Mobilepay offentliggør ens fulde pasnavn fra d. 12. marts

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
avdotja
Indlæg: 4965
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 540
Likede indlæg: 14850

Re: Mobilepay offentliggør ens fulde pasnavn fra d. 12. marts

Indlægaf avdotja » 21. jan 2024, 11:43

abcd skrev:
avdotja skrev:
abcd skrev:...
Hvad er egentlig pointen med at have et navn hvis man ikke vil have det brugt? Hvad bruger du det til hvis det ikke må stå andre steder end i dit pas, og det kun er få udvalgte der må kende det?

Man kan tage navneforandring, og det vil vel gøre ens liv lettere at man ikke skal jonglere med hvem der nu må kende det fulde navn.

Det handler ikke om "få udvalgte". Det handler om, at der pludselig, uden at der er behov for det, bliver delt information om en (fra CPR registeret), som ikke normalt er tilgængelig. Det synes jeg er problematisk, uanset hvad det drejer sig om. Det kunne også være ens fødested. Mit fødested, er ikke hemmeligt. Men jeg ville stadigvæk mene, det var forkert, hvis mobilepay pludselig begyndte at offentliggøre den information til alle jeg lavede en transaktion med.

Og helt konkret, så kan det jo være at man har et mellemnavn, som peger tilbage på noget familiært/religiøst ophav, som man ikke nødvendigvis synes mere eller mindre tilfældige mennesker skal have oplyst, men som man alligevel gerne vil beholde pga tilknytningen.


Det samme kan jo gælde hvis man har et fornavn eller efternavn der peger tilbage på noget familiært eller religiøst. Hvis man hedder Goldstein til efternavn, har man afsløret at man med al sandsynlighed er jøde, og det kunne meget vel tænkes at man ville skjule det i denne tid, men det ville man ikke kunne uanset fordi det ikke er et mellemnavn. Det ville virke lidt tilfældigt at tage hensyn til folks mellemnavne men ikke deres efternavne. Jeg synes valget er imellem om man vil tillade folk at være anonyme - og bevare aliaser - eller ikke tillade dem at være anonyme - og så er det følsomhedsmæssigt ligegyldigt om man vælger fulde navn eller adresseringsnavn. Adresseringsnavnet er en praktisk foranstaltning, ikke en sikkerhedsmæssig foranstaltning.

Okay, jeg må være virkelig dårlig til at forklare mig selv.

Min anke, går på det, der er markeret med fed skrift.

Hvis man hedder Goldstein til efternavn, så er det det navn der er "offentligt" om en. Det har jeg ikke et problem med at mobilepay viser. Igen, jeg mener ikke at pengeoverførelser mellem private, partout skal være anonyme*.

For det handler ikke om, hvorvidt man tager hensyn til folks efternavn eller mellemnavn, men om hvorvidt mobilepay viser informationer om en, som folk (der ikke lige har adgang til ens pas eller sygesikringskort) ikke normalt har adgang til. Det mener jeg ikke tilkommer mobilepay og jeg er overrasket over, at det ikke er flere mennesker, som finder det principelle i det, problematisk.

Men "Goldstein" kunne være et eksempel på et mellemnavn, som man ikke havde lyst til at få fjernet (da det giver en tilknytning til ens ophav), uden at man mener at alle bør kunne slå det op, af den grund.

*men jeg synes det er problematisk, hvis folks navne blive tilgængelig ved almindelige betalinger. Sådan at man f.eks. ikke kan købe en flaske vin eller et stykke chokolade uden at forretningsindehaveren automatisk får navnet på en.
0
avdotja
Indlæg: 4965
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 540
Likede indlæg: 14850

Re: Mobilepay offentliggør ens fulde pasnavn fra d. 12. marts

Indlægaf avdotja » 21. jan 2024, 11:56

Jeg ville have det langt mindre anstrengt med, at staten pludselig besluttede at det altid var ens fulde navn der skulle bruges i officielle sammenhænge, på pengetransaktioner, vises på ens dankort/postkasse, m.m., sådan at ens fulde navn vil være at betragte som almindelig kendt, offentlig information.

Resultatet ville selvfølgelig stadigvæk være det samme, folks fulde navn, ville fremgå/kunne slås op på mobilepay.

Men vi ville ikke længere have det (jeg mener er et principelt) problem: at en privat virksomhed offentliggør informationer om folk, som normalt ikke er tilgængeligt for andre.
0
abcd
Indlæg: 6370
Tilmeldt: 3. nov 2021, 09:56
Kort karma: 295
Likede indlæg: 10440

Re: Mobilepay offentliggør ens fulde pasnavn fra d. 12. marts

Indlægaf abcd » 21. jan 2024, 12:20

avdotja skrev:
abcd skrev:
avdotja skrev:
abcd skrev:...
Hvad er egentlig pointen med at have et navn hvis man ikke vil have det brugt? Hvad bruger du det til hvis det ikke må stå andre steder end i dit pas, og det kun er få udvalgte der må kende det?

Man kan tage navneforandring, og det vil vel gøre ens liv lettere at man ikke skal jonglere med hvem der nu må kende det fulde navn.

Det handler ikke om "få udvalgte". Det handler om, at der pludselig, uden at der er behov for det, bliver delt information om en (fra CPR registeret), som ikke normalt er tilgængelig. Det synes jeg er problematisk, uanset hvad det drejer sig om. Det kunne også være ens fødested. Mit fødested, er ikke hemmeligt. Men jeg ville stadigvæk mene, det var forkert, hvis mobilepay pludselig begyndte at offentliggøre den information til alle jeg lavede en transaktion med.

Og helt konkret, så kan det jo være at man har et mellemnavn, som peger tilbage på noget familiært/religiøst ophav, som man ikke nødvendigvis synes mere eller mindre tilfældige mennesker skal have oplyst, men som man alligevel gerne vil beholde pga tilknytningen.


Det samme kan jo gælde hvis man har et fornavn eller efternavn der peger tilbage på noget familiært eller religiøst. Hvis man hedder Goldstein til efternavn, har man afsløret at man med al sandsynlighed er jøde, og det kunne meget vel tænkes at man ville skjule det i denne tid, men det ville man ikke kunne uanset fordi det ikke er et mellemnavn. Det ville virke lidt tilfældigt at tage hensyn til folks mellemnavne men ikke deres efternavne. Jeg synes valget er imellem om man vil tillade folk at være anonyme - og bevare aliaser - eller ikke tillade dem at være anonyme - og så er det følsomhedsmæssigt ligegyldigt om man vælger fulde navn eller adresseringsnavn. Adresseringsnavnet er en praktisk foranstaltning, ikke en sikkerhedsmæssig foranstaltning.

Okay, jeg må være virkelig dårlig til at forklare mig selv.

Min anke, går på det, der er markeret med fed skrift.

Hvis man hedder Goldstein til efternavn, så er det det navn der er "offentligt" om en. Det har jeg ikke et problem med at mobilepay viser. Igen, jeg mener ikke at pengeoverførelser mellem private, partout skal være anonyme*.

For det handler ikke om, hvorvidt man tager hensyn til folks efternavn eller mellemnavn, men om hvorvidt mobilepay viser informationer om en, som folk (der ikke lige har adgang til ens pas eller sygesikringskort) ikke normalt har adgang til. Det mener jeg ikke tilkommer mobilepay og jeg er overrasket over, at det ikke er flere mennesker, som finder det principelle i det, problematisk.

Men "Goldstein" kunne være et eksempel på et mellemnavn, som man ikke havde lyst til at få fjernet (da det giver en tilknytning til ens ophav), uden at man mener at alle bør kunne slå det op, af den grund.

*men jeg synes det er problematisk, hvis folks navne blive tilgængelig ved almindelige betalinger. Sådan at man f.eks. ikke kan købe en flaske vin eller et stykke chokolade uden at forretningsindehaveren automatisk får navnet på en.


Jeg tror godt jeg forstår det, jeg synes bare ikke det giver mening.

Det fulde navn har sammen niveau af følsomhed som adresseringsnavnet. Hvis man gerne vil have vist sit adresseringsnavn, men ikke sit fulde navn, synes jeg man bør få foretaget en navneændring til sit adresseringsnavn.
3
avdotja
Indlæg: 4965
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 540
Likede indlæg: 14850

Re: Mobilepay offentliggør ens fulde pasnavn fra d. 12. marts

Indlægaf avdotja » 21. jan 2024, 12:43

abcd skrev:...
Jeg tror godt jeg forstår det, jeg synes bare ikke det giver mening.

Det fulde navn har sammen niveau af følsomhed som adresseringsnavnet. Hvis man gerne vil have vist sit adresseringsnavn, men ikke sit fulde navn, synes jeg man bør få foretaget en navneændring til sit adresseringsnavn.

Men det handler ikke om følsomhed. Igen: det kunne også dreje sig om, at de fremadrettet ville oplyse fødested, civilstatus eller medlemsskab af folkekirken.

Det handler om, at der vises information, som ellers ikke normalt er tilgængelig for offentligheden. Det mener jeg er forkert, helt principelt - uanset om oplysningerne er følsomme eller ej.

Folk må f.eks. gerne vide om jeg er gift (det er jeg ikke). Men det betyder ikke, at jeg mener det er okay, at mobilepay videregiver den information til mere eller mindre tilfældige mennesker, som jeg tilfældigvis laver en økonomisk transaktion med. Det tilkommer ikke en privat virksomhed, at beslutte om de informationer de trækker fra CPR-registeret, skal være offentlig tilgængelige eller ej.
0
Brugeravatar
Kasper
Indlæg: 286
Tilmeldt: 1. sep 2015, 21:50
Kort karma: 73
Likede indlæg: 847

Re: Mobilepay offentliggør ens fulde pasnavn fra d. 12. marts

Indlægaf Kasper » 21. jan 2024, 12:49

Er der nogen, der kan komme med eksempler på den type svindel, som MobilePay vil forsøge at forhindre med de nye regler?
0
abcd
Indlæg: 6370
Tilmeldt: 3. nov 2021, 09:56
Kort karma: 295
Likede indlæg: 10440

Re: Mobilepay offentliggør ens fulde pasnavn fra d. 12. marts

Indlægaf abcd » 21. jan 2024, 12:57

Kasper skrev:Er der nogen, der kan komme med eksempler på den type svindel, som MobilePay vil forsøge at forhindre med de nye regler?


At man narrer folk til at betale på forhånd, og så aldrig leverer varerne. Det er sværere at slippe af sted med hvis betaleren kan se et fuldt navn.
1
avdotja
Indlæg: 4965
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 540
Likede indlæg: 14850

Re: Mobilepay offentliggør ens fulde pasnavn fra d. 12. marts

Indlægaf avdotja » 21. jan 2024, 12:59

abcd skrev:
Kasper skrev:Er der nogen, der kan komme med eksempler på den type svindel, som MobilePay vil forsøge at forhindre med de nye regler?


At man narrer folk til at betale på forhånd, og så aldrig leverer varerne. Det er sværere at slippe af sted med hvis betaleren kan se et fuldt navn.

Men det kræver ikke det fulde navn; det ville man også opnå, ved at bruge adresseringsnavnet.
0
Brugeravatar
Kasper
Indlæg: 286
Tilmeldt: 1. sep 2015, 21:50
Kort karma: 73
Likede indlæg: 847

Re: Mobilepay offentliggør ens fulde pasnavn fra d. 12. marts

Indlægaf Kasper » 21. jan 2024, 13:04

abcd skrev:
Kasper skrev:Er der nogen, der kan komme med eksempler på den type svindel, som MobilePay vil forsøge at forhindre med de nye regler?


At man narrer folk til at betale på forhånd, og så aldrig leverer varerne. Det er sværere at slippe af sted med hvis betaleren kan se et fuldt navn.


Altså, jeg kan forstå den del med, at folk måske vil være mindre tilbøjelige til at snyde andre, hvis de skal oplyse deres fulde navn og at det føles mere "trygt" at sende penge til en person, hvor man kan se det fulde navn.

Men rent teknisk er der jo ingen forskel? Og MobilePay og myndigheder vil jo nemt kunne finde frem til svindleren, selvom vedkommende kun har oplyst et alias.
0
abcd
Indlæg: 6370
Tilmeldt: 3. nov 2021, 09:56
Kort karma: 295
Likede indlæg: 10440

Re: Mobilepay offentliggør ens fulde pasnavn fra d. 12. marts

Indlægaf abcd » 21. jan 2024, 13:16

Kasper skrev:
abcd skrev:
Kasper skrev:Er der nogen, der kan komme med eksempler på den type svindel, som MobilePay vil forsøge at forhindre med de nye regler?


At man narrer folk til at betale på forhånd, og så aldrig leverer varerne. Det er sværere at slippe af sted med hvis betaleren kan se et fuldt navn.


Altså, jeg kan forstå den del med, at folk måske vil være mindre tilbøjelige til at snyde andre, hvis de skal oplyse deres fulde navn og at det føles mere "trygt" at sende penge til en person, hvor man kan se det fulde navn.

Men rent teknisk er der jo ingen forskel? Og MobilePay og myndigheder vil jo nemt kunne finde frem til svindleren, selvom vedkommende kun har oplyst et alias.


Der er den forskel at man ikke kan skifte telefonnummer og navn og så ikke kunne genkendes af nogen. Hvis det bliver kendt at Albert Einstein er en svindler, kan han ikke skjule sig under nye telefonnumre eller aliaser.
0
Brugeravatar
AFK
Indlæg: 3121
Tilmeldt: 6. maj 2022, 10:54
Kort karma: 43
Likede indlæg: 5366

Re: Mobilepay offentliggør ens fulde pasnavn fra d. 12. marts

Indlægaf AFK » 21. jan 2024, 13:41

avdotja skrev:Det handler ikke om hvorvidt informationen er særlig følsom eller ej og det kan sagtens være oplysninger som folk normalt gerne skilter med. Min anke går på, om det tilkommer mobilepay, at offentliggøre information om folk, som normalt ellers kun er tilgængelig for andre, hvis man selv oplyser dem om det.



Det tilkommer mobilepay, fordi det er en del af deres forretningsbetingelser, og dem har man accepteret. (Dvs. det kommer man til, hvis man fortsat vil bruge det efter 12. marts). Hvis man ikke længere kan acceptere dem, så må man tage konsekvensen, og stoppe med at bruge mobilepay. Eller også tager mobilepay konsekvensen for dig, og du vil ikke længere kunne bruge appen, hvis du ikke accepterer deres betingelser.

Det i øvrigt en selv, der oplyser om ens fulde navn. Mobilepay formidler bare denne information, når man bruger appen. Det er ikke mobilepay, der offentliggør nogen information.
0
You can't truly call yourself "peaceful" unless you're capable of great violence. If you're not capable of violence, you're not peaceful. You're harmless.

Important distinction.
Brugeravatar
PaleSeptember
Indlæg: 11714
Tilmeldt: 16. dec 2015, 17:28
Kort karma: 922
Likede indlæg: 18917

Re: Mobilepay offentliggør ens fulde pasnavn fra d. 12. marts

Indlægaf PaleSeptember » 21. jan 2024, 14:47

Jeg har svært ved at se problemet. Folk må hjertens gerne kende mit navn, selvom jeg er den eneste med det navn. Jeg har heller ikke hemmelig adresse eller telefonnummer. Jeg er åbenbart ikke så paranoidt anlagt i den retning.
3
Vejen til helvede er brolagt med gode intentioner
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 9006
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1529
Likede indlæg: 25757

Re: Mobilepay offentliggør ens fulde pasnavn fra d. 12. marts

Indlægaf Madam Pomfrey » 21. jan 2024, 16:07

Kasper skrev:Er der nogen, der kan komme med eksempler på den type svindel, som MobilePay vil forsøge at forhindre med de nye regler?



Muldyr fx, hvor typisk unge mennesker bliver brugt som mellemstation for penge...
Narko, min søn er stødt på en der dealer, og vedkommende deler rask væk på snap at man kan bestille, og overføre på mobilpay.
Snyd ved dba og facebook handel, hvor en vare forudbetales, men aldrig bliver sendt
3
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 9006
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1529
Likede indlæg: 25757

Re: Mobilepay offentliggør ens fulde pasnavn fra d. 12. marts

Indlægaf Madam Pomfrey » 21. jan 2024, 16:12

Mit fulde navn fremgår ikke, men det er egentligt fordi jeg aldrig bruger mit mellemnavn.
Men jeg har nu absolut ingen problemer med det.

Jeg har ikke behov for at være anonym når jeg overfører penge til andre, det gør jeg typisk til folk jeg kender i forvejen, i forbindelse med dba/facebook/loppemarked handle, indimellem i butikker.
Jeg har intet problem med at såvel mit nr som navn fremgår af en overførsel.

Så længe man ikke kan søge personer frem selv, og fx skaffe sig adgang til en person den vej, ja så er jeg græsk katolsk.
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3064
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5802

Re: Mobilepay offentliggør ens fulde pasnavn fra d. 12. marts

Indlægaf Tux » 21. jan 2024, 16:53

avdotja skrev:
Tux skrev:
Stars skrev:...
Personligt gar jeg ikke noget problem med det, men jeg kan sagtens sætte mig ind i, at man i nogle sammenhænge gerne vil nøjes med det mere anonyme Møller, hvis man hedder Mærsk Mc-Kinney Møller.

Jo jo, men det hjælper bare ikke rigtig hvis ens fulde navn er f.eks. Michael Laudrup.

Okay, jeg lover det er sidste gang, men jeg forsøger lige én gang til:

Michael Laudrup er letgenkendeligt og alle ved hvem du er, ja. Men det er ikke det det handler om. Hele min pointe går på at det bliver delt information (fra CPR registeret) om folk, som ikke (nødvendigvis) er kendt ellers. Det er ikke kun relateret til navnet. Det ville også være problematisk hvis det var civilstatus, fødested eller om hvorvidt man var medlem af folkekirken eller ej.

Det handler ikke om hvorvidt informationen er særlig følsom eller ej og det kan sagtens være oplysninger som folk normalt gerne skilter med. Min anke går på, om det tilkommer mobilepay, at offentliggøre information om folk, som normalt ellers kun er tilgængelig for andre, hvis man selv oplyser dem om det.

Hvis du er er Michael Laudrup, så er det det navn du bruger. Det er det navn der står på din postkasse, det er det navn der indgår i din arbejdsemail/signatur, det er det navn du melder dig til det lokale kagearrangement med, det er det navn du står under på aula, det er det navn der står på telefonlisten i den lokale sportsklub, m.m. Så mobilepay, offentliggør ikke noget ekstra information om dig, ved at vise navnet "Michael Laudrup" ved en transaktion. Som allerede nævnt, har jeg ikke et problem med at man meddeler hvem modparten i en transaktion er*.

Men hvis dit fulde navn er "Anne Mærsk Mc-Kinney Møller", men udelukkende bruger "Anne Møller", sådan at det er det alle naboer, bekendte, arbejdskollegaer, forældre til dine børns skolekammerater, m.m. kender dig under, så er det en helt anden situation.

Så er mobilepay lige pludselig ude og dele information (fra CPR-registeret), som hverken staten eller offentlige myndigheder ellers mener der er behov for at offentliggøre. Og det mener jeg ikke tilkommer dem.

*Men mit bud er, at de nye ændringer vil betyde, at lige netop folk som ham, nok fremadrettet vil stoppe med at bruge mobilepay i tilfældige vejboder.

Jeg har læst alle dine indlæg, men jeg forstår stadig ikke hvad problemet skulle være - hvis fornavn og efternavn er ok (eller i øvrigt)

Faldt i øvrigt over denne artikel, hvor det fremgår at Dansk Stalking Centier og Landsorganisationen af Kvindekrisecentre er positive, og har en god dialog med MobilePay: https://ekstrabladet.dk/forbrug/Teknolo ... e/10096140
2
avdotja
Indlæg: 4965
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 540
Likede indlæg: 14850

Re: Mobilepay offentliggør ens fulde pasnavn fra d. 12. marts

Indlægaf avdotja » 22. jan 2024, 11:20

Tux skrev:
Jeg har læst alle dine indlæg, men jeg forstår stadig ikke hvad problemet skulle være - hvis fornavn og efternavn er ok (eller i øvrigt)

Faldt i øvrigt over denne artikel, hvor det fremgår at Dansk Stalking Centier og Landsorganisationen af Kvindekrisecentre er positive, og har en god dialog med MobilePay: https://ekstrabladet.dk/forbrug/Teknolo ... e/10096140

Det handler ikke om stalking eller anonymitet. Det handler om (unødvendig) deling af folks personlige data.

Igen: feks min civilstatus gør mig hverken mere eller mindre anonym og alle må som sådan gerne kende den. Men jeg ville stadigvæk synes det var forkert, hvis mobilepay offentliggjorde den info.
0

Tilbage til "Livets forhold"