Jeg har været en dårlig mor i dag

Brugeravatar
ina
Indlæg: 2171
Tilmeldt: 9. sep 2015, 12:01
Kort karma: 391
Likede indlæg: 3050

Re: Jeg har været en dårlig mor i dag

Indlægaf ina » 24. mar 2021, 22:03

Sangius skrev:
ina skrev:
Sangius skrev:Du er ikke en dårlig mor. Overhovedet.

Det er en af de situationer hvor man bare bliver desperat og presset, og ender ud i noget total upædagogisk - for hvis det nu virker var det det værd. Men når så det ikke virker, føler man sig som en røv. It happens. Du har snakket med tøsen om det, og det er vigtigt. Jeg gør det samme, når jeg får gjort noget dumt på opdragelsesfronten.

Nå. Hvordan får man så medicin i ungen?

Kunne man gøre det til en leg? Dele det flydende penecillin op i 5-10 små doser og hælde i shotglas sammen med saftevand/sodavand eller noget. Sætte et lille billede på hvert glas, f.eks. 5-10 forskellige dyr.

Du har så også samme mængde shotglad med samme mængde dyr foran dig, med sodavand i.

Så drejer i en lille pil på en skive, som peger på et af pågældende dyr. Sådan en kan man selv lave relativt nemt. Så skal man drikke det glas, som pilen lander på. Den der får drikket alle glas først vinder.

Sådan fik jeg engang min datter til at tage en dosis paracetamol. Hun var så kun 3 år gammel. Og jeg fortalte pænt meget ikke hvad der var i glassene... og fyldte dem så lidt op som muligt.

Det var lidt skørt, men det virkede for os. Kunne I finde på noget lignende?


Tak for det.

Kan godt være vi skal prøve at lege det i hende. :gruble: Min mand prøvede i morges at gemme det i hendes morgenmad uden at sige det til hende, men hun sagde at hun kunne smage det. Senere sagde hun så at hun nemmere kunne spise det, hvis hun ikke vidste at det var i. Så jeg ved ikke helt om det kunne lykkes.. :gruble: Men det er et forsøg værd.


I Irma har de en saftevand som er meget sød og sirups agtig. Den er god at gemme alt mulig i.
Teisseire hedder det. Den med hinbær er mest dominerende i smagen :)


Tak for tip. Der er desværre ingen Irma her, men måske den kan fås andet sted. Det vil jeg undersøge.
0
Aurora
Indlæg: 1040
Tilmeldt: 21. nov 2016, 15:12
Kort karma: 212
Likede indlæg: 2753

Re: Jeg har været en dårlig mor i dag

Indlægaf Aurora » 24. mar 2021, 22:05

Altså helt lavpraktisk så findes der penicillin der smager virkelig dårligt og penicillin der smager som slik. Den klamme er førstevalg hos lægerne til mange almindelige infektioner. Men man kan godt få den anden hvis barnet nægter. den ene hedder Imacillin og den anden hedder Primcillin, men jeg kan ikke huske hvilken der er den “slik”-agtige.

Og så synes jeg ikke du er en dårlig mor! Du prøver at hjælpe hende, det gør dig til lige præcis det modsatte :)
2
Brugeravatar
Tanten
Indlæg: 1940
Tilmeldt: 14. aug 2015, 12:03
Kort karma: 458
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 9703

Re: Jeg har været en dårlig mor i dag

Indlægaf Tanten » 24. mar 2021, 22:08

På nuværende tidspunkt, hvor tingene ER kørt af sporet, er der næppe andet at gøre end at få lægen til at forklare klart og tydeligt, at det ender med indsprøjtninger, hvis hun ikke sluger pillerne/spiser dem knust i noget is etc., og at man SKAL have medicin, fordi hele benet ellers kan blive sygt - ja, hele kroppen. Hun skal være helt klar over, at mor og far ikke forhindrer indsprøjtningerne, fordi man skal gøre, som lægen siger, når man har sådan et grimt sår.

Det overrasker mig lidt, at en 8-årig har så kraftig modstand mod at tage medicin, og jeg tænker, pigen kan mærke og spejler din dårlige samvittighed over at tvinge hende og hæve stemmen, hvilket får hende til at protestere yderligere, dels fordi hun nu har opdaget, at hun faktisk kan slippe (og få en fridag), dels fordi det gør hende usikker, at hun kan rykke med jeres grænser.

Jeg har måttet tvinge medicin i mine sønner (som dog var yngre) under fastholdelse, hyl og skrig - og man føler sig virkelig som det ondeste menneske. Men visse ting skal jo bare til, fordi det ville være et større overgreb at lade være. Tag fat i lægen allerede i morgen.

Knus og god bedring med det bette ben.
15
Brugeravatar
TakeAChanceOnMe
Indlæg: 5957
Tilmeldt: 6. aug 2017, 20:04
Kort karma: 833
Geografisk sted: United Kingdom
Likede indlæg: 14817

Re: Jeg har været en dårlig mor i dag

Indlægaf TakeAChanceOnMe » 24. mar 2021, 22:12

Hvis i prøver en stærk saftevand, så overvej evt. at blande op med en soda/dansk vand. Jeg er ikke særlig god til piller overhovedet, men hvis jeg skal tage dem, så hjælper det hvis der er brus i væsken.
Det er som om det lidt tager fokus fra at der skal sluges en pille når det bruser i munden samtidig :genert:
3
Brugeravatar
Nesnay
Indlæg: 7698
Tilmeldt: 7. sep 2015, 18:51
Kort karma: 770
Likede indlæg: 21546

Re: Jeg har været en dårlig mor i dag

Indlægaf Nesnay » 24. mar 2021, 22:15

ina skrev:
Sangius skrev:
ina skrev:
Sangius skrev:Du er ikke en dårlig mor. Overhovedet.

Det er en af de situationer hvor man bare bliver desperat og presset, og ender ud i noget total upædagogisk - for hvis det nu virker var det det værd. Men når så det ikke virker, føler man sig som en røv. It happens. Du har snakket med tøsen om det, og det er vigtigt. Jeg gør det samme, når jeg får gjort noget dumt på opdragelsesfronten.

Nå. Hvordan får man så medicin i ungen?

Kunne man gøre det til en leg? Dele det flydende penecillin op i 5-10 små doser og hælde i shotglas sammen med saftevand/sodavand eller noget. Sætte et lille billede på hvert glas, f.eks. 5-10 forskellige dyr.

Du har så også samme mængde shotglad med samme mængde dyr foran dig, med sodavand i.

Så drejer i en lille pil på en skive, som peger på et af pågældende dyr. Sådan en kan man selv lave relativt nemt. Så skal man drikke det glas, som pilen lander på. Den der får drikket alle glas først vinder.

Sådan fik jeg engang min datter til at tage en dosis paracetamol. Hun var så kun 3 år gammel. Og jeg fortalte pænt meget ikke hvad der var i glassene... og fyldte dem så lidt op som muligt.

Det var lidt skørt, men det virkede for os. Kunne I finde på noget lignende?


Tak for det.

Kan godt være vi skal prøve at lege det i hende. :gruble: Min mand prøvede i morges at gemme det i hendes morgenmad uden at sige det til hende, men hun sagde at hun kunne smage det. Senere sagde hun så at hun nemmere kunne spise det, hvis hun ikke vidste at det var i. Så jeg ved ikke helt om det kunne lykkes.. :gruble: Men det er et forsøg værd.


I Irma har de en saftevand som er meget sød og sirups agtig. Den er god at gemme alt mulig i.
Teisseire hedder det. Den med hinbær er mest dominerende i smagen :)


Tak for tip. Der er desværre ingen Irma her, men måske den kan fås andet sted. Det vil jeg undersøge.
Jeg kan ikke huske, om de lige har hindbærvarianten, men Bilka og Meny sælger det mærke. Føtex har vist også enkelte varianter.

Held og lykke med det!
1
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5920
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10940

Re: Jeg har været en dårlig mor i dag

Indlægaf Bøtte » 24. mar 2021, 22:27

Son barn fik jeg noget virkelig ulækkert penicillin. Jeg tog det, men det smagte helt forfærdeligt og mine forældre forsøgte alt for at skjule smagen. Stærk Nesquick var det der virkede bedst.

Og ellers vil jeg bare sige jeg føler med dig. :ae: Kan sagtens sætte mig ind i situationen og frygter vi står i præcis det samme lige om lidt, når storesøster skal have bøjle på.
1
Oak123
Indlæg: 2179
Tilmeldt: 26. okt 2018, 15:40
Kort karma: 106
Likede indlæg: 4076

Re: Jeg har været en dårlig mor i dag

Indlægaf Oak123 » 24. mar 2021, 22:31

Du må ikke slå dig selv i hovedet over det, du forsøger jo egentlig at hjælpe hende til at komme ovenpå infektionen. Desværre mislykkedes det og så bliver du/I mere frustreret.

Måske jeg har overset det, men har hun selv en forklaring/begrundelse på hvorfor hun ikke vil tage medicinen?
Det kan jo ikke kun være pga. piller der skal sluges, nu I også har fået det som flydende.
1
Brugeravatar
Dawwty
Indlæg: 2126
Tilmeldt: 6. aug 2019, 11:03
Kort karma: 13
Likede indlæg: 1216

Re: Jeg har været en dårlig mor i dag

Indlægaf Dawwty » 24. mar 2021, 23:08

ina skrev:
Marott skrev:Forstår hun hvorfor hun skal have den her medicin?

Hvis det var mit barn ville jeg bede om en akuttid ved lægen, der kan gennemgå behandlingen med hende og om de kan få nogle alternativer, som kan fungere for hende.

Alternativt kan I gemme medicinen i maden, men med 3 gange om dagen er det ikke nogen god ide.


Vi har forklaret det mange gange de seneste to uger. Hun ligner en der forstår det, men det rykker ikke noget ved hende, når hun står i situationen. Og det kan jeg mærke frustrerer mig. Alternativet til det medicin er meget værre (føler jeg). Hun er endda flov over det sår, ville helst ikke vise det frem hos lægen og hendes mindresøskende og klassekammerater må ikke se det. Så jeg kan ikke forstå, at hun ikke gerne vil gøre noget for at det forsvinder.

Hun kan smage det igennem maden, det er forsøgt.

Hun er jo et barn, hun forstår ikke konsekvensen ved ikke at tage sin medicin. Hendes hjerne er ikke fuldt udviklet endnu og konsekvensberegningen er bare ikke færdig udviklet.

I gør hvad I kan for at gøre det nødvendige, og det skal I ikke være flove over.

Træning i at tage piller med slik lyder som en god ide jeg ikke selv havde tænkt på, men jeg ville vælge løsning hos lægen i den omgang og så træne med slik så hun er klar næste gang.
1
Brugeravatar
Mangoness
Indlæg: 6544
Tilmeldt: 10. jan 2016, 18:04
Kort karma: 630
Likede indlæg: 14627

Re: Jeg har været en dårlig mor i dag

Indlægaf Mangoness » 25. mar 2021, 00:58

Jeg lærte selv at sluge piller som ca 25 årig på den følgende måde:

Tyggede maden (fx aftensmad - noget med noget konsistens og ikke noget der er for tørt. Så fx yoghurt duede ikke) og lige før jeg skulle sluge, så tog jeg pillen i munden (oveni den tyggede mad) og fik den med ned.

I starten øvede jeg mig med tictacs, og det tog en del forsøg at lære det. Men det var den teknik, der var nemmest for mig, fordi jeg kunne undgå at mærke pillen i munden (så snart jeg mærkede pillen, så flyttede jeg den rundt i munden og kunne ikke sluge den).
2
Jeg elsker dig lille sølvpapirshat-smiley :love:

Billede

Persnikedy skrev:Hvis jeg en dag føler at mine fødder er løg så skal de da være løg :lol:


Cheese Billede
Brugeravatar
Urtekussen
Indlæg: 6200
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:12
Kort karma: 1452
Likede indlæg: 16221

Re: Jeg har været en dårlig mor i dag

Indlægaf Urtekussen » 25. mar 2021, 04:56

Du er ikke en dårlig mor, fordi du forsøger at behandle hende.

Når man er 8 år, er man stor nok til at lære,at somme tider skal man gøre noget, som er træls eller gør ondt (medicin, vaccination, blodprøve).

Jeg ville til mine børn sige,at hvis de ikke spiser det her medicin (som jeg selvfølgelig vil tilbyde dem at maskere den dårlige smag på, ligesom I har gjort), så kommer man til lægen, og hvis man heller ikke vil have en sprøjte dér, så bliver benet altså så sygt, at det skal skæres af. Og hvis man heller ikke vil det, så kan man dø af det.

Jeg er super upædagogisk, og jeg synes selvfølgelig heller ikke det er fedt at "true", men når man er så stor, så kan man godt få forklaret,hvorfor det er vigtigt med de her tiltag.

(Og nej, det er ikke sikkert jeg ville sige "så dør man" første gang vi tog snakken. Men ungerne ville helt sikkert selv spørge, hvis først jeg havde sagt, at de skulle tage det, for ellers kom de til lægen igen.)

Jeg tror essensen af mit indlæg er: er hun klar over konsekvenserne?
2
2011
2015
2018
2020
2023
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 22029
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2523
Likede indlæg: 59836

Re: Jeg har været en dårlig mor i dag

Indlægaf DetSorteCirkus » 25. mar 2021, 05:21

Jeg tror godt, at din datter forstår alvoren, og hun er sikkert også indstillet på at tage medicinen - indtil hun står i situationen, og refleks og affekt tager over.
Har I prøvet at spørge hende, hvad hun oplever, når hun skal tage medicinen? Ladet hende beskrive ubehaget og taget udgangspunkt i det, hun fortæller og de ord og sammenligner, hun bruger?
Det har jeg haft gode erfaringer med ift. børn, der stod eller lige havde stået i noget, som de ikke kunne overskue, og hvor de ofte også selv var forundrede og frustrerede over deres egen reaktion og opførsel.
Om ikke andet kan det bruges til at få talt ud om en ubehagelig oplevelse og komme videre.

Jeg er enig i, at I nok ikke kommer længere derhjemme, fordi der nu for både hende og jer, uforskyldt!, er blevet skabt så meget drama og ubehag omkring medicinen, men det er ikke et nederlag. Man kan ikke detailplanlægge alting og derfor heller ikke altid forudse, hvad der har potentiale til at udvikle sig til noget stort og alvorligt, og så sker det, at man agerer på en mindre forudsigelig og konstruktiv måde, end man ville have gjort, hvis man havde kunnet forberede sig mentalt. Det bliver man hverken et dårligt menneske eller en dårlig forælder af.
7
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5130
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1221
Likede indlæg: 20919

Re: Jeg har været en dårlig mor i dag

Indlægaf Zombie » 25. mar 2021, 05:49

Madam Pomfrey skrev:Æv, det lyder ikke specielt rart. Men jeg forstår også godt at i bliver frustreret i situationen.

Mit yngste barn kan heller ikke piller. Da han var knap 8 år fik han halsbetændelse, og jeg måtte opgive at få ham til at tage medicinen, som jer forsøgte vi både flydende, i pilleform, og i kapsler der kunne drysses ud i f.x. yogurt. Men nej, den gik bare ikke.
Nu var det en halsbetændelse, så det gik uden antibiotika, han var bare syg længere tid, og mere feberramt og slatten end han ville ha været med.
jeg forsøgte at liste mixturen i ham en aften hvor han sov, - det var ikke en succes :fløjt:

Hans storebror gik jeg i træning med, da vi vidste at han skulle til at have adhd medicin på daglig basis. Havde læst i et forældreforum at andre havde haft rigtig gode erfaringer med det. Så jeg købte tic-tac og M&M's og så gik vi ellers igang med at lære at sluge dem med væske. Det klarede han lynhurtigt, og der var overhoved ingen blokering ifht at tage medicinen.

Måske det at træne med slik kunne være en mulighed for jer?
Eller en eller anden form for attraktiv belønning der gør at hun kan overvinde sin angst for at tage medicinen.

Det med at tage medicin er noget fluffy noget. Der findes jo også voksne der overhoved ikke kan sluge selv den mindste lille pille.
Jeg arbejder med udviklingshæmmede, og der møder vi også en blokering hos nogle, men der lykkes det somregel at snige det med i en mundfuld mad.


Jeg vil ikke udskamme dig, for hvad filan skal man stille op med et barn, der nægter medicin.

Men jeg er nødt til at tilføje, at det er vigtigt at få medicin mod halsbetændelse, selvom kroppen kan slå det ned selv. Bakterien slider nemlig på hjerteklapperne og det er en medvirkende faktor i, at vi her i Danmark er blandt verdens førende i udskift af hjerteklapper.

Derfor er det vigtigt med medicinen, men altså, du gjorde hvad du kunne... puh.
0
aka Forbies

:gammel:
Sorenspige
Indlæg: 7185
Tilmeldt: 29. sep 2015, 06:34
Kort karma: 971
Likede indlæg: 9585

Re: Jeg har været en dårlig mor i dag

Indlægaf Sorenspige » 25. mar 2021, 05:53

Jeg synes på ingen måde, at du er en dårlig mor. Tværtimod forsøger du alt.

Kæmpe kram :kys:.
1
Brugeravatar
billiebean
Indlæg: 3417
Tilmeldt: 11. dec 2015, 11:29
Kort karma: 332
Likede indlæg: 4384

Re: Jeg har været en dårlig mor i dag

Indlægaf billiebean » 25. mar 2021, 06:07

Bare et lille “tip” - hvis I giver det flydende, så sørg for at give det ind langs mundvigen eller under tungen og så langt ind som muligt. Så kan man ikke på samme måde spytte det ud. Ved godt det er et ondt råd.. Jeg kan dog så godt følge din desperation!

Det lyder, som om hun har dannet en mental blokade. Jeg ville få en akuttid ved lægen og se hvad der er af løsninger. Måske kan han/hun med sin autoritet have held til at give det.
4
didaa
Indlæg: 1724
Tilmeldt: 29. nov 2015, 18:49
Kort karma: 107
Likede indlæg: 2383

Re: Jeg har været en dårlig mor i dag

Indlægaf didaa » 25. mar 2021, 06:20

Jeg føler med dig. Særligt fordi hun har den alder hun har og kan tales med, så bliver det så ekstremt frustrerende i situationen. Du må ikke slå dig selv i hovedet, I har gjort det som forældre nikker genkendende til i sådanne situationer.

Min yngste blev alvorligt syg i Thailand, og fik alverdens sødligt medicin som bare kom op med det samme. Han var baby så der var ingen samtaleteknikker der virkede, men det endte med en indlæggelse med drop og Iv.
Og det er jo sådan det går uagtet alder hvis man ikke får sin medicin.


God bedring med hende.
4

Tilbage til "Forældre"