Mobilepay offentliggør ens fulde pasnavn fra d. 12. marts

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Lander
Indlæg: 169
Tilmeldt: 17. mar 2021, 08:42
Kort karma: 2
Likede indlæg: 250

Re: Mobilepay offentliggør ens fulde pasnavn fra d. 12. marts

Indlægaf Lander » 22. jan 2024, 11:46

Men har ens navn nogensinde været hemmeligt, har det ikke altid været betragtet som offentligt? Er der nogle steder i lovgivningen som siger noget andet?
1
Brugeravatar
AFK
Indlæg: 3121
Tilmeldt: 6. maj 2022, 10:54
Kort karma: 43
Likede indlæg: 5366

Re: Mobilepay offentliggør ens fulde pasnavn fra d. 12. marts

Indlægaf AFK » 22. jan 2024, 12:11

avdotja skrev:
Tux skrev:
Jeg har læst alle dine indlæg, men jeg forstår stadig ikke hvad problemet skulle være - hvis fornavn og efternavn er ok (eller i øvrigt)

Faldt i øvrigt over denne artikel, hvor det fremgår at Dansk Stalking Centier og Landsorganisationen af Kvindekrisecentre er positive, og har en god dialog med MobilePay: https://ekstrabladet.dk/forbrug/Teknolo ... e/10096140

Det handler ikke om stalking eller anonymitet. Det handler om (unødvendig) deling af folks personlige data.


Det er nødvendig deling af persondata! Det har været efterspurgt længe, og det er et tiltag, der er med til at beskytte folk mod bedragere. Det vejer tungere end at folk skal være lidt hemmelige med deres officielle navne.

avdotja skrev:Igen: feks min civilstatus gør mig hverken mere eller mindre anonym og alle må som sådan gerne kende den. Men jeg ville stadigvæk synes det var forkert, hvis mobilepay offentliggjorde den info.


Men nu oplyser de ikke din civilstatus, og har ikke planer om det. Så det er et ikke-argument.

Mobilepay offentliggør i øvrigt ingenting. De formidler oplysningen af dit navn, som du selv har indtastet, til den individuelle person, der indgår i en finansiel transaktion med dig.
1
You can't truly call yourself "peaceful" unless you're capable of great violence. If you're not capable of violence, you're not peaceful. You're harmless.

Important distinction.
avdotja
Indlæg: 4965
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 540
Likede indlæg: 14850

Re: Mobilepay offentliggør ens fulde pasnavn fra d. 12. marts

Indlægaf avdotja » 22. jan 2024, 12:25

Lander skrev:Men har ens navn nogensinde været hemmeligt, har det ikke altid været betragtet som offentligt? Er der nogle steder i lovgivningen som siger noget andet?

Hele humlen er, at der er forskel på navn+efternavn og så det fulde, juridiske navn. Hvilket man muligvis ikke tænker over, hvis man kun har et enkelt fornavn og så et efternavn :)

Jeg mener ikke, det er problematisk at oplyse navn+efternavn ved private pengeoverførelser. Navn+efternavn bruges i forvejen alle steder og jeg er helt enig i, at det er at betragte som offentligt.

Men det er ikke nødvendigvis tilfældet med ens fulde, juridiske navn. Hvis du har flere/lange navne (eller bare har taget et aktivt valg), vil dit juridiske navn, normalt kun være tilgængelig for folk der har adgang til feks dit pas. Alle andre, vil kun se navn+efternavn.

Og det er det, jeg finder problematisk: at mobilepay offentliggør informationer om folk, som ikke normalt er tilgængelig for andre.
0
Brugeravatar
Moe
Indlæg: 4262
Tilmeldt: 9. sep 2022, 11:34
Kort karma: 23
Likede indlæg: 1203

Re: Mobilepay offentliggør ens fulde pasnavn fra d. 12. marts

Indlægaf Moe » 22. jan 2024, 12:33

Madam Pomfrey skrev:
Kasper skrev:Er der nogen, der kan komme med eksempler på den type svindel, som MobilePay vil forsøge at forhindre med de nye regler?



Muldyr fx, hvor typisk unge mennesker bliver brugt som mellemstation for penge...
Narko, min søn er stødt på en der dealer, og vedkommende deler rask væk på snap at man kan bestille, og overføre på mobilpay.
Snyd ved dba og facebook handel, hvor en vare forudbetales, men aldrig bliver sendt

Du har ret, dog kan man i forbindelse med DBA og Facebook-handel foretage politianmeldelser, og politiet har adgang til at finde personen bag et telefonnummer, også selvom det er et taletidskort, fordi de også kan se telefonens nummer, som er registreret ved salg. Tilbage står så kun mobiler solgt i udlandet, hvilke vil være de færreste indenrigssvindlere.
0
Homer: “Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that’s even remotely true. Facts schmacts.”
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4918
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 191
Likede indlæg: 6533

Re: Mobilepay offentliggør ens fulde pasnavn fra d. 12. marts

Indlægaf Stars » 22. jan 2024, 12:37

Moe skrev:
Madam Pomfrey skrev:
Kasper skrev:Er der nogen, der kan komme med eksempler på den type svindel, som MobilePay vil forsøge at forhindre med de nye regler?



Muldyr fx, hvor typisk unge mennesker bliver brugt som mellemstation for penge...
Narko, min søn er stødt på en der dealer, og vedkommende deler rask væk på snap at man kan bestille, og overføre på mobilpay.
Snyd ved dba og facebook handel, hvor en vare forudbetales, men aldrig bliver sendt

Du har ret, dog kan man i forbindelse med DBA og Facebook-handel foretage politianmeldelser, og politiet har adgang til at finde personen bag et telefonnummer, også selvom det er et taletidskort, fordi de også kan se telefonens nummer, som er registreret ved salg. Tilbage står så kun mobiler solgt i udlandet, hvilke vil være de færreste indenrigssvindlere.


Men mobilepay har vel stadig adgang til at se hvilken bankkonto, pengene er overført til?
Og banken kan så oplyse info om kontohaver.
0
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Brugeravatar
Moe
Indlæg: 4262
Tilmeldt: 9. sep 2022, 11:34
Kort karma: 23
Likede indlæg: 1203

Re: Mobilepay offentliggør ens fulde pasnavn fra d. 12. marts

Indlægaf Moe » 22. jan 2024, 12:42

Stars skrev:
Moe skrev:
Madam Pomfrey skrev:
Kasper skrev:Er der nogen, der kan komme med eksempler på den type svindel, som MobilePay vil forsøge at forhindre med de nye regler?



Muldyr fx, hvor typisk unge mennesker bliver brugt som mellemstation for penge...
Narko, min søn er stødt på en der dealer, og vedkommende deler rask væk på snap at man kan bestille, og overføre på mobilpay.
Snyd ved dba og facebook handel, hvor en vare forudbetales, men aldrig bliver sendt

Du har ret, dog kan man i forbindelse med DBA og Facebook-handel foretage politianmeldelser, og politiet har adgang til at finde personen bag et telefonnummer, også selvom det er et taletidskort, fordi de også kan se telefonens nummer, som er registreret ved salg. Tilbage står så kun mobiler solgt i udlandet, hvilke vil være de færreste indenrigssvindlere.


Men mobilepay har vel stadig adgang til at se hvilken bankkonto, pengene er overført til?
Og banken kan så oplyse info om kontohaver.

Yes, men de kan ikke oplyse det til dig, kun til politiet, så ved svindel er man nødt til at anmelde det, og det fulde navn gør ingen forskel - udover måske at afskrække nogle, fordi de nemmere kan identificeres af andre med mindre ærbare metoder end politianmeldelse.
0
Homer: “Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that’s even remotely true. Facts schmacts.”
godtnavn
Indlæg: 11208
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1104
Likede indlæg: 13075

Re: Mobilepay offentliggør ens fulde pasnavn fra d. 12. marts

Indlægaf godtnavn » 22. jan 2024, 14:16

Jeg synes det giver god mening at man får det rigtige navn på den man handler med i fald der er noget svindel, end at være svindlet af Gurli Gris den tredje. Jeg har altid synes folk der havde alias på mobilepay var lidt skumle :genert:

Jeg har et navn der ikke er andre der hedder, men det er ikke hemmeligt, havde jeg et navn der var hemmeligt eller jeg skammede mig over så folk ikke måtte kende det ville jeg nok bare skifte navn, andet er for besværligt.
4
Brugeravatar
PaleSeptember
Indlæg: 11714
Tilmeldt: 16. dec 2015, 17:28
Kort karma: 922
Likede indlæg: 18917

Re: Mobilepay offentliggør ens fulde pasnavn fra d. 12. marts

Indlægaf PaleSeptember » 22. jan 2024, 14:57

godtnavn skrev:Jeg synes det giver god mening at man får det rigtige navn på den man handler med i fald der er noget svindel, end at være svindlet af Gurli Gris den tredje. Jeg har altid synes folk der havde alias på mobilepay var lidt skumle :genert:

Jeg har et navn der ikke er andre der hedder, men det er ikke hemmeligt, havde jeg et navn der var hemmeligt eller jeg skammede mig over så folk ikke måtte kende det ville jeg nok bare skifte navn, andet er for besværligt.


Jeg antager, at du har et godt navn :-D
5
Vejen til helvede er brolagt med gode intentioner
godtnavn
Indlæg: 11208
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1104
Likede indlæg: 13075

Re: Mobilepay offentliggør ens fulde pasnavn fra d. 12. marts

Indlægaf godtnavn » 22. jan 2024, 15:28

PaleSeptember skrev:
godtnavn skrev:Jeg synes det giver god mening at man får det rigtige navn på den man handler med i fald der er noget svindel, end at være svindlet af Gurli Gris den tredje. Jeg har altid synes folk der havde alias på mobilepay var lidt skumle :genert:

Jeg har et navn der ikke er andre der hedder, men det er ikke hemmeligt, havde jeg et navn der var hemmeligt eller jeg skammede mig over så folk ikke måtte kende det ville jeg nok bare skifte navn, andet er for besværligt.


Jeg antager, at du har et godt navn :-D


Som sagt, hvis jeg havde et "dårligt" navn som jeg ikke ville have folk kendte ville jeg ændre det, det er heldigvis lovligt og relativt nemt i dk, hellere det end at gå og skjule ens navn :)

Okay jeg er træt og fanger ikke joken :lol: Mit debatnavn stammer fra at de første 20 jeg prøvede var taget, så endte jeg med godtnavn fordi jeg ikke kunne finde et godt navn.
Senest rettet af godtnavn 22. jan 2024, 15:30, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
PaleSeptember
Indlæg: 11714
Tilmeldt: 16. dec 2015, 17:28
Kort karma: 922
Likede indlæg: 18917

Re: Mobilepay offentliggør ens fulde pasnavn fra d. 12. marts

Indlægaf PaleSeptember » 22. jan 2024, 15:29

godtnavn skrev:
PaleSeptember skrev:
godtnavn skrev:Jeg synes det giver god mening at man får det rigtige navn på den man handler med i fald der er noget svindel, end at være svindlet af Gurli Gris den tredje. Jeg har altid synes folk der havde alias på mobilepay var lidt skumle :genert:

Jeg har et navn der ikke er andre der hedder, men det er ikke hemmeligt, havde jeg et navn der var hemmeligt eller jeg skammede mig over så folk ikke måtte kende det ville jeg nok bare skifte navn, andet er for besværligt.


Jeg antager, at du har et godt navn :-D


Som sagt, hvis jeg havde et "dårligt" navn som jeg ikke ville have folk kendte ville jeg ændre det, det er heldigvis lovligt og relativt nemt i dk, hellere det end at gå og skjule ens navn :)


Det var et ordspil på dit brugernavn :D
0
Vejen til helvede er brolagt med gode intentioner
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3064
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5802

Re: Mobilepay offentliggør ens fulde pasnavn fra d. 12. marts

Indlægaf Tux » 22. jan 2024, 15:29

avdotja skrev:
Tux skrev:
Jeg har læst alle dine indlæg, men jeg forstår stadig ikke hvad problemet skulle være - hvis fornavn og efternavn er ok (eller i øvrigt)

Faldt i øvrigt over denne artikel, hvor det fremgår at Dansk Stalking Centier og Landsorganisationen af Kvindekrisecentre er positive, og har en god dialog med MobilePay: https://ekstrabladet.dk/forbrug/Teknolo ... e/10096140

Det handler ikke om stalking eller anonymitet. Det handler om (unødvendig) deling af folks personlige data.

Igen: feks min civilstatus gør mig hverken mere eller mindre anonym og alle må som sådan gerne kende den. Men jeg ville stadigvæk synes det var forkert, hvis mobilepay offentliggjorde den info.

Nej det ved jeg godt du ikke synes, men det er der andre som gør.

Vi snakker ikke om civilstatus, men om mellemnavne skulle være noget særlig privat. Hvor meget jeg end prøver kan jeg ikke se hvad forskellen er..
0
Modesty Blame
Indlæg: 4419
Tilmeldt: 11. aug 2015, 08:21
Kort karma: 529
Likede indlæg: 9580

Re: Mobilepay offentliggør ens fulde pasnavn fra d. 12. marts

Indlægaf Modesty Blame » 22. jan 2024, 17:44

Når man overfører penge via banken står ens fulde navn og adresse også på overførslen.
1
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20619
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 769
Likede indlæg: 44212

Re: Mobilepay offentliggør ens fulde pasnavn fra d. 12. marts

Indlægaf paint » 22. jan 2024, 18:42

Modesty Blame skrev:Når man overfører penge via banken står ens fulde navn og adresse også på overførslen.


:-D

Billede
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Modesty Blame
Indlæg: 4419
Tilmeldt: 11. aug 2015, 08:21
Kort karma: 529
Likede indlæg: 9580

Re: Mobilepay offentliggør ens fulde pasnavn fra d. 12. marts

Indlægaf Modesty Blame » 22. jan 2024, 18:50

paint skrev:
Modesty Blame skrev:Når man overfører penge via banken står ens fulde navn og adresse også på overførslen.


:-D

Billede

Jep. Og grunden til, at virksomheder beder folk om at angive faktura/reference eller lignende, er, at INGEN gider lave manuelle bankafstemninger.
0
Brugeravatar
PerXX
Indlæg: 1382
Tilmeldt: 25. maj 2016, 13:53
Kort karma: 153
Likede indlæg: 4579

Re: Mobilepay offentliggør ens fulde pasnavn fra d. 12. marts

Indlægaf PerXX » 22. jan 2024, 18:52

Modesty Blame skrev:Når man overfører penge via banken står ens fulde navn og adresse også på overførslen.


Men det handler vel heller ikke om når du selv vælger at overføre penge, det handler om at folk kan indtaste helt tilfældige telefonnumre i MobilePay, og derved få udleveret deres fulde navn, uden at de to parter har haft nogen kontakt.
0

Tilbage til "Livets forhold"