Mobilepay offentliggør ens fulde pasnavn fra d. 12. marts

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Afrodites
Indlæg: 680
Tilmeldt: 11. mar 2020, 09:14
Kort karma: 57
Likede indlæg: 973

Re: Mobilepay offentliggør ens fulde pasnavn fra d. 12. marts

Indlægaf Afrodites » 24. jan 2024, 19:26

Stars skrev:
Afrodites skrev:
Stars skrev:
Afrodites skrev:
Modesty Blame skrev:
Afrodites skrev:Det kan overhovedet ikke hidse mig op.. Nu har jeg godt nok kun 2 navne, men selv hvis jeg havde flere, så ville jeg være uendeligt ligeglad..
Og ville også være ligeglad med, om det blev offentliggjort, at jeg er heteroseksuel, ikke-troende kristen, medlem af kirken, bor i Årslev, har to børn, er forlovet osv. Osv.
Altså så særlig og spændende er jeg sgu ikke :lol:

Men flere af de oplysninger er faktisk følsomme personoplysninger, i modsætning til dit navn. (Jeg ved godt, at du er ligeglad, bare en pointe).


Det er rigtigt.. Men forstår bare ikke, hvorfor det er så stort et problem at få offentliggjort noget ret ligegyldigt.. Især noget så ligegyldigt som et navn, som man ofte kan finde mange andre steder.. Men hvad skal man bruge især navnet til?

Hvis dit mellemnavn afslører, at du er hovedrig arving/ barn af en kendis, vil du måske gerne vente med at afsløre det for din date/ dine nye studiekammerater, til de har lært dig at kende som DIG, ikke som dine forældres barn. Især hvis man er lidt usikker på sig selv: “kan de li’ mig, eller vil de bare omgås mig pga mine forældre?”


Men skal det gå udover andre? Altså at nogle ganske få har lidt problemer med at oplyse det, det gør så, at andre bedre kan udsættes for svindel?
Det er jo for at forebygge svindel, at de laver de her regler.. Og det synes jeg er vigtigere end nogle få mennesker i DK, der gerne vil holde hele deres navn hemmeligt


Men vi taler jo ikke nødvendigvis om at holde HELE navnet hemmeligt (eller have lov til at kalde sig Peter Plys)
Men at det er adresseringsnavnet (dvs. minimum et fornavn og et efternavn) og ikke det fulde navn, der står.


Okay bevares fik forklaret mig forkert.. Så retter jeg det.. Det er vigtigere at forebygge svindel end at nogle få mennesker vil holde DELE af deres navn hemmeligt..
Hvis man ikke er interesseret i at dele hele sit navn, så må man bruge de andre alternativer ved handler
5
Brugeravatar
RavenClaw
Indlæg: 5467
Tilmeldt: 15. maj 2016, 17:27
Kort karma: 669
Geografisk sted: Fyyyn
Likede indlæg: 14105

Re: Mobilepay offentliggør ens fulde pasnavn fra d. 12. marts

Indlægaf RavenClaw » 28. jan 2024, 13:59

Hvordan forebygger man egentlig svindel ved at offentliggøre et navn?

Folk kan da ikke se, om Hans Jørgen von Gyldenstein Pedersen er en svindler, blot fordi de har hans fulde navn? Ej heller Lars Jensen, selv hvis en af hans navnebrødre var blevet dømt for samme.

Politiet kan skaffe folks identitet gennem banken eller MobilePay. Så hvordan forebygger det svindel for privatpersoner? Det gør det vel blot nemmere at ty til selvtægt.
0
Have you ever been so annoying you caused the reinvention of an entire literary genre?
Brugeravatar
Precaseptica
Indlæg: 858
Tilmeldt: 27. aug 2015, 10:07
Kort karma: 211
Likede indlæg: 1898

Re: Mobilepay offentliggør ens fulde pasnavn fra d. 12. marts

Indlægaf Precaseptica » 7. mar 2024, 05:54

Åh, godt du sagde det.

Så skal jeg lige tage imod monetær bestikkelse fra mine elever på en anden måde fremover. Det er jo ved snart at være den vigtige årskarakter.
1
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11421
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1802
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23718

Re: Mobilepay offentliggør ens fulde pasnavn fra d. 12. marts

Indlægaf Mani » 7. mar 2024, 06:11

RavenClaw skrev:Hvordan forebygger man egentlig svindel ved at offentliggøre et navn?

Folk kan da ikke se, om Hans Jørgen von Gyldenstein Pedersen er en svindler, blot fordi de har hans fulde navn? Ej heller Lars Jensen, selv hvis en af hans navnebrødre var blevet dømt for samme.

Politiet kan skaffe folks identitet gennem banken eller MobilePay. Så hvordan forebygger det svindel for privatpersoner? Det gør det vel blot nemmere at ty til selvtægt.

Ved ikke om fx den der Hjælpegruppe, der er en tråd om, der bliver flittigt brugt MobilePay og der er det måske svært at vide hvem man sender penge til?
Jeg ved da også at der af og til er navne ude på nogen der svindler, de kan vel så heller ikke ændre deres MobilePay navn.

Hmm - men ellers ved jeg det ikke. Jeg bruger i forvejen mit fulde navn.
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
mtt
Indlæg: 5
Tilmeldt: 26. nov 2018, 15:56
Kort karma: 0
Likede indlæg: 3

Re: Mobilepay offentliggør ens fulde pasnavn fra d. 12. marts

Indlægaf mtt » 8. apr 2024, 21:27

Har ærligt ikke læst alle 9 sider med indlæg :⁠-⁠)
Min holdning til ændring omkring navn er at jeg faktisk synes det er okay, alligevel ville jeg på et eller andet plan nok ønske at det kun var fornavn og efternavn. Mest fordi jeg faktisk aldrig bruger mit mellemnavn ud over i min underskrift :lol:
Men jeg har så altid været ret privat omkring min adresse og telefonnummer generelt, hvilket betød udeladt nummer fra telefonbogen! Siden 2019 har jeg så valgt at have navne og adressebeskyttelse også :⁠-⁠) Mest grundet den profession jeg søger job i, ønsker ikke at hvem som helst skal kunne finde min adresse.
Jeg ser som sådan ikke et problem i at folk i vejboder, dba/Marketplace osv. hvor man overfører penge til kan se mit navn. Og nej, det er ikke en massebetegnelse jeg har som efternavn! Men hvorfor skulle de interesserer sig for at slå mig op :gruble: SÅ interessant tænker jeg heller ikke at jeg er :lol:
Men generelt tænker jeg også en del over min tilstedeværelse på de sociale medier og har en forholdsvis lukket fb.

Jeg synes faktisk at det er mere irriterende ikke at kunne søge på navn og se oversigt mine overførsler... Ved godt at de vidst har det som en tråd under den enkelte nu, men synes bare det var bedre før...

Men i forhold til navn kan man da håbe på at det kan få svindlere til at tænke sig om en ekstra gang inden de gør den slags...
0

Tilbage til "Livets forhold"