Tesla fagforening og Sverige

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Thomas31
Indlæg: 2586
Tilmeldt: 12. mar 2016, 01:47
Kort karma: 88
Likede indlæg: 2446

Re: Tesla fagforening og Sverige

Indlægaf Thomas31 » 6. dec 2023, 11:12

Arend skrev:
Thomas31 skrev:Jeg er på ingen måde fortaler for amerikanske forhold på en række områder, men det er altså helt i hegnet at fremstille USA som et uland, eller Danmark for 100 år siden eller videre i den stil. USA bliver stadig rigere end EU i hurtigt tempo og Danmark stadig mere afhængige af dem. Det er Danmarks største eksportmarked, og hvis USA blev et velfærdssamfund i morgen var det nok slut med at købe Novo-produkter til fem-dobbelt pris.
C25 sælger mere i dollars end alt andet lagt sammen. Vi lever af, at USA sprøjter hård valuta ud over os.


Det er en sandhed med modifikationer.

Man kan sammenligne velstand på mange måder - og jeg synes, at en god måde er at sammenligne GDP per capita, PPP (current international $) - fordi der er korrigeret for købekraft - og jeg mener samtidigt at tallene fra Verdensbanken er pålidelige.

Det ser sådan ud:

International Comparison Program, World Bank | World Development Indicators database, World Bank | Eurostat-OECD PPP

GDP per capita, PPP (current international $) - Denmark

Denmark 2022 = 74,005.5 thousand
United States 2022 = 76,398.6 thousand

https://data.worldbank.org/indicator/NY.GDP.PCAP.PP.CD?locations=DK
https://data.worldbank.org/indicator/NY.GDP.PCAP.PP.CD?locations=US

Forskellen er lille - den bliver mindre - og nok så vigtigt er det, at Indkomstuligheden i Danmark er væsentligt lavere end den er i USA.


Købekrafts-gdp mindsker forskellen mellem rige og fattige lande, fordi der tages hensyn til, at basale ting er billigere i fattige lande. Det er dyrt at være fattig i et rigt land, fordi de samme penge strækker længere i et fattigere land. Problemet er, at det ikke gælder importerede produkter fra øverste hylde fra eksempelvis Novo. Det tages muligvis som en selvfølge, at Novo tjener så grotesk mange milliarder af dollars, men det er nærmest utroligt. Og her handler det altså kun om det "rigtige" gdp.
0
Thomas31
Indlæg: 2586
Tilmeldt: 12. mar 2016, 01:47
Kort karma: 88
Likede indlæg: 2446

Re: Tesla fagforening og Sverige

Indlægaf Thomas31 » 6. dec 2023, 11:20

paint skrev:
Thomas31 skrev:Jeg er på ingen måde fortaler for amerikanske forhold på en række områder, men det er altså helt i hegnet at fremstille USA som et uland, eller Danmark for 100 år siden eller videre i den stil. USA bliver stadig rigere end EU i hurtigt tempo og Danmark stadig mere afhængige af dem. Det er Danmarks største eksportmarked, og hvis USA blev et velfærdssamfund i morgen var det nok slut med at købe Novo-produkter til fem-dobbelt pris.
C25 sælger mere i dollars end alt andet lagt sammen. Vi lever af, at USA sprøjter hård valuta ud over os.


Måske, selvom de har astronomiske lån i deres økonomi. Men da 'trickle down effekten' (når det regner på præsten, drypper det på degnen)
er forsvundet i USA, ophobes rigdommen i toppen af samfundet, og river derved samfundet midt over. Med det resultat at middelklassen er nærmest forsvundet. 50/50% resultaterne ved de amerikanske valg, taler deres tydelige sprog. Det er et stærkt polariseret samfund, der taler der.


Der er på ingen måde astronomiske lån i den amerikanske økonomi. Deres gæld er ubetydelig og samtidig har den fungeret som en investering i vækst.
Alle lande har gæld. Det er idiotisk ikke at have gæld. Spørgsmålet er, hvad man gør med den. Når man så yderligere lægger til, at deres gæld er i dollars, og fx at deres befolkning er langt yngre end europas og i øvrigt også kinas, inden kina måtte blive rig, så er det bare ikke noget problem.

Politisk splittelse, ja men altså, så fantastisk er orban eller meloni vel heller ikke? Eller Wilders, der netop er blevet størst i Holland. Er Le pen ikke nærmest favorit næste gang i Frankrig. USA er vant til det. Det ændrer ikke meget på deres forhold.
0
Thomas31
Indlæg: 2586
Tilmeldt: 12. mar 2016, 01:47
Kort karma: 88
Likede indlæg: 2446

Re: Tesla fagforening og Sverige

Indlægaf Thomas31 » 6. dec 2023, 11:29

ajnaM skrev:
Thomas31 skrev:Jeg er på ingen måde fortaler for amerikanske forhold på en række områder, men det er altså helt i hegnet at fremstille USA som et uland, eller Danmark for 100 år siden eller videre i den stil. USA bliver stadig rigere end EU i hurtigt tempo og Danmark stadig mere afhængige af dem. Det er Danmarks største eksportmarked, og hvis USA blev et velfærdssamfund i morgen var det nok slut med at købe Novo-produkter til fem-dobbelt pris.
C25 sælger mere i dollars end alt andet lagt sammen. Vi lever af, at USA sprøjter hård valuta ud over os.


Jeg taler ikke om, at USA er Danmark for 100 år siden. Men de har en markant anderledes arbejdsmarkedsmodel, og jeg tror ikke, ret mange i Skandinavien reelt ønsker amerikanske forhold.

Derfor giver det god mening at bakke op om organiserede forhold. Også selvom man tænker, at vi jo allerede har gode vilkår - for det har vi netop, fordi vi har den model, vi har.


Nej jeg tror heller ikke mange ønsker amerikanske forhold på arbejdsmarkedet. Jeg gør i hvert fald ikke. Jeg er fx fortaler for en 30-timers arbejdsuge. Det er ikke ligefrem amerikansk. Men det ændrer ikke på, at Danmark er voldsomt afhængige af USA, og det faktum, et USA fungerer, som de gør, er med til at give Danmark frihed til at vælge sin egen måde. Det danske arbejdsmarked ville blive meget mindre stabilt, hvis ikke Danmark hele tiden blev overdænget med milliarder af dollars. De store generalstrejker og lignende ligger netop tilbage i den tid, hvor det ikke var tilfældet.

Derfor er det en noget absurd dansk arrogance, når nogen her sågar vil flyve til USA for at fikse det for dem. USA er en enorm gevinst for Danmark og i øvrigt for alle andre små stabile lande, fordi de accepterer store handelsunderskud, hvad der også gør dem til en stor gevinst for alle verdens fattige, omend knap så meget deres egne.
0
Brugeravatar
Arend
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 13. jan 2021, 11:33
Kort karma: 22
Likede indlæg: 1199

Re: Tesla fagforening og Sverige

Indlægaf Arend » 6. dec 2023, 12:03

Thomas31 skrev:
Købekrafts-gdp mindsker forskellen mellem rige og fattige lande, fordi der tages hensyn til, at basale ting er billigere i fattige lande. Det er dyrt at være fattig i et rigt land, fordi de samme penge strækker længere i et fattigere land. Problemet er, at det ikke gælder importerede produkter fra øverste hylde fra eksempelvis Novo. Det tages muligvis som en selvfølge, at Novo tjener så grotesk mange milliarder af dollars, men det er nærmest utroligt. Og her handler det altså kun om det "rigtige" gdp.


Ja - ved anvendelsen af købekraftpariteter til omregning til en fælles valuta tages der højde for forskelle i prisniveauer.

Med hensyn til USA er deres vækst lånefinansieret, og det betyder jo meget, hvis man bruger det "rigtige" gdp til sammenligning af velstand - fordi en stor del af gdp går til at betale renter.

USA har renteudgifter på over 400 milliarder kroner om måneden - og det er penge som amerikanerne skylder lande som Kina og Japan, der ligger inde med store beholdninger af amerikanske statsobligationer.

Med de markant højere markedsrenter, er det blevet meget, meget dyrere for USA at finansiere sin statsgæld - og det er heldigvis ikke os :)

USA har en statsgæld på 124 procent af gdp - mens den danske statsgæld ifølge Danmarks Nationalbank var på 12 procent af Danmarks gdp ved udgangen af 2022.
0
I krig er sandheden det første offer
ajnaM
Indlæg: 10104
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1058
Likede indlæg: 27661

Re: Tesla fagforening og Sverige

Indlægaf ajnaM » 6. dec 2023, 12:04

Thomas31 skrev:
ajnaM skrev:
Thomas31 skrev:Jeg er på ingen måde fortaler for amerikanske forhold på en række områder, men det er altså helt i hegnet at fremstille USA som et uland, eller Danmark for 100 år siden eller videre i den stil. USA bliver stadig rigere end EU i hurtigt tempo og Danmark stadig mere afhængige af dem. Det er Danmarks største eksportmarked, og hvis USA blev et velfærdssamfund i morgen var det nok slut med at købe Novo-produkter til fem-dobbelt pris.
C25 sælger mere i dollars end alt andet lagt sammen. Vi lever af, at USA sprøjter hård valuta ud over os.


Jeg taler ikke om, at USA er Danmark for 100 år siden. Men de har en markant anderledes arbejdsmarkedsmodel, og jeg tror ikke, ret mange i Skandinavien reelt ønsker amerikanske forhold.

Derfor giver det god mening at bakke op om organiserede forhold. Også selvom man tænker, at vi jo allerede har gode vilkår - for det har vi netop, fordi vi har den model, vi har.


Nej jeg tror heller ikke mange ønsker amerikanske forhold på arbejdsmarkedet. Jeg gør i hvert fald ikke. Jeg er fx fortaler for en 30-timers arbejdsuge. Det er ikke ligefrem amerikansk. Men det ændrer ikke på, at Danmark er voldsomt afhængige af USA, og det faktum, et USA fungerer, som de gør, er med til at give Danmark frihed til at vælge sin egen måde. Det danske arbejdsmarked ville blive meget mindre stabilt, hvis ikke Danmark hele tiden blev overdænget med milliarder af dollars. De store generalstrejker og lignende ligger netop tilbage i den tid, hvor det ikke var tilfældet.

Derfor er det en noget absurd dansk arrogance, når nogen her sågar vil flyve til USA for at fikse det for dem. USA er en enorm gevinst for Danmark og i øvrigt for alle andre små stabile lande, fordi de accepterer store handelsunderskud, hvad der også gør dem til en stor gevinst for alle verdens fattige, omend knap så meget deres egne.


Hvem taler om at ‘fikse’ amerikanske forhold? Jeg ser kun argumenter for at holde fast i vores egen arbejdsmarkedsmodel…
1
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20624
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 770
Likede indlæg: 44216

Re: Tesla fagforening og Sverige

Indlægaf paint » 6. dec 2023, 18:12

Nu rasler også det norske transportforbund med sablen. Tesla kan IKKE få transporteret biler via Norge til Sverige, har de besluttet.
Det vil være noget af en bet for Tesla/Musk.
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
abcd
Indlæg: 6370
Tilmeldt: 3. nov 2021, 09:56
Kort karma: 295
Likede indlæg: 10444

Re: Tesla fagforening og Sverige

Indlægaf abcd » 6. dec 2023, 21:05

Det går først nu op for mig at Teslas egne svenske medarbejdere ikke er med i strejken, de er åbenbart godt tilfreds. Det er fagforeningen der ikke er tilfreds.
0
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20624
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 770
Likede indlæg: 44216

Re: Tesla fagforening og Sverige

Indlægaf paint » 6. dec 2023, 22:05

abcd skrev:Det går først nu op for mig at Teslas egne svenske medarbejdere ikke er med i strejken, de er åbenbart godt tilfreds. Det er fagforeningen der ikke er tilfreds.


Det er mekanikerne på teslas værksteder, der strejker.

"Teslastrejken kan bli långvarig, det tror två av de strejkande bilmekanikerna som Ekot (svensk radioavis) har intervjuat. De som strejkar har bland annat blivit ombedda att ta med sig sina personliga saker från arbetet och mekanikerna räknar med att de kan bli av med sina jobb (for 2 dage siden Sveriges Radio)
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
abcd
Indlæg: 6370
Tilmeldt: 3. nov 2021, 09:56
Kort karma: 295
Likede indlæg: 10444

Re: Tesla fagforening og Sverige

Indlægaf abcd » 7. dec 2023, 00:59

paint skrev:
abcd skrev:Det går først nu op for mig at Teslas egne svenske medarbejdere ikke er med i strejken, de er åbenbart godt tilfreds. Det er fagforeningen der ikke er tilfreds.


Det er mekanikerne på teslas værksteder, der strejker.

"Teslastrejken kan bli långvarig, det tror två av de strejkande bilmekanikerna som Ekot (svensk radioavis) har intervjuat. De som strejkar har bland annat blivit ombedda att ta med sig sina personliga saker från arbetet och mekanikerna räknar med att de kan bli av med sina jobb (for 2 dage siden Sveriges Radio)


Ja, men jeg faldt over et sted hvor der stod at det ikke var Teslas egne ansatte. Kan dog ikke lige finde det nu, og det lader heller ikke til at passe.

Til gengæld er det svært at finde ud af præcis hvor mange strejker. Tesla har tilsyneladende sendt et brev til Tesla-ejere i Sverige hvor de påstår det er under 10% https://twitter.com/NicklasNilsso14/sta ... 3435863479
0
Thomas31
Indlæg: 2586
Tilmeldt: 12. mar 2016, 01:47
Kort karma: 88
Likede indlæg: 2446

Re: Tesla fagforening og Sverige

Indlægaf Thomas31 » 7. dec 2023, 14:32

Arend skrev:
Thomas31 skrev:
Købekrafts-gdp mindsker forskellen mellem rige og fattige lande, fordi der tages hensyn til, at basale ting er billigere i fattige lande. Det er dyrt at være fattig i et rigt land, fordi de samme penge strækker længere i et fattigere land. Problemet er, at det ikke gælder importerede produkter fra øverste hylde fra eksempelvis Novo. Det tages muligvis som en selvfølge, at Novo tjener så grotesk mange milliarder af dollars, men det er nærmest utroligt. Og her handler det altså kun om det "rigtige" gdp.


Ja - ved anvendelsen af købekraftpariteter til omregning til en fælles valuta tages der højde for forskelle i prisniveauer.

Med hensyn til USA er deres vækst lånefinansieret, og det betyder jo meget, hvis man bruger det "rigtige" gdp til sammenligning af velstand - fordi en stor del af gdp går til at betale renter.

USA har renteudgifter på over 400 milliarder kroner om måneden - og det er penge som amerikanerne skylder lande som Kina og Japan, der ligger inde med store beholdninger af amerikanske statsobligationer.

Med de markant højere markedsrenter, er det blevet meget, meget dyrere for USA at finansiere sin statsgæld - og det er heldigvis ikke os :)

USA har en statsgæld på 124 procent af gdp - mens den danske statsgæld ifølge Danmarks Nationalbank var på 12 procent af Danmarks gdp ved udgangen af 2022.


nej, det er ligegydige småpenge. Danmark er langt mere udsat - og det selvom Danmark har en bundsolid økonomi - alene ved at være lille. Afdrag på lån er bare en fremtidig forpligtelse, som så mange andre. Jeg gætter på, at Danmark gerne overtog gæld på amerikansk niveau, hvis man så også fik en tilsvarende yngre befolkning, men selv uden den slags konkrete overvejelser, så er gæld bare misforstået.

Gæld er bare en ligegyldig tidsmæssig forskydelse mellem indtægter og udgifter. Det afgørende er, at indtægterne også kommer, og det gør det for USA vokser hele tiden deres økonomi. Det eneste andet problem er et evt pres på valutaen. Det er bare umuligt for USA, fordi de kontrollerer, hvad der reelt er hele verdens valuta. USA kan bare opfinde dollars til at betale gæld med uden det vil svække den den. Skulle der - Yderst teoretisk - komme en form for dollar-krise, vil det ramme resten af verden hårdere end USA, hvorfor resten af verden vil bekæmpe den hårdere end USA selv.
0
Brugeravatar
Arend
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 13. jan 2021, 11:33
Kort karma: 22
Likede indlæg: 1199

Re: Tesla fagforening og Sverige

Indlægaf Arend » 7. dec 2023, 23:10

:)
Thomas31 skrev:
nej, det er ligegydige småpenge. Danmark er langt mere udsat - og det selvom Danmark har en bundsolid økonomi - alene ved at være lille. Afdrag på lån er bare en fremtidig forpligtelse, som så mange andre. Jeg gætter på, at Danmark gerne overtog gæld på amerikansk niveau, hvis man så også fik en tilsvarende yngre befolkning, men selv uden den slags konkrete overvejelser, så er gæld bare misforstået.


Fertilitetsraten i USA er lavere end i Danmark :)

Den er helt nede på 1,64 (2020).
0
I krig er sandheden det første offer
abcd
Indlæg: 6370
Tilmeldt: 3. nov 2021, 09:56
Kort karma: 295
Likede indlæg: 10444

Re: Tesla fagforening og Sverige

Indlægaf abcd » 23. apr 2024, 03:54

De strejker stadig i Sverige, men Teslaerne går som varmt brød: https://piopio.dk/trods-strejke-det-gaa ... -hos-tesla

En god pris trumfer ethvert solidarisk hensyn.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"