Pant på pizzabakker, to-go kaffe og andet take away?

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25022
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30014

Pant på pizzabakker, to-go kaffe og andet take away?

Indlægaf Wizzze » 30. apr 2024, 08:14

Mængden af skrald folk efterlader, især her forår/sommer, når de henter en pizza, kaffe eller whatever, og nyder ved stranden, i parker og andre grønne områder. får nu borgmestre i landets storbyer til at foreslå en pantordning på pizzabakker, kaffekrus og andet takeaway emballage, ala hvad vi kender fra flasker.

Tror I det er en god idee? vil folk tage deres pap med sig og pante, eller vil panten mere udvikle sig til en ekstra afgift, i stil med de 4-5 kr. man nu betaler for en pose hos mange takeaway steder?
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Moe
Indlæg: 4262
Tilmeldt: 9. sep 2022, 11:34
Kort karma: 23
Likede indlæg: 1203

Re: Pant på pizzabakker, to-go kaffe og andet take away?

Indlægaf Moe » 30. apr 2024, 08:31

Tror mere at det at administrere et pantsystem, bliver for dyrt. Ideen i sig selv er okay, hvis ikke lige at det var så administrativt tungt.
3
Homer: “Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that’s even remotely true. Facts schmacts.”
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25022
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30014

Re: Pant på pizzabakker, to-go kaffe og andet take away?

Indlægaf Wizzze » 30. apr 2024, 09:00

Hvor skal man kunne aflevere sin pant, samme sted hvor den er købt? Det har forretningerne slet ikke plads til, skal det være automater? Så skal de opstilles der hvor folk nyder deres pizzaer, kaffe osv. og hvem tømmer og reparerer? Nej tror det vil blive alt for tungt.

Måske skulle der opkræves en afgift hos producenterne af emballage, der ender i en fond, hvor kommunerne så kunne få refusion, for dokumenterede udgifter til oprydning :gruble:
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 15016
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1191
Likede indlæg: 25282

Re: Pant på pizzabakker, to-go kaffe og andet take away?

Indlægaf sigge » 30. apr 2024, 09:03

Jeg tror bare, det bliver en ekstra udgift for forbrugeren. Det ville det i hvert fald for mig. Når jeg får take away er det stort set altid noget, jeg spiser derhjemme (og får leveret), og jeg kan godt finde ud af at smide emballagen i de rigtige affaldsspande. Jeg ser ikke for mig, at jeg ville gide at opbevare emballagen derhjemme, ind til jeg skulle ind til byen om 2-3 uger og kom forbi restauranten, hvor jeg kunne aflevere det og få panten igen. Hvis det skal lykkes, så skal det være lige så nemt at komme af med som flasker/dåser. Gerne med mulighed for f.eks. at aflevere det i supermarkeder ligesom flasker. Hvis man skal holde styr på at aflevere det til den restaurant, hvor man har fået maden fra, kommer det ikke til at lykkes.

Jeg forestiller mig heller ikke, at de mennesker, der tager maden med hen i en park for at sidde og hygge sig, ville gide at gå tilbage til spisestedet med emballagen, hvis de ikke engang gider at smide det i en skraldespand. Det kan så godt være, at der åbner sig et nyt marked for pantsamlere. Det bliver bare lidt mere uhygiejnisk for dem at skulle fedte rundt med pizzabakker, burgeræsker og salatskåle med diverse rester i frem for en flaske/dåse, hvor åbningen er lille ift. overfladen, og man relativt nemt kan undgå at få indholdet på hænderne.
7
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 17065
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1080
Likede indlæg: 21307

Re: Pant på pizzabakker, to-go kaffe og andet take away?

Indlægaf Misantropen » 30. apr 2024, 10:01

Ideen er god, men jeg har svært ved at se hvordan det skulle fungere i praksis. Det skal være en løsning der gør det nemt at komme af med sine ting, og det vil det ikke være hvis man skal tage tilbage til restauranten eller kan være nødt til at opbevare det hjemme, til man komme forbi et sted hvor man kan pante.

Desuden vil man aldrig komme problemet til livs, så jeg synes hellere man skal sætte ind andre steder. Eks. ved valg af materiale til emballage.
3
Sofakartoflen
Indlæg: 3899
Tilmeldt: 28. sep 2020, 12:32
Kort karma: 437
Likede indlæg: 9259

Re: Pant på pizzabakker, to-go kaffe og andet take away?

Indlægaf Sofakartoflen » 30. apr 2024, 10:29

Jeg tror, der skal enorm høj pant på, før folk vil gide at ulejlige sig. (i alt fald de mennesker, der smider deres affald)

Det vil også koste alt for meget for det enkelte pizzeria, hvis de skal bruge penge på opbevaring at affaldet og sætte tid af personalemæssigt til at modtage det. Mange små steder har vel dårligt nok plads til en container mere.

Jeg tror nærmere, at der skal sættes flere og bedre skraldespande op. Det kan passende være nogen, som krager og måger ikke kan åbne.
Hvis så alle tager på sig, at vi ikke vil have affald i det offentlige rum, så de lige smider en pizzabakke i skraldespanden, hvis de ser en ligge et sted, så tror jeg efterhånden, at det vil blive tabu at smide det.

I de større byer rydder man jo op i weekenden pga nattelivet - er det mon de penge, borgmestrene vil spare? Der vil det ikke hjælpe med pant. Folk bruger jo svimlende summer på at drikke; pant på en pizzabakke vil ikke have nogen indflydelse i det regnskab.

I forhold til bilister tvivler jeg også på, at man kan gøre noget. (dem der smider deres affald ud af vinduet undervejs) Det er et spørgsmål om holdning mere end økonomi. Jeg tror, vi nærmere skulle præmiere dem, der samler affald. - Jeg ser en dame gå langs en hovedvej og samle skrald jævnligt; det er da sejt. Hun burde have en medalje!
4
Brugeravatar
Pjeps
Indlæg: 6400
Tilmeldt: 11. aug 2015, 20:12
Kort karma: 774
Geografisk sted: Det skønne København
Likede indlæg: 14770

Re: Pant på pizzabakker, to-go kaffe og andet take away?

Indlægaf Pjeps » 30. apr 2024, 12:01

De skulle hellere sætte affaldsbeholdere op flere steder i byen, fx som i London hvor der ikke bare er en affaldsspand, men flere ved siden af hinanden , til pap, plastik, rest + et askebæger til skodder.
Og så skal der selvfølgelig være beholdere nok, især der hvor folk samles. Der er jo ikke nogen der gider gå med sit affald 7-800 meter før der er en affaldsbeholder. De penge de koster går nok op med de penge der bruges til at rydde op efter folk.
5
:ninja:
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4415
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 490
Likede indlæg: 10842

Re: Pant på pizzabakker, to-go kaffe og andet take away?

Indlægaf BlueBunny » 30. apr 2024, 13:10

Besværligt og endnu mere administrativt tungt end at fjerne affaldet.

Dem der smider affald af den type smider også flasker. Pant gør ingen forskel. Det rammer de forkerte.

Og det med at skulle håndhæve rammerne. Hvis en pizzabakke er helt snasket, våd og fra konkurrenten, skal pizzeria så håndtere den? Virker uhygiejnisk og uigennemtænkt
2
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15531
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1252
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25970

Re: Pant på pizzabakker, to-go kaffe og andet take away?

Indlægaf Delfin » 30. apr 2024, 17:36

Jeg er enig med de øvrige omkring håndteringen. Jeg kan ikke se for mig, at folk gider gå tilbage og aflevere en pizzabakke uanset om de spiser i en park eller derhjemme. De må ikke engang komme i papcontainere. Men de fylder meget, så de kræver nogle flere større offentlige skraldespande på steder, hvor mange samles.
Jeg ville under ingen omstændigheder opbevare en snasket pizzabakke derhjemme, de fleste gange bærer jeg affaldsposen ud med det samme, når jeg har spist pizza udefra, fordi bakken fylder så meget. Det ville bare blive en ekstra udgift for mig, og pizzabakken ville stadig lande i restaffaldet
0
14 11 14
02 05 22
30 08 23
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15531
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1252
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25970

Re: Pant på pizzabakker, to-go kaffe og andet take away?

Indlægaf Delfin » 30. apr 2024, 17:45

BlueBunny skrev:Besværligt og endnu mere administrativt tungt end at fjerne affaldet.

Dem der smider affald af den type smider også flasker. Pant gør ingen forskel. Det rammer de forkerte.

Og det med at skulle håndhæve rammerne. Hvis en pizzabakke er helt snasket, våd og fra konkurrenten, skal pizzeria så håndtere den? Virker uhygiejnisk og uigennemtænkt


Pizzeria kan umuligt håndtere det. Det ville kræve en ekstra indgang, hvis de ikke skal blande rent og urent i salgsrummet
0
14 11 14
02 05 22
30 08 23
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 17440
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3601
Likede indlæg: 42587

Re: Pant på pizzabakker, to-go kaffe og andet take away?

Indlægaf LaMariposa » 10. maj 2024, 19:24

Det burde ikke være nødvendigt, hvis folk evnede at smide affald i skraldespanden. Det er der desværre en del, der ikke gør.
1
:lun: Be brave
Brugeravatar
Kerrigan
Indlæg: 7836
Tilmeldt: 31. jan 2019, 18:30
Kort karma: 601
Likede indlæg: 11612

Re: Pant på pizzabakker, to-go kaffe og andet take away?

Indlægaf Kerrigan » 11. maj 2024, 06:06

De er begyndt at udbrede pant på to-go kopper her i Århus. Der står maskiner rundt omkring, hvor man kan proppe sine brugte kopper.
Kopperne er lavet af en slags plastik.
Selv universitetet er hoppet med på den.

Edit:
https://aarhus.dk/nyt/teknik-og-miljoe/ ... pantkopper

https://www.dr.dk/nyheder/regionale/oes ... r-i-aarhus
0
Har du husket at lave knibeøvelser i dag?

Tilbage til "Mad og drikke"