Snik-snak tråd for forældre?

Brugeravatar
Little_Woman
Indlæg: 3432
Tilmeldt: 28. dec 2015, 18:53
Kort karma: 926
Likede indlæg: 10791

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Little_Woman » 7. maj 2024, 20:08

Lys skrev:
Little_Woman skrev:Svarer lige samlet.

Han siger at han ikke skal tisse, men det passer simpelthen ikke, i weekenden og herhjemme tisser han jævnligt dagen over og har aldrig uheld. Jeg tror det er en blanding af FOMO, uro på gangen, for meget i hovedet til at tænke på dét, nervøsitet ved at låse, usikkerhed ved selv at gå derud etc.

Pædagogen sagde i dag, da jeg hentede, at han havde tisset fullblown i bukserne i går og var blevet vældig ked af det og vred. Det er så synd for ham! I dag ville han ikke derhen.

I dag da jeg hentede spurgte jeg om han havde tisset derovre; nej, for han skulle ikke. Pædagogen havde spurgt, men han havde bare sagt at han ikke skulle.

Jeg må understrege, at han skal bedes om at gå derud, evt. følges, ikke spørges - for så siger han bare nej og holder sig.

Jeg kan virkelig mærke at det bekymrer mig!

Jeg er i øvrigt den skrappe mor der beder dem om at smøre ham ind i solcreme; han er 5 år, det kan han ikke selv - og han er rødhåret. Den smuttede i dag og jeg hentede en rød dreng.

Øv, jeg er bare ked af, at det basale ikke er helt på plads, når han ellers er så glad for det derovre..


Jeg forstår godt din bekymring. Jeg ved det er noget andet i børnehaven, men der var en medhjælper, som fik til opgave at hjælpe min datter på toilet mindst én gang i løbet af dagen. Kunne du mon bede om/opfordre til at en af de voksne fast sørgede for det her i starten, inden det udvikler sig til et permanent problem?

Mht solcremen så ville jeg også forvente at en af de voksne superviserede solcremeindsmøring. Og så ville jeg gå i massiv træningslejr hjemme. (Det vil jeg i øvrigt selv gøre - hun kan lige så godt begynde at øve sig inden det er hendes tur næste år)


Jeg har sagt det flere gange, ved også andre forældre har, at børnene skal smøres eller skal gøre det selv med hjælp; det kan en 5-årig ikke selv have ansvar for, det kan han hverken huske eller finde motivation for at fumle med på egen hånd. I forårssfo er de stadig under dagtilbudsloven, det skal personalet sørge for sker! Det samme med toiletbesøg, han burde kunne selv, men pt. har han brug for meget fast styring.

Nu har jeg skrevet en aula-mail til team-forårssfo, at de skal være obs på det; for det er jo ikke kun min søn der er lys!

Ellers må jeg ringe til dem tre gange i løbet af dagen; to når han skal smides ud og tisse og én når han skal smøres ind. Det bliver hyggeligt for alle :afro: (joke; trods alt)

Aulamor, kunne være jeg skulle skifte nick herinde..
0
Nu med fugl

Otto, 16.11.18 :lun:
Oak123
Indlæg: 2163
Tilmeldt: 26. okt 2018, 15:40
Kort karma: 106
Likede indlæg: 4048

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Oak123 » 7. maj 2024, 20:28

Little_Woman skrev:
Lys skrev:
Little_Woman skrev:Svarer lige samlet.

Han siger at han ikke skal tisse, men det passer simpelthen ikke, i weekenden og herhjemme tisser han jævnligt dagen over og har aldrig uheld. Jeg tror det er en blanding af FOMO, uro på gangen, for meget i hovedet til at tænke på dét, nervøsitet ved at låse, usikkerhed ved selv at gå derud etc.

Pædagogen sagde i dag, da jeg hentede, at han havde tisset fullblown i bukserne i går og var blevet vældig ked af det og vred. Det er så synd for ham! I dag ville han ikke derhen.

I dag da jeg hentede spurgte jeg om han havde tisset derovre; nej, for han skulle ikke. Pædagogen havde spurgt, men han havde bare sagt at han ikke skulle.

Jeg må understrege, at han skal bedes om at gå derud, evt. følges, ikke spørges - for så siger han bare nej og holder sig.

Jeg kan virkelig mærke at det bekymrer mig!

Jeg er i øvrigt den skrappe mor der beder dem om at smøre ham ind i solcreme; han er 5 år, det kan han ikke selv - og han er rødhåret. Den smuttede i dag og jeg hentede en rød dreng.

Øv, jeg er bare ked af, at det basale ikke er helt på plads, når han ellers er så glad for det derovre..


Jeg forstår godt din bekymring. Jeg ved det er noget andet i børnehaven, men der var en medhjælper, som fik til opgave at hjælpe min datter på toilet mindst én gang i løbet af dagen. Kunne du mon bede om/opfordre til at en af de voksne fast sørgede for det her i starten, inden det udvikler sig til et permanent problem?

Mht solcremen så ville jeg også forvente at en af de voksne superviserede solcremeindsmøring. Og så ville jeg gå i massiv træningslejr hjemme. (Det vil jeg i øvrigt selv gøre - hun kan lige så godt begynde at øve sig inden det er hendes tur næste år)


Jeg har sagt det flere gange, ved også andre forældre har, at børnene skal smøres eller skal gøre det selv med hjælp;.


I forhold til solcreme så kan jeg anbefale sådan en: https://detrenbarnemad.dk/products/solc ... XkQAvD_BwE

Den er let for både voksne og børn at bruge.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
3
Lys
Indlæg: 5952
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 504
Likede indlæg: 10739

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Lys » 7. maj 2024, 20:41

Little_Woman skrev:
Lys skrev:
Little_Woman skrev:Svarer lige samlet.

Han siger at han ikke skal tisse, men det passer simpelthen ikke, i weekenden og herhjemme tisser han jævnligt dagen over og har aldrig uheld. Jeg tror det er en blanding af FOMO, uro på gangen, for meget i hovedet til at tænke på dét, nervøsitet ved at låse, usikkerhed ved selv at gå derud etc.

Pædagogen sagde i dag, da jeg hentede, at han havde tisset fullblown i bukserne i går og var blevet vældig ked af det og vred. Det er så synd for ham! I dag ville han ikke derhen.

I dag da jeg hentede spurgte jeg om han havde tisset derovre; nej, for han skulle ikke. Pædagogen havde spurgt, men han havde bare sagt at han ikke skulle.

Jeg må understrege, at han skal bedes om at gå derud, evt. følges, ikke spørges - for så siger han bare nej og holder sig.

Jeg kan virkelig mærke at det bekymrer mig!

Jeg er i øvrigt den skrappe mor der beder dem om at smøre ham ind i solcreme; han er 5 år, det kan han ikke selv - og han er rødhåret. Den smuttede i dag og jeg hentede en rød dreng.

Øv, jeg er bare ked af, at det basale ikke er helt på plads, når han ellers er så glad for det derovre..


Jeg forstår godt din bekymring. Jeg ved det er noget andet i børnehaven, men der var en medhjælper, som fik til opgave at hjælpe min datter på toilet mindst én gang i løbet af dagen. Kunne du mon bede om/opfordre til at en af de voksne fast sørgede for det her i starten, inden det udvikler sig til et permanent problem?

Mht solcremen så ville jeg også forvente at en af de voksne superviserede solcremeindsmøring. Og så ville jeg gå i massiv træningslejr hjemme. (Det vil jeg i øvrigt selv gøre - hun kan lige så godt begynde at øve sig inden det er hendes tur næste år)


Jeg har sagt det flere gange, ved også andre forældre har, at børnene skal smøres eller skal gøre det selv med hjælp; det kan en 5-årig ikke selv have ansvar for, det kan han hverken huske eller finde motivation for at fumle med på egen hånd. I forårssfo er de stadig under dagtilbudsloven, det skal personalet sørge for sker! Det samme med toiletbesøg, han burde kunne selv, men pt. har han brug for meget fast styring.

Nu har jeg skrevet en aula-mail til team-forårssfo, at de skal være obs på det; for det er jo ikke kun min søn der er lys!

Ellers må jeg ringe til dem tre gange i løbet af dagen; to når han skal smides ud og tisse og én når han skal smøres ind. Det bliver hyggeligt for alle :afro: (joke; trods alt)

Aulamor, kunne være jeg skulle skifte nick herinde..


Haha - du kan jo true dem med at ringe dem op på den måde :D Det burde være effektivt :lol:

Jeg synes bestemt ikke at du har urimelige forventninger i forhold til hverken toiletbesøg eller solcreme. I forhold til træningslejr i solcremeindsmøring så tænkte jeg det mere som ren motorisk træning i forhold til at smøre det på. Ansvaret for at det sker ligger helt sikkert hos de voksne.
0
Brugeravatar
girl_beat
Indlæg: 4012
Tilmeldt: 21. sep 2015, 19:24
Kort karma: 408
Likede indlæg: 5262

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf girl_beat » 8. maj 2024, 06:24

Lys skrev:Haha - du kan jo true dem med at ringe dem op på den måde :D Det burde være effektivt :lol:

Jeg synes bestemt ikke at du har urimelige forventninger i forhold til hverken toiletbesøg eller solcreme. I forhold til træningslejr i solcremeindsmøring så tænkte jeg det mere som ren motorisk træning i forhold til at smøre det på. Ansvaret for at det sker ligger helt sikkert hos de voksne.

Jeg undrer mig lidt over opgaven med solcreme-indsmøring... Er det ikke forældrene, der skal sørge for det hjemmefra om morgenen?

Det har vores børnehave bedt om, at vi gør i sommerhalvåret, så det er egentlig bare blevet en vane :)
1
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
limitededition
Indlæg: 1683
Tilmeldt: 11. apr 2016, 16:56
Kort karma: 148
Likede indlæg: 1802

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf limitededition » 8. maj 2024, 06:33

girl_beat skrev:
Lys skrev:Haha - du kan jo true dem med at ringe dem op på den måde :D Det burde være effektivt :lol:

Jeg synes bestemt ikke at du har urimelige forventninger i forhold til hverken toiletbesøg eller solcreme. I forhold til træningslejr i solcremeindsmøring så tænkte jeg det mere som ren motorisk træning i forhold til at smøre det på. Ansvaret for at det sker ligger helt sikkert hos de voksne.

Jeg undrer mig lidt over opgaven med solcreme-indsmøring... Er det ikke forældrene, der skal sørge for det hjemmefra om morgenen?

Det har vores børnehave bedt om, at vi gør i sommerhalvåret, så det er egentlig bare blevet en vane :)


De skal vel smøres ind flere gange? Vores vuggestue og børnehave smører ind når de går ud efter frokost, og vi smører ind inden aflevering.
1
Brugeravatar
Kerrigan
Indlæg: 7836
Tilmeldt: 31. jan 2019, 18:30
Kort karma: 601
Likede indlæg: 11614

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Kerrigan » 8. maj 2024, 06:33

girl_beat skrev:
Lys skrev:Haha - du kan jo true dem med at ringe dem op på den måde :D Det burde være effektivt :lol:

Jeg synes bestemt ikke at du har urimelige forventninger i forhold til hverken toiletbesøg eller solcreme. I forhold til træningslejr i solcremeindsmøring så tænkte jeg det mere som ren motorisk træning i forhold til at smøre det på. Ansvaret for at det sker ligger helt sikkert hos de voksne.

Jeg undrer mig lidt over opgaven med solcreme-indsmøring... Er det ikke forældrene, der skal sørge for det hjemmefra om morgenen?

Det har vores børnehave bedt om, at vi gør i sommerhalvåret, så det er egentlig bare blevet en vane :)

Det er det i vores, men der skal nyt på i løbet af dagen, og der er det selvklart ikke muligt for os at gøre det.
0
Har du husket at lave knibeøvelser i dag?
JoyNips
Indlæg: 12128
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 34135

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf JoyNips » 8. maj 2024, 07:16

girl_beat skrev:
Lys skrev:Haha - du kan jo true dem med at ringe dem op på den måde :D Det burde være effektivt :lol:

Jeg synes bestemt ikke at du har urimelige forventninger i forhold til hverken toiletbesøg eller solcreme. I forhold til træningslejr i solcremeindsmøring så tænkte jeg det mere som ren motorisk træning i forhold til at smøre det på. Ansvaret for at det sker ligger helt sikkert hos de voksne.

Jeg undrer mig lidt over opgaven med solcreme-indsmøring... Er det ikke forældrene, der skal sørge for det hjemmefra om morgenen?

Det har vores børnehave bedt om, at vi gør i sommerhalvåret, så det er egentlig bare blevet en vane :)


I vuggestue-/børnehavetiden har vores institution smurt efter frokost og man skulle selv smøre om morgenen hjemmefra.

Efter overgang til forårs-sfo var der ikke nogen smøring i løbet af dagen. Det har jeg heller ikke forventet at der var.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Lys
Indlæg: 5952
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 504
Likede indlæg: 10739

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Lys » 8. maj 2024, 07:22

girl_beat skrev:
Lys skrev:Haha - du kan jo true dem med at ringe dem op på den måde :D Det burde være effektivt :lol:

Jeg synes bestemt ikke at du har urimelige forventninger i forhold til hverken toiletbesøg eller solcreme. I forhold til træningslejr i solcremeindsmøring så tænkte jeg det mere som ren motorisk træning i forhold til at smøre det på. Ansvaret for at det sker ligger helt sikkert hos de voksne.

Jeg undrer mig lidt over opgaven med solcreme-indsmøring... Er det ikke forældrene, der skal sørge for det hjemmefra om morgenen?

Det har vores børnehave bedt om, at vi gør i sommerhalvåret, så det er egentlig bare blevet en vane :)


Bliver de så ikke smurt ind igen senere på dagen?
0
godtnavn
Indlæg: 11211
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1104
Likede indlæg: 13081

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf godtnavn » 8. maj 2024, 08:58

Her huskede pædagogerne i forårs sfo børnene på det efter frokost, men de skulle selv smører det på, de fik en klat hver i hånden og klarede det så selv. Det fungerede fint for vores datter men hun havde også op til øvet sig i selv at smøre solcreme i ansigtet fordi hun ikke kunne lide når andre gjorde det, egentlig en meget god reminder om at vores næsten 5 årige selv skal øve sig her til sommer da hun jo skal afsted næste år.

I skolen har hun faktisk kun fået solcreme på fra om morgenen, men min ældste har også en meget nem hud og bliver ikke nemt rød, vores yngste skal dog bare kigge ud af vinduet en vinterdag uden solcreme for at blive rød, så her må jeg nok bede klasselæren til den tid om at huske hende på det til frokost.
0
Brugeravatar
Little_Woman
Indlæg: 3432
Tilmeldt: 28. dec 2015, 18:53
Kort karma: 926
Likede indlæg: 10791

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Little_Woman » 8. maj 2024, 15:11

Jeg smører selvfølgelig med høj faktor om morgenen - men for mange børn er én gang ikke nok, når de så knalder rundt ude i solen 3 timer efter frokost.

Nå, men nu er det kommet ud i nyhedsbrev at de smører/hjælper hver dag efter frokost hvis man giver creme med.

Det er, i hvert fald for min 5-årige, ikke en ting han kan styre selv; det forventer jeg heller ikke.
4
Nu med fugl

Otto, 16.11.18 :lun:
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8992
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1057
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18403

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Mi55y » 8. maj 2024, 16:42

Vi var til opfølgning trivselsmøde omkring Sofie i går. Både vi og børnehaven ser en positiv udvikling. Hun har stadig nogle angst-prægede tendenser, men psykologen sagde, at hun var for ung til at komme i nogen tilbud i det offentlige. Han anbefalede dog, at hvis det fortsatte, så skulle vi tage det op igen. Vi fik også anbefalet bogen Jeg tør bare ikke samt Når du bekymrer dig for meget, som dog først er fra 6 år. Dem har jeg bestilt på nettet. Min chef har en søn med stort set samme udfordringer (han er teenager nu), og hun har også anbefalet nogle bøger, som jeg har adgang til via Saxo-appen.

Men alt i alt en positiv udvikling. Her til aften spiste hun endda en kvart kogt kartoffel og en lille bid kyllingefrikadelle - det er kæmpestort! Og så svært bare at sidde og lade som ingenting (hun reagerer meget negativt på opmærksomhed/ros i den forbindelse).
7
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8992
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1057
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18403

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Mi55y » 10. maj 2024, 06:30

Konrad sover stadig lur i barnevognen, men det synger nok efterhånden på sidste vers. Barnevognen er godt brugt efter 6 år og 2 børn; betrækket er gået lidt fra flere steder under bunden, indmaden trænger nok til en vask, solbleget kaleche og det ene hjul siger sådan en klik-lyd indtil man lige sparker det på plads :lol:

Der følger en lift i god stand med også.

Kan man tillade sig at give en barnevogn væk i den stand? Vil helst ikke være den der person på FB, der giver virkelig slidte og ubrugelige ting væk :genert:

Klapvognsdelen der passer på stellet har vi også, men den er i fin stand og koster 1600-2000 fra ny, så den prøver vi nok at sælge først. Hvis ikke den ryger hurtigt, så kan den følge med.
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Lys
Indlæg: 5952
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 504
Likede indlæg: 10739

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Lys » 10. maj 2024, 06:52

Mi55y skrev:Konrad sover stadig lur i barnevognen, men det synger nok efterhånden på sidste vers. Barnevognen er godt brugt efter 6 år og 2 børn; betrækket er gået lidt fra flere steder under bunden, indmaden trænger nok til en vask, solbleget kaleche og det ene hjul siger sådan en klik-lyd indtil man lige sparker det på plads :lol:

Der følger en lift i god stand med også.

Kan man tillade sig at give en barnevogn væk i den stand? Vil helst ikke være den der person på FB, der giver virkelig slidte og ubrugelige ting væk :genert:

Klapvognsdelen der passer på stellet har vi også, men den er i fin stand og koster 1600-2000 fra ny, så den prøver vi nok at sælge først. Hvis ikke den ryger hurtigt, så kan den følge med.


Hvis du er ærlig om standen og evt annoncerer den som altanbarnevogn eller lignende synes jeg det er ok.
4
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7550
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 834
Likede indlæg: 19830

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Animi » 10. maj 2024, 08:06

Jeg fik fornøjelsen af at sove i gæsteværelset i nat - første gang siden jeg fødte, at jeg har sovet en helt nat alene :love: Det var altså ret lækkert!
7
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Urtekussen
Indlæg: 6193
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:12
Kort karma: 1452
Likede indlæg: 16194

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Urtekussen » 10. maj 2024, 20:36

Vi var til begravelse i dag - min morfar.
Vi havde alle 6 unger med, og de opførte sig simpelthen eksemplarisk, både i kirke og til gravøllet.
Så bliver man altså lidt stolt.
De er ikke vant til at gå i kirke, så vi var lidt spændt på, hvad de ville sige til det.
14
2011
2015
2018
2020
2023

Tilbage til "Forældre"