God skole (udskoling) i København?

DenSkarpeLaks
Indlæg: 364
Tilmeldt: 17. aug 2015, 11:00
Kort karma: 52
Likede indlæg: 959

God skole (udskoling) i København?

Indlægaf DenSkarpeLaks » 20. mar 2024, 17:47

Min søn er 13 år, og går i 7. klasse. Han trives slet ikke i sin klasse, og vi ser os derfor om efter en anden skole.

Vi leder ikke efter noget superspecielt, bare en skole hvor hans lyst til at lære ikke bliver ødelagt som nu, og hvor han kan være en del af et fællesskab og have venner. Han har rigtig nemt ved det faglige, så han kunne godt bruge at blive udfordret mere, men det primære er egentlig at det sociale fungerer.

Vi bor i Valby meget tæt på København Syd station, og min søn er vant til at tage rundt med tog og bus, så det behøver ikke være indenfor cykelafstand (selvom det selvfølgelig er nemmest).

Såeh, er der mon nogen der kender en god skole i Københavnsområdet, hvor trivsel er i højsædet?
0
Cbas
Indlæg: 541
Tilmeldt: 30. apr 2016, 17:41
Kort karma: 15
Likede indlæg: 223

Re: God skole (udskoling) i København?

Indlægaf Cbas » 20. mar 2024, 21:26

Min søn går også i 7. klasse og forholdvsvist tæt på jer (Vanløse). Min søns klasse er helt fin - ihvertfald fungerer drengegruppen rigtig godt.
Min anden drengs klasse fungerer rigtig godt socialt - både drenge- og pigegruppen og på tværs.

Men om det er generelt for skolen ved jeg ikke. Det afhænger jo meget af lærerne, eleverne og forældrene i de enkelte klassee.
0
Bergen
Indlæg: 7359
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 471
Likede indlæg: 12001

Re: God skole (udskoling) i København?

Indlægaf Bergen » 21. mar 2024, 07:06

Hvis I overvejer privatskole, så Niels Steensen Grundskole på Jagtvej/Vibenhus. Vi har kik på den, når vi når dertil i klassetrin, at den er muligt for vores datter og er positive over det, vi er blevet mødt med fra skolen som introduktion og de unge, vi kender, der går der. Den går for at have højere faglige krav end de fleste folkeskoler.
0
DenSkarpeLaks
Indlæg: 364
Tilmeldt: 17. aug 2015, 11:00
Kort karma: 52
Likede indlæg: 959

Re: God skole (udskoling) i København?

Indlægaf DenSkarpeLaks » 21. mar 2024, 19:26

Cbas skrev:Min søn går også i 7. klasse og forholdvsvist tæt på jer (Vanløse). Min søns klasse er helt fin - ihvertfald fungerer drengegruppen rigtig godt.
Min anden drengs klasse fungerer rigtig godt socialt - både drenge- og pigegruppen og på tværs.

Men om det er generelt for skolen ved jeg ikke. Det afhænger jo meget af lærerne, eleverne og forældrene i de enkelte klassee.


Må jeg spørge hvad dine drenges skole hedder?
0
DenSkarpeLaks
Indlæg: 364
Tilmeldt: 17. aug 2015, 11:00
Kort karma: 52
Likede indlæg: 959

Re: God skole (udskoling) i København?

Indlægaf DenSkarpeLaks » 21. mar 2024, 19:26

Bergen skrev:Hvis I overvejer privatskole, så Niels Steensen Grundskole på Jagtvej/Vibenhus. Vi har kik på den, når vi når dertil i klassetrin, at den er muligt for vores datter og er positive over det, vi er blevet mødt med fra skolen som introduktion og de unge, vi kender, der går der. Den går for at have højere faglige krav end de fleste folkeskoler.


Den vil jeg se nærmere på - tak.
0
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6449
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 768
Likede indlæg: 15238

Re: God skole (udskoling) i København?

Indlægaf Ata » 23. mar 2024, 10:52

Man kan vel ikke bare frit vælge skole uden for sit skoledistrikt, kan man? Eller hvordan fungerer det?
0
fisken80
Indlæg: 22606
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1145
Likede indlæg: 53161

Re: God skole (udskoling) i København?

Indlægaf fisken80 » 23. mar 2024, 11:00

Ata skrev:Man kan vel ikke bare frit vælge skole uden for sit skoledistrikt, kan man? Eller hvordan fungerer det?


Hvis skolen har plads er jeg ret sikker på, at man godt kan. Men det er der formentlig også mange af de bedste, der ikke har, og så kan det blive svært.
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Cbas
Indlæg: 541
Tilmeldt: 30. apr 2016, 17:41
Kort karma: 15
Likede indlæg: 223

Re: God skole (udskoling) i København?

Indlægaf Cbas » 23. mar 2024, 13:19

DenSkarpeLaks skrev:
Cbas skrev:Min søn går også i 7. klasse og forholdvsvist tæt på jer (Vanløse). Min søns klasse er helt fin - ihvertfald fungerer drengegruppen rigtig godt.
Min anden drengs klasse fungerer rigtig godt socialt - både drenge- og pigegruppen og på tværs.

Men om det er generelt for skolen ved jeg ikke. Det afhænger jo meget af lærerne, eleverne og forældrene i de enkelte klassee.


Må jeg spørge hvad dine drenges skole hedder?


Jeg har sendt dig en besked
0
ajnaM
Indlæg: 10100
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1058
Likede indlæg: 27656

Re: God skole (udskoling) i København?

Indlægaf ajnaM » 23. mar 2024, 14:38

Hvis han er fagligt nørdet og trives godt med karakterer mv, kunne Zahle også være et godt bud. Ligger også godt ift. offentlig transport.

Mine drenge var oprindeligt skrevet op dér, og på Ingrid Jespersen, men vi endte med at vælge dem fra, da jeg personligt ikke var til det store fokus på faglige præstationer. Et fokus, det måske var allerstørst hos de andre forældre… :genert:

Men er man til det, er jeg sikker på, det er en god skole! Kender mange gode mennesker, både forældre og lærere, der er glade for den.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Bergen
Indlæg: 7359
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 471
Likede indlæg: 12001

Re: God skole (udskoling) i København?

Indlægaf Bergen » 23. mar 2024, 14:39

Ata skrev:Man kan vel ikke bare frit vælge skole uden for sit skoledistrikt, kan man? Eller hvordan fungerer det?


Joda. Under frit skolevalgs ordningen. Hvis der er ledige pladser. I mit barns klasse er der børn fra 5 skoledistrikter - de ligger så også ret tæt her.
1
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 22003
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2519
Likede indlæg: 59725

Re: God skole (udskoling) i København?

Indlægaf DetSorteCirkus » 23. mar 2024, 15:03

Ift. københavnske folkeskoler ville jeg som forælder især være opmærksom på skolernes økonomi og evt. spareplaner. Det er nemlig mange steder en stor ting lige nu og kan fx. betyde klassesammenlægninger, uro i personalegruppen og andet, det på kort tid kan gøre et godt sted tvivlsomt eller decideret dårligt.
3
DenSkarpeLaks
Indlæg: 364
Tilmeldt: 17. aug 2015, 11:00
Kort karma: 52
Likede indlæg: 959

Re: God skole (udskoling) i København?

Indlægaf DenSkarpeLaks » 23. mar 2024, 20:46

Ata skrev:Man kan vel ikke bare frit vælge skole uden for sit skoledistrikt, kan man? Eller hvordan fungerer det?


Som jeg har forstået det, kan man godt hvis der er ledige pladser.
1
DenSkarpeLaks
Indlæg: 364
Tilmeldt: 17. aug 2015, 11:00
Kort karma: 52
Likede indlæg: 959

Re: God skole (udskoling) i København?

Indlægaf DenSkarpeLaks » 23. mar 2024, 20:47

Cbas skrev:
DenSkarpeLaks skrev:
Cbas skrev:Min søn går også i 7. klasse og forholdvsvist tæt på jer (Vanløse). Min søns klasse er helt fin - ihvertfald fungerer drengegruppen rigtig godt.
Min anden drengs klasse fungerer rigtig godt socialt - både drenge- og pigegruppen og på tværs.

Men om det er generelt for skolen ved jeg ikke. Det afhænger jo meget af lærerne, eleverne og forældrene i de enkelte klassee.


Må jeg spørge hvad dine drenges skole hedder?


Jeg har sendt dig en besked


Tak! Det ser ret godt ud, det vil jeg bestemt se nærmere på.
0
DenSkarpeLaks
Indlæg: 364
Tilmeldt: 17. aug 2015, 11:00
Kort karma: 52
Likede indlæg: 959

Re: God skole (udskoling) i København?

Indlægaf DenSkarpeLaks » 23. mar 2024, 20:50

ajnaM skrev:Hvis han er fagligt nørdet og trives godt med karakterer mv, kunne Zahle også være et godt bud. Ligger også godt ift. offentlig transport.

Mine drenge var oprindeligt skrevet op dér, og på Ingrid Jespersen, men vi endte med at vælge dem fra, da jeg personligt ikke var til det store fokus på faglige præstationer. Et fokus, det måske var allerstørst hos de andre forældre… :genert:

Men er man til det, er jeg sikker på, det er en god skole! Kender mange gode mennesker, både forældre og lærere, der er glade for den.


Tak! Dem vil jeg også kigge nærmere på. Jeg ved ikke om min søn som sådan er fagligt nørdet, men det ville han måske nok blive hvis han rent faktisk blev udfordret lidt..
0
DenSkarpeLaks
Indlæg: 364
Tilmeldt: 17. aug 2015, 11:00
Kort karma: 52
Likede indlæg: 959

Re: God skole (udskoling) i København?

Indlægaf DenSkarpeLaks » 23. mar 2024, 20:52

DetSorteCirkus skrev:Ift. københavnske folkeskoler ville jeg som forælder især være opmærksom på skolernes økonomi og evt. spareplaner. Det er nemlig mange steder en stor ting lige nu og kan fx. betyde klassesammenlægninger, uro i personalegruppen og andet, det på kort tid kan gøre et godt sted tvivlsomt eller decideret dårligt.


God pointe, tak! Det kan nok være godt at spørge ind til når vi skal ud at se på skoler.
0

Tilbage til "Forældre"