Mit barn er en sove-skovl -tråden.

Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2859
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3505

Re: Mit barn er en sove-skovl -tråden.

Indlægaf Torn » 9. jan 2023, 09:34

I weekender skiftedes vi dog om morgener, så skulle jeg bare være forsikret om en lang lur senere, når jeg både havde nat og morgen den ene weekenddag.
1
Brugeravatar
Charly
Indlæg: 3101
Tilmeldt: 24. sep 2015, 19:14
Kort karma: 436
Likede indlæg: 8122

Re: Mit barn er en sove-skovl -tråden.

Indlægaf Charly » 9. jan 2023, 09:37

pinkmoon skrev:Det er ikke så meget om vi skal sove hver for sig. Han har muligheden og kan få sammenhængende, hvis han vil.

Det er mere om jeg så kan tillade at forvente at han tager morgenen, de dage han er hjemme.

Ja, det kan du - som en selvfølge. Han kan sove sammenhængende om natten, det kan du ikke.
3
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8990
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1057
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18397

Re: Mit barn er en sove-skovl -tråden.

Indlægaf Mi55y » 9. jan 2023, 09:39

pinkmoon skrev:Det er ikke så meget om vi skal sove hver for sig. Han har muligheden og kan få sammenhængende, hvis han vil.

Det er mere om jeg så kan tillade at forvente at han tager morgenen, de dage han er hjemme.


Min personlige holdning er: Ja, det kan du godt tillade dig.

Men jeg har haft lidt samme issue med min kæreste, da vi fik den første. Hun stod op mellem 4 og 5 helt fra spæd, og han stod så op med hende, før han kørte på arbejde. Det synes han var rigtigt hårdt. Men han valgte så også først at gå i seng tidligst kl. 23. Under mine barsler, hvor jeg udelukkende havde natteroderiet, der gik jeg i seng mellem 20 og 21, og tog derved ansvar for min egen søvn. Det synes jeg også godt, man kan forvente af andre voksne mennesker. Ja, det er da surt at skulle bruge sine aftener på at gå tidligt i seng - men det er en periode. Ligesom alt andet med små børn.
6
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Mette
Indlæg: 1297
Tilmeldt: 28. aug 2015, 11:43
Kort karma: 79
Likede indlæg: 1857

Re: Mit barn er en sove-skovl -tråden.

Indlægaf Mette » 9. jan 2023, 10:05

Selvfølgelig kan du tillade dig det. Men klart han også synes det er hårdt.

Vi delte nætterne op 50/50. Så den ene kunne sove fra 22-02 og den anden fra 02-06. Når nu du ammer og har hele natten, så er det helt fair at du sover om morgenen.

Jeg synes næsten det er den der arbejder, der skal have hele natten med baby. For det er så rocker hårdt at være på hele natten og hele dagen med baby.
1
ajnaM
Indlæg: 10094
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1058
Likede indlæg: 27648

Re: Mit barn er en sove-skovl -tråden.

Indlægaf ajnaM » 9. jan 2023, 11:50

Mette skrev:Selvfølgelig kan du tillade dig det. Men klart han også synes det er hårdt.

Vi delte nætterne op 50/50. Så den ene kunne sove fra 22-02 og den anden fra 02-06. Når nu du ammer og har hele natten, så er det helt fair at du sover om morgenen.

Jeg synes næsten det er den der arbejder, der skal have hele natten med baby. For det er så rocker hårdt at være på hele natten og hele dagen med baby.


Vi delte også nætterne, så jeg havde til kl. 2, hvor kæresten tog over. Jeg er b-menneske og har nemt ved at være oppe til sent, hvor kæresten er a-menneske og har nemmere ved at stå tidligt op. Meget tidligt i det her tilfælde.

Vi var enige om, at det var lige hårdt for os begge i perioden med helt små børn - altså at det var lige hårdt at arbejde og være på barsel - og at vi derfor delte opgaver og pligter ligeligt. Det gjaldt både søvn, rengøring, hente/bringe det andet barn osv.

Der er sikkert forskel på børn, forældre og barsler. Personligt var jeg blevet stiktosset, hvis min kæreste havde antydet, at jeg skulle have hele natten, fordi han arbejdede. :genert:
3
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Mette
Indlæg: 1297
Tilmeldt: 28. aug 2015, 11:43
Kort karma: 79
Likede indlæg: 1857

Re: Mit barn er en sove-skovl -tråden.

Indlægaf Mette » 9. jan 2023, 13:09

ajnaM skrev:
Mette skrev:Selvfølgelig kan du tillade dig det. Men klart han også synes det er hårdt.

Vi delte nætterne op 50/50. Så den ene kunne sove fra 22-02 og den anden fra 02-06. Når nu du ammer og har hele natten, så er det helt fair at du sover om morgenen.

Jeg synes næsten det er den der arbejder, der skal have hele natten med baby. For det er så rocker hårdt at være på hele natten og hele dagen med baby.


Vi delte også nætterne, så jeg havde til kl. 2, hvor kæresten tog over. Jeg er b-menneske og har nemt ved at være oppe til sent, hvor kæresten er a-menneske og har nemmere ved at stå tidligt op. Meget tidligt i det her tilfælde.

Vi var enige om, at det var lige hårdt for os begge i perioden med helt små børn - altså at det var lige hårdt at arbejde og være på barsel - og at vi derfor delte opgaver og pligter ligeligt. Det gjaldt både søvn, rengøring, hente/bringe det andet barn osv.

Der er sikkert forskel på børn, forældre og barsler. Personligt var jeg blevet stiktosset, hvis min kæreste havde antydet, at jeg skulle have hele natten, fordi han arbejdede. :genert:

Inden baby kom, havde jeg sket ikke spekuleret i den slags. Jeg gik hjemme, så selvfølgelig var det mig. Desuden har jeg arbejdet meget i nattevagt, så det ville sikkert være easy-peasy med de par opvågninger.
Jeg blev hurtigt klogere :lol:
Min mand synes heldigvis også at vi skulle deles om tingene, eller nok nærmere 65/35, hvor han tog flest opgaver. Jeg var en levende zombie det første år.
0
JoyNips
Indlæg: 12126
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 34123

Re: Mit barn er en sove-skovl -tråden.

Indlægaf JoyNips » 9. jan 2023, 14:00

Det første halve år har jeg haft alle nætter og morgener. Det har givet fin mening for os, jeg kunne bare hvile mig når hun sov i dagtimerne og jeg fungerer okay på afbrudt søvn og tidlige morgener.
Efter at have introduceret mad har vi så haft en weekenddag hver hvor vi har kunnet sove lidt længere. Og efter at jeg også kom tilbage på arbejde har han så taget de tidlige hverdagsmorgener mens jeg tog opvågninger med amning frem til kl 3, cirka.

Nu blev jeg så skadet i starten af december og kunne fysisk ikke tage nætterne, så nyeste koncept er at han tager hende hvis hun vågner og så lægger de sig i gæsteværelset sammen.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7506
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1768
Likede indlæg: 24606

Re: Mit barn er en sove-skovl -tråden.

Indlægaf Moxy-lady » 4. maj 2023, 18:42

Well... troede ikke at jeg ville få brug for denne tråd igen, men lo and behold. Min 4 årige er en .).,&#<????: søvnterrorist. Hun er SEGNEFÆRDIG af træthed det meste af dagen. Tirsdag formiddag var hun faldet i søvn på en bænk i børnehaven, hvilket ca aldrig er sket før. Men hun kan bare ikke finde ro i kroppen og især benene når hun kommer i seng. De KARTER rundt uanset hvor aktiv hun har været I løbet af en dag. Vi har prøvet fysisk aktivitet inden putning, vi har prøvet det modsatte, vi har prøvet tryk-massage.
Vi har naturligvis også prøvet at flytte sengetider, hvilket dog virker kontraintuitivt når hun er så træt.

Uanset hvad vil barnet ikke sove og jeg er virkelig træt af at bruge 2 timer hver aften på at putte.
0
My world 12-10-18 :lun:
Sorenspige
Indlæg: 7150
Tilmeldt: 29. sep 2015, 06:34
Kort karma: 969
Likede indlæg: 9541

Re: Mit barn er en sove-skovl -tråden.

Indlægaf Sorenspige » 6. maj 2023, 17:52

Har I prøvet med lydbog?
0
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8999
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1524
Likede indlæg: 25735

Re: Mit barn er en sove-skovl -tråden.

Indlægaf Madam Pomfrey » 6. maj 2023, 18:46

Moxy-lady skrev:Well... troede ikke at jeg ville få brug for denne tråd igen, men lo and behold. Min 4 årige er en .).,&#<????: søvnterrorist. Hun er SEGNEFÆRDIG af træthed det meste af dagen. Tirsdag formiddag var hun faldet i søvn på en bænk i børnehaven, hvilket ca aldrig er sket før. Men hun kan bare ikke finde ro i kroppen og især benene når hun kommer i seng. De KARTER rundt uanset hvor aktiv hun har været I løbet af en dag. Vi har prøvet fysisk aktivitet inden putning, vi har prøvet det modsatte, vi har prøvet tryk-massage.
Vi har naturligvis også prøvet at flytte sengetider, hvilket dog virker kontraintuitivt når hun er så træt.

Uanset hvad vil barnet ikke sove og jeg er virkelig træt af at bruge 2 timer hver aften på at putte.


et par forskellige forslag
- traktoren/kaninen/elefanten der så gerne ville sove på lydbog
- dyb ro på youtube
- tyngdedyne/tæppe/sovepose, evt. sid med det over jer en halv til en hel time før sengetid
- fast rutine op til sengetid, f.x. rolige aktiviteter, bad, nattøj, tandbørste
- et glas med varm mælk eller kakao inden sengetid, - eller "sove te" hvis hun kan li te
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7506
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1768
Likede indlæg: 24606

Re: Mit barn er en sove-skovl -tråden.

Indlægaf Moxy-lady » 6. maj 2023, 20:05

Tusind tak for gode råd!

Vi hører altid børnemeditation eller sovemusik - blandt andet kaninen/elefanten/traktoren der så gerne ville sove.
Hun stjæler altid min tyngdedyne :D
Vi har rimelig faste aftenritualer, dog ikke sådan helt nazi, men som udgangspunkt er alle tingene sådan rimelig faste.
Det eneste af ovenstående keg ikke har prøvet er natte/lun mælk. Det overvejer jeg.

Jeg vil dog sige at det de sidste par dage er gået bedre. Jeg har skidt hul i sengetid ig ladet hende være oppe til kl 20 (dvs en time længere) hvor hun har kunne lege selv stille og roligt den sidste halve time efter at være blevet gjort putteklar. I går tog det omkring 40 min, men i dag tog det kun 10-15 min. Og man kan jo sige at hun så stadig sover tidligere end hun har gjort de fleste dage de sidste halvanden uge. Nu må vi lige revurdere det hele når hun kommer i børnehave igen på mandag. Hvis hun er knaldhamrende træt mandag eftermiddag må vi være lidt mere strikse med putteritualer og evt inkorporere en lun aftendrik.
1
My world 12-10-18 :lun:
Brugeravatar
Filejs
Indlæg: 111
Tilmeldt: 4. dec 2015, 07:43
Kort karma: 29
Likede indlæg: 172

Re: Mit barn er en sove-skovl -tråden.

Indlægaf Filejs » 5. apr 2024, 06:50

Den her bør/skal genoplives. Min søn er en soveskovl! Efter en dejlig påske med tilhørende god søvn, hvor han sov igennem 2 gange på eget værelse + havde en overnatning ude ved sin mormor, hvor han også sov dejligt, er hverdagen vendt tilbage må man sige :alien: Natten mellem mandag og tirsdag var han drøn urolig og sov som en roterende helikopter, natten mellem tirsdag og onsdag var han drøn ked af det til midnat og små klynkende hele natten, natten mellem onsdag og torsdag sådan nogenlunde - men ville ligge tæt, og i nat …. Ej, men han var billigt til salg. Han kom ind i seng kl. 23, sov heldigvis hurtigt videre og jeg var lykkelig. Bum. Så blev kl 1:30 og han lå og snakkede/grinede med sig selv til kl. 3 :gab: :nej:

Jeg kan jo godt se mønstret, for ofte så får vi god søvn når han er meget hjemme. Men mor og far skal arbejde, så det er bare prisen der betales. Hvor jeg dog glæder mig til at det bliver bedre. Især er jeg træt af at han ligger så uroligt ofte - hvornår begynder de at sove tungere/dybere? Min søn er 15 mdr. nu og jeg er SÅ klar til at sover bedre.

Jeg tror det ville være tåleligt hvis vi havde mere plads i sengen (vi har en 180) og vi sover på skiftevis med ham i sengen, da det simpelthen bliver for klemt ellers med den roterende helikopter i midten.
0
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8990
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1057
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18397

Re: Mit barn er en sove-skovl -tråden.

Indlægaf Mi55y » 5. apr 2024, 07:14

Filejs skrev:
Jeg kan jo godt se mønstret, for ofte så får vi god søvn når han er meget hjemme. Men mor og far skal arbejde, så det er bare prisen der betales. Hvor jeg dog glæder mig til at det bliver bedre. Især er jeg træt af at han ligger så uroligt ofte - hvornår begynder de at sove tungere/dybere? Min søn er 15 mdr. nu og jeg er SÅ klar til at sover bedre.

Jeg tror det ville være tåleligt hvis vi havde mere plads i sengen (vi har en 180) og vi sover på skiftevis med ham i sengen, da det simpelthen bliver for klemt ellers med den roterende helikopter i midten.


Vores yngste var seriøs natteroder til han var over 2. I en længere periode havde han nærmest fast to vågenperioder af 1,5-2 timers varighed hver eneste nat :træt3: Han var som regel ikke ked, lå bare og pludrede og hyggede sig. Første gang nogensinde, hvor han sov igennem, var en nat, da han var knap 2, hvor vi var en forlænget weekend i sommerhus, hvor han sov i rejseseng. :stoned:
Han har aldrig villet sove i vores seng, men for relativt nyligt har vi haft to x omgangssyge, og der sov jeg med ham på madrasser på gulvet. Og han er stadig en roterende helikopter og rullede rundt og ud på gulvet og lagde sig ovenpå mig og jeg ved ikke ved :nerve: :lol: Han er lige blevet 3, så det er nok ikke til megen trøst, desværre.
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
Filejs
Indlæg: 111
Tilmeldt: 4. dec 2015, 07:43
Kort karma: 29
Likede indlæg: 172

Re: Mit barn er en sove-skovl -tråden.

Indlægaf Filejs » 5. apr 2024, 07:25

Mi55y skrev:Vores yngste var seriøs natteroder til han var over 2. I en længere periode havde han nærmest fast to vågenperioder af 1,5-2 timers varighed hver eneste nat :træt3: Han var som regel ikke ked, lå bare og pludrede og hyggede sig. Første gang nogensinde, hvor han sov igennem, var en nat, da han var knap 2, hvor vi var en forlænget weekend i sommerhus, hvor han sov i rejseseng. :stoned:
Han har aldrig villet sove i vores seng, men for relativt nyligt har vi haft to x omgangssyge, og der sov jeg med ham på madrasser på gulvet. Og han er stadig en roterende helikopter og rullede rundt og ud på gulvet og lagde sig ovenpå mig og jeg ved ikke ved :nerve: :lol: Han er lige blevet 3, så det er nok ikke til megen trøst, desværre.


Nej, det er ikke til meget trøst :-D Men det er jo sådan det er. I det mindste bliver det bedre, omend langsomt. Han sov helt klart dårligere da han var mellem 5,5 - 9 måneder, og der var jeg da lykkelig for at han i det mindste sov 2-3 lure og jeg kunne hvile lidt der pga. barsel. + vi havde en god periode mellem 10-12 måneder, hvor han i det mindste sov i sin egen seng. Det føles bare ekstra tough lige nu, når man kun kan tage sig en morfar/et hvil i weekenden og ellers bare er PÅ :gab:
0
Brugeravatar
girl_beat
Indlæg: 4012
Tilmeldt: 21. sep 2015, 19:24
Kort karma: 408
Likede indlæg: 5262

Re: Mit barn er en sove-skovl -tråden.

Indlægaf girl_beat » 5. apr 2024, 07:58

Filejs skrev:Den her bør/skal genoplives. Min søn er en soveskovl! Efter en dejlig påske med tilhørende god søvn, hvor han sov igennem 2 gange på eget værelse + havde en overnatning ude ved sin mormor, hvor han også sov dejligt, er hverdagen vendt tilbage må man sige :alien: Natten mellem mandag og tirsdag var han drøn urolig og sov som en roterende helikopter, natten mellem tirsdag og onsdag var han drøn ked af det til midnat og små klynkende hele natten, natten mellem onsdag og torsdag sådan nogenlunde - men ville ligge tæt, og i nat …. Ej, men han var billigt til salg. Han kom ind i seng kl. 23, sov heldigvis hurtigt videre og jeg var lykkelig. Bum. Så blev kl 1:30 og han lå og snakkede/grinede med sig selv til kl. 3 :gab: :nej:

Jeg kan jo godt se mønstret, for ofte så får vi god søvn når han er meget hjemme. Men mor og far skal arbejde, så det er bare prisen der betales. Hvor jeg dog glæder mig til at det bliver bedre. Især er jeg træt af at han ligger så uroligt ofte - hvornår begynder de at sove tungere/dybere? Min søn er 15 mdr. nu og jeg er SÅ klar til at sover bedre.

Jeg tror det ville være tåleligt hvis vi havde mere plads i sengen (vi har en 180) og vi sover på skiftevis med ham i sengen, da det simpelthen bliver for klemt ellers med den roterende helikopter i midten.

Et lille trick, der har hjulpet meget hos os, er at lade ham sove yderst i dobbeltsengen i stedet for i midten. En stol danner sengehest med ryglænet ind mod sengen :)

Han er 5 år og bliver puttet i sin egen seng, men vågner næsten hver nat og kommer ind i soveværelset til os. Når han ligger yderst, er der bedre 'luft' og ro omkring ham, og det er sikkert heller ikke så varmt, og så ligger han markant mere roligt. Jeg sover selv i midten, fordi jeg sover tungt og ikke bliver forstyrret af mand og søn på hver side af mig.
0
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D

Tilbage til "Forældre"