Nytårsmenu 2020

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
MissHindenburg
Indlæg: 1470
Tilmeldt: 13. aug 2015, 08:33
Kort karma: 157
Likede indlæg: 1865

Re: Nytårsmenu 2020

Indlægaf MissHindenburg » 2. dec 2020, 11:04

Vi har bestilt ved vores yndlings restaurant - Vi bliver 4 voksne og et barn på næsten 2 år.

Forret: Terrine af jomfruhummer med yuzu citrus og basilikum, sechuanpeber mayo, sprøde ris og urter.
Mellemret: Kalvetartar med trøffel, æggeblommecreme, syrlig rødbedegele og sprøde kartoffelchips
Hovedret: Oksefilet med morkelsauce, ristede svampe, pure af bagt græskar og pommes anna
Mellemret: 3 x europæiske oste med kompot, syltede nødder og kiks
Dessert: Kirsebærmazarin med hvid chokoladecreme, små lakridscroutons, kirsebærpure og krystalliseret hvid chokolade.

Barnet får en tallerken med lidt forskelligt af hendes favoritter -
og så skal vi have fundet på et eller andet snack-værk til talen, jeg tænker saltede mandler, spyd m. tomat og mozzarella og frisk basilikum og en kød snack af en art (det må godt være lidt nemt at tygge) - jeg kunne godt finde på at det skulle være små vol au vents med et lækkert fyld cremet fyld. :gruble:
1
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 15072
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1197
Likede indlæg: 25428

Re: Nytårsmenu 2020

Indlægaf sigge » 2. dec 2020, 11:50

Apropos Hunkats forslag ovenfor er jeg nået frem til, at jeg vil lave 3 forskellige sliders, hvis jeg skal holde nytår hjemme, som jeg helst vil. Det skal være en klassisk bacon-cheese med hakkebøf af oksekød, en med paneret, sprød kylling McChicken-style og en med kyllingefilet, mangochutney og guacamole.
Desserten har jeg ikke lagt mig fast på, men jeg hælder mod hjemmelavet is.
1
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
Æble
Indlæg: 6692
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:26
Kort karma: 872
Likede indlæg: 19084

Re: Nytårsmenu 2020

Indlægaf Æble » 2. dec 2020, 15:25

Er der nogen der kender til en menu udefra (der må gerne være lidt tilberedning hjemme) uden skaldyr og svinekød og hvor der er et alternativ til mindre børn? Storkøbenhavn.
0
Kirstenkp
Indlæg: 595
Tilmeldt: 16. aug 2015, 18:27
Kort karma: 30
Likede indlæg: 973

Re: Nytårsmenu 2020

Indlægaf Kirstenkp » 2. dec 2020, 15:35

Æble skrev:Er der nogen der kender til en menu udefra (der må gerne være lidt tilberedning hjemme) uden skaldyr og svinekød og hvor der er et alternativ til mindre børn? Storkøbenhavn.


Meyers måske? Der har i hvert fald været gode børnemenuer der seneste år.
Jeg kan se de godt nok har en hummerbisque med torsk til forret i "kødmenuen" - men der er også en vegetarmenu, hvis det er mere tiltalende....


https://meyers.dk/catering/nytaarsmenu/p/70410/
1
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 22029
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2523
Likede indlæg: 59836

Re: Nytårsmenu 2020

Indlægaf DetSorteCirkus » 2. dec 2020, 15:52

Aperitif: Mousserende vin af en slags og tapasspid og chips og holiday dip (vigtigt med lige dén dip)

Forret: ?

Hovedret: Wienerschnitzel med diverse ELLER beef Wellington og kartofler og salat, som ikke er blevet besluttet endnu, udover at det skal være vegansk, så alle kan spise samme tilbehør. Selskabets veganer tager selv resten af sin hovedret med.

Dessert: Bananasplit med hjemmelavet is

Kl. 12: Mousserende vin, kransekage og jordbær eller vindruer, små kiks med tuncreme, chips og dip.

(Mulighed for) natmad: Pitapizza
0
StripesAddict
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 2. sep 2015, 15:58
Kort karma: 128
Likede indlæg: 1046

Re: Nytårsmenu 2020

Indlægaf StripesAddict » 2. dec 2020, 17:36

Er der nogen der kan anbefale et firma i KBH til levering af tapas som nytårsmenuen?
0
Brugeravatar
PaleSeptember
Indlæg: 11750
Tilmeldt: 16. dec 2015, 17:28
Kort karma: 926
Likede indlæg: 18975

Re: Nytårsmenu 2020

Indlægaf PaleSeptember » 6. dec 2020, 16:59

Jeg har kig på 4 forskellige ud af huset menuer. Vi bliver kun os 2. Jeg er mest til Propellen eller Sønderskov.

Madkælderen:
https://www.madkaelderen.dk/nytaars-menu-ud-af-huset

Propellen:
https://www.propellen.dk/da/restaurant/ ... -af-huset/

Sønderskov:
https://sonderskov.dk/Restaurant/Nyt%C3%A5rsmenu-2020

Madindustrien:
https://www.madindustrien.dk/nytaar
0
Vejen til helvede er brolagt med gode intentioner
Brugeravatar
PaleSeptember
Indlæg: 11750
Tilmeldt: 16. dec 2015, 17:28
Kort karma: 926
Likede indlæg: 18975

Re: Nytårsmenu 2020

Indlægaf PaleSeptember » 7. dec 2020, 16:30

PaleSeptember skrev:Jeg har kig på 4 forskellige ud af huset menuer. Vi bliver kun os 2. Jeg er mest til Propellen eller Sønderskov.

Madkælderen:
https://www.madkaelderen.dk/nytaars-menu-ud-af-huset

Propellen:
https://www.propellen.dk/da/restaurant/ ... -af-huset/

Sønderskov:
https://sonderskov.dk/Restaurant/Nyt%C3%A5rsmenu-2020

Madindustrien:
https://www.madindustrien.dk/nytaar


Manden siger denne fra Herregårdskælderen på Sønderskov Slot - en af vores yndlingsrestauranter også.

3 små forretter af Sydvestjyske Smagsoplevelser
Hesterejer med dildmayonnaise
Røget Fanølaks med rogn og syrnet fløde
Varde Ådals skinke med karsemayonnaise og syltet selleri
Sprøde brød af Forum mel

Nytårstorsk 2020
Torsk bagt i papir med grønkål, syltede svampe og mild peberrodscreme

Oksemørbrad og langtidsstegt oksecuvette
kraftig sky, rødvinssyltede løg, persillevariation, Dover spirer og timiankartofler

4 desserter af chokolade og syltede hindbær
(anrettet klar til servering)
Chokoladekage med vaniljecreme
Hvid chokoladeis med hindbærsorbet
Flødechokoladeganache med cognacsyltede hindbær
Chokoladepanacota med cognacskum

2 slags brød og Jernved smør
0
Vejen til helvede er brolagt med gode intentioner
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15467

Re: Nytårsmenu 2020

Indlægaf HappyPaww » 7. dec 2020, 20:05

Æble skrev:Er der nogen der kender til en menu udefra (der må gerne være lidt tilberedning hjemme) uden skaldyr og svinekød og hvor der er et alternativ til mindre børn? Storkøbenhavn.

Baglokalet på Amager har en fin menu - den skal vi have (har dog kræsne børn, så fravælger børnemenu):

Man kan sikkert godt få lov til at få en vegetarforret med i stedet for kammuslingen :D

Vi byder jer på følgende:

VOKSENNYTÅRSLUX (400 kr)

Rimmet kammusling m. creme serveret med rå, sprøde skiver af jordskok. Gele af æble og citron. Danske røde æbler og karse

Glasklar torsk med muslingesauce vendt med persilleolie. Syltede bånd af glaskål. Tørret persille.

Stegt tournedos af oksemørbrad med kompot lavet på kartoffel og selleri. Grillet løg, syltede bøgehatte og sauce på karamelliseret hvidløg.

Chokolade som kage, creme og sprød jord. Mousse og coulis af mandarin. Karamelliserede jordnødder.



VOKSENNYTÅRSVEGELUX

Confiterede jordskokker m. creme, serveret med rå, sprøde skiver af jordskok. Gele af æble og citron. Danske røde æbler og karse

Blomkålsuppe med trøffel, mandler og persilleolie

Saltbagt selleri med kompot lavet på kartoffel og selleri. Grillet løg, syltede bøgehatte og svampesauce

Chokolade som kage, creme og sprød jord. Mousse og coulis af mandarin. Karamelliserede jordnødder.



BØRNENYTÅRSHYGGE (250,-)

Blomkålsuppe med mandler og æbletern

Oksemørbrad med kartoffelkompot, sauce og sprødt grønt

Chokoladekage med creme og nødder
1
Brugeravatar
Kilix
Indlæg: 1607
Tilmeldt: 16. nov 2016, 22:36
Kort karma: 207
Likede indlæg: 2945

Re: Nytårsmenu 2020

Indlægaf Kilix » 8. dec 2020, 22:02

Kaerestens bedstemor har bestilt cheesefondue :ivrig: Jeg laver saa det helt store charcuterie board ved siden af :klap:
Nemt, hurtigt og laekkert, me likey!
Forretten bliver stadig den laekre laks, avokado, agurke stak, saa det skal nok blive godt:D
0
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 13080
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1568
Likede indlæg: 21892

Re: Nytårsmenu 2020

Indlægaf Pandesteg » 14. dec 2020, 07:53

Pandesteg skrev:Vi skal have det store fiskebord, har aftalt at køre til Karrebæksminde og købe stort ind af alt hvad vi har lyst til af forskellige kolde fiskeretter :love: supplerer nok med et par oste også. Og så bager jeg surdejsbrød og vi køber nogle lækre specialøl at drikke til (jeg tåler dårligt vin). Desserten bliver denne kage, da det er noget af det lækreste jeg længe har smagt. http://sofiesspisekammer.dk/2013/02/28/ ... ramelkage/

Vi plejer at få chips og dip efter maden og kl 12 hjemmebagt kransekage og hjemmebrygget hyldeblomstchampagne.

Forret spiser vi aldrig og dronningehapser har vi ikke fundet på, men det er der jo også god tid til.

Jeg glæder mig!


Vi har fået bestilt menuen ved fiskemanden. Det bliver:

Fiskefrikadeller med laks
Panerede fiskefileter med remoulade til
Krebsehalesalat
Krabbesalat
Enømousse
Hvidløgsmarinerede rejer
Lakseroulade med flødeostfyld
Varmrøget laks

Vi ville også have haft stenbiderrogn, men det havde han ikke på lager (vidste ikke hvornår det var sæson for den slags). Så bager jeg selv surdejsrugbrød - og - flute til. Og laver hjemmelavet mayo (det vil manden sikkert gerne have). Jeg laver måske også tunmousse - det har jeg så tit fået nytårsaften, så det hører sig næsten til.

Overvejer stadig et par oste til også - måske en høost.
6
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
Stitch
Indlæg: 7999
Tilmeldt: 13. jun 2017, 12:11
Kort karma: 1193
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 17845

Re: Nytårsmenu 2020

Indlægaf Stitch » 17. dec 2020, 15:32

Vi bliver 4 :)

Vi har bestemt os for:
dronningetapas (det samme til eventuel natmad)
forret: tomatsuppe med glutenfrit hjemmelavet brød
hovedret: lammekølle, kartofler, 2 salater, sovs
Dessert: chokolademousse/creme, hindbær og saltkaramel

Vi tager hver især med til en drink (nok til 4 personer hver)

Asti til midnat - ingen af os bryder os særlig meget om champagne.
0
"If you are neutral in situations of injustice, you have chosen the side of the oppressor. If an elephant has its foot on the tail of a mouse, and you say that you are neutral, the mouse will not appreciate your neutrality."

Free Palestine
Brugeravatar
catnip
Indlæg: 4686
Tilmeldt: 13. aug 2015, 13:47
Kort karma: 684
Likede indlæg: 21521

Re: Nytårsmenu 2020

Indlægaf catnip » 17. dec 2020, 16:14

Nu bor vi jo i et land der er lavet af ost, så vi skal have raclette. Total 80’er vibe :D

Men der bliver den halv-fancy slags med en masse forskellige raclette oste...hvidløg, trøffel, chilli, Karl Johan, safran, peber... :savl:
0
- Nevertheless she persisted -
Sorenspige
Indlæg: 7185
Tilmeldt: 29. sep 2015, 06:34
Kort karma: 971
Likede indlæg: 9585

Re: Nytårsmenu 2020

Indlægaf Sorenspige » 17. dec 2020, 19:43

catnip skrev:Nu bor vi jo i et land der er lavet af ost, så vi skal have raclette. Total 80’er vibe :D

Men der bliver den halv-fancy slags med en masse forskellige raclette oste...hvidløg, trøffel, chilli, Karl Johan, safran, peber... :savl:


Mener du ikke fondue?
0
Brugeravatar
catnip
Indlæg: 4686
Tilmeldt: 13. aug 2015, 13:47
Kort karma: 684
Likede indlæg: 21521

Re: Nytårsmenu 2020

Indlægaf catnip » 17. dec 2020, 20:38

Sorenspige skrev:
catnip skrev:Nu bor vi jo i et land der er lavet af ost, så vi skal have raclette. Total 80’er vibe :D

Men der bliver den halv-fancy slags med en masse forskellige raclette oste...hvidløg, trøffel, chilli, Karl Johan, safran, peber... :savl:


Mener du ikke fondue?


Nej :) Men det er rigtig nok den anden “nationalspise” hernede.
0
- Nevertheless she persisted -

Tilbage til "Mad og drikke"