Har du penge tilbage når måneden er slut?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
fisken80
Indlæg: 22617
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1145
Likede indlæg: 53177

Har du penge tilbage når måneden er slut?

Indlægaf fisken80 » 31. aug 2018, 19:18

Affødt af, at mange har manglet deres løn i dag, og de mange kommentarer om, at man nu ikke har råd til mad eller en fødselsdagsgave til ens barn, hvis ikke pengene kommer, så kom jeg til at tænke på om I har penge tilbage når måneden slutter?

Jeg kan godt forstå, at man kan sidde virkelig stramt i det på SU, kontanthjælp, dagpenge og andre ydelser. Men nogle af dem jeg har set kommentere er folk med almindelige job og en ok løn (folk på min venneliste, derfor ved jeg de har arbejde). Et par af mine kolleger klagede også over overtræk i morges.
Og det tror jeg ikke jeg forstår. At man ikke har så meget stående, at man kan klare sig uden indkomst nogle få dage. Jo på lave overførselsindkomster forstår jeg det godt. Men når man er i job?
Jeg tænker bare, at hvis man sidder SÅ stramt i det når man arbejder og får løn, hvad så hvis man bliver fyret og ryger på dagpenge?

Har I penge tilovers så I kan klare jer nogle dage, hvis lønnen udebliver?
2
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Grissebassen
Indlæg: 1993
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:42
Kort karma: 163
Likede indlæg: 3440

Re: Har du penge tilbage når måneden er slut?

Indlægaf Grissebassen » 31. aug 2018, 19:22

Hvis man kører sin økonomi efter et månedsbudget, hvor man opfører et fast beløb til sin opsparing (muligvis endda en lukket én) i starten er månenden, er det vel ikke så mærkeligt, at man går i 0 i slutningen af måneden uanset indkomst.
2
fisken80
Indlæg: 22617
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1145
Likede indlæg: 53177

Re: Har du penge tilbage når måneden er slut?

Indlægaf fisken80 » 31. aug 2018, 19:26

Grissebassen skrev:Hvis man kører sin økonomi efter et månedsbudget, hvor man opfører et fast beløb til sin opsparing (muligvis endda en lukket én) i starten er månenden, er det vel ikke så mærkeligt, at man går i 0 i slutningen af måneden uanset indkomst.


Næh måske ikke. Men det ville jeg så bare aldrig gøre. Netop fordi man kan risikere, at man pludselig mangler en løn. Det er ikke første gang der har været et problem med lønoverførsel og ens eget lønkontor kan også fucke op.
Så jeg tror bare jeg går med livrem og seler og sørger for der altid står ekstra på lønkontoen. Eller at jeg kan føre tilbage fra en anden konto.
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19717
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2453
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46524

Re: Har du penge tilbage når måneden er slut?

Indlægaf LadyFox » 31. aug 2018, 19:28

Sjældent nok til at kunne klare særlig mange dage, men jeg var også på Ressourceforløbsyddelse før jeg kom på elevløn, men det er nu heller ikke mange hundrede kroner jeg får mere nu.
Men jeg har da som regel et par hundrede kroner, i denne måned havde det dog været temmelig ærgerligt hvis jeg havde været blandt dem der skulle vente til mandag, jeg har allerede levet det meste af måneden på lånte penge.
0
...
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 13063
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1568
Likede indlæg: 21855

Re: Har du penge tilbage når måneden er slut?

Indlægaf Pandesteg » 31. aug 2018, 19:36

Jeg har nærmest aldrig en krone på min lønkonto når måneden er omme. Til gengæld står der nogle hundrede tusind på opsparing og budgetkonto. Så kunne sagtens få fat i penge i nødstilfælde. Men det gider jeg dog ikke for enkelt dag som i dag. Pengene kom jo efter nogle timer.
Senest rettet af Pandesteg 31. aug 2018, 19:39, rettet i alt 1 gang.
1
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Bergen
Indlæg: 7362
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 472
Likede indlæg: 12011

Re: Har du penge tilbage når måneden er slut?

Indlægaf Bergen » 31. aug 2018, 19:36

Ja. Opsparing så ingen problemer her. Altid brugt mindre end jeg har udbetalt undtagen ved en periode mex sygdom på sygedagpenge, hvor opsparing reddede showet.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 22015
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2521
Likede indlæg: 59773

Re: Har du penge tilbage når måneden er slut?

Indlægaf DetSorteCirkus » 31. aug 2018, 19:40

Ja!
Omkring halvdelen af min udbetalte løn bliver sparet op, og det er yderst sjældent, at jeg bruger af denne pulje.
Ud af den halvdel, som bliver anvendt hver måned, er det kun cirka 50%, der går til faste, essentielle poster, så i forhold til det konkrete scenarie med forsinket løn er jeg så polstret som Michelinmanden.
1
godtnavn
Indlæg: 11211
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1104
Likede indlæg: 13081

Re: Har du penge tilbage når måneden er slut?

Indlægaf godtnavn » 31. aug 2018, 19:44

Mon ikke problemet er at hvis alle deres faste udgifter bliver betalt at opsparingen så ikke kan dække? Her ville den godt kunne dække en ekstra måneds faste regninger, men derefter ville der ikke være meget at rykke rundt med. Om et par måneder har opsparingen det forhåbentlig bedre (vi har lige brændt den hele af for nogle måneder siden) og så ville det slet intet gøre at det hele blev forsinket.
0
Brugeravatar
Pjeps
Indlæg: 6404
Tilmeldt: 11. aug 2015, 20:12
Kort karma: 774
Geografisk sted: Det skønne København
Likede indlæg: 14783

Re: Har du penge tilbage når måneden er slut?

Indlægaf Pjeps » 31. aug 2018, 19:45

Ja, på andre konti. Min forbrugskonto var dog næsten i nul i går, men det er jo bare det beløb jeg sætter på den konto jeg kan bruge løs af.

Men der må være en del der ikke har, for her i kvarteret er der altid kø ved pengeautomaterne og på apoteket den dag folk får penge.
0
:ninja:
TomKah
Indlæg: 4220
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 314
Likede indlæg: 4363

Re: Har du penge tilbage når måneden er slut?

Indlægaf TomKah » 31. aug 2018, 19:49

Jeg er ikke særlig vild med at bruge penge så det er meget få gange jeg har brugt hele min månedsløn siden jeg kom i arbejde.

Arbejder et sted hvor de fleste er ualmindeligt ved muffen, så det er mere investeringer end manglende løn man taler om.
1
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7113
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1432
Likede indlæg: 13336

Re: Har du penge tilbage når måneden er slut?

Indlægaf Rapfisk » 31. aug 2018, 19:54

Jeg har en god rente på min lønkonto, så der står en del af min opsparing. Skærer udbetalinger og indbetaling hinanden, låner den derfor bare lidt af de penge. Intet problem, selv om jeg havde overført månedens ubrugte midler til en anden konto.
0
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15531
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1252
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25970

Re: Har du penge tilbage når måneden er slut?

Indlægaf Delfin » 31. aug 2018, 19:56

Ja har vist været overskud hver måned siden, jeg begyndte i mit nuværende job, men jeg flytter overskuddet over til opsparing sidst på mdr., så Nem ville nok gå i underskud, når der er ført over til budgettet. Min bank ville så aldrig reagere på et par dages overtræk, når der er dækning på andre konti. Det er faktisk rigtig rart at være sikker på, at der altid er nok, til forskel fra dengang jeg var en fattigrøv og måtte tære lidt på opsparingen, hvis der dukkede det mindste ekstraordinære op.
0
14 11 14
02 05 22
30 08 23
JoyNips
Indlæg: 12128
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 34135

Re: Har du penge tilbage når måneden er slut?

Indlægaf JoyNips » 31. aug 2018, 19:58

Nogle måneder bruger jeg hele mit rådighedsbeløb - forstået som det jeg har tilbage når der er overført til budget og opsparing- , andre er der noget til overs, men det er ikke et problem at lønnen er lidt forsinket, det er netop dét budgetkontoen er til for. Skulle lokummet virkelig brænde, så kan vi bare trække lidt fra opsparingen over.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
achillaxedprune
Indlæg: 3669
Tilmeldt: 4. jan 2016, 18:38
Kort karma: 1204
Likede indlæg: 12189

Re: Har du penge tilbage når måneden er slut?

Indlægaf achillaxedprune » 31. aug 2018, 20:05

Jeg bruger ofte rub og stub af mine lommepenge! :jule:

Vi har dog en budgetkonto, og der er en stor nok buffer til at vi kan klare os nogle måneder uden indkomst, hvis det skulle være.
0
Hvis man vil behandle folk ens, skal man behandle dem forskelligt.
Citat: Ukendt morfar.
MOGA
Indlæg: 4055
Tilmeldt: 21. aug 2015, 20:34
Kort karma: 525
Likede indlæg: 7381

Re: Har du penge tilbage når måneden er slut?

Indlægaf MOGA » 31. aug 2018, 20:20

Ikke på min lønkonto, som regel. På den står der kun det beløb jeg “må” bruge i løbet af en måned, og det gør jeg typisk, resten flyttes til budget og opsparing.
1

Tilbage til "Livets forhold"