Er vi ved at sende fødselstallet til tælling?

HerErJeg
Indlæg: 4287
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5113

Er vi ved at sende fødselstallet til tælling?

Indlægaf HerErJeg » 30. maj 2021, 06:50

https://www.dr.dk/mitliv/det-vil-skuffe ... -faa-boern
Noget tyder på at det med at få børn i større grad bliver et fravalg.
Der skal jo fødes et vist antal for at holde det hele i balance samfundsmæssigt, men den tror jeg vi pludselig vi får mere end svært ved at holde.

Jeg tror vi er i en tid, hvor forskelle fra den ene generation til den næste er enorme. Os på bare 40+ har oplevet verden helt uden internet. Hvor vi godt kunne tåle at vente på brevpost og være på ferie uden at give livstegn hjem eller have alt planlagt til mindste detalje.
Dem der er 20+ i dag har oplevet verden helt anderledes i deres opvækst. Og de børn der fødes i dag, vil se og opleve en verden som næsten er uigenkendelig i forhold til den 40 årige.

Så om 20 år, når den 0 årige har fået nogle år på bagsmækken, og mødes med den 60 årige, og de skal redegøre for hvordan de ser verden, mennesker, regering og magthavere, lokale og globale udfordringer - så vil man nok ikke tro at de snakkede om den samme planet.

Hvis fravalget af børn begynder i dag som små ringe i vandet, så frygter jeg virkelig at det pludselig accelererer og bliver en sjældenhed. Vi spejler os jo i hinanden, og det er de færreste som bryder sig om at stikke ud fra mængden. Så kan ringe i vandet blive til en spiral der bare tager fart på.

Nogle gange tænker jeg på, hvor vi er om bare 100 år? Måske løser vores "problem" med overbefolkning sig selv, men det er ikke godt hvis det skyldes at vi ikke reproducerer os selv.
0
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11454
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1803
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23794

Re: Er vi ved at sende fødselstallet til tælling?

Indlægaf Mani » 30. maj 2021, 06:57

Jeg tænker da eller lavere fødselsrater er den oplagte måde at løse problemet med overbefolkning. Hvorfor mener du ikke det er en god løsning?
3
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
HerErJeg
Indlæg: 4287
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5113

Re: Er vi ved at sende fødselstallet til tælling?

Indlægaf HerErJeg » 30. maj 2021, 07:17

Mani skrev:Jeg tænker da eller lavere fødselsrater er den oplagte måde at løse problemet med overbefolkning. Hvorfor mener du ikke det er en god løsning?

Fordi vi mere eller mindre reducerer os selv til ingenting.
Hvis 2 mennesker i gennemsnit får 1 barn, og det system kører i 100 år, så er der sørme ikke meget tilbage. Hvis det bliver mere og mere "not" at få børn, så er det måske kun 1 barn pr 3 eller 4 voksne.
Vi vil heller ikke kunne holde samfundet kørende, der er simpelthen ikke nok til at varetage funktioner.
0
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5326
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6702

Re: Er vi ved at sende fødselstallet til tælling?

Indlægaf 1234 » 30. maj 2021, 07:21

Undskyld men det er jo ikke et nyt problem.
I 80´erne fik man også for få børn, hvilket der blev rettet li op på i 90´er osv.
Fertilitetsraten er faldende i hele verden.
Det skyldes øget uddannelse og velstand hos kvinderne.
Jeg ser det egentlig bare som et godt tegn, at folk får de børn de ønsker og ikke dem de føler, de burde.

Og så forstår jeg ikke helt, hvad der har med forskellen mellem generationer og internettet at gøre?
Når jeg snakker med min mands morfar på 92 år kan vi fint snakke sammen, men det er da også klart, at vi er opvokset i to vidt forskellige verdner.
13
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11454
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1803
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23794

Re: Er vi ved at sende fødselstallet til tælling?

Indlægaf Mani » 30. maj 2021, 07:22

HerErJeg skrev:
Mani skrev:Jeg tænker da eller lavere fødselsrater er den oplagte måde at løse problemet med overbefolkning. Hvorfor mener du ikke det er en god løsning?

Fordi vi mere eller mindre reducerer os selv til ingenting.
Hvis 2 mennesker i gennemsnit får 1 barn, og det system kører i 100 år, så er der sørme ikke meget tilbage. Hvis det bliver mere og mere "not" at få børn, så er det måske kun 1 barn pr 3 eller 4 voksne.
Vi vil heller ikke kunne holde samfundet kørende, der er simpelthen ikke nok til at varetage funktioner.

Er det i Danmark du tænker på? Eller globalt?
Hvis der begynder at mangle børn bliver de vel et statussymbol og hot igen. Jeg synes i al fald det er skidt hvis man får børn for samfundets skyld.
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
HerErJeg
Indlæg: 4287
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5113

Re: Er vi ved at sende fødselstallet til tælling?

Indlægaf HerErJeg » 30. maj 2021, 07:25

Mani skrev:
HerErJeg skrev:
Mani skrev:Jeg tænker da eller lavere fødselsrater er den oplagte måde at løse problemet med overbefolkning. Hvorfor mener du ikke det er en god løsning?

Fordi vi mere eller mindre reducerer os selv til ingenting.
Hvis 2 mennesker i gennemsnit får 1 barn, og det system kører i 100 år, så er der sørme ikke meget tilbage. Hvis det bliver mere og mere "not" at få børn, så er det måske kun 1 barn pr 3 eller 4 voksne.
Vi vil heller ikke kunne holde samfundet kørende, der er simpelthen ikke nok til at varetage funktioner.

Er det i Danmark du tænker på? Eller globalt?
Hvis der begynder at mangle børn bliver de vel et statussymbol og hot igen. Jeg synes i al fald det er skidt hvis man får børn for samfundets skyld.

Det er Danmark jeg tænker på.
0
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8799
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 513
Likede indlæg: 7247

Re: Er vi ved at sende fødselstallet til tælling?

Indlægaf Artem » 30. maj 2021, 07:27

Grundlæggende er vi for mange mennesker på jorden. Hvor vi ville løse utroligt mange af vores klima og miljøproblemer, hvis vi halverede jordens befolkning, Eller måske helt ned til 1/4 del.

På den måde ser jeg ikke noget problem i hvis vi får færre børn her i vesten. Problemet er bare at det ikke er her befolkningstilvæksten sker men i asien, Sydamerika osv.
Men hvis man skal sige noget positivt om det, så bruger de fattige mennesker færre af jordens ressourcer end os her i vesten.

Et andet stort problem er at vi her i vesten er kapitalister, hvor hele vores samfund er bygget på vækst.
Vi kan tage en ting som boliger. Frem for at der hele tiden skal bygges nye boliger fordi vi bliver flere. Vil det helt stoppe, man skal i stedet hvert år fjerne et antal boliger. Det vil give meget mindre arbejde til håndværkere, leverandører af byggematerialer osv...
Der er på den måde mange brancher der er afhængige af at vi vækster da folk ellers vil blive arbejdsløse.

Kan være vi skal håbe på en Thanos der knipser og udrydder halvdelen af jordens befolkning på et øjeblik. :gruble:
2
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
HerErJeg
Indlæg: 4287
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5113

Re: Er vi ved at sende fødselstallet til tælling?

Indlægaf HerErJeg » 30. maj 2021, 07:33

Artem skrev:Grundlæggende er vi for mange mennesker på jorden. Hvor vi ville løse utroligt mange af vores klima og miljøproblemer, hvis vi halverede jordens befolkning, Eller måske helt ned til 1/4 del.

På den måde ser jeg ikke noget problem i hvis vi får færre børn her i vesten. Problemet er bare at det ikke er her befolkningstilvæksten sker men i asien, Sydamerika osv.
Men hvis man skal sige noget positivt om det, så bruger de fattige mennesker færre af jordens ressourcer end os her i vesten.

Et andet stort problem er at vi her i vesten er kapitalister, hvor hele vores samfund er bygget på vækst.
Vi kan tage en ting som boliger. Frem for at der hele tiden skal bygges nye boliger fordi vi bliver flere. Vil det helt stoppe, man skal i stedet hvert år fjerne et antal boliger. Det vil give meget mindre arbejde til håndværkere, leverandører af byggematerialer osv...
Der er på den måde mange brancher der er afhængige af at vi vækster da folk ellers vil blive arbejdsløse.

Kan være vi skal håbe på en Thanos der knipser og udrydder halvdelen af jordens befolkning på et øjeblik. :gruble:


Håndværkere til vores huse er allerede en uddøende race. Når de gamle erfarne rotter er pensioneret om 20 år, så mangler vi allerede knowhow.
0
Bergen
Indlæg: 7370
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 472
Likede indlæg: 12028

Re: Er vi ved at sende fødselstallet til tælling?

Indlægaf Bergen » 30. maj 2021, 08:39

Det kører jo op og ned i historien.
Btw gratis fertilitetsbehandling til barn nr 2 og 3, så havde jeg også bidraget med mere end 1 barn.
2
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9171
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1025
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 22175

Re: Er vi ved at sende fødselstallet til tælling?

Indlægaf Purple Haze » 30. maj 2021, 10:08

Mani skrev:Jeg tænker da eller lavere fødselsrater er den oplagte måde at løse problemet med overbefolkning. Hvorfor mener du ikke det er en god løsning?


Det vil være nærliggende at svare at det er fordi det er de “forkerte” folk der vælger at formere sig.

Dem med mørkere hud, en anden kulturel baggrund (end dansk/vestlig), mindre veluddannede og de fattige der får børnene.
0
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9171
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1025
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 22175

Re: Er vi ved at sende fødselstallet til tælling?

Indlægaf Purple Haze » 30. maj 2021, 10:13

Artem skrev:Kan være vi skal håbe på en Thanos der knipser og udrydder halvdelen af jordens befolkning på et øjeblik. :gruble:


Lige nu er der gang i en pandemi der allerede har “udryddet” en god portion mennesker, og den bliver nok ikke den sidste. Det er ikke på et øjeblik, men det er alligevel gået stærkt.
Så meget overordnet set kan det være “godt” for overbefolkningen.
1
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
HerErJeg
Indlæg: 4287
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5113

Re: Er vi ved at sende fødselstallet til tælling?

Indlægaf HerErJeg » 30. maj 2021, 10:50

Purple Haze skrev:
Artem skrev:Kan være vi skal håbe på en Thanos der knipser og udrydder halvdelen af jordens befolkning på et øjeblik. :gruble:


Lige nu er der gang i en pandemi der allerede har “udryddet” en god portion mennesker, og den bliver nok ikke den sidste. Det er ikke på et øjeblik, men det er alligevel gået stærkt.
Så meget overordnet set kan det være “godt” for overbefolkningen.

Corona er intet at regne i antal døde, set i historisk perspektiv. Spansk syge med 10%, Ebola og pest med 30-50%. Hvis der virkelig ramte en 10% epidemi som ingen ende vil tage, så tror jeg næsten vi ville miste modet og helt holde op med at få børn.
Man må tage hatten af for dem der levede i tiden med pesten. De holdt aldrig op, og dem der ikke døde, kæmpede videre med deres liv og børn nok til at holde generationen i live.
0
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9674
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1360
Likede indlæg: 29333

Re: Er vi ved at sende fødselstallet til tælling?

Indlægaf Sangius » 30. maj 2021, 10:58

HerErJeg skrev:
Purple Haze skrev:
Artem skrev:Kan være vi skal håbe på en Thanos der knipser og udrydder halvdelen af jordens befolkning på et øjeblik. :gruble:


Lige nu er der gang i en pandemi der allerede har “udryddet” en god portion mennesker, og den bliver nok ikke den sidste. Det er ikke på et øjeblik, men det er alligevel gået stærkt.
Så meget overordnet set kan det være “godt” for overbefolkningen.

Corona er intet at regne i antal døde, set i historisk perspektiv. Spansk syge med 10%, Ebola og pest med 30-50%. Hvis der virkelig ramte en 10% epidemi som ingen ende vil tage, så tror jeg næsten vi ville miste modet og helt holde op med at få børn.
Man må tage hatten af for dem der levede i tiden med pesten. De holdt aldrig op, og dem der ikke døde, kæmpede videre med deres liv og børn nok til at holde generationen i live.


Mon ikke man havde set et andet mønster, hvis de havde haft adgang til prævention og udsigt til et bemandet plejehjem.
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Vlad Kalashnikov
Indlæg: 4165
Tilmeldt: 3. sep 2015, 09:49
Kort karma: 111
Likede indlæg: 3759

Re: Er vi ved at sende fødselstallet til tælling?

Indlægaf Vlad Kalashnikov » 30. maj 2021, 12:48

HerErJeg skrev:Nogle gange tænker jeg på, hvor vi er om bare 100 år? Måske løser vores "problem" med overbefolkning sig selv, men det er ikke godt hvis det skyldes at vi ikke reproducerer os selv.
Der er ikke nogen overbefolkning, og problemet med dalende fødselsrate vil rigtig nok løse sig selv med tiden.

Jeg betegner det som den Anden Demografiske Omstilling (den Første Demografiske Omstilling var da vi gik fra en høj-børnedødelig-høj-fertilitet til lav-børnedødelig-lav-fertilitet). På et overordnet plan er fødselsraten dalet drastisk, men denne overordnede tendens dækker over en uens udvikling når man kigger ned i data. Mange får færre, eller slet ingen børn; små lommer i befolkningen får det samme - eller flere - antal børn. Hovedsageligt mere konservativt anlagte og religiøst anlagte personer. I takt med de ikke-børnefødende segmenter (om det er genetisk, eller kulturelt/religiøst er underordnet - personligt tænker jeg der er begge elementer i det) dør ud, vil de børnefødende segmenter komme til at fylde mere og mere, og derved igen løfte den totale fødselsrate.

Fremtiden tilhører dem der tropper op.
0
Grab them by the pussy
HerErJeg
Indlæg: 4287
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5113

Re: Er vi ved at sende fødselstallet til tælling?

Indlægaf HerErJeg » 30. maj 2021, 15:12

Vlad Kalashnikov skrev:
HerErJeg skrev:Nogle gange tænker jeg på, hvor vi er om bare 100 år? Måske løser vores "problem" med overbefolkning sig selv, men det er ikke godt hvis det skyldes at vi ikke reproducerer os selv.
Der er ikke nogen overbefolkning, og problemet med dalende fødselsrate vil rigtig nok løse sig selv med tiden.

Jeg betegner det som den Anden Demografiske Omstilling (den Første Demografiske Omstilling var da vi gik fra en høj-børnedødelig-høj-fertilitet til lav-børnedødelig-lav-fertilitet). På et overordnet plan er fødselsraten dalet drastisk, men denne overordnede tendens dækker over en uens udvikling når man kigger ned i data. Mange får færre, eller slet ingen børn; små lommer i befolkningen får det samme - eller flere - antal børn. Hovedsageligt mere konservativt anlagte og religiøst anlagte personer. I takt med de ikke-børnefødende segmenter (om det er genetisk, eller kulturelt/religiøst er underordnet - personligt tænker jeg der er begge elementer i det) dør ud, vil de børnefødende segmenter komme til at fylde mere og mere, og derved igen løfte den totale fødselsrate.

Fremtiden tilhører dem der tropper op.

Jeg tænker nærmere, at hvis generel bekymring for verden og fremtiden vinder frem, i takt med at man venter længere og længere på at alt er perfekt inden 1. barn kommer, så bliver det nærmere de børnefødende som der bliver færre af.

Men helt enig i at fremtiden tilhører dem som bakker op.
0

Tilbage til "Forældre"