Hvilke kønsstereotype fordomme har du det svært med?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Hvilke kønsstereotype fordomme har du det svært med?

Indlægaf kidkomb » 23. mar 2017, 20:17

dgd2007 skrev:
Tobywan skrev:Jeg synes efterhånden, at fordommen omkring at der ikke er forskel på mænd og kvinder er den værste.

Det kan der være noget om. Det må svære at se andre som det samme som en selv, hvis man anerkender, at man kan gøre/udtrykke/anskue samme ting forskelligt - og alligevel mene grundlæggende det samme.

Jeg føler mig lidt dum at spørge, men jeg har læst dit indlæg 5 gange nu og jeg forstår det stadig ikke :blush:
Vil du ikke skrive det på en anden måde? Jeg vil gerne forstå hvad du mener :blush:
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Luffegås
Indlæg: 2889
Tilmeldt: 18. dec 2015, 09:17
Kort karma: 234
Geografisk sted: Fyn
Likede indlæg: 5637

Re: Hvilke kønsstereotype fordomme har du det svært med?

Indlægaf Luffegås » 23. mar 2017, 20:30

Lige for tiden alle.. Jeg ruller med øjnene når folk omtaler noget de kalder "man-flue" og når folk siger den klassiske "Kvinder tror de skal kunne alt i en jobannonce".. Generelt, alt for tiden.. Gider folk godt bare prøve at acceptere der er 100 forskellige måder at være et menneske på??
7
Søger ikke gode råd, medmindre jeg har spurgt.
Brugeravatar
Persnikedy
Indlæg: 12397
Tilmeldt: 1. sep 2015, 11:31
Kort karma: 1072
Likede indlæg: 18411

Re: Hvilke kønsstereotype fordomme har du det svært med?

Indlægaf Persnikedy » 23. mar 2017, 21:09

FruDulle skrev:Jeg følte mig som den eneste i verden der synes at den der video der blev lavet om hvad en kvinde ville gøre hvis et barn kom ind og forstyrrede et live interview med BBC, versus hvad ham manden det skete for gjorde. Slap af hvor er det en hån mod mænd


Den satte også mit pis i kog.

Da jeg var inde og se den nyeste af Michael Moores doku-film (Where to Invade Next) sluttede de af med Island og hvordan de ikke have reddet bankerne FORDI kvinderne bestemte over det område, og hvor meget bedre verden ville være hvis kvinderne styrede det og det ikke bare bare gamle hvide mænd.
De groans jeg kom med kunne nok høres af de fleste. Jeg tror endda jeg mumlede til min ven "what a load of shit"
1
Santa skrev:Penis.
Altid penis.
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 22012
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2521
Likede indlæg: 59764

Re: Hvilke kønsstereotype fordomme har du det svært med?

Indlægaf DetSorteCirkus » 23. mar 2017, 21:09

FruDulle skrev:
Persnikedy skrev:Jeg er træt af at høre hvor meget bedre end mænd kvinder er.
"Hvis kvinderne styrede verden så ville der ikke være krig"/"Hvis kvinderne havde været bankchefer så havde bankerne ikke vendt bugen i vejret"/"Kvinder gør bare ikke *indsæt ramdom dårlig ting* som mændene gør"
Rend mig noget så grusomt.

Kvinder er sgu hverken værrer eller bedre end mænd i magt positioner.
Gu ville der være krige, gu ville bankerne gå fallit, og kvinder gør også dårlige ting (indbrud, vold, overgreb osv)
Stop med at sætte mig på en pedistal på grund af min fisse.
Jeg er sgu ligeså forskellig fra andre kvinder som Børge er fra Lars. Personlighed/nurture har intet at gøre med nature.

(edit: det er pisse nedladende at sige at kvinder ikke kan være i magtpositioner uden at være bløde)


Jeg følte mig som den eneste i verden der synes at den der video der blev lavet om hvad en kvinde ville gøre hvis et barn kom ind og forstyrrede et live interview med BBC, versus hvad ham manden det skete for gjorde. Slap af hvor er det en hån mod mænd


Den video er full blown sexisme.
1
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Hvilke kønsstereotype fordomme har du det svært med?

Indlægaf kidkomb » 23. mar 2017, 21:14

Ikke ret mange.
Decideret chauvinisme har jeg det ret stramt med.
Men fordommene har jeg som regel kun et skuldertræk til overs for.
Herregud, de er jo ikke klogere. Og nogle gange har de helt ret.
Jeg kan sagtens se at det ikke skal tage overhånd og vi ville være langt bagud, hvis det ikke var for feminismen (som jeg lidt synes har udspillet sin rolle efterhånden og burde forfremmes til et nyt navn, der bedre illustrerede ligestillingskamp og ikke kvindekamp)
Jeg nyder ofte at modbevise folk der disker op med fordomme.
1
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5130
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1221
Likede indlæg: 20919

Re: Hvilke kønsstereotype fordomme har du det svært med?

Indlægaf Zombie » 23. mar 2017, 22:31

Yossarian skrev:Den der med mandeforkølelse og mandeinfluenza er en af dem, jeg altid er :rulle: over. Jeg har sgu aldrig set noget, der tydede på, at kvinder skulle være mere tilbøjelige til at lide i stilhed. På mig virker det som et eller andet med at skulle håne mænd, hvis de vover at vise svaghed.


Det her!

Det værste er, at mænd går for sent til lægen når de er syge, og det er en af årsagerne til, at de lever et par år kortere end kvinder. De får simpelthen ikke behandling i god nok tid, fordi de får tudet ørerne fulde med, at de skal "tough it up" og der gøres nar med eks. "man-flu".
6
aka Forbies

:gammel:
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23838
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1205
Likede indlæg: 22091

Re: Hvilke kønsstereotype fordomme har du det svært med?

Indlægaf dgd2007 » 24. mar 2017, 00:01

kidkomb skrev:Jeg føler mig lidt dum at spørge, men jeg har læst dit indlæg 5 gange nu og jeg forstår det stadig ikke :blush:
Vil du ikke skrive det på en anden måde? Jeg vil gerne forstå hvad du mener :blush:

Jeg var faktisk også lidt i tvivl, om nogen ville forstå det, eller det var for kryptisk udtrykt! :gruble:

Men altså, at m & k bedre kan se sig selv i hinanden (opfatte hinanden som det samme), hvis man er opmærksom på, at man muligvis udtrykker det samme forskelligt.

Et banalt eksempel: Jeg kan ikke lige huske, hvordan vi kom ind på det, men noget med tilbageblik på senior-teenager-erfaringer, og jeg nævnte det der med, at "vi" jo tror, at "I" er enormt selvsikre - fordi mange af de ting, vi synes er absolut nødvendige for at stive os selv, lader til at rage jer en høstblomst. Så I måtte jo være enormt selvsikre, når I kunne undvære dem ... (altså citerende min opfattelse i den alder).
Hvortil hun sagde: Nå, men jeg synes da ellers altid det er piger, man hører fortælle om, at de er usikre og sådan?
- Jamen det tager vi da netop som tegn på, at I må være enormt selvsikre, og at det ikke kan være ret alvorligt, når I bare sådan kan sige det! Hvis vi har noget alvorligt, ville vi da ALDRIG sige det.
- Nååeh, så er det derfor drenge aldrig siger så meget :lol:

Disclaimer og disclaimer og disclaimer ... men det var sådan princippet i det, jeg mente.
1
Buller
Indlæg: 1176
Tilmeldt: 16. jan 2016, 09:14
Kort karma: 85
Likede indlæg: 1800

Re: Hvilke kønsstereotype fordomme har du det svært med?

Indlægaf Buller » 24. mar 2017, 21:55

Purple Haze skrev:At der biologisk er stor forskel på mænd og kvinder.

Der er forskel på vores kønsdele.
Mænd er oftere mere behåret og oftere skaldede, kvinder har oftere bryster og er mindre.
Mænd er generelt mere og mindre inteligente end kvinder.
Og så er der generelt forskel på hormonsammensætningen.

Det er vist det - resten er miljø og kultur.


Den tankegang er nu småfarlig. Faktisk er kvinder ofte anderledes end mænd rent medicinsk. Dem overser vi bare fordi vi kigger på mænd og er så ivrige efter at biologien må være ens. Men f.eks. Hjerte problemer mærkes jo ret forskelligt for mænd og kvinder.
4
Brugeravatar
Novella
Indlæg: 1930
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:21
Kort karma: 488
Likede indlæg: 5499

Re: Hvilke kønsstereotype fordomme har du det svært med?

Indlægaf Novella » 25. mar 2017, 08:12

Jeg tror, at en debattør, som her skal forblive anonym, fra den unævnelige opsummerede det meget godt: "Kvinder er overvejende venstreorienterede og i deres følelsers vold, mens jeg som mand står for det rationelle og logiske."

:træt3:

Jeg havde sådan lyst til at svare, at jeg godt kunne forstå, at han var single, men det gad jeg ikke engang bruge energi på. Hold nu bare kæft, din fede nar altså.

Jeg er på ingen måde lige så omsorgsfuld en mor som min kæreste er en omsorgsfuld far. Jeg tjener 40 % mere end han, er røvhamrende ynkelig, når jeg er syg, elsker at nørde ny teknologi, diskuterer langhårede politiske emner, styrer finanserne, har projektlederjob i det private og interesserer mig utroligt lidt for neglelak, babyer, rengøring og bolignips. Jeg kan skifte hjul, sætte lamper op, lægge fliser med stabilgrus og forhandle løn. Jeg gider fandme ikke høre på en eller anden bonderøv, som mener at jeg er irrationel, forvirret, kær og naiv, fordi jeg er født med en fisse.
8
Guldfisk
Indlæg: 537
Tilmeldt: 18. aug 2015, 18:40
Kort karma: 54
Likede indlæg: 1264

Re: Hvilke kønsstereotype fordomme har du det svært med?

Indlægaf Guldfisk » 25. mar 2017, 08:37

De fleste.
Men specielt det med de omsorgsfulde kvinder. For det er jeg ikke.
Jeg trøster ikke tilfældige fremmede børn, der græder.
Jeg lægger ikke mærke til småbitte forskelle i bekendtes adfærd, lægger hovedet på skrå og spørger "er du ok?".
Jeg har ikke "kvindelig intuition" om hvordan andre mennesker føler (er det udtryk egentligt ikke, heldigvis, ved at være dødt, det er længe siden, jeg har hørt det i hvert fald).
Og jeg elsker ikke for meget eller vil redde mænd, jeg er i forhold med.

Og så kan jeg godt nogen gange føle mig som en kold skid, fordi sådan "burde" jeg jo være. For ellers er jeg jo ikke sådan rigtigt kvinde.
3
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9146
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1023
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 22082

Re: Hvilke kønsstereotype fordomme har du det svært med?

Indlægaf Purple Haze » 25. mar 2017, 09:17

Buller skrev:
Purple Haze skrev:At der biologisk er stor forskel på mænd og kvinder.

Der er forskel på vores kønsdele.
Mænd er oftere mere behåret og oftere skaldede, kvinder har oftere bryster og er mindre.
Mænd er generelt mere og mindre inteligente end kvinder.
Og så er der generelt forskel på hormonsammensætningen.

Det er vist det - resten er miljø og kultur.


Den tankegang er nu småfarlig. Faktisk er kvinder ofte anderledes end mænd rent medicinsk. Dem overser vi bare fordi vi kigger på mænd og er så ivrige efter at biologien må være ens. Men f.eks. Hjerte problemer mærkes jo ret forskelligt for mænd og kvinder.


Burde nok have præciseret at der er nogle fysiske forskelle på mænd og kvinder.

Men at det skulle betyde at kvinder er på en bestemt måde og mænd er på en anden måde - det er for mig at se en latterlig tankegang.
0
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Lilleluftballon
Indlæg: 824
Tilmeldt: 4. jan 2016, 17:02
Kort karma: 30
Likede indlæg: 665

Re: Hvilke kønsstereotype fordomme har du det svært med?

Indlægaf Lilleluftballon » 25. mar 2017, 14:37

Den med at kvinder er bedre til at gå hjemme på barsel end mænd. Jeg saaaavner mit job efter 7 måneders barsel. Og alle folk synes det er sååå flot at min mand holder 3.5 måneds barsel. Det er sgu også flot at jeg har klaret 7 måneder og begge børn er stadig i live!
14
Brugeravatar
Sevii
Indlæg: 519
Tilmeldt: 19. nov 2015, 08:30
Kort karma: 93
Likede indlæg: 1345

Re: Hvilke kønsstereotype fordomme har du det svært med?

Indlægaf Sevii » 25. mar 2017, 16:54

At fordi jeg er kvinde, så ønsker jeg at få børn. Eller interesserer mig for (andres) børn.

At fordi jeg er kvinde er jeg mere følelsesladet.

Og så fandt jeg det interessant at jeg talte med en fyr der sagde han var så træt af kvinder, fordi de altid sladrer om hinanden... Kunne ikke selv genkende det, men sagde intet og lyttede bare. Hører ret tit den fordom. Selv fra kvinder der ikke gider kvinder, fordi mænd er jo så "simple".
Men så brugte han resten af tiden på at tale grimt om nogle fællesvenner.
Det var ret interessant. Men han indså det ikke selv. Holder stadig af ham dog. :genert:
3
:banan: :banan:
Brugeravatar
Badesandalen
Indlæg: 2406
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 209
Likede indlæg: 2844

Re: Hvilke kønsstereotype fordomme har du det svært med?

Indlægaf Badesandalen » 25. mar 2017, 22:32

At kvinder kun vil se romantiske film, hader action og stiller spørgsmål hele tiden fordi de ikke forstår hvad der sker når de endelig ser en "mande-film".
4
Brugeravatar
Novella
Indlæg: 1930
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:21
Kort karma: 488
Likede indlæg: 5499

Re: Hvilke kønsstereotype fordomme har du det svært med?

Indlægaf Novella » 26. mar 2017, 05:44

Badesandalen skrev:At kvinder kun vil se romantiske film, hader action og stiller spørgsmål hele tiden fordi de ikke forstår hvad der sker når de endelig ser en "mande-film".

Haha! :D Jeg får så meget fniks af the Notebook, Sleepless in Seattle og sådan cirka alt med Meg Ryan og Tom Hanks. Derimod elsker jeg Quentin Tarantino, 70'er-film a la Alle Præsidentens Mænd, fantasy, krigsdramaer, dårlige Arnold-film og politiske thrillere. Kom med noget, der eksploderer, så jeg er på. Jeg ser sjældent serier, men det er dog lykkedes mig at komme igennem Game of Thrones, Band of Brothers og delvis Breaking Bad.

I øvrigt elsker jeg også store gulvhøjttalere, men vi har simpelthen ikke plads til dem, så vi har sat de mellemstore muthafuckere op, så jeg kan høre noget ordentlig spade.
1

Tilbage til "Livets forhold"