Hvem skal bygge mit nye hus?

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
Brugeravatar
Charly
Indlæg: 3101
Tilmeldt: 24. sep 2015, 19:14
Kort karma: 436
Likede indlæg: 8124

Hvem skal bygge mit nye hus?

Indlægaf Charly » 23. jan 2016, 18:28

Vi skal gøre noget ved vores boligsituation, og et nyt hus på vores nuværende grund kunne meget vel være en mulighed. Så nu er vi i den fase, hvor vi skal have snakket med nogle byggefirmaer - men hvem skal vi snakke med?

Kan I anbefale nogle firmaer til bygning af et nøglefærdigt hus?
0
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Hvem skal bygge mit nye hus?

Indlægaf Fru Sunshine » 23. jan 2016, 18:35

Charly skrev:Vi skal gøre noget ved vores boligsituation, og et nyt hus på vores nuværende grund kunne meget vel være en mulighed. Så nu er vi i den fase, hvor vi skal have snakket med nogle byggefirmaer - men hvem skal vi snakke med?

Kan I anbefale nogle firmaer til bygning af et nøglefærdigt hus?

Hvorhenne i verden?
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4165
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 999
Likede indlæg: 7882

Re: Hvem skal bygge mit nye hus?

Indlægaf Filipai » 23. jan 2016, 18:38

Jeg kender 3 der har fået bygget nye huse. De 2 hos huscompagniet, hvor det ene hus forløb sådan nogenlunde uden problemer, men hvor den anden omgang har været rent helvede (de fik huset for sent, huscompagniet nægtede at betale dagbøder, og nu her 3 måneder efter overtagelsen, render der stadig håndværkere rundt og retter op på fejlene.

Den sidste har bygget hos Lind og Risør og fik sit hus i mandags, 5 dage før tid, og han siger det har været fantastisk, og de små ting der har været har Lind og Risør fixet uden noget brok.


Vi går også selv og drømmer om at få bygget hus, og efter den episode som min far har været igennem med HC, så er de i hvert fald ikke nogle vi ville vælge.
1
Brugeravatar
Charly
Indlæg: 3101
Tilmeldt: 24. sep 2015, 19:14
Kort karma: 436
Likede indlæg: 8124

Re: Hvem skal bygge mit nye hus?

Indlægaf Charly » 23. jan 2016, 18:45

Fru Sunshine skrev:
Charly skrev:Vi skal gøre noget ved vores boligsituation, og et nyt hus på vores nuværende grund kunne meget vel være en mulighed. Så nu er vi i den fase, hvor vi skal have snakket med nogle byggefirmaer - men hvem skal vi snakke med?

Kan I anbefale nogle firmaer til bygning af et nøglefærdigt hus?

Hvorhenne i verden?

Nå ja, mindre detalje :)

Storkøbenhavn.
0
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Hvem skal bygge mit nye hus?

Indlægaf Fru Sunshine » 23. jan 2016, 18:49

Charly skrev:
Fru Sunshine skrev:
Charly skrev:Vi skal gøre noget ved vores boligsituation, og et nyt hus på vores nuværende grund kunne meget vel være en mulighed. Så nu er vi i den fase, hvor vi skal have snakket med nogle byggefirmaer - men hvem skal vi snakke med?

Kan I anbefale nogle firmaer til bygning af et nøglefærdigt hus?

Hvorhenne i verden?

Nå ja, mindre detalje :)

Storkøbenhavn.

Så tror jeg altså at vores bygmester er lige lovlig langt væk.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
GoGetter
Indlæg: 93
Tilmeldt: 19. sep 2015, 12:32
Kort karma: 25
Likede indlæg: 171

Re: Hvem skal bygge mit nye hus?

Indlægaf GoGetter » 25. jan 2016, 11:36

Filipai skrev:Jeg kender 3 der har fået bygget nye huse. De 2 hos huscompagniet, hvor det ene hus forløb sådan nogenlunde uden problemer, men hvor den anden omgang har været rent helvede (de fik huset for sent, huscompagniet nægtede at betale dagbøder, og nu her 3 måneder efter overtagelsen, render der stadig håndværkere rundt og retter op på fejlene.

Den sidste har bygget hos Lind og Risør og fik sit hus i mandags, 5 dage før tid, og han siger det har været fantastisk, og de små ting der har været har Lind og Risør fixet uden noget brok.


Vi går også selv og drømmer om at få bygget hus, og efter den episode som min far har været igennem med HC, så er de i hvert fald ikke nogle vi ville vælge.

Mine forældre og naboen har fået bygget hus fra Huscompagniet, og var super tilfredse.
Jeg vil anbefale at se på boligdebatten.dk, der er flere tråde om forskellige leverandører.
1
Apostrof
Indlæg: 353
Tilmeldt: 10. dec 2015, 13:48
Kort karma: 115
Likede indlæg: 1085

Re: Hvem skal bygge mit nye hus?

Indlægaf Apostrof » 25. jan 2016, 11:49

Vi har lige for en måneds tid siden overtaget vores nybyggede HusCompagniet (HC) hus og kan varmt anbefale dem. Det har været en god proces og de har gjort det rigtig godt. Der har været lidt fejl og ting undervejs, som skulle ændres, men dette har de også gjort uden problemer og helt gnidningsfrit. Vi overtog huset d. 23. december, godt 3 uger før d. 16. januar, som var den oprindelige aftalte overtagelsesdato, så det var jo også ret vildt.

Ift. at finde ud af hvilket byggefirma, man ønsker at bruge er det lidt af en jungle. Vores vigtigste parameter for valget var klart firmaets økonomi og ry, som vægtede tungt, da det ikke skulle være et lille nyopstartet firma, som kunne gå konkurs midt i byggeprocessen. Ry er jo så noget kun sværere at sortere i historierne og sortere skidt fra kanel. Generelt tror jeg, at man kan stole ok på de større firmaer (HC, Eurodan, DanHaus, Lind&Risør), hvor der er nogle trælse historier med alle, men langt de fleste er positive.

Vi kendte flere personlige historier, hvor jeg havde en kollega, som har bygget hus to gange med HC og var yderst tilfreds og positiv. Derudover har han jo så selvsagt boet i nybyggerområder et par gange og havde derfor også hørt meget om de andres forløb med forskellige byggefirmaer. Kollegaens erfaring vejede tungt + søgning efter ros og kritik på nettet (primært gennem folks blogge) på de forskellige relevante byggefirmaer, tegnede et billede af flest tilfredse kunder med HC og lidt flere trælse historier med de andre. Vi vurderede, at historierne omkring HC generelt var mere "trælse" ting, men ikke "byggeteknisk uforsvarligt" som vi så med flere af de andre. Langt de fleste byggefirmaer (også HC) har ikke selv håndværkerne ansat, men hyrer et murerfirma, et tømrerfirma osv. osv. til at løse specifikke opgaver. Disse firmaer er så generelt nogle, som kun laver ting for HC og har arbejdet for dem længe. Af og til tager de så nye underleverandører ind, som de ikke har erfaring med allerede (når de skal følge med efterspørgslen) og det er oftest her de grumme fejl sker, før de får smidt det firma ud igen. Vi oplevede kun super kompetente og dygtige håndværkere, der gerne ville vise, forklare og fortællte om deres arbejde, der i hvert fald havde en høj faglig stolthed.

Det værste vi faldt over ved den online søgning var primært skæve klinker, der gav spidse kanter og trægulve, der ikke lå pænt og knirkede, som HC ikke ville rette (men endte med at rette efter diskussion frem og tilbage og trusler fra byggesagkyndig). Så helt klart en irriterende proces og kosmetisk rigtig trælse ting, men ikke fejl i selve grundkonstruktionen. Og dette var en blog ud af rigtig mange super positive (udover så Filipai's erfaringer). Til gengæld kunne vores nye nabo fortælle en skrækhistorie om Lind & Risør, som lige havde bygget et hus i vores område, hvor de havde lukket radonsikringen af, muret op og så bare lavet falske "udluftninger". Derudover havde de på samme byggeri ikke fået ordentlig isolering i hjørnerne ved fundablokkene, så de døjer med kuldebroer. Det er kun fordi naboen havde set det og taget billeder, at de blev taget i det, da der var muret op, så byggesagkyndig ville ikke have set noget ved de få kontrolbesøg, som de kommer ud på. Ligeledes var der en historie med Eurodan med skæve spær, der buede nedad, som konstruktionsmæssigt ville kunne have holdt til mindre end det burde ved tung sne/storme osv., hvis byggesagkyndig ikke havde opdaget det. Så man VIL finde både gode og dårlige oplevelser ved alle, så det er mest at sortere i hvilke der virker mest graverende, hvordan byggefirmaerne håndterer fejlene og hvordan balancen er mellem positive/negative historier.

Så jeg kan kun anbefale at tage ud og se en masse udstillingshuse (Munkebuen 22 i Hillerød er virkelig flot og der er de gået all-in på tilvalg: http://www.huscompagniet.dk/udstillingshuse?show=kuik ), så I får en ide om jeres ønsker (især ift. tilvalg, hvor prisen hurtigt løber opad), kan snakke med de forskellige byggefirmaer og så ellers bare bestille et møde hos 2-4 byggefirmaer, hvor I kan få nogle tilbud. Der skal I sørge for at være helt ens i plantegning, tilvalg osv. for at priserne er sammenlignelige og selv der er der alligevel stor forskel på, hvad der hører med i standardprisen og hvad er tilkøb, som kan ændre den endelige pris meget.

Det vi har været mest irriterede med i processen, har været de tvungne underleverandører med Uggerly og HTH, som begge har været rigtig tunge at danse med og dårlig service (måske de bare tager kunden for givet, når de kommer gennem HC?), men vi har fået det som vi ville i sidste ende og dette er det samme for alle byggefirmaerne, hvor det så bare er nogle andre underleverandører, som de bruger. HC er vist faktisk en af dem med lavest bod, hvis man vælger at gå med et andet køkkenfirma (der bliver trukket 15.000 kr fra køkkenbudgettet ved brug af andre), men da vi havde fået hele det ekstra afsatte til køkken i rabat, som også ville blive trukket fra, så kunne det ikke betale sig at bruge andre.

Vi har en blog med massere af billeder fra byggeprocessen, som jeg ikke vil pådutte dig, men du kan bare sige til, hvis du gerne vil have et link.
Senest rettet af Apostrof 25. jan 2016, 12:34, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4165
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 999
Likede indlæg: 7882

Re: Hvem skal bygge mit nye hus?

Indlægaf Filipai » 25. jan 2016, 14:55

GoGetter skrev:
Filipai skrev:Jeg kender 3 der har fået bygget nye huse. De 2 hos huscompagniet, hvor det ene hus forløb sådan nogenlunde uden problemer, men hvor den anden omgang har været rent helvede (de fik huset for sent, huscompagniet nægtede at betale dagbøder, og nu her 3 måneder efter overtagelsen, render der stadig håndværkere rundt og retter op på fejlene.

Den sidste har bygget hos Lind og Risør og fik sit hus i mandags, 5 dage før tid, og han siger det har været fantastisk, og de små ting der har været har Lind og Risør fixet uden noget brok.


Vi går også selv og drømmer om at få bygget hus, og efter den episode som min far har været igennem med HC, så er de i hvert fald ikke nogle vi ville vælge.

Mine forældre og naboen har fået bygget hus fra Huscompagniet, og var super tilfredse.
Jeg vil anbefale at se på boligdebatten.dk, der er flere tråde om forskellige leverandører.

Tror desværre også at det mere var bygherre end det var huscompagniet. Men vi snakker også om virkeligt grove fejl, som jeg ikke tror de havde håbet på blev opdaget. F.eks manglede hele loftet isolering. Der var sat 2 lags vinduer i, og ikke 3 lags vinduer. Loftet hang 3 cm ned i midten, og hele det ene badeværelse var så skævt at der måtte pilles en væg ned og der skulle nye fliser ind. Alt i alt blev der sat lofter op 3 gange i stuen og 5 gange i det ene værelse før de ikke hang.
De andre jeg kender der fik bygget med HC var det kun få problemer med
0
Brugeravatar
Hønsekræmmeren
Indlæg: 213
Tilmeldt: 3. sep 2015, 17:47
Kort karma: 15
Geografisk sted: Henne om hjørnet - nede i kælderen...
Likede indlæg: 300

Re: Hvem skal bygge mit nye hus?

Indlægaf Hønsekræmmeren » 25. jan 2016, 15:20

Min søn og svigerdatter fik bygget deres hus af Huskompagniet - og de er særdeles tilfredse, både med selve huset selvfølgelig - men også under byggefasen var der god grund til at smile - god kommunikation med byggeleder og håndværkerne - småting som de lige kom i tanker om undervejs,' klaredes uden bøvl - feks. ekstra lampesteder, andre dørplaceringer, farver, ekstra kabelføring til kommende garage, lys i udhæng - og du ved, alle sådan nogle ting man 'lige finder ud af' i sidste øjeblik..

Tidsplanen kørte som i smør - håndværksmæssigt var der ikke en finger at sætte nogen steder (jo, på ringeklokken ved hoveddøren, selvfølgelig :D )

Svigerdatters søster og hendes kæreste fik i øvrigt også bygget af Huskompagniet på den samme vej - og der er ligeledes super-tilfredse.

Selv bor jeg jo i en gammel bindingsværk-hytte fra Slaget Ved Dybbøls tid - men jeg kan altså virkelig anbefale Huskompagniet!

Jeg skal for en ordens skyld lige sige at jeg altså INTET har at gøre med det byggefirma... :lol2:
0
'Vi kan ikke løse vores problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem'.. (Albert Einstein)
Florida88
Indlæg: 18
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:41
Kort karma: 0
Likede indlæg: 5

Re: Hvem skal bygge mit nye hus?

Indlægaf Florida88 » 25. jan 2016, 17:19

Fru Sunshine skrev:
Charly skrev:
Fru Sunshine skrev:
Charly skrev:Vi skal gøre noget ved vores boligsituation, og et nyt hus på vores nuværende grund kunne meget vel være en mulighed. Så nu er vi i den fase, hvor vi skal have snakket med nogle byggefirmaer - men hvem skal vi snakke med?

Kan I anbefale nogle firmaer til bygning af et nøglefærdigt hus?

Hvorhenne i verden?

Nå ja, mindre detalje :)

Storkøbenhavn.

Så tror jeg altså at vores bygmester er lige lovlig langt væk.



Nu kan jeg se at du er fra Vendsyssel, så vil du anbefale en heroppe fra, ville det være skønt? ;)
0
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Hvem skal bygge mit nye hus?

Indlægaf Fru Sunshine » 25. jan 2016, 18:15

Florida88 skrev:
Fru Sunshine skrev:
Charly skrev:
Fru Sunshine skrev:
Charly skrev:Vi skal gøre noget ved vores boligsituation, og et nyt hus på vores nuværende grund kunne meget vel være en mulighed. Så nu er vi i den fase, hvor vi skal have snakket med nogle byggefirmaer - men hvem skal vi snakke med?

Kan I anbefale nogle firmaer til bygning af et nøglefærdigt hus?

Hvorhenne i verden?

Nå ja, mindre detalje :)

Storkøbenhavn.

Så tror jeg altså at vores bygmester er lige lovlig langt væk.



Nu kan jeg se at du er fra Vendsyssel, så vil du anbefale en heroppe fra, ville det være skønt? ;)

Vi venter på tilbud fra Peter Juul.
Ellers ved jeg at Tømrerarkitekten fra Elling er dygtig og bruger gode håndværkere.
1
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.

Tilbage til "Bolig"