Podcasts - hvad er fidusen?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
POCKETKITTEN
Indlæg: 5695
Tilmeldt: 28. dec 2015, 18:47
Kort karma: 1492
Likede indlæg: 23073

Re: Podcasts - hvad er fidusen?

Indlægaf POCKETKITTEN » 18. mar 2024, 21:31

For mig skal der være en dramaturgisk opbygning som i f.eks. Third Ears produktioner - fra “Kvinden med den tunge kuffert” til “Ruths hus”.

Derudover var jeg virkelig vild med “Det levende bevis” og i den mere skæve afdeling “Lottomysteriet” og “Nattens dronning” samt “Undskyld vi roder”.

Det er ikke noget, der har gjort mig klogere som sådan (pånær at messingblæsere angiveligt er de mest kinky inden for det klassiske musikmiljø), men det er lige så god underholdning som en tv-serie.

Hvis det bare er snakkeradio, zoner jeg nemt ud og glemmer at høre efter.
1
Man kan godt være dum, selvom man har en høj IP.
Brugeravatar
Nesnay
Indlæg: 7684
Tilmeldt: 7. sep 2015, 18:51
Kort karma: 766
Likede indlæg: 21516

Re: Podcasts - hvad er fidusen?

Indlægaf Nesnay » 18. mar 2024, 21:40

Altså, jeg synes primært, det er rart at høre folk tale om noget, der interesserer mig i forvejen.

Så langt det meste af mit podcastforbrug er inden for følgende områder:
Politisk analyse - det interesserer mig meget, og der er oftest fokus på aktuelle situationer, så det er ikke kun folk, der taler om noget, jeg ved i forvejen. Til gengæld går emnerne ofte igen mellem de forskellige podcasts.
Cykelsport - jeg kender ikke mange ude i virkeligheden, der deler min interesse, så jeg får den dækket via Reddit og podcasts.
Musicals - det gør mig i godt humør at høre folk begejstret fortælle om og spille sange fra musicals.

Jeg hører diverse andre podcasrs, fx om nyheder, film, musik eller kommunikation, ind imellem, men ovenstående er mine primære favoritemner. Ellers populære emner som true crime eller længere fortællinger, eller fiktion for den sags skyld, siger mig ikke noget, så det overlader jeg til andre

For mig er podcasts, som for mange andre i tråden, noget, jeg hører, når jeg laver noget andet som min primære aktivitet. I mit tilfælde oftest transport (gang eller cykling) eller husarbejde. Ligesom med lydbøger fungerer det kun for mig, når jeg har gang i noget andet imens. Så jeg oplever ikke rigtig irritationen over hurtigt at kunne læse mig til samme information - for jeg bruger netop podcastmediet i de situationer, hvor jeg ikke kan komme til at læse :)
1
TomKah
Indlæg: 4220
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 314
Likede indlæg: 4363

Re: Podcasts - hvad er fidusen?

Indlægaf TomKah » 18. mar 2024, 21:43

Jeg har droppet tv stort set 100 procent fordi jeg synes alle fortællinger er bygget op så træls med spring og frem og tilbage for effektens skyld. Jeg synes podcast plejer at være mere stramt fortalt.

Jeg er vild med feks Portrætalbum. Feks sådan et afsnit som det med Pernille Rosendal og Jefferson Airplane. Eller det som Line Jensen Illu og Trille. Så fede afsnit - hvor jeg hører en masse ol livet fra en helt anden synsvinkel end min egen.
Her på det sidste har der dog ikke været nogen særlig interessante mennesker med og hvis musikken heller ikke fænger, så bliver det dobbelt nedtur.
1
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20626
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 770
Likede indlæg: 44217

Re: Podcasts - hvad er fidusen?

Indlægaf paint » 18. mar 2024, 22:16

Det er lidt tankevækkende så forskellige vi kan være, os mennesker. Flere, skriver at de hører podcast, mens de laver noget andet. Nu kan der selvfølgelig være forskel på, hvad man laver. Men forår og sommer, cykler jeg meget . Flere gange om ugen, tager jeg en tur ud ad Strandvejen 15-20 km, hver vej. (og nej. Jeg kører ikke i lycradragt med reklamer på ryggen)
Jeg vil gætte på, at 80% af dem jeg ser på vejen, af andre motionscyklister, har lyd i ørerne.
Det har jeg i den grad ikke. Jeg nyder fraværet af snak, og andre lyde. Bare at være 'tom' i hovedet (ingen kvikke bemærkninger, tak :-) ), og kun se, høre og observere, hvad der foregår omkring mig. Kort sagt: når jeg cykler, så cykler jeg – og intet andet. Det er næsten noget Zen-agtigt over det.

Jeg har simpelthen svært ved at forstå, at nogen vil ødelægge den oplevelse. :gruble:
3
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 17066
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1080
Likede indlæg: 21318

Re: Podcasts - hvad er fidusen?

Indlægaf Misantropen » 18. mar 2024, 23:10

paint skrev:Det er lidt tankevækkende så forskellige vi kan være, os mennesker. Flere, skriver at de hører podcast, mens de laver noget andet. Nu kan der selvfølgelig være forskel på, hvad man laver. Men forår og sommer, cykler jeg meget . Flere gange om ugen, tager jeg en tur ud ad Strandvejen 15-20 km, hver vej. (og nej. Jeg kører ikke i lycradragt med reklamer på ryggen)
Jeg vil gætte på, at 80% af dem jeg ser på vejen, af andre motionscyklister, har lyd i ørerne.
Det har jeg i den grad ikke. Jeg nyder fraværet af snak, og andre lyde. Bare at være 'tom' i hovedet (ingen kvikke bemærkninger, tak :-) ), og kun se, høre og observere, hvad der foregår omkring mig. Kort sagt: når jeg cykler, så cykler jeg – og intet andet. Det er næsten noget Zen-agtigt over det.

Jeg har simpelthen svært ved at forstå, at nogen vil ødelægge den oplevelse. :gruble:

For mig er der i hvert fald stor forskel. Jeg har aldrig noget i ørerne når jeg cykler, går tur, køber ind osv. Jeg kan finde på det i offentlig transport, men det er mere eller mindre også det eneste tidspunkt ude i offentligheden. Når jeg er hjemme og fx gør rent, laver mad osv. har jeg næsten altid fjernsynet eller anden lyd tændt. Det er afslappende at have i baggrunden når jeg allerede laver noget der er afslappende. Det er ikke afslappende at blokere lyden ude i trafikken.
1
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 22012
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2521
Likede indlæg: 59761

Re: Podcasts - hvad er fidusen?

Indlægaf DetSorteCirkus » 19. mar 2024, 00:35

Jeg er glad for, at jeg kom i gang med podcasts, før det blev moderne, for jeg er helt enig i, at der med årene er kommet uendelig meget "plapren og almindeligheder" ind i mediet. Jeg kan derfor sagtens forestille mig, at det er en mur af dette, som man mødes af, hvis man i dag vil prøve det af uden at have en bunke konkrete formater at starte ud med.
Jeg gider generelt ikke smalltalk, og personlige beretninger og indsigter kan hurtigt blive banale i mine ører. Jeg har en lav grænse for, hvornår noget virker sentimentalt, medmindre jeg har en personlig relation til afsender. Det er måske noget i den stil, som du også oplever?
Jeg hører primært podcasts med et stærkt afgrænset emne, og hvor der bruges en form for manuskript eller, alternativt, interviewes om noget meget konkret. Netop fordi samtale hurtigt kan blive løs snak i mine ører. Og selvom en podcast er skarpt skåret til, forholder jeg mig næsten altid til, om det aktuelle afsnit lyder som noget, der kunne interessere mig. Ellers springer jeg det over. Jeg kan også se, at jo mere jeg selv ved om et emne, jo mere "niche" bliver de podcasts, jeg hører om det. Der er nogle podcasts med løsere ramme, som jeg følger med i, dog ingen, hvor det "bare" handler om folks privatliv eller personlige historie, men det er helt klart den kategori, at der sjældnest kommer nye faste formater til på min abonnementaliste.
2
abcd
Indlæg: 6374
Tilmeldt: 3. nov 2021, 09:56
Kort karma: 295
Likede indlæg: 10444

Re: Podcasts - hvad er fidusen?

Indlægaf abcd » 19. mar 2024, 05:00

paint skrev:Det er lidt tankevækkende så forskellige vi kan være, os mennesker. Flere, skriver at de hører podcast, mens de laver noget andet. Nu kan der selvfølgelig være forskel på, hvad man laver. Men forår og sommer, cykler jeg meget . Flere gange om ugen, tager jeg en tur ud ad Strandvejen 15-20 km, hver vej. (og nej. Jeg kører ikke i lycradragt med reklamer på ryggen)
Jeg vil gætte på, at 80% af dem jeg ser på vejen, af andre motionscyklister, har lyd i ørerne.
Det har jeg i den grad ikke. Jeg nyder fraværet af snak, og andre lyde. Bare at være 'tom' i hovedet (ingen kvikke bemærkninger, tak :-) ), og kun se, høre og observere, hvad der foregår omkring mig. Kort sagt: når jeg cykler, så cykler jeg – og intet andet. Det er næsten noget Zen-agtigt over det.

Jeg har simpelthen svært ved at forstå, at nogen vil ødelægge den oplevelse. :gruble:


For mig er der forskel på ting jeg gør for fornøjelse, og ting jeg skal. På en gåtur har jeg ingen lyd, der går jeg i mine egne tanker. Men skal jeg gøre rent i huset, så har jeg meget ofte en podcast i ørerne.

Jeg har heller ikke lyst til at motionere med lyd i ørerne. Tale-lyd kan jeg næppe koncentrere mig om, og musik-lyd synes jeg er lidt "snyd", jeg vil gerne kunne klare det uden lyd.
0
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 17446
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3601
Likede indlæg: 42623

Re: Podcasts - hvad er fidusen?

Indlægaf LaMariposa » 19. mar 2024, 05:10

For mig er fidusen, at jeg via podcasts får viden om emner, som jeg ikke ville komme til at kende til, hvis jeg skulle læse mig frem til det. Jeg er også relativt kræsen, men jeg elsker til gengæld, når jeg så rammer en rigtig god en.
0
:lun: Be brave
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6452
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 768
Likede indlæg: 15243

Re: Podcasts - hvad er fidusen?

Indlægaf Ata » 19. mar 2024, 05:26

paint skrev:Det er lidt tankevækkende så forskellige vi kan være, os mennesker. Flere, skriver at de hører podcast, mens de laver noget andet. Nu kan der selvfølgelig være forskel på, hvad man laver. Men forår og sommer, cykler jeg meget . Flere gange om ugen, tager jeg en tur ud ad Strandvejen 15-20 km, hver vej. (og nej. Jeg kører ikke i lycradragt med reklamer på ryggen)
Jeg vil gætte på, at 80% af dem jeg ser på vejen, af andre motionscyklister, har lyd i ørerne.
Det har jeg i den grad ikke. Jeg nyder fraværet af snak, og andre lyde. Bare at være 'tom' i hovedet (ingen kvikke bemærkninger, tak :-) ), og kun se, høre og observere, hvad der foregår omkring mig. Kort sagt: når jeg cykler, så cykler jeg – og intet andet. Det er næsten noget Zen-agtigt over det.

Jeg har simpelthen svært ved at forstå, at nogen vil ødelægge den oplevelse. :gruble:

Sådan har jeg det også. Lyd i ørerne føles nemt som noget der stjæler mit nærvær. Det stjæler også min tid til at samle mig selv. Nu hvor jeg tænker over det, burde jeg nok også skære skærmtid ned. Det stjæler også min tid til at processere livet.
0
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6452
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 768
Likede indlæg: 15243

Re: Podcasts - hvad er fidusen?

Indlægaf Ata » 19. mar 2024, 05:28

DetSorteCirkus skrev:Jeg er glad for, at jeg kom i gang med podcasts, før det blev moderne, for jeg er helt enig i, at der med årene er kommet uendelig meget "plapren og almindeligheder" ind i mediet. Jeg kan derfor sagtens forestille mig, at det er en mur af dette, som man mødes af, hvis man i dag vil prøve det af uden at have en bunke konkrete formater at starte ud med.
Jeg gider generelt ikke smalltalk, og personlige beretninger og indsigter kan hurtigt blive banale i mine ører. Jeg har en lav grænse for, hvornår noget virker sentimentalt, medmindre jeg har en personlig relation til afsender. Det er måske noget i den stil, som du også oplever?
Jeg hører primært podcasts med et stærkt afgrænset emne, og hvor der bruges en form for manuskript eller, alternativt, interviewes om noget meget konkret. Netop fordi samtale hurtigt kan blive løs snak i mine ører. Og selvom en podcast er skarpt skåret til, forholder jeg mig næsten altid til, om det aktuelle afsnit lyder som noget, der kunne interessere mig. Ellers springer jeg det over. Jeg kan også se, at jo mere jeg selv ved om et emne, jo mere "niche" bliver de podcasts, jeg hører om det. Der er nogle podcasts med løsere ramme, som jeg følger med i, dog ingen, hvor det "bare" handler om folks privatliv eller personlige historie, men det er helt klart den kategori, at der sjældnest kommer nye faste formater til på min abonnementaliste.

Ja, der er helt klart noget med at det bliver banalt og meget lidt vidensmættet. Min hjerne søger ligesom efter noget jeg ikke vidste i forvejen og så bliver jeg utålmodig. Som om jeg spilder tiden…
0
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6452
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 768
Likede indlæg: 15243

Re: Podcasts - hvad er fidusen?

Indlægaf Ata » 19. mar 2024, 05:41

Tak for alle svar! Jeg er blevet meget klogere på podcasts og forstår det lidt bedre nu. Jeg er også lidt mere afklaret med, at det måske bare ikke er mit medie, medmindre det helt rigtige dukker op. Rart at høre fra både jer som elsker podcasts og jer som ikke gør! :)
0
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 17446
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3601
Likede indlæg: 42623

Re: Podcasts - hvad er fidusen?

Indlægaf LaMariposa » 19. mar 2024, 06:25

abcd skrev:Jeg bruger det når jeg udfører husarbejde. Jeg kan godt lide podcasts om noget videnskab eller historie, og det er der masser af. Og de plaprer jo ikke om ting jeg ved i forvejen, for jeg vælger specifikt at lytte om noget jeg ikke vidste i forvejen.


Det gør jeg også ofte.

Har fået en del information om det amerikanske retssystem og den amerikanske hær gennem true crime podcasts fra USA. Det er viden, som jeg stensikkert aldrig ville have fået, hvis jeg skulle læse om det, for det ville aldrig være en prioritet, men som jeg ikke desto mindre finder virkelig interessant.
0
:lun: Be brave
Alenetid
Indlæg: 194
Tilmeldt: 17. jul 2023, 13:53
Kort karma: 11
Likede indlæg: 344

Re: Podcasts - hvad er fidusen?

Indlægaf Alenetid » 19. mar 2024, 07:13

Jeg vil gerne lære noget nyt, og de podcasts der giver mig mest på den front, det er Hjernekassen og Vildt Naturligt. Begge er rigtig godt sammensat!
Men jeg kan også godt give Du Kender Typen, Brinkmanns Briks, Prompt og lignende et lyt.
0
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19717
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2453
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46519

Re: Podcasts - hvad er fidusen?

Indlægaf LadyFox » 19. mar 2024, 08:22

Jeg bruger podcasts til mange ting.

Jeg har bla. En skizofreni i remission diagnose.
Og selvom det jo selvfølgelig er rart ikke at være syg, så har det også været en kæmpe krise for mig at blive rask, som blandt mange ting gør at jeg har meget svært ved stilhed. Stilhed er overvældende hvis man ikke kan huske at have oplevet det før. Der kan lyd medier være rare.

Når jeg skal sove hører jeg podcast med folk der plaprer om alt muligt, hvor jeg ikke bliver alt for optaget af det.
Senest har jeg hørt nogle afsnit af "Only In America" hvor jeg f.eks. er blevet en smule klogere på Wu Tang Clan.

Jeg ser ikke specielt meget nyhederne og den slags. Tilgengæld kan jeg godt lide at høre nyhedspodcasts hvor jeg selv kan sortere de emner jeg jeg gerne vil oplyses om.
Det handler ikke om at jeg kun vil have nyheder om ting der bakker op om egne værdier - eller kun konkrete emner, jeg lytter til alt muligt. Til gengæld vil jeg gerne dosere hvor meget jeg F.eks. behøver at konfronteres med emner som krig i min hverdag - og jeg behøver bestemt ikke at se film af det.
Jeg vil også gerne slippe for overdrevne nyhedsoverskrifter fyldt med patos.

Da jeg kom ud af en meget usund relation fik jeg også meget ud af en podcast som Gaslight og Dansk Stalkingscenters podcast - for at få en bedre forståelse for min situation og hvad der er hændt mig i en periode hvor jeg havde mistet mig selv og ikke vidste hvad der var op og ned.

Jeg er sådan en der ved lidt om mange ting, og jeg kan synes det meste er spændende. Jeg kan dog godt have svært ved at fastholde min koncentration - så for mig er det en klar fordel med lidt tempo, lydeffekter, værter med noget karisma, humor eller andet der kan blive ved med at trække mig ind i universet igen.
Og især det med at man kan lave andet i mens er noget der taler til mig - at høre pocast mens jeg vasker op gør at jeg både bliver i podcasten og i opvasken hvor begge dele er sådan noget jeg ellers hurtigt ville gå fra igen.
Jeg kan f.eks. ikke længere læse en bog og at se en film er også svært for mig med mindre det er en god film og jeg er i en situation hvor jeg ikke så godt kan gå fra det.
3
...
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20626
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 770
Likede indlæg: 44217

Re: Podcasts - hvad er fidusen?

Indlægaf paint » 19. mar 2024, 08:50

POCKETKITTEN skrev:For mig skal der være en dramaturgisk opbygning som i f.eks. Third Ears produktioner - fra “Kvinden med den tunge kuffert” til “Ruths hus”.

Derudover var jeg virkelig vild med “Det levende bevis” og i den mere skæve afdeling “Lottomysteriet” og “Nattens dronning” samt “Undskyld vi roder”.

Det er ikke noget, der har gjort mig klogere som sådan (pånær at messingblæsere angiveligt er de mest kinky inden for det klassiske musikmiljø), men det er lige så god underholdning som en tv-serie.

Hvis det bare er snakkeradio, zoner jeg nemt ud og glemmer at høre efter.


Jeg faldt tilfældigt over Third Ear, allerede dengang de kun havde nogle ganske få produktioner. I det hele taget, er deres lydmontager/fortællinger noget helt specielt. 'Kvinden med den tunge kuffert', 'Det blå brev', 'morfars dobbeltliv', 'Unge mennesker på Dronning Louises bro' , 'Ringbindsattentatet' osv. Det var virkelig spændende og godt lavet.

https://thirdear.studio/da/pods
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra

Tilbage til "Livets forhold"