Debattens mødregruppe

Undtagelsen
Indlæg: 2260
Tilmeldt: 17. aug 2015, 17:05
Kort karma: 222
Likede indlæg: 4630

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Undtagelsen » 15. aug 2023, 07:18

Joe skrev:Min kommune er gået over til forældregrupper frem for mødregrupper. Er endnu ikke kommet i en fordi min sundhedsplejerske har været på ferie indtil nu. Men jeg overvejer hvad det gør ved dynamikken i sådan en gruppe? Altså ikke folks køn så meget som at det vel bliver en gruppe på 10-12 personer hvoraf op mod halvdelen ikke rigtigt er en del af det? Eller er jeg sortseer ifht alt nyt? Min mødregruppe sidst fungerede ikke, og i mellemtiden er jeg flyttet til mindre by, hvor jeg har brugt de seneste år på at opbygge netværk, og stadig er i gang. Så jeg vil gerne have det til at blive godt.


Mine venner er kommet i en forældregruppe og det fungerer 100% som en alm mødregruppe udover at det er for begge køn, så for de fleste overtager faren pladsen i gruppen, når han overtager barslen.

Jeg ved også at flere har prøvet det på den måde, som Mi55y beskriver ovenover, men det behøver altså ikke at være sådan.
3
Brugeravatar
Kommodedyret
Indlæg: 3908
Tilmeldt: 28. aug 2015, 13:23
Kort karma: 782
Likede indlæg: 9164

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Kommodedyret » 15. aug 2023, 16:04

Jer der går hjemme på barsel: når I at få lavet noget i løbet af dagen, og i så fald, hvor meget?
Jeg tænker at der selvfølgelig er stor forskel på hvordan familier griber det an, men vil gerne høre andres erfaringer.
0
Closure, closure, closure closure closure
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 17538
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3620
Likede indlæg: 42861

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf LaMariposa » 15. aug 2023, 16:16

Kommodedyret skrev:Jer der går hjemme på barsel: når I at få lavet noget i løbet af dagen, og i så fald, hvor meget?
Jeg tænker at der selvfølgelig er stor forskel på hvordan familier griber det an, men vil gerne høre andres erfaringer.


Vores datter sov nærmest ikke om dagen de første mange måneder, så jeg gik ikke lavet ret meget praktisk herhjemme, når jeg var alene med hende. Jeg prøvede i starten, men det var håbløst, og jeg blev kampstresset af at forsøge. Jeg fik et virkelig råd herinde, og det var at slappe af, når baby endelig sov, og så lave de praktiske ting på et andet tidspunkt. Det tog jeg til mig, og det gjorde det hele nemmere.

Da hun blev lidt ældre købte jeg en brugt skråstol, så jeg kunne have hende med i køkkenet, når hun var vågen. Det gjorde, at jeg kunne få lavet nogle få praktiske ting. Resten måtte vi deles om i weekenderne.
0
:lun: Be brave
pinkmoon
Indlæg: 1742
Tilmeldt: 12. jan 2020, 14:59
Kort karma: 193
Likede indlæg: 6970

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf pinkmoon » 15. aug 2023, 16:29

Kommodedyret skrev:Jer der går hjemme på barsel: når I at få lavet noget i løbet af dagen, og i så fald, hvor meget?
Jeg tænker at der selvfølgelig er stor forskel på hvordan familier griber det an, men vil gerne høre andres erfaringer.


Nærmest ingenting.

Min dreng har et ekstremt højt aktivitetsniveau og er ikke sådan en der nogensinde sidder og dimser selv, så man er virkelig PÅ… og jeg er gammel og træt.

Så jeg har haft behov for bare at slappe af når han sover.
0
Brugeravatar
LittleLemon
Indlæg: 666
Tilmeldt: 17. maj 2023, 20:55
Kort karma: 32
Likede indlæg: 1331

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf LittleLemon » 15. aug 2023, 16:46

AAAAAARRRRRGGGGHHHHH - jeg er ved at blive sindsyg over mine børns skænderier. De kan ikke være i samme lokale uden at hakke på hinanden eller direkte skændes.

Typisk noget med at lillesøster gør eller siger noget som storebror synes er åndsvagt eller forkert. Han hakker på hende, hun tager voldsomt på vej og så kører showet ellers.

For ind i hede hule hel…. :sur:

Nå..jeg skulle lige ha’ luft….og søskende der skændes bliver fantastiske til at løse konflikter som voksne, ikk… ? :genert:
0
Brugeravatar
POCKETKITTEN
Indlæg: 5710
Tilmeldt: 28. dec 2015, 18:47
Kort karma: 1493
Likede indlæg: 23123

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf POCKETKITTEN » 15. aug 2023, 17:11

Kommodedyret skrev:Jer der går hjemme på barsel: når I at få lavet noget i løbet af dagen, og i så fald, hvor meget?
Jeg tænker at der selvfølgelig er stor forskel på hvordan familier griber det an, men vil gerne høre andres erfaringer.


Jeg gjorde sjældent. De første seks måneder brugte jeg næsten al tid på at pumpe ud, forsøge at amme, vaske flasker, sove, repeat. Resten af barslen sov min baby kun 20 minutter ad gangen, hvor jeg ikke prioriterede at nå noget husligt, men bare prøvede at slappe af.
0
Man kan godt være dum, selvom man har en høj IP.
Brugeravatar
Kerrigan
Indlæg: 7846
Tilmeldt: 31. jan 2019, 18:30
Kort karma: 601
Likede indlæg: 11622

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Kerrigan » 15. aug 2023, 17:36

Undtagelsen skrev:
Joe skrev:Min kommune er gået over til forældregrupper frem for mødregrupper. Er endnu ikke kommet i en fordi min sundhedsplejerske har været på ferie indtil nu. Men jeg overvejer hvad det gør ved dynamikken i sådan en gruppe? Altså ikke folks køn så meget som at det vel bliver en gruppe på 10-12 personer hvoraf op mod halvdelen ikke rigtigt er en del af det? Eller er jeg sortseer ifht alt nyt? Min mødregruppe sidst fungerede ikke, og i mellemtiden er jeg flyttet til mindre by, hvor jeg har brugt de seneste år på at opbygge netværk, og stadig er i gang. Så jeg vil gerne have det til at blive godt.


Mine venner er kommet i en forældregruppe og det fungerer 100% som en alm mødregruppe udover at det er for begge køn, så for de fleste overtager faren pladsen i gruppen, når han overtager barslen.

Jeg ved også at flere har prøvet det på den måde, som Mi55y beskriver ovenover, men det behøver altså ikke at være sådan.

Det Mi55y beskriver er et ekstra tilbud til førstegangsforældre i Århus kommune.

Vores fungerede virkelig dårligt. Det hjalp nok ikke at vi kom i en gruppe fem kilometer væk i stedet for den lokale en kilometer væk. :stoned: Vi var der to gange før, og så var jeg der en enkelt gang otte måneder efter fødslen (Corona).
Uden bil var det 40 minutters helvede frem og tilbage på gåben og bus med et friskt (akut) kejsersnitar.

Da jeg skrev og spurgte koordinatoren hvorfor vi ikke kom i den lokale gruppe ligesom en fra min mødregruppe (som bor omkring 50 meter væk på nabovejen), fik jeg bare at vide at vores postnummer var nabo til postnummeret hvor gruppen var. :stoned: *facepalm*

En af mine søstre var også tilmeldt, og havde også dårlig erfaring med det. Ærgerligt, da det ellers på papiret virker spændende.
0
Har du husket at lave knibeøvelser i dag?
Brugeravatar
Kerrigan
Indlæg: 7846
Tilmeldt: 31. jan 2019, 18:30
Kort karma: 601
Likede indlæg: 11622

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Kerrigan » 15. aug 2023, 17:37

Århus kommune tilbyder både mødregrupper og fædregrupper, tror ikke at de har forældregrupper.
0
Har du husket at lave knibeøvelser i dag?
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5326
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6702

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf 1234 » 15. aug 2023, 17:41

Kommodedyret skrev:Jer der går hjemme på barsel: når I at få lavet noget i løbet af dagen, og i så fald, hvor meget?
Jeg tænker at der selvfølgelig er stor forskel på hvordan familier griber det an, men vil gerne høre andres erfaringer.

Jeg laver det meste basis vasketøj, opvaskemaskine, rydder op og den slags, men ikke hovedrengøring. Jeg gør det sammen med min datter mens hun er vågen. Det fik jeg en vane med under første barsel, hvilket min mand fortsatte med under sin. Der er dog ingen sure miner, hvis man ikke lige når det.
2
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 17538
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3620
Likede indlæg: 42861

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf LaMariposa » 15. aug 2023, 17:45

pinkmoon skrev:
Kommodedyret skrev:Jer der går hjemme på barsel: når I at få lavet noget i løbet af dagen, og i så fald, hvor meget?
Jeg tænker at der selvfølgelig er stor forskel på hvordan familier griber det an, men vil gerne høre andres erfaringer.


Nærmest ingenting.

Min dreng har et ekstremt højt aktivitetsniveau og er ikke sådan en der nogensinde sidder og dimser selv, så man er virkelig PÅ… og jeg er gammel og træt.

Så jeg har haft behov for bare at slappe af når han sover.


This... Og så faldt jeg netop over denne på Facebook...
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
1
:lun: Be brave
Brugeravatar
Fru Himmelblå
Indlæg: 3000
Tilmeldt: 20. dec 2015, 16:58
Kort karma: 281
Likede indlæg: 8427

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Fru Himmelblå » 15. aug 2023, 19:12

Kommodedyret skrev:Jer der går hjemme på barsel: når I at få lavet noget i løbet af dagen, og i så fald, hvor meget?
Jeg tænker at der selvfølgelig er stor forskel på hvordan familier griber det an, men vil gerne høre andres erfaringer.


Det varierer fra dag til dag alt efter juniors humør og søvn. Men generelt får jeg vasket tøj/hængt tøj til tørre/lagt tøj på plads, let oprydning og tømt opvasker/vasket op hvis det er nødvendigt samt støvsuget.

Lige i starten fik jeg ikke lavet noget. Så snart junior sov, sov jeg. Jeg havde rigtig dårlig samvittighed men min mand gjorde det klart, at mit job er at holde junior i live og sørge for, at junior har det godt. Alt derudover er vi som udgangspunkt to om når han er hjemme. Nu er der kommet mere ro på forældreskabet og junior har fået etableret en rutine. Det giver overskud til også at holde hjem.
2
Vir prudens non contra ventum mingit
pinkmoon
Indlæg: 1742
Tilmeldt: 12. jan 2020, 14:59
Kort karma: 193
Likede indlæg: 6970

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf pinkmoon » 15. aug 2023, 19:29

LaMariposa skrev:
pinkmoon skrev:
Kommodedyret skrev:Jer der går hjemme på barsel: når I at få lavet noget i løbet af dagen, og i så fald, hvor meget?
Jeg tænker at der selvfølgelig er stor forskel på hvordan familier griber det an, men vil gerne høre andres erfaringer.


Nærmest ingenting.

Min dreng har et ekstremt højt aktivitetsniveau og er ikke sådan en der nogensinde sidder og dimser selv, så man er virkelig PÅ… og jeg er gammel og træt.

Så jeg har haft behov for bare at slappe af når han sover.


This... Og så faldt jeg netop over denne på Facebook...


Min mors veninde fortalte, at det havde været hårdere at få ét barn som 37 årig end det var at få tvillinger som 25 årig.

Det varmer jeg mig lidt på når jeg føler jeg burde have nået mere.
1
Oak123
Indlæg: 2179
Tilmeldt: 26. okt 2018, 15:40
Kort karma: 106
Likede indlæg: 4075

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Oak123 » 15. aug 2023, 20:33

Kommodedyret skrev:Jer der går hjemme på barsel: når I at få lavet noget i løbet af dagen, og i så fald, hvor meget?
Jeg tænker at der selvfølgelig er stor forskel på hvordan familier griber det an, men vil gerne høre andres erfaringer.


Jeg nåede meget lidt da jeg havde barsel, pga. flere ting. Bl.a. sov barnet elendigt og jeg brugte mange timer dagligt på at putte, og lave flasker.

Jeg fik dengang det råd at nå maks. 1 huslig ting om dagen, for ikke at bruge energi på det, både fysisk og mentalt - fordi “burde gør” og tankerne om hvor meget man burde kunne nå på barsel kan fylde meget. Men det er ok, hvis det i sig selv er hårdt nok at have barsel, og man ikke når en masse i løbet af dagen.
0
Brugeravatar
Shmartiesh
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 10. jan 2016, 17:18
Kort karma: 157
Likede indlæg: 3024

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Shmartiesh » 15. aug 2023, 20:45

Kommodedyret skrev:Jer der går hjemme på barsel: når I at få lavet noget i løbet af dagen, og i så fald, hvor meget?
Jeg tænker at der selvfølgelig er stor forskel på hvordan familier griber det an, men vil gerne høre andres erfaringer.

Det er meget forskelligt. Nogle gange gør jeg ingenting fordi jeg har brug for friheden til at lave ingenting og andre gange så får huset en overhaling. Det kommer også an på hvor lange lurene er, men oftest er der en lur på et par timer. I dag har min mand haft fri og vi har brugt 4-5 timer i haven hvor Oskar har sovet af et par omgange.
0
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2880
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 170
Likede indlæg: 3518

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Torn » 16. aug 2023, 08:51

Jeg nåede det basale: handle, opvask og at vaske tøj (sjældent at få det lagt væk). Ingen rengøring, have eller generelle ærinder. Ofte var aftensmad nogenlunde klar, når min mand kom hjem. Vi var heldigvis enige om - og min mand god til ofte at bekræfte - at vi var en på barn, en på job og to om hus og have. Det var samme set up, da han startede på barsel. Han kunne nå lidt mere, fordi barnet havde mere etablerede rutiner og længere lure i en alder af 11 mdr.

Jeg lavede alle pligterne mens baby var vågen. Brugte vikle meget, så mine hænder var fri. Jeg holdt fri, når baby sov.
0

Tilbage til "Forældre"