekster. Så du er helt normal

Men det er et spørgsmål om tilvænning og skærmtype - i hvert fald for nogle mennesker.


Ikke ifølge de undersøgelser jeg har set.

Jeg kan ikke koncentrere mig om fysiske bøger længere.


Jeg har for nylig læst om et forsøg, hvor man delte en klasse op i to og lod halvdelen læse en novellesamling? i fysisk form, og den anden halvdel læste så på ipad (eller noget andet teknik) De børn/unge, der havde læst bogen, havde dybere forståelse og bedre overblik over handling osv. Vi skimmer åbenbart mere og lagrer fortrinsvis i korttidshukommelsen, når vi ikke læser i fysiske bøger.

Jeg kan forstå på min søn, som er lærer, at det forstærker den tendens, hvor vi (samfundet) kan være tilbøjelig til at undervise børnene, så de kan klare en test mere end, at de får overblik i et fag eller emne.

Jeg læser på Kindle, og det er ikke en ipad. Det samme gør min far. Vi læser stadig enormt mange bøger, som vi altid har gjort, men vi har brugt Kindle i 10-11 år, og det er en smule provokerende at få at vide, at man ikke læser godt og dybt nok, fordi ikke alle har samme udbytte af at læse på e-ink.


En kindle er bedre end en ipad, jeg bruger selv en reaeder med samme eink-skærm, og der er bestemt forskel. Men det sagt, så er læser jeg ikke fagbøger på min reader, fordi jeg simpelthen ikke får det samme udbytte som med en fysisk bog.
Og de undersøgelser lyver altså ikke. Langt flertallet får mindre foratåelse og husker bøgerne dårligere når de læser dem på en skærm.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Modesty Blame
Indlæg: 4419
Tilmeldt: 11. aug 2015, 08:21
Kort karma: 529
Likede indlæg: 9580

Re: Varmestuer eller templer for folkeoplysning: Unge og hjemløse gør biblioteksbrugere utrygge

Indlægaf Modesty Blame » 22. feb 2020, 16:19

fisken80 skrev:
Modesty Blame skrev:
Mistermor skrev:
Modesty Blame skrev:
fisken80 skrev:
Modesty Blame skrev:
fisken80 skrev:
Delfin skrev:
SurSødSovs skrev:Det er noget af et digitaliseringsprojekt at digitalisere alle bøger. Men hold da op en landvinding :love:


Det ville være fantastisk med sådan en database, men jeg tvivler på, at det er realistisk.

Jeg er dog ikke så glad for at læse på en skærm. Jeg ved ikke helt hvorfor, men det ødelægger min koncentration, og jeg har enormt svært ved at læse lange tekster på skærmen. Det samme gælder lydbøger, udover at det irriterer mig at oplæseren lægger sit eget lag ind i en oplæsning, så glipper jeg også der en del af teksten. En af forskellene er måske, at jeg i en fysisk bog bare ville bladre lidt tilbage og diagonallæse, indtil jeg fandt frem til den passage, jeg manglede for forståelsen, det virker ikke helt så smidigt for mig i en digital bog. Nå ja og så er skærme bandlyst i mit soveværelse, det er bøger ikke


Der er lavet flere undersøgelser der viser, at det at læse på en skærm ikke giver den samme fordybelse eller lagrer sig på samme måde som når man læser fysiske tekster. Så du er helt normal

Men det er et spørgsmål om tilvænning og skærmtype - i hvert fald for nogle mennesker.


Ikke ifølge de undersøgelser jeg har set.

Jeg kan ikke koncentrere mig om fysiske bøger længere.


Jeg har for nylig læst om et forsøg, hvor man delte en klasse op i to og lod halvdelen læse en novellesamling? i fysisk form, og den anden halvdel læste så på ipad (eller noget andet teknik) De børn/unge, der havde læst bogen, havde dybere forståelse og bedre overblik over handling osv. Vi skimmer åbenbart mere og lagrer fortrinsvis i korttidshukommelsen, når vi ikke læser i fysiske bøger.

Jeg kan forstå på min søn, som er lærer, at det forstærker den tendens, hvor vi (samfundet) kan være tilbøjelig til at undervise børnene, så de kan klare en test mere end, at de får overblik i et fag eller emne.

Jeg læser på Kindle, og det er ikke en ipad. Det samme gør min far. Vi læser stadig enormt mange bøger, som vi altid har gjort, men vi har brugt Kindle i 10-11 år, og det er en smule provokerende at få at vide, at man ikke læser godt og dybt nok, fordi ikke alle har samme udbytte af at læse på e-ink.


En kindle er bedre end en ipad, jeg bruger selv en reaeder med samme eink-skærm, og der er bestemt forskel. Men det sagt, så er læser jeg ikke fagbøger på min reader, fordi jeg simpelthen ikke får det samme udbytte som med en fysisk bog.
Og de undersøgelser lyver altså ikke. Langt flertallet får mindre foratåelse og husker bøgerne dårligere når de læser dem på en skærm.

Jeg påstår ikke, at de lyver, jeg påstår, at det for nogle mennesker handler om skærmtype og tilvænning.

Jeg læser selvfølgelig ikke fagbøger på Kindle. Heller ikke på ipad - ikke mindst fordi jeg aldrig har ejet en sådan.
0
Sof
Indlæg: 1730
Tilmeldt: 16. maj 2018, 10:28
Kort karma: 111
Likede indlæg: 2501

Re: Varmestuer eller templer for folkeoplysning: Unge og hjemløse gør biblioteksbrugere utrygge

Indlægaf Sof » 22. feb 2020, 16:24

Jeg læser også på kindle. Tror undersøgelserne passer meget godt på mig, jeg læser meget hurtigere på den end en fysisk bog og kan snildt forestille mig at jeg får mindre udbytte og læser mindre dybt.

Til gengæld er mine studiebøger kun udgivet i e-bogsform og det er virkelig irriterende. Får så lidt ud af dem, fordi man sidder og læser på computer. Skal så tit læse de samme ting flere gange og oftest googler jeg emner i stedet, fordi bøgerne virker så uredigerede(i mangel på bedre ord) og ufærdige. Som om de bare bliver lallet af, så en ny årgang kan bruge dem.
0
Brugeravatar
KIM K
Indlæg: 1652
Tilmeldt: 17. sep 2017, 17:24
Kort karma: 59
Likede indlæg: 2776

Re: Varmestuer eller templer for folkeoplysning: Unge og hjemløse gør biblioteksbrugere utrygge

Indlægaf KIM K » 22. feb 2020, 16:48

Mistermor skrev:
Modesty Blame skrev:Jeg læser på Kindle, og det er ikke en ipad. Det samme gør min far. Vi læser stadig enormt mange bøger, som vi altid har gjort, men vi har brugt Kindle i 10-11 år, og det er en smule provokerende at få at vide, at man ikke læser godt og dybt nok, fordi ikke alle har samme udbytte af at læse på e-ink.


Jeg er ked af, at der skal så lidt til at provokere dig.

Jeg aner ikke, om der er forskel på ipad og kindle. Måske er du undtagelsen, der bekræfter reglen. Jeg skrev ikke mit indlæg for at genere dig, - jeg forestillede mig vel, at du bare ville tænke "okay, der må være mange, der fungerer anderledes end mig" i stedet for at blive personlig ramt.


Man får hurtigere trætte øjne med en Ipad/tablet.
Jeg har en kindle, både den lille fysiske og i en softwareudgave der er installeret på min pc.

Især når jeg læser fagbøger foretrækker jeg kindle på pc. Den giver nogle søgemuligheder man bare ikke får med en fysisk bog (Søgefunktionen kan også gøre nytte i en roman hvis man bliver genintroduceret for en person man ikke kan huske hvem var).
Man kan nemt lave noter, overstregning af vigtige passager og tilpasse teksten så den passer til en.
Jeg har heller ikke noget imod at læse skønlitteratur på den, omend charmen ikke er helt den samme som når man sidder med en fysisk bog med duften af papir hængende i luften.
Den fysiske kindle er go’ at have når jeg skal bringe bøgerne med mig.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"