Kvinder skal lære at sige fra

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16316
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1069
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32582

Re: Kvinder skal lære at sige fra

Indlægaf icelady » 2. aug 2021, 19:28

HeldigeHelge skrev:
icelady skrev:
HeldigeHelge skrev:

Jeg synes ikke det er sørgeligt at mene at fokus ikke skal være på hvor utrolig synd det er for mænd at man ikke kan flirte eller på de kvinder som kommer til at savne catcalling eller et klap i røven på arbejdspladsen.

Jeg synes ikke det er sørgeligt at fastholde at der finder krænkelser sted og at det er krænkende adfærd selvom det har været socialt tilladt.

Jeg synes ikke det er sørgeligt at bakke op omkring alle kvinder der har været fremme under Metoo.

Jeg synes til gengæld det der svar du kommer med er ret sørgeligt - især fordi du er moderator :tie:


Jeg snakker slet ikke om mænd, eller hvor synd det skal være for dem, så hvorfor du bringer dem ind i billedet ved jeg ikke. :gruble:

Jeg synes det er synd at kvinder skal bestemme over andre kvinders opfattelse af om en oplevelse har været en krænkelse eller ej. Dét er i min optik at skyde sig selv i skoene, og dét har ingen af kønnene en fordel af; allermindst kvinderne.


Edit: Jeg skriver ikke i tråden som moderator; havde jeg gjort det, havde du ikke været i tvivl.
At du mener jeg ikke udtrykker mig ordentligt (af hvad jeg kan læse i en senere kommentar af dine) er underordnet, så længe jeg kan udtrykke mig ordentligt og forståleligt når jeg moderer.

Er du i tvivl om min mening, så spørg, fremfor at tolke selv. Hvis du vil fortsætte debatten, så drop venligst moderator-delen, tak.



Altså det du tror jeg mener er fri fantasi. Det er ikke det jeg mener og ikke det jeg giver udtryk for i tråden her.

Og du kan heller ikke bestemme hvad jeg mener en moderator bør gøre. Jeg svarede Kaffe - intet andet.


Hvis du svarer Kaffe burde du jo ikke citere mit indlæg. :gruble:




Prøv at læs mit indlæg igen; jeg bestemmer ikke noget. Jeg beder dig, som almindelig bruger, om at holde moderator-delen ude af debatten. :)
1
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
Nesnay
Indlæg: 7698
Tilmeldt: 7. sep 2015, 18:51
Kort karma: 770
Likede indlæg: 21546

Re: Kvinder skal lære at sige fra

Indlægaf Nesnay » 2. aug 2021, 19:39

icelady skrev:
HeldigeHelge skrev:
icelady skrev:
HeldigeHelge skrev:

Jeg synes ikke det er sørgeligt at mene at fokus ikke skal være på hvor utrolig synd det er for mænd at man ikke kan flirte eller på de kvinder som kommer til at savne catcalling eller et klap i røven på arbejdspladsen.

Jeg synes ikke det er sørgeligt at fastholde at der finder krænkelser sted og at det er krænkende adfærd selvom det har været socialt tilladt.

Jeg synes ikke det er sørgeligt at bakke op omkring alle kvinder der har været fremme under Metoo.

Jeg synes til gengæld det der svar du kommer med er ret sørgeligt - især fordi du er moderator :tie:


Jeg snakker slet ikke om mænd, eller hvor synd det skal være for dem, så hvorfor du bringer dem ind i billedet ved jeg ikke. :gruble:

Jeg synes det er synd at kvinder skal bestemme over andre kvinders opfattelse af om en oplevelse har været en krænkelse eller ej. Dét er i min optik at skyde sig selv i skoene, og dét har ingen af kønnene en fordel af; allermindst kvinderne.


Edit: Jeg skriver ikke i tråden som moderator; havde jeg gjort det, havde du ikke været i tvivl.
At du mener jeg ikke udtrykker mig ordentligt (af hvad jeg kan læse i en senere kommentar af dine) er underordnet, så længe jeg kan udtrykke mig ordentligt og forståleligt når jeg moderer.

Er du i tvivl om min mening, så spørg, fremfor at tolke selv. Hvis du vil fortsætte debatten, så drop venligst moderator-delen, tak.



Altså det du tror jeg mener er fri fantasi. Det er ikke det jeg mener og ikke det jeg giver udtryk for i tråden her.

Og du kan heller ikke bestemme hvad jeg mener en moderator bør gøre. Jeg svarede Kaffe - intet andet.


Hvis du svarer Kaffe burde du jo ikke citere mit indlæg. :gruble:




Prøv at læs mit indlæg igen; jeg bestemmer ikke noget. Jeg beder dig, som almindelig bruger, om at holde moderator-delen ude af debatten. :)
Ice, jeg tror, du misforstår igen. HH svarede Kaffe i det indlæg, der handler om at udtrykke sig ordentligt. Der citerer hun ikke dig.

Og igen, dit første indlæg er en ret vild fejltolkning af HH's indlæg her i tråden. Du har taget et indlæg totalt ude af kontekst og taget hende til indtægt for nogle holdninger, hun ikke har. Hun er netop fortaler for at tro på kvinder og for, at (alle!) krænkelser er uacceptable. Hun siger bare, at tråden her ikke går på gråzonetilfælde, hvor det kan diskuteres (af nogen), om der har fundet et overgreb/en krænkelse sted, men på tilfælde, der uden for enhver tvivl burde være uacceptable.

Jeg vil ikke blande mig i diskussionen om, hvad moderatorer kan, men jeg synes, det er synd, at du tager HH til indtægt for holdninger, der nærmest er det modsatte af, hvad hun har givet udtryk for.
4
Kaffe
Indlæg: 2557
Tilmeldt: 17. apr 2017, 08:57
Kort karma: 358
Likede indlæg: 4918

Re: Kvinder skal lære at sige fra

Indlægaf Kaffe » 2. aug 2021, 20:13

Jeg ved ikke, om det skyldes geografi, men jeg er virkelig overrasket over, hvor meget der opleves rundt omkring af catcalling (jeg har googlet ordet) og overgreb og bøvl på arbejdspladser og diverse. Jeg bor i Nordjylland, og det er ikke noget, jeg kender særlig meget til eller hører om. Det er da godt, det ikke er lige slemt alle steder, og måske kunne man se nærmere på, hvilke forskelle der ligger og hvorfor.
0
Jeg mener det, jeg skriver og ikke det, jeg ikke skriver.
Brugeravatar
.Magic.
Indlæg: 10324
Tilmeldt: 27. apr 2021, 17:44
Kort karma: 1232
Likede indlæg: 18649

Re: Kvinder skal lære at sige fra

Indlægaf .Magic. » 2. aug 2021, 20:17

HeldigeHelge skrev:
Kaffe skrev:Jeg er ikke sikker på, at det forpligter til særlige holdninger at være moderator. Ikke at jeg vil påbegynde en diskussion om dét!


Jeg mener man har et ekstra ansvar for at udtrykke sig ordentligt.

Det gjorde hun nu også.
0
Brugeravatar
decibell
Moderator
Indlæg: 7519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:02
Kort karma: 339
Geografisk sted: Oldtiden
Likede indlæg: 8608

Moderation

Indlægaf decibell » 3. aug 2021, 11:02

Lad os komme tilbage på sporet - og holde moderatordelen ude af debatten.

Det er tilladt at skrive som almindelig bruger, selv om der står moderator under navnet, og som med alle andre brugere skal det selvfølgelig ske under hensyntagen til retningslinjerne. Generelt, hvis man mener, at nogen har overtrådt retningslinjerne, beder vi om, at der anmeldes i stedet for at afspore tråden. Og er det en moderator, man vil anmelde, kan det anmeldes direkte til Patrick.
2
Brugeravatar
decibell
Moderator
Indlæg: 7519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:02
Kort karma: 339
Geografisk sted: Oldtiden
Likede indlæg: 8608

Re: Moderation

Indlægaf decibell » 3. aug 2021, 14:00

HeldigeHelge skrev:
decibell skrev:Lad os komme tilbage på sporet - og holde moderatordelen ude af debatten.

Det er tilladt at skrive som almindelig bruger, selv om der står moderator under navnet, og som med alle andre brugere skal det selvfølgelig ske under hensyntagen til retningslinjerne. Generelt, hvis man mener, at nogen har overtrådt retningslinjerne, beder vi om, at der anmeldes i stedet for at afspore tråden. Og er det en moderator, man vil anmelde, kan det anmeldes direkte til Patrick.



Der er simpelthen ingen der holder gang i den debat. Der er blevet svaret på enkelte ting og der har intet været i et halvt døgn, så fuldstændig unødvendig irettesættelse.


Det er din vurdering. Erfaring har vist os, at der skal længere tid til end et halvt døgn - især når det halve døgn kører fra sen aften til middagstid, hvor der ikke er så mange på - før vi kan betragte det som overstået. Så det var lige så meget for at foregribe flere indlæg om det.

Ud over det var det også en generel information om et emne, der tydeligvis var tvivl om. Det bør der ikke være mere.

En god dag til jer alle.:)
1
Akehurst2
Indlæg: 14290
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1272
Likede indlæg: 41265

Re: Kvinder skal lære at sige fra

Indlægaf Akehurst2 » 3. aug 2021, 14:17

Ata skrev:
Kaffe skrev:
Misantropen skrev:
Kaffe skrev:Jeg kan ikke forestille mig at slippe mit eget ansvar her i verden. Det vil være en meget angstprovokerende afgivelse af kontrol. Også i en situation hvor det er den anden part, som gør noget forkert. Og det er vel det, BM snakker om.

Kan du komme med et fiktivt eksempel på en situation hvor du udsættes for et overgreb og selv har et ansvar?
h
Jeg er ikke helt sikker på jeg forstår hvad du mener, men debatten er også meget flyvsk og ukonkret så hvis du kan konkretisere kan det være de hjælper.


1. Hvis jeg er beruset i det offentlige rum, evt blandt mennesker jeg ikke kender
2. Hvis jeg færdes i det offentlige rum alene, hvor der er berusede mennesker
3. Hvis jeg færdes i det offentlige rum alene og er beruset
4. Hvis jeg går med en mand hjem, som jeg ikke kender (ja, det sker også med folk man kender men det ændrer jo ikke at det også kan ske med folk, man ikke kender)
5. Hvis jeg drikker mig fuld alene med en mand
6. Hvis jeg er prostitueret
7. Hvis jeg fliter med en mand og lægger op til sex uden at det er det, jeg vil

Der er mange flere eksempler. Og nu skal jeg huske at skrive meget meget tydeligt, at ansvar og skyld ikke er det samme. Man har aldrig skyld for et overgreb. Men jeg ved også godt, at der er stor risiko for, at mit indlæg læses på en anden måde, fordi ansvar for nogle automatisk implicerer skyld. Jeg adskiller de to ting, fordi de er adskilt.

Jeg synes ikke, at man har noget som helst ansvar for, at et overgreb sker, bare fordi man færdes alene eller beruset eller går hjem med en mand, man ikke kender. Jeg har gjort alle delene, og hvis jeg var blevet udsat for et overgreb (hvilket jeg heldigvis aldrig er), så ville jeg ikke tænke, at jeg havde noget som helst ansvar for, at det var sket, eller at jeg burde have opført mig anderledes?!


Altså, det her punkt gør sig gældende for snart sagt alle, der tager offentlig transport i weekenden bare en anelse ud på aftenen. Hvis de er på vej hjem fra arbejde, fx, fredag eller lørdag aften efter kl. 20.00 er der rigtig stor sandsynlighed for, at der er berusede mennesker til stede. Men det er nu risikoadfærd, man skal tage ansvar for ikke at udføre?
4
Brugeravatar
Nesnay
Indlæg: 7698
Tilmeldt: 7. sep 2015, 18:51
Kort karma: 770
Likede indlæg: 21546

Re: Kvinder skal lære at sige fra

Indlægaf Nesnay » 3. aug 2021, 15:27

Akehurst2 skrev:
Ata skrev:
Kaffe skrev:
Misantropen skrev:
Kaffe skrev:Jeg kan ikke forestille mig at slippe mit eget ansvar her i verden. Det vil være en meget angstprovokerende afgivelse af kontrol. Også i en situation hvor det er den anden part, som gør noget forkert. Og det er vel det, BM snakker om.

Kan du komme med et fiktivt eksempel på en situation hvor du udsættes for et overgreb og selv har et ansvar?
h
Jeg er ikke helt sikker på jeg forstår hvad du mener, men debatten er også meget flyvsk og ukonkret så hvis du kan konkretisere kan det være de hjælper.


1. Hvis jeg er beruset i det offentlige rum, evt blandt mennesker jeg ikke kender
2. Hvis jeg færdes i det offentlige rum alene, hvor der er berusede mennesker
3. Hvis jeg færdes i det offentlige rum alene og er beruset
4. Hvis jeg går med en mand hjem, som jeg ikke kender (ja, det sker også med folk man kender men det ændrer jo ikke at det også kan ske med folk, man ikke kender)
5. Hvis jeg drikker mig fuld alene med en mand
6. Hvis jeg er prostitueret
7. Hvis jeg fliter med en mand og lægger op til sex uden at det er det, jeg vil

Der er mange flere eksempler. Og nu skal jeg huske at skrive meget meget tydeligt, at ansvar og skyld ikke er det samme. Man har aldrig skyld for et overgreb. Men jeg ved også godt, at der er stor risiko for, at mit indlæg læses på en anden måde, fordi ansvar for nogle automatisk implicerer skyld. Jeg adskiller de to ting, fordi de er adskilt.

Jeg synes ikke, at man har noget som helst ansvar for, at et overgreb sker, bare fordi man færdes alene eller beruset eller går hjem med en mand, man ikke kender. Jeg har gjort alle delene, og hvis jeg var blevet udsat for et overgreb (hvilket jeg heldigvis aldrig er), så ville jeg ikke tænke, at jeg havde noget som helst ansvar for, at det var sket, eller at jeg burde have opført mig anderledes?!


Altså, det her punkt gør sig gældende for snart sagt alle, der tager offentlig transport i weekenden bare en anelse ud på aftenen. Hvis de er på vej hjem fra arbejde, fx, fredag eller lørdag aften efter kl. 20.00 er der rigtig stor sandsynlighed for, at der er berusede mennesker til stede. Men det er nu risikoadfærd, man skal tage ansvar for ikke at udføre?
Man behøver ikke engang tage offentlig transport. Da jeg var studerende, mødte jeg en overgang på mit fritidsjob kl. 6 lørdag morgen. Når man tager af sted (på cykel) 5.30 og bor på et større kollegium, er det godt nok svært ikke at møde fulde mennesker. Jeg synes, det er fuldstændig langt ude at mene, at man af den grund selv skulle bære et ansvar for eventuelle krænkelser/overgreb. Men jeg kunne selvfølgelig også bare have boet et sted med færre fulde mennesker.
5
Brugeravatar
decibell
Moderator
Indlæg: 7519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:02
Kort karma: 339
Geografisk sted: Oldtiden
Likede indlæg: 8608

Re: Moderation

Indlægaf decibell » 3. aug 2021, 16:19

HeldigeHelge skrev:
decibell skrev:
HeldigeHelge skrev:
decibell skrev:Lad os komme tilbage på sporet - og holde moderatordelen ude af debatten.

Det er tilladt at skrive som almindelig bruger, selv om der står moderator under navnet, og som med alle andre brugere skal det selvfølgelig ske under hensyntagen til retningslinjerne. Generelt, hvis man mener, at nogen har overtrådt retningslinjerne, beder vi om, at der anmeldes i stedet for at afspore tråden. Og er det en moderator, man vil anmelde, kan det anmeldes direkte til Patrick.



Der er simpelthen ingen der holder gang i den debat. Der er blevet svaret på enkelte ting og der har intet været i et halvt døgn, så fuldstændig unødvendig irettesættelse.


Det er din vurdering. Erfaring har vist os, at der skal længere tid til end et halvt døgn - især når det halve døgn kører fra sen aften til middagstid, hvor der ikke er så mange på - før vi kan betragte det som overstået. Så det var lige så meget for at foregribe flere indlæg om det.

Ud over det var det også en generel information om et emne, der tydeligvis var tvivl om. Det bør der ikke være mere.

En god dag til jer alle.:)


Okay - fair nok at det ikke var tid nok.

Er det korrekt forstået at man ikke lå skrive som jeg gjorde da jeg skrev følgende: ‘Jeg synes til gengæld det der svar du kommer med er ret sørgeligt - især fordi du er moderator :tie:

For det er jo ikke noget I kan bestemme over om det er korrekt eller ej. Det er jo en holdning - en holdning som jeg har. Men I kan selvfølgelig bestemme at det er over grænsen for god tone. Hvor I så mener at det er okay at kalde mit indlæg sørgelig, men ikke okay at jeg skriver at man burde kunne skrive i en bedre tone som moderator.


Jeg synes, du skal bemærke, at jeg hverken her eller i mine tidligere indlæg tager stilling til, om det, der blev skrevet af jer begge, var en overtrædelse af retningslinjerne. Jeg bad udelukkende om at få det holdt ude af tråden, fordi det afsporer og skaber uro. Akkurat som vi altid beder jer om det, uanset hvem parterne så end er i det enkle tilfælde. Hvis man mener, noget går over stregen, vil vi så gerne, at I anmelder i stedet for at afspore trådene med det. Og jeg oplyste om, at hvis det involverer en moderator, er der netop mulighed for at anmelde til Patrick, så det ikke er teamet, der skal vurdere det. Jeg hverken må eller vil sidde og vurdere en sag midt i en tråd - og slet ikke, når det vedrører en anden moderator - så jeg må gentage, at hvis/når du mener, en debattør - moderator eller ej - er gået over stregen, så anmeld det gennem de rette kanaler, og så skal vi nok få taget stilling til det.

Og lad os så komme tilbage til trådens emne, please. :)
2
Akehurst2
Indlæg: 14290
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1272
Likede indlæg: 41265

Re: Kvinder skal lære at sige fra

Indlægaf Akehurst2 » 3. aug 2021, 20:34

Zombie skrev:Det her med ansvar for egen delagtighed i diverse dårlige situationer. Jeg ser det som internaliseret sexisme. Og det gør jeg, fordi jeg aldrig hører noget om, at det var de unge mænds ansvar, at de blev plaffet ned ved en fejl under bandeurolighederne på Nørrebro for et par år siden. Men hvorfor står man som ung fyr med hættetrøje og hænger ud på Den Røde Plads om aftenen midt under et bandeopgør i netop det område?

Jeg mener ikke, det var deres egen fejl. Men jeg synes, det er et fint eksempel på den dobbelte standard der findes mellem kønnene. Altså, hvis en mand bliver voldtaget i en syvhestes brandert og findes blødende i et busskur, så er det en tragedie. Der er ikke nogen, der snakker om hvad han havde på eller faren ved, at mænd drikker sig i hegnet og falder i søvn mens de venter på 5c.

Som det gamle citat går på:
"Mænd er bange for, at kvinder griner af dem.
Kvinder er bange for, mænd vil slå dem ihjel."

Helt ærligt, jeg synes ikke, at jeg har ansvar for min egen voldtægt, fordi jeg går ud og drikker en fadøl ligesom mine mandlige venner.


064A58CE-20B7-4D67-9DA4-172FF436AA4E.jpeg


Apropos :fløjt: Sindssygt god film, i øvrigt.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
3
Kaffe
Indlæg: 2557
Tilmeldt: 17. apr 2017, 08:57
Kort karma: 358
Likede indlæg: 4918

Re: Kvinder skal lære at sige fra

Indlægaf Kaffe » 3. aug 2021, 20:36

Akehurst2 skrev:
Ata skrev:
Kaffe skrev:
Misantropen skrev:
Kaffe skrev:Jeg kan ikke forestille mig at slippe mit eget ansvar her i verden. Det vil være en meget angstprovokerende afgivelse af kontrol. Også i en situation hvor det er den anden part, som gør noget forkert. Og det er vel det, BM snakker om.

Kan du komme med et fiktivt eksempel på en situation hvor du udsættes for et overgreb og selv har et ansvar?
h
Jeg er ikke helt sikker på jeg forstår hvad du mener, men debatten er også meget flyvsk og ukonkret så hvis du kan konkretisere kan det være de hjælper.


1. Hvis jeg er beruset i det offentlige rum, evt blandt mennesker jeg ikke kender
2. Hvis jeg færdes i det offentlige rum alene, hvor der er berusede mennesker
3. Hvis jeg færdes i det offentlige rum alene og er beruset
4. Hvis jeg går med en mand hjem, som jeg ikke kender (ja, det sker også med folk man kender men det ændrer jo ikke at det også kan ske med folk, man ikke kender)
5. Hvis jeg drikker mig fuld alene med en mand
6. Hvis jeg er prostitueret
7. Hvis jeg fliter med en mand og lægger op til sex uden at det er det, jeg vil

Der er mange flere eksempler. Og nu skal jeg huske at skrive meget meget tydeligt, at ansvar og skyld ikke er det samme. Man har aldrig skyld for et overgreb. Men jeg ved også godt, at der er stor risiko for, at mit indlæg læses på en anden måde, fordi ansvar for nogle automatisk implicerer skyld. Jeg adskiller de to ting, fordi de er adskilt.

Jeg synes ikke, at man har noget som helst ansvar for, at et overgreb sker, bare fordi man færdes alene eller beruset eller går hjem med en mand, man ikke kender. Jeg har gjort alle delene, og hvis jeg var blevet udsat for et overgreb (hvilket jeg heldigvis aldrig er), så ville jeg ikke tænke, at jeg havde noget som helst ansvar for, at det var sket, eller at jeg burde have opført mig anderledes?!


Altså, det her punkt gør sig gældende for snart sagt alle, der tager offentlig transport i weekenden bare en anelse ud på aftenen. Hvis de er på vej hjem fra arbejde, fx, fredag eller lørdag aften efter kl. 20.00 er der rigtig stor sandsynlighed for, at der er berusede mennesker til stede. Men det er nu risikoadfærd, man skal tage ansvar for ikke at udføre?


Jeg kender mest til bybusser, og der kan chaufføren se alle, og alle kan se alle, så der tror jeg ikke, der er nogen øget risiko, fordi der er vidner til stede og folk, der kan gribe ind eller ringe til politiet. Måske mener du også tog eller S-tog? Jeg kender ikke meget til denne transportform. Der sker vist ind imellem ballade i disse. Jeg ved ikke, om der er konduktører til stede? Jeg vil da tro, det er usmart af en gerningsmand at agere i den kontekst.
0
Jeg mener det, jeg skriver og ikke det, jeg ikke skriver.
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7512
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1769
Likede indlæg: 24621

Re: Kvinder skal lære at sige fra

Indlægaf Moxy-lady » 3. aug 2021, 21:24

Kaffe skrev:
Akehurst2 skrev:
Ata skrev:
Kaffe skrev:
Misantropen skrev:
Kaffe skrev:Jeg kan ikke forestille mig at slippe mit eget ansvar her i verden. Det vil være en meget angstprovokerende afgivelse af kontrol. Også i en situation hvor det er den anden part, som gør noget forkert. Og det er vel det, BM snakker om.

Kan du komme med et fiktivt eksempel på en situation hvor du udsættes for et overgreb og selv har et ansvar?
h
Jeg er ikke helt sikker på jeg forstår hvad du mener, men debatten er også meget flyvsk og ukonkret så hvis du kan konkretisere kan det være de hjælper.


1. Hvis jeg er beruset i det offentlige rum, evt blandt mennesker jeg ikke kender
2. Hvis jeg færdes i det offentlige rum alene, hvor der er berusede mennesker
3. Hvis jeg færdes i det offentlige rum alene og er beruset
4. Hvis jeg går med en mand hjem, som jeg ikke kender (ja, det sker også med folk man kender men det ændrer jo ikke at det også kan ske med folk, man ikke kender)
5. Hvis jeg drikker mig fuld alene med en mand
6. Hvis jeg er prostitueret
7. Hvis jeg fliter med en mand og lægger op til sex uden at det er det, jeg vil

Der er mange flere eksempler. Og nu skal jeg huske at skrive meget meget tydeligt, at ansvar og skyld ikke er det samme. Man har aldrig skyld for et overgreb. Men jeg ved også godt, at der er stor risiko for, at mit indlæg læses på en anden måde, fordi ansvar for nogle automatisk implicerer skyld. Jeg adskiller de to ting, fordi de er adskilt.

Jeg synes ikke, at man har noget som helst ansvar for, at et overgreb sker, bare fordi man færdes alene eller beruset eller går hjem med en mand, man ikke kender. Jeg har gjort alle delene, og hvis jeg var blevet udsat for et overgreb (hvilket jeg heldigvis aldrig er), så ville jeg ikke tænke, at jeg havde noget som helst ansvar for, at det var sket, eller at jeg burde have opført mig anderledes?!


Altså, det her punkt gør sig gældende for snart sagt alle, der tager offentlig transport i weekenden bare en anelse ud på aftenen. Hvis de er på vej hjem fra arbejde, fx, fredag eller lørdag aften efter kl. 20.00 er der rigtig stor sandsynlighed for, at der er berusede mennesker til stede. Men det er nu risikoadfærd, man skal tage ansvar for ikke at udføre?


Jeg kender mest til bybusser, og der kan chaufføren se alle, og alle kan se alle, så der tror jeg ikke, der er nogen øget risiko, fordi der er vidner til stede og folk, der kan gribe ind eller ringe til politiet. Måske mener du også tog eller S-tog? Jeg kender ikke meget til denne transportform. Der sker vist ind imellem ballade i disse. Jeg ved ikke, om der er konduktører til stede? Jeg vil da tro, det er usmart af en gerningsmand at agere i den kontekst.


Ved du hvor beskyttet man er, hvis der er vidner?

Nul procent. Jeg kan finde de første 200 links til historier om vold (mod både mænd og kvinder) og overgreb der har fundet sted offentlige steder med masser af vidner uden nogen har grebet ind. I vil gerne have at kvinderne siger fra - Well, måske er det en start at folk ikke bare dukker nakken og faktisk hjælper (potentielle) ofre når nogen opfører sig ubehageligt, truende og/eller grænseoverskridende.

Det er ikke et storbyfænomen, eller et s-togs fænomen eller whatever. Det er et menneske-fænomen. Vi skal ikke have klinket noget hvis der er ballade i optræk.

ja ja, selvfølgelig er der nogen der går imellem eller på anden vis forsøger at forhindre vold og voldtægt - men der er fandme også mange der kigger den anden vej. Jeg læste forleden om en mand der var blevet tævet og voldtaget midt på Sct hans torv (Nørrebro) en søndag morgen kl 8. Ikke prime time - men heller ikke Lars tyndskids Mark kl 3 om natten. Du kan ikke bilde mig ind at ingen har set noget.
10
My world 12-10-18 :lun:
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7512
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1769
Likede indlæg: 24621

Re: Kvinder skal lære at sige fra

Indlægaf Moxy-lady » 3. aug 2021, 21:32

Buschauffører og konduktører udsættes også for vold på arbejdet med masser af vidner til stede.
Jeg blev raget på af en vidt fremmed i toget en formiddag med masser af mennesker. Nej, ikke voldtaget, men befamlet. Min far er buschauffør og han fortæller ofte om mænd der opfører sig grænseoverskridende overfor især helt unge piger. Han kommenterer det en gang i mellem, men jeg tror det er ret usædvanligt.
3
My world 12-10-18 :lun:
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 17081
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1080
Likede indlæg: 21337

Re: Kvinder skal lære at sige fra

Indlægaf Misantropen » 3. aug 2021, 21:57

Moxy-lady skrev:ja ja, selvfølgelig er der nogen der går imellem eller på anden vis forsøger at forhindre vold og voldtægt - men der er fandme også mange der kigger den anden vej. Jeg læste forleden om en mand der var blevet tævet og voldtaget midt på Sct hans torv (Nørrebro) en søndag morgen kl 8. Ikke prime time - men heller ikke Lars tyndskids Mark kl 3 om natten. Du kan ikke bilde mig ind at ingen har set noget.

Er der egentlig kommet flere detaljer frem siden det skete? Jeg har lige søgt, men det virker ikke sådan.

Jeg undrer mig bare over hvorfor ofrets alder med vilje undlades. Er det fordi vedkommende vil kunne identificeres af folk i området eller af bekendte til ham der blev anholdt? Nogle steder står der godt nok at de ikke kendte hinanden, andre steder at det, på daværende tidspunkt, ikke kunne siges med sikkerhed.
0
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7512
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1769
Likede indlæg: 24621

Re: Kvinder skal lære at sige fra

Indlægaf Moxy-lady » 3. aug 2021, 22:15

Misantropen skrev:
Moxy-lady skrev:ja ja, selvfølgelig er der nogen der går imellem eller på anden vis forsøger at forhindre vold og voldtægt - men der er fandme også mange der kigger den anden vej. Jeg læste forleden om en mand der var blevet tævet og voldtaget midt på Sct hans torv (Nørrebro) en søndag morgen kl 8. Ikke prime time - men heller ikke Lars tyndskids Mark kl 3 om natten. Du kan ikke bilde mig ind at ingen har set noget.

Er der egentlig kommet flere detaljer frem siden det skete? Jeg har lige søgt, men det virker ikke sådan.

Jeg undrer mig bare over hvorfor ofrets alder med vilje undlades. Er det fordi vedkommende vil kunne identificeres af folk i området eller af bekendte til ham der blev anholdt? Nogle steder står der godt nok at de ikke kendte hinanden, andre steder at det, på daværende tidspunkt, ikke kunne siges med sikkerhed.


Jeg kunne heller ikke umiddelbart finde mere om det. Jeg undrer mig en del over at der er en der er blevet anholdt hvis de ikke kender hinanden i forvejen. Jeg er ret overbevist om at det skyldes at der har været 1 eller flere vidner der har snakket med politiet. Hvilket igen bekræfter min tese om at ingen hjælper.
0
My world 12-10-18 :lun:

Tilbage til "Livets forhold"