Er du religiøs?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Galoldriel
Indlæg: 1288
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:52
Kort karma: 249
Likede indlæg: 4231

Er du religiøs?

Indlægaf Galoldriel » 20. apr 2024, 06:41

Ja, er du medlem af et trossamfund, spirituelt søgende eller noget helt tredje?

Vil du betegne dig selv som agnostiker/atheist?

Og har du lyst til at fortælle lidt om, hvad du gør dig af tanker om religiøsitet, spirituel søgen, atheisme, etc.?

Tilføj gerne flere kategorier, hvis du synes, jeg har overset noget.
1
“I’m a man who discovered the wheel and built the Eiffel Tower out of metal and brawn. That’s what kind of man I am. You’re just a woman with a small brain. With a brain a third the size of us. It’s science.”

- Ron Burgundy
Brugeravatar
Galoldriel
Indlæg: 1288
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:52
Kort karma: 249
Likede indlæg: 4231

Re: Er du religiøs?

Indlægaf Galoldriel » 20. apr 2024, 06:44

Jeg vil betegne mig som agnostiker. Skulle det på noget tidspunkt være muligt at be- eller afkræfte, at der findes en (eller flere) guder/transempiriske kræfter, etc., forholder jeg mig til det dér.
2
“I’m a man who discovered the wheel and built the Eiffel Tower out of metal and brawn. That’s what kind of man I am. You’re just a woman with a small brain. With a brain a third the size of us. It’s science.”

- Ron Burgundy
Brugeravatar
Brutus
Indlæg: 793
Tilmeldt: 20. sep 2015, 16:03
Kort karma: 40
Likede indlæg: 1203

Re: Er du religiøs?

Indlægaf Brutus » 20. apr 2024, 06:50

Jeg er en forhærdet beton-ateist.
Jeg fatter ikke at voksne, nogenlunde intelligente mennesker, kan tro på nogen form for guder.
9
If it is not yours, dont take it
If it is not right, dont do it.
If it is not true, dont say it.
If you dont know, shut up

(Japanese Wisdom)
abcd
Indlæg: 6370
Tilmeldt: 3. nov 2021, 09:56
Kort karma: 295
Likede indlæg: 10442

Re: Er du religiøs?

Indlægaf abcd » 20. apr 2024, 06:53

Jeg foretrækker betegnelsen ateist. Nogle vil sige: Jamen du anerkender at du ikke kan bevise at Gud ikke findes, er du så ikke agnostiker? Det er måske teknisk set sandt, men jeg synes at betegnelsen agnostiker underforstår en legitimering af religion, så jeg foretrækker ateist. Men for at være helt ærlig så er jeg stadig forvirret over hvor skillelinjen imellem de to kategorier præcis ligger, og jeg er ikke sikker på der er konsensus omkring det.

Jeg tror på ting videnskab kan sandsynliggøre. Hvis man påstår der findes en eller anden Gud, og beviset er en 2.000 år gammel bog, så synes jeg ikke det er sandsynliggjort, så jeg tror ikke på det.
0
TomKah
Indlæg: 4220
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 314
Likede indlæg: 4362

Re: Er du religiøs?

Indlægaf TomKah » 20. apr 2024, 06:58

Jeg er medlem af folkekirken og bekender mig til fællesskabet og den hellige almindelige kirke. Jeg tror ikke på guder som i styrende overnaturlige kræfter men at kirken som samlingspunkt kan have “guddommelig” indgriben i den enkeltes liv.
Jeg kan godt lide at gå i kirke.
5
JoyNips
Indlæg: 12128
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 34131

Re: Er du religiøs?

Indlægaf JoyNips » 20. apr 2024, 07:23

Slet ikke, nej. Jeg er så lidt religiøs at jeg ikke engang gider at definere mig som agnostiker eller ateist eller noget andet.
9
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Tobywan
Indlæg: 1017
Tilmeldt: 1. sep 2015, 18:12
Kort karma: 74
Likede indlæg: 1971

Re: Er du religiøs?

Indlægaf Tobywan » 20. apr 2024, 07:28

Meldte mig ud af folkekirken som 18 årig og er ikke konfirmeret.

Har meget lidt forståelse for religion. Jeg kan sagtens leve efter kristne værdier i et historisk perspektiv. Det behøver kirken ikke have patent på.

Kommer i kirken når jeg bliver inviteret, men lukker helt ned mentalt, når præsten bruger begreber som "menneske far" og tilsvarende. Kan sagtens anerkende fællesskabet i kirken, men mener omvendt også, at det er virkelig underligt, at folk ikke søger det end andet sted end hvor der er udpræget overtro. For mig er der ikke en mellemvej.
0
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8774
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7229

Re: Er du religiøs?

Indlægaf Artem » 20. apr 2024, 07:37

Meldt ud af folkekirken og tror ikke på noget

Men er vil lidt kultur kristen
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
D.itsen
Indlæg: 3352
Tilmeldt: 11. aug 2015, 15:23
Kort karma: 564
Geografisk sted: Vestsjælland
Likede indlæg: 9047

Re: Er du religiøs?

Indlægaf D.itsen » 20. apr 2024, 09:06

Galoldriel skrev:Jeg vil betegne mig som agnostiker. Skulle det på noget tidspunkt være muligt at be- eller afkræfte, at der findes en (eller flere) guder/transempiriske kræfter, etc., forholder jeg mig til det dér.

Samme. Jeg er bestemt ikke afvisende for der er mere mellem himmel og jord, og som naturvidenskaber er det jo bare noget vi ikke har forstået endnu. Jeg tror meget lidt på en gud, men jeg forstår egentligt overordnet godt behovet for at tro på noget. Jeg er væsentligt mere til tror end religion, fordi det sidste tit sætter nogle meget smalle kasser for folk og så bliver det os mod dem.
Men jeg har heller ikke behov for hele tiden at fortælle religiøse mennesker at de er helt tosset, og jeg respekterer som udgangspunkt folks religion og "reglerne" i det religøse rum. Jeg kan jo bare blive væk, hvis jeg ikke gider følge dem


Btw er jeg hverken døbt eller konfirmeret, så har aldrig været medlem i klubben
Senest rettet af D.itsen 20. apr 2024, 19:26, rettet i alt 2 gange.
2
UH UH UH UH KORT :love:

Hjemme i DK igen :banan2:
Brugeravatar
Raenil
Indlæg: 2573
Tilmeldt: 27. nov 2016, 10:50
Kort karma: 129
Geografisk sted: Silkeborg
Likede indlæg: 8623

Re: Er du religiøs?

Indlægaf Raenil » 20. apr 2024, 09:09

Jeg er kristen. Tro på Gud, går i kirke, beder aftenbøn og gør det samme med mine unger.
Det er sært, for jeg er på mange måde vældig ateistisk anlagt, og forstår 100% hvorfor folk ikke tror på noget i en bog. Jeg kan nærmest krumme tæer, når "gode kristne" forsøger at komme med Gudsbeviser.
Alligevel kan jeg ikke lade være med at tro på Gud. Noget af det handler helt sikkert om min opvækst og dem jeg omgiver mig med.

abcd skrev:Jeg foretrækker betegnelsen ateist. Nogle vil sige: Jamen du anerkender at du ikke kan bevise at Gud ikke findes, er du så ikke agnostiker? Det er måske teknisk set sandt, men jeg synes at betegnelsen agnostiker underforstår en legitimering af religion, så jeg foretrækker ateist. Men for at være helt ærlig så er jeg stadig forvirret over hvor skillelinjen imellem de to kategorier præcis ligger, og jeg er ikke sikker på der er konsensus omkring det.

Jeg tror på ting videnskab kan sandsynliggøre. Hvis man påstår der findes en eller anden Gud, og beviset er en 2.000 år gammel bog, så synes jeg ikke det er sandsynliggjort, så jeg tror ikke på det.


(internet)krige er blevet udkæmpet over definitionerne, men sådan har nogen forholdt sig til det på dansk wikipedia:

Dawkins´_sandsynlighedsskala.png

Du lyder som en defacto ateist.
Richard Dawkins skrev:Ateister lader sig lede af fornuften, og fornuften alene kan ikke føre én til den overbevisning, at noget ikke eksisterer.

https://da.wikipedia.org/wiki/Ateisme
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
1
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20619
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 769
Likede indlæg: 44212

Re: Er du religiøs?

Indlægaf paint » 20. apr 2024, 09:11

Jeg er nok ikke, hvad man almindeligvis vil kalde religiøs. Jeg er mere til den videnskabelige tilgang. Men den videnskabelige tilgang, hvis man søger dybt nok i den, ender faktisk i noget der, om ikke ligefrem er religiøs, så dog alligevel noget uforklarligt/mystisk.
Big Bang teorien, som skulle være skabelsen/fremkomsten af hele vores univers – og dermed også, efter nogle milliarder år, os – er på sæt og vis, et mirakel. Det burde, ifølge standardmodellen (den naturvidenskabelige) ikke kunne lade sig gøre. Men det kunne det som bekendt alligevel – ellers sad vi ikke og skrev i denne tråd.

I videnskabelige termer, kalder man tiden før, og tilstanden ved selve fremkomsten/skabelsen (af universet) en 'singularitet': altså, en slags uendelig intethed, som er/var uendeligt lille – og som ikke kan forklares. Som nogle af de fremmeste videnskabsfolk selv siger: En singularitet, er bare et fancy navn, for noget vi ikke ved, hvad er. Når tilstedeværelsen af vores univers ikke kan forklares, og formentlig aldrig vil kunne det, kan man vel godt betegne det som noget af et mysterium (det gør astrofysikere/teoretiske fysikere i øvrigt selv.)

Derfor hælder jeg mest til noget i retning af det de gamle grækere kaldte 'Logos'. Dog i en lidt mere moderne fortolkning; En slags intelligens-baseret skabelse. Dét kan man så kalde Gud, i mangel af bedre. Man kan også undlade ordet Gud, og erstatte det med hensigt eller noget tilsvarende.

Videnskabsfolk, kan forklare udviklingen fra nogle brøkdele sekunder, efter Big Bang, men ikke selve øjeblikket. Der var i øvrigt mørkt, ved man nu. men så blev der pludselig lys i mørket. Lyder det bekendt? ;)

"Der findes kun to måder at leve livet på. Den ene er, som om ingenting er et mirakel. Den anden er, som om alting er et. Jeg tror mest på det sidste"
— Albert Einstein
Senest rettet af paint 20. apr 2024, 09:33, rettet i alt 1 gang.
2
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Galoldriel
Indlæg: 1288
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:52
Kort karma: 249
Likede indlæg: 4231

Re: Er du religiøs?

Indlægaf Galoldriel » 20. apr 2024, 09:31

JoyNips skrev:Slet ikke, nej. Jeg er så lidt religiøs at jeg ikke engang gider at definere mig som agnostiker eller ateist eller noget andet.


Jeg forstår dig godt.

Jeg var meget religiøs (kristen) som barn. Jeg er døbt, men derudover har mine forældre som sådan ikke påduttet mig noget. Jeg har bare altid interesseret mig for metafysik (og mange andre filosofiske emner), og så er jeg undervejs blevet grebet af kristendommen.

Men relativt pludseligt forsvandt min tro, og så gav det mening at prøve at definere, hvad jeg så var i stedet for troende. Ellers ville jeg nok også have været ligeglad som dig.
0
“I’m a man who discovered the wheel and built the Eiffel Tower out of metal and brawn. That’s what kind of man I am. You’re just a woman with a small brain. With a brain a third the size of us. It’s science.”

- Ron Burgundy
Brugeravatar
AFK
Indlæg: 3121
Tilmeldt: 6. maj 2022, 10:54
Kort karma: 43
Likede indlæg: 5366

Re: Er du religiøs?

Indlægaf AFK » 20. apr 2024, 09:48

Jeg er ateist i den forstand, at jeg ikke tror på nogen guder. Hvis jeg en dag mødte en gud face to face, og jeg var overbevidst om at entiteten vitterligt var en gud, så ville jeg vide at den gud fandtes. Men jeg ville stadig ikke bekende mig til, dyrke eller adlyde den gud.
1
You can't truly call yourself "peaceful" unless you're capable of great violence. If you're not capable of violence, you're not peaceful. You're harmless.

Important distinction.
Brugeravatar
Galoldriel
Indlæg: 1288
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:52
Kort karma: 249
Likede indlæg: 4231

Re: Er du religiøs?

Indlægaf Galoldriel » 20. apr 2024, 10:08

AFK skrev:Jeg er ateist i den forstand, at jeg ikke tror på nogen guder. Hvis jeg en dag mødte en gud face to face, og jeg var overbevidst om at entiteten vitterligt var en gud, så ville jeg vide at den gud fandtes. Men jeg ville stadig ikke bekende mig til, dyrke eller adlyde den gud.


Så må man håbe, det ikke er guden, som den portrætteres i Det Gamle Testamente, for han er en jaloux, hævngerrig, morderisk, lunefuld og straffende type.

Jeg har det i øvrigt som dig.
0
“I’m a man who discovered the wheel and built the Eiffel Tower out of metal and brawn. That’s what kind of man I am. You’re just a woman with a small brain. With a brain a third the size of us. It’s science.”

- Ron Burgundy
Brugeravatar
lulu-p
Indlæg: 1785
Tilmeldt: 20. aug 2015, 08:05
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2247

Re: Er du religiøs?

Indlægaf lulu-p » 20. apr 2024, 11:02

Jeg er både døbt og konfirmeret og medlem af folkekirken. Jeg har i mange år bildt mig ind at være troende eller spirituel. Men med alderen bliver jeg mindre og mindre religiøs.
Jeg vil ikke kalde mig ateist, jeg tror på at der findes mere mellem himmel og jord som ikke kan forklares, og som sikkert heller skal forklares. Men troende er jeg ikke sikker på at jeg er længere..eller måske nogensinde har været.
0
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...

Tilbage til "Livets forhold"