Prostitution - et erhverv eller et socialt problem?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Prostitution - et erhverv eller et socialt problem?

Indlægaf annellaII » 30. okt 2019, 06:29

https://www.a4nu.dk/artikel/regeringen-skrotter-arbejde-om-prostitueredes-vilkaar

En tværministeriel arbejdsgruppe, der blev nedsat under VLAK-regeringen, har siden januar undersøgt, hvordan prostitueredes vilkår kan forbedres.

Men arbejdsgruppen bliver nu nedlagt.

Arbejdsgruppen havde blandt andet til opgave at klarlægge muligheder for at sikre prostituerede ret til arbejdsløshedsdagpenge og sygedagpenge.

- Det er i mine øjne helt forkert og en mærkelig forskønnelse at tale om prostitution som et erhverv på lige linje med det at være tømrer eller folkeskolelærer. Prostitution er først og fremmest et socialt problem.

Hos organisationen Gadejuristen, der undervejs har bistået arbejdsgruppen, kalder man lukningen "et tilbageskridt for sexarbejdere".



Hvad mener du, skal prostitution anerkendes som et erhverv eller kun anses for at være et socialt problem?


For mig ja uden enhver tvivl burde prostitution ankendes som erhverv. I Tyskland, hvor jeg bor, er prostitution siden 2001 et anerkendt erhverv og ligestilles med ethvert andet arbejde. De prostituerede har samme rettigheder og pligter, som alle andre borgere på arejdsmarkedet har (de betaler skat, de er sygesikret, har ret til arbejdsløshedspenge og er pensionssikret).

Jeg ved heller ikke for hvem prostitution skulle være et socialt problem, sikkert kun for den prostituerede selv, hvis vedkommende føler det som et problem.
0
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9146
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1023
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 22082

Re: Prostitution - et erhverv eller et socialt problem?

Indlægaf Purple Haze » 30. okt 2019, 06:35

Personligt ser jeg en masse problemer forbundet med prostitution. Og mener bestemt “det” er et socialt problem.

Men at rulle et initiativ tilbage der skulle sikre de prostituerede bedre vilkår virker helt skævt.

(Nu har jeg selvfølgelig ikke læst artiklen, så det skulle ikke undre mig at det slet ikke hænger sådan sammen, men bare er en frisk vinkling på historien)
1
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Prostitution - et erhverv eller et socialt problem?

Indlægaf Slettet bruger » 30. okt 2019, 06:41

Jeg synes det skal anerkendes som et erhverv. Jeg ved godt prostitution tiltrækker kvinder der ikke har andre muligheder, men det ændrer ikke på at udgangspunktet "kvinde sælger sex på sine egne præmisser" bør være lovligt, det er kvindens krop og kvindens valg, og staten bør respektere at hun er et voksent menneske som kan træffe valg på egne vegne.
3
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 9009
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1530
Likede indlæg: 25763

Re: Prostitution - et erhverv eller et socialt problem?

Indlægaf Madam Pomfrey » 30. okt 2019, 06:46

Jeg tror på at det for en vis procentdel er, betragtes og føles som, et erhverv, og jeg forstår godt at de kæmper for at blive sidestillet med alle andre erhverv, og gerne vil have det generelle sikkerhedsnet der er i vores samfund - som de er ekskluderet fra, udelukkende på baggrund af hvad deres job består af/i.


Men der er ingen tvivl om at prostitution også repræsenterer et kæmpestort socialt problem, at rigtig mange havner i det for at skaffe nemme penge, og at det har nogle voldsomme psykiske konsekvenser. Og så er der dem der er i det ganske ufrivilligt, er sendt/hentet til DK (blandt andret) for at blive solgt til sex, og hvor det er bagmændene der scorer pengene, hvor de ikke har mulighed for bare lige at komme ud af det.

Men så man på prostitution som erhverv, anerkendte og imødekom, så kunne det være at kundesegmentet flyttede sig , så billedet ifht socialt problem ændrede sig.
2
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Prostitution - et erhverv eller et socialt problem?

Indlægaf kidkomb » 30. okt 2019, 09:13

Jeg tror at jeg hælder til at det bør være lovligt at være prostitueret, men ulovligt at være kunde hos en.
Jeg kan godt se problemet for handikappede osv. Jeg er heller ikke helt afklaret.
Men jeg føler en voldsom uvilje mod mænd der har købt sex. Af en eller anden grund føler jeg ikke lige så stor modvilje mod kvinder der har købt sex hos mandlige prostituerede. Jeg kan godt selv se det skæve i det og venter derfor med at have en reel holdning til jeg føler at jeg har en holdning jeg kan stå på mål for.
2
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20629
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 770
Likede indlæg: 44220

Re: Prostitution - et erhverv eller et socialt problem?

Indlægaf paint » 30. okt 2019, 09:46

Purple Haze skrev:Personligt ser jeg en masse problemer forbundet med prostitution. Og mener bestemt “det” er et socialt problem.

Men at rulle et initiativ tilbage der skulle sikre de prostituerede bedre vilkår virker helt skævt.

(Nu har jeg selvfølgelig ikke læst artiklen, så det skulle ikke undre mig at det slet ikke hænger sådan sammen, men bare er en frisk vinkling på historien)


Den nuværende regering er uenig med den foregående, fordi de (foregående regering) betragtede prostitution som et erhvervspolitisk problem, og havde fokus på dét. Den nye regering har sat penge af til en exit-pakke for prostituerede. De vil med andre ord, yde økonomisk hjælp og rådgivning til de kvinder, der ønsker at komme ud af prostitution og hæve deres livskvalitet (som ikke er særligt god), skaffe dem et arbejde og et almindeligt liv.

De har vist ingen planer om at forbyde prostitution, men blot sikre sig, at dem der ønsker noget andet, kan få den nødvendige hjælp og rådgivning til det.
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Madam
Indlæg: 953
Tilmeldt: 7. jun 2018, 08:42
Kort karma: 21
Likede indlæg: 543

Re: Prostitution - et erhverv eller et socialt problem?

Indlægaf Madam » 30. okt 2019, 10:04

Man kan hævde, at prostitution er et erhverv, og man i et frit land, har lov til at vælge dette erhverv selv, men her har alle heller ikke lige muligheder mht. intelligens og udseende, så der er forskel på de dyre callgirls og dem der svinger med gadedørsnøglen i Istedgade og omegn, og dem der er udsat for trafficking, og skaderne viser sig langt senere, som hos soldater der har været udsat for skader og tab af kammerater i diverse krigszoner.

Man ved ikke, hvor meget man kan tåle fysisk som psykisk, og det gælder både soldater, slagteriarbejdere og den prostituerede, så man kan jo også godt tale om et socialt problem, selvom man tror man kan leve med det, når man går ind i diverse job, man ved af erfaring slider, fysisk som psykisk.
2
Den, der går i andres fodspor, kommer aldrig foran ;)
Petrix
Indlæg: 3770
Tilmeldt: 8. apr 2016, 18:00
Kort karma: 174
Likede indlæg: 3658

Re: Prostitution - et erhverv eller et socialt problem?

Indlægaf Petrix » 30. okt 2019, 10:10

Hvis prostitution er et erhverv, hvordan skal erhvervet så forholde sig til Arbejdskraftens frie bevægelighed i EU?
Kan en rumæner så komme til Danmark som regulær sexarbejder, betale skat, være i fagforening og a-kasse?
0
27102021
Brugeravatar
Madam
Indlæg: 953
Tilmeldt: 7. jun 2018, 08:42
Kort karma: 21
Likede indlæg: 543

Re: Prostitution - et erhverv eller et socialt problem?

Indlægaf Madam » 30. okt 2019, 10:16

Petrix skrev:Hvis prostitution er et erhverv, hvordan skal erhvervet så forholde sig til Arbejdskraftens frie bevægelighed i EU?
Kan en rumæner så komme til Danmark som regulær sexarbejder, betale skat, være i fagforening og a-kasse?


Det må vel være konsekvensen, hvis det betragtes som et erhverv...
0
Den, der går i andres fodspor, kommer aldrig foran ;)
Petrix
Indlæg: 3770
Tilmeldt: 8. apr 2016, 18:00
Kort karma: 174
Likede indlæg: 3658

Re: Prostitution - et erhverv eller et socialt problem?

Indlægaf Petrix » 30. okt 2019, 11:34

Madam skrev:
Petrix skrev:Hvis prostitution er et erhverv, hvordan skal erhvervet så forholde sig til Arbejdskraftens frie bevægelighed i EU?
Kan en rumæner så komme til Danmark som regulær sexarbejder, betale skat, være i fagforening og a-kasse?


Det må vel være konsekvensen, hvis det betragtes som et erhverv...


Man burde så ihvertfald gennemgå et grundforløb incl. en psykologisk udredning inden man kan godkendes til sådan et arbejde.
0
27102021
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Prostitution - et erhverv eller et socialt problem?

Indlægaf Slettet bruger » 30. okt 2019, 12:01

Falstria skrev:Rufferi skal straffes.


Jeg har indtryk af at mange prostituerede hellere vil arbejde på et bordel end alene fordi bordellet er mere sikkert.
0
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 17069
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1080
Likede indlæg: 21318

Re: Prostitution - et erhverv eller et socialt problem?

Indlægaf Misantropen » 30. okt 2019, 12:57

Prostitution forsvinder ikke af at man lukker øjnene og leger der ikke er problemer.

Jeg bryder mig ikke om prostitution, og det gør jeg primært ikke fordi forholdene for prostituerede er så dårlige at kunder kan behandle dem som skraldespande i stedet for mennesker.

Jeg kan ikke se hvorfor prostitution ikke skal anerkendes som erhverv. Det er næppe en bedre hjælp for de prostituerede at lade være.

I praksis synes jeg dog der er mange gråzoner. Hvad med sugarbabyer fx og andre der knalder for penge, tager imod gaver m.m., men "ikke er prostituerede".
Senest rettet af Misantropen 30. okt 2019, 13:00, rettet i alt 1 gang.
1
cola
Permanent bortvist
Indlæg: 2462
Tilmeldt: 16. aug 2015, 11:25
Kort karma: 87
Likede indlæg: 2058

Re: Prostitution - et erhverv eller et socialt problem?

Indlægaf cola » 30. okt 2019, 12:59

Jeg er ligeglad med at en kvinde eller mand sælger sin krop til en anden. jeg vil gerne have det gjort til et erhverv, for på den måde får vi måske stoppet den menneskehandel der er på det område, eller i hvert fald gjort det mere besværligt for bagmanden.

De folk der tror at ulovliggøre det, vil stoppe det, har mistet forbindelsen til jorden og verden rundt om dem.
2
Brugeravatar
Zorglup
Indlæg: 492
Tilmeldt: 17. sep 2015, 11:53
Kort karma: 25
Geografisk sted: Djursland
Likede indlæg: 587

Re: Prostitution - et erhverv eller et socialt problem?

Indlægaf Zorglup » 30. okt 2019, 13:48

Vi bør se det som et erhverv.
1
:ninja: >>Kung-fu'tze si'r : Ispind i mund, er bedre end ispind i øje !<< :ninja:
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25022
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30014

Re: Prostitution - et erhverv eller et socialt problem?

Indlægaf Wizzze » 30. okt 2019, 13:55

paint skrev:
Purple Haze skrev:Personligt ser jeg en masse problemer forbundet med prostitution. Og mener bestemt “det” er et socialt problem.

Men at rulle et initiativ tilbage der skulle sikre de prostituerede bedre vilkår virker helt skævt.

(Nu har jeg selvfølgelig ikke læst artiklen, så det skulle ikke undre mig at det slet ikke hænger sådan sammen, men bare er en frisk vinkling på historien)


Den nuværende regering er uenig med den foregående, fordi de (foregående regering) betragtede prostitution som et erhvervspolitisk problem, og havde fokus på dét. Den nye regering har sat penge af til en exit-pakke for prostituerede. De vil med andre ord, yde økonomisk hjælp og rådgivning til de kvinder, der ønsker at komme ud af prostitution og hæve deres livskvalitet (som ikke er særligt god), skaffe dem et arbejde og et almindeligt liv.

De har vist ingen planer om at forbyde prostitution, men blot sikre sig, at dem der ønsker noget andet, kan få den nødvendige hjælp og rådgivning til det.


Men under Thorning ville Soc.dem. jo netop have den undersøgelse af hvordan problemet skulle takles, forbud og drive under jorden som i Sverige, eller noget mere ala Holland, med ordnede forhold, rettigheder og beskatning. Nu løber de igen væk fra dem selv, de er virkelig ikke til at blive kloge på, og da slet ikke mesteren i at løbe fra problemerne, Astrid Krag. Hørte hende i radioen tidligere, det var så dumt at høre på, at jeg nærmest fik hovedpine :tie:
0
Do as I say! :whip:

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"