Syge børn - mere end normalt?

Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 9006
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1529
Likede indlæg: 25758

Re: Syge børn - mere end normalt?

Indlægaf Madam Pomfrey » 29. jan 2024, 21:16

Ata skrev:
Madam Pomfrey skrev:Mit ene barn JA...

nr. 2, som lige har rundet de 18 år, han har godt nok bøvlet med sygdom de sidste år, det kommer hyppigt, og han bliver også mere ramt af det end tidligere. Og så mege/ofte at jeg tænker vi er nødt til lige at få ham forbi lægen en gang, til blodprøver, for at se om der skulle være mangel på vitaminer og mineraler. Jeg mistænker at det er konsekvenser af covid, - enten af nedlukning og isolation, så hans imunforsvar bare slet ikke er boostet på nogen måde, eller også langtids følger af covid, eller evt. vaccinen.

Inden for det sidste års tid har han haft covid for 2. gang, influenza, div. småforkølelser med feber, hoste, ondt i halsen, kvalme og utilpashed, kighoste, mere forkølelse. Hans kæreste der er jævnaldrende er også meget ofte syg.
Han har været til samtale hos studievejleder sidste år, i 1.G pga for meget fravær, som absolut ikke var pjæk.


De andre børn har nok også været lidt mere syge end normalt, men slet ikke i sammenligning med ham.
Jeg har også været ramt mere/oftere end jeg plejer, men igen heller ikke i samme grad som ham. Jeg har dog selv startet en vitaminkur op, på kalk, magnesium, stærk D, alm c, B12 vitamin. Og jeg mærker en markant forskel på energi og overskuds niveau sammenlignet med sidste vinter, det følte jeg mig virkelig kørt over.

Det lyder meget som min datter. Er ked af, at din søn er ramt, men på en måde er det også meget rart at det ikke kun er os, der oplever det. Især fordi min mand henfører alting til vores skimmelsvampramte hus, hvor jeg tænker, at der kan være mange andre forklaringer - fx covid og manglende immunitet som følge af nedlukningen.


I jeres tilfælde er det jo svært at vurdere, det kan jo medvirke til svækket imunforsvar, og derfor bidrage til at gøre tingene værre.
Men vi døjer ikke med skimmel, ud over en lille smule på fuger og fliser i badeværelset.
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7113
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1432
Likede indlæg: 13336

Re: Syge børn - mere end normalt?

Indlægaf Rapfisk » 29. jan 2024, 22:17

Heldigvis ikke (7-9-13). Efter det første år, hvor hun slæbte ALT med hjem og havde mindst én sygedag i 90% af de uger, hun skulle i vuggestue, har vi været ret heldige. Jeg synes dog, jeg har hørt om mange epidemier i år.
1
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 9006
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1529
Likede indlæg: 25758

Re: Syge børn - mere end normalt?

Indlægaf Madam Pomfrey » 29. jan 2024, 22:23

Ata skrev:
Lys skrev:Jeg synes ikke, at vi har været hårdt ramt herhjemme (en voksen og en 4-årig) men min søsters børn på 17 og 19 har været virkeligt meget syge det sidste år - nærmest mere end resten af deres liv tilsammen.

Får den ubehagelige tanke, om de store børn som er vaccineret oplever uheldige langtidskonsekvenser? Herhjemme er det største barn vaccineret, mens det mindste barn ikke er...


Alle mine blev covid vaccineret, og det er kun ham på 18 der sådan for alvor bøvler.
Men han har så også haft covid 2 gange, måske 3, - første gang før vaccine, så jeg hælder nok mere til at det for hans vedkommende er langtids effekt af selve covid, og følger af nedlukninger


men der har jo også generelt været et højt smittetryk i vores samfund siden efteråret.
Kighoste er pludselig blevet en ting igen, især hos de unge.
RS virus
influenza
covid

Det har også kunne ses på min arbejdsplads, og i organisationen, i december var det helt tosset, hvor mega mange mennesker var syge.
Vores store julefrokost var ret amputereret, med afbud pga. sygdom, og nærmest alle der var med blev syge bagefter. :nerve:
1
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Bergen
Indlæg: 7361
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 471
Likede indlæg: 12006

Re: Syge børn - mere end normalt?

Indlægaf Bergen » 30. jan 2024, 00:36

Barnet har siden sommerferien haft 5 sygedage. Det er vel ok normalt.

Mig? Jeg har haft så mange dage ramt af virus, at jeg har opgivet at tælle dem
1
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13046
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2866
Likede indlæg: 28102

Re: Syge børn - mere end normalt?

Indlægaf FormerlyKnownAs » 30. jan 2024, 04:53

Vi har været uroligt forskånet ift hvad jeg hører fra/om andre. Siden skole- og børnehavestart i august, har de begge haft en sygedag og det var i onsdags. Vi er alle 4 ret forkølede og det toppede der med et par feberfri, men varme børn. Så de fik en hjemmedag.

Men det er vist ret voldsomt denne vinter kan jeg forstå.

Det er ingen trøst nu, men de får sig et godt immunforsvar på sigt med alle de antistoffer de får dannet.
0
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 17443
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3601
Likede indlæg: 42605

Re: Syge børn - mere end normalt?

Indlægaf LaMariposa » 30. jan 2024, 05:33

Nu er vi jo i gang med vores første vinter i vuggestuen ( :rulle: ), så jeg ved ikke, hvad normalen er for os, men jeg synes, at det har været ret massivt med både feber, forkølelse og opkast/diarré. Vi voksne var nogenlunde forskånet indtil jul, hvor vi så alle var syge.

Men der har været vildt meget sygdom på min arbejdsplads, hvor folk har været virkelig syge af mange omgange og i lang tid.
1
:lun: Be brave
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16489
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1421
Likede indlæg: 30812

Re: Syge børn - mere end normalt?

Indlægaf TinaW » 30. jan 2024, 06:38

Min 15-årige har været en del snottet, men ikke noget der har krævet sygedage.
På et tidspunkt, hvor det virkede til at stort set alle andre blev ramt på skift, var han nærmest den eneste der konsekvent var i skole.
Og han er også vaccineret.
1
Brugeravatar
Alphilia
Indlæg: 3452
Tilmeldt: 22. dec 2015, 15:22
Kort karma: 276
Likede indlæg: 3101

Re: Syge børn - mere end normalt?

Indlægaf Alphilia » 30. jan 2024, 06:56

Vi har et lille barn, men har været forskånet for ret meget sygdom synes jeg. Hun har ikke været mere syg end forventet
0
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11421
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1802
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23718

Re: Syge børn - mere end normalt?

Indlægaf Mani » 30. jan 2024, 07:31

De unge mænd, nej. De har været forskånede - heldigvis.
Jeg lader derimod til at rage alt til mig. Pissefedt når man startede nyt arbejde i efteråret...
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Cbas
Indlæg: 542
Tilmeldt: 30. apr 2016, 17:41
Kort karma: 15
Likede indlæg: 223

Re: Syge børn - mere end normalt?

Indlægaf Cbas » 30. jan 2024, 07:45

Nej, det synes jeg ikke. Mine har ikke været syge i over et år, tror jeg. Og generelt er vi meget skældent syge herhjemme
0
Brugeravatar
Galoldriel
Indlæg: 1289
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:52
Kort karma: 249
Likede indlæg: 4242

Re: Syge børn - mere end normalt?

Indlægaf Galoldriel » 2. feb 2024, 20:33

Ja, jeg synes, vi har haft rigeligt med forkølelse eller ondt i maven og opkast. Jeg har en forestilling om, at børnenes sygefravær er meget højt sammenlignet med de andre børn, og tænker på, om det kan skyldes, vi generelt bare er mere tilbøjelige til at holde dem hjemme fremfor at sende dem sløje i skole.

Samtidig bliver de jo nok også ofte smittet af de børn, hvis forældre burde have holdt dem hjemme ...
1
“I’m a man who discovered the wheel and built the Eiffel Tower out of metal and brawn. That’s what kind of man I am. You’re just a woman with a small brain. With a brain a third the size of us. It’s science.”

- Ron Burgundy
godtnavn
Indlæg: 11208
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1104
Likede indlæg: 13075

Re: Syge børn - mere end normalt?

Indlægaf godtnavn » 2. feb 2024, 21:36

Vi tog allesammen en omgang influenza ldit forskudt i december, jeg og den ældste datter var klart hårdest ramt. Jeg har haft virkelig meget småsygdom, men jeg er også gravid og der fanger jeg altid alt, så det tænker jeg er derfor. Børnene har ikke været mere syge end normalt udover den omgang influenza, det er første gang børnene har haft det, og kan ikke huske jeg har haft det mens jeg var sammen med min mand, så det er mindst 14 år siden sidst.

Der har været rigtig meget i børnehaven som vi heldigvis ikke har fået med hjem endnu, der er dog lige startet en ny bølge hvor flere børn i dag blev ringet hjem med noget diarre/opkast så bliver spændende om vi lægger os i løbet af weekenden.
1
Fræksak
Indlæg: 2499
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 476
Likede indlæg: 4257

Re: Syge børn - mere end normalt?

Indlægaf Fræksak » 2. feb 2024, 21:54

Vi er generelt sjældent syge herhjemme, men vi har været mere syge end normalt siden efteråret. Særligt den 18-årige har haft lange perioder, hvor hun har skrantet uden at være syg-syg. Det plejer hun ellers slet ikke. Men altså, ingen af os har været ret meget "blive-hjemme-fra-arbejde/skole"-syge, blot mere end normalt.
1
HappyHippo
Indlæg: 2546
Tilmeldt: 13. aug 2015, 13:16
Kort karma: 171
Likede indlæg: 4403

Re: Syge børn - mere end normalt?

Indlægaf HappyHippo » 3. feb 2024, 11:29

Nej, de er sjældent syge
1

Tilbage til "Forældre"