Nu prøver jeg også - bolig i Storkøbenhavn

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
Brugeravatar
Neenah
Indlæg: 4447
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:37
Kort karma: 668
Likede indlæg: 7396

Re: Nu prøver jeg også - bolig i Storkøbenhavn

Indlægaf Neenah » 15. aug 2023, 20:38

Kan den diskussion blive lagt ned eller flyttet et andet sted hen, af hensyn til ts?
11
TomKah
Indlæg: 4220
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 314
Likede indlæg: 4363

Re: Nu prøver jeg også - bolig i Storkøbenhavn

Indlægaf TomKah » 15. aug 2023, 20:40

abcd skrev:
TomKah skrev:
1234 skrev:
abcd skrev:
1234 skrev:
abcd skrev:
1234 skrev:Hvad bruger folk alt den plads til? Heromkring klarer folk sig med ca. 100 kvm og et kælderrum.


Hvis man vil have 2 børneværelser og et kontor, bliver de alle lidt til den lille side på 160 kvadratmeter. Og hvad gør man så når barn nummer 3 kommer?

Altså nu er det de færreste der får 3 børn. Fertilitetsraten er nede på 1,6.


Jeg siger bare at i praksis har jeg set flere fortryde det i et omfang hvor de er gået igennem nybyg af hus for anden gang. På mit vænge her med 16 huse, er det 2 ud af 16 der har bygget om fordi det første var for småt, og de fleste af de andre huse er større end 160. Derudover er der nogle stykker i tråden der er enige, herunder én som også er flyttet fra nybyg på 160 kvadratmeter.

Det er jo fint at nogen er glade for at bo på få kvadratmeter inde i byen, men hvis man leder efter hus, er man jo typisk ikke de mennesker.

Jamen det er fint. Det ændrer bare ikke på, at jeg er ret overrasket/chokeret over, at det åbenbart er et udbredt problem, at 157 kvm er for småt.


FORDOM COMING UP

Folk sammenligner sig helt vildt meget med hinanden, så når ma bor på et nybyg kvarter hvor 80 procent af husene er 200 kvm, synes man 157 kvm er småt.
Hvis man bor i et alm parcelhuskvarter så synes man nok det er fint.


Men bor du ikke selv på 300 kvadratmeter, eller blander jeg dig sammen med en anden?


Inkl kælder jo.
Jeg bor også i et område som var nybyg samtidig og jeg tror også grundene har været dyrere her end i resten af byen. Alle husene i vores kvarter er virkelig store. Så sammenligningsfaktoren gælder bestemt her.

Sammenligner man hele byen eller bare skoledistriktet så bor børnefamilierne mine børn kommer hos bestemt sjældent på 157 kvm. Der er selvfølgelig andre end os som har god plads, men en hurtig søgning på byen viser at ca 1/4 del af husene til salg er større end 150 kvm. Det passer nok meget godt med resten af klassen.
0
abcd
Indlæg: 6370
Tilmeldt: 3. nov 2021, 09:56
Kort karma: 295
Likede indlæg: 10442

Re: Nu prøver jeg også - bolig i Storkøbenhavn

Indlægaf abcd » 15. aug 2023, 20:59

TomKah skrev:Inkl kælder jo.
Jeg bor også i et område som var nybyg samtidig og jeg tror også grundene har været dyrere her end i resten af byen. Alle husene i vores kvarter er virkelig store. Så sammenligningsfaktoren gælder bestemt her.

Sammenligner man hele byen eller bare skoledistriktet så bor børnefamilierne mine børn kommer hos bestemt sjældent på 157 kvm. Der er selvfølgelig andre end os som har god plads, men en hurtig søgning på byen viser at ca 1/4 del af husene til salg er større end 150 kvm. Det passer nok meget godt med resten af klassen.


Sammenligning med omgivelserne er bestemt en ting, men jeg synes altså også der er gode, rationelle argumenter for at 160 er for lidt. Jeg har 185. Det giver 4 gode værelser ud over mit soveværelse. Det er passende til dagligdagen, børnene har hver deres værelse, jeg har et kontor, og så er der et ekstra værelse til diverse. Jeg er ikke misundelig på huse på 250 kvadratmeter i nabolaget, for jeg har ikke rigtigt noget behov for den plads. Men mit kontor ville jeg godt nok mangle, det har et skrivebord og arbejdsro, og børnene skal da også have hver deres værelse, og selv hvis jeg så tog det sidste værelse væk, som måske er lidt meget til bare én voksen og to børn, ville jeg stadig være over 160.
1
Brugeravatar
MrsHyacinth
Indlæg: 1958
Tilmeldt: 25. aug 2018, 07:00
Kort karma: 542
Likede indlæg: 6282

Re: Nu prøver jeg også - bolig i Storkøbenhavn

Indlægaf MrsHyacinth » 15. aug 2023, 21:33

abcd skrev:
TomKah skrev:Inkl kælder jo.
Jeg bor også i et område som var nybyg samtidig og jeg tror også grundene har været dyrere her end i resten af byen. Alle husene i vores kvarter er virkelig store. Så sammenligningsfaktoren gælder bestemt her.

Sammenligner man hele byen eller bare skoledistriktet så bor børnefamilierne mine børn kommer hos bestemt sjældent på 157 kvm. Der er selvfølgelig andre end os som har god plads, men en hurtig søgning på byen viser at ca 1/4 del af husene til salg er større end 150 kvm. Det passer nok meget godt med resten af klassen.


Sammenligning med omgivelserne er bestemt en ting, men jeg synes altså også der er gode, rationelle argumenter for at 160 er for lidt. Jeg har 185. Det giver 4 gode værelser ud over mit soveværelse. Det er passende til dagligdagen, børnene har hver deres værelse, jeg har et kontor, og så er der et ekstra værelse til diverse. Jeg er ikke misundelig på huse på 250 kvadratmeter i nabolaget, for jeg har ikke rigtigt noget behov for den plads. Men mit kontor ville jeg godt nok mangle, det har et skrivebord og arbejdsro, og børnene skal da også have hver deres værelse, og selv hvis jeg så tog det sidste værelse væk, som måske er lidt meget til bare én voksen og to børn, ville jeg stadig være over 160.


Der er bare stor forskel. Vi står godt nok foran en ombygning/tilbygning, men pt klarer vi den med 79 m2, tre soveværelser og et køkken-alrum forbundet med stue.

Ja, jeg drømmer om mere plads, men vi taler om ca 30-35m2 ekstra, så vi ender på 110 m2. Her har det afgørende været at alle rydder ud i deres skrammel. Hoarder man gammelt lort, har man aldrig plads nok :genert:
3
Brugeravatar
MrsHyacinth
Indlæg: 1958
Tilmeldt: 25. aug 2018, 07:00
Kort karma: 542
Likede indlæg: 6282

Re: Nu prøver jeg også - bolig i Storkøbenhavn

Indlægaf MrsHyacinth » 15. aug 2023, 21:35

Jeg ville dog elske 130-150m2 men alt derover ville ende som opbevaring med mindre jeg fik sådan ca fire børn fremfor de nuværende 1,5.
0
Mamaseraptor
Indlæg: 1293
Tilmeldt: 26. okt 2015, 06:24
Kort karma: 100
Likede indlæg: 1460

Re: Nu prøver jeg også - bolig i Storkøbenhavn

Indlægaf Mamaseraptor » 16. aug 2023, 04:02

Hvad med at kigge lidt på Ølstykke?
0
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 17443
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3601
Likede indlæg: 42596

Re: Nu prøver jeg også - bolig i Storkøbenhavn

Indlægaf LaMariposa » 16. aug 2023, 04:03

1234 skrev:Hvad bruger folk alt den plads til? Heromkring klarer folk sig med ca. 100 kvm og et kælderrum.


Hvis ikke børneværelse og soveværelse, så leverum (og gæsteværelse/kontor). Jeg har brug for at have lidt plads, især når vi har overnattende gæster. Er ked af, at jeg ikke kan byde mine gæster andet end sofaen, når de har kørt i flere timer fra Jylland for at komme på besøg, og der er få ting, jeg gider mindre end at blive konfronteret med en sovende gæst i stuen, når jeg står tidligt op (evt. med vores datter).

Mit bud er, at man i København klarer sig med mindre, fordi boligpriserne gør det svært at få den plads man gerne vil have.
0
:lun: Be brave
TomKah
Indlæg: 4220
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 314
Likede indlæg: 4363

Re: Nu prøver jeg også - bolig i Storkøbenhavn

Indlægaf TomKah » 16. aug 2023, 04:54

Her er i mine øjne et fantastisk lækkert hus næsten inden budget. Det er retro lækkert på den moderne måde i mine øjne.

https://home.dk/boligkatalog/gladsaxe/2 ... rce=boliga
0
Akehurst2
Indlæg: 14244
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1272
Likede indlæg: 41113

Re: Nu prøver jeg også - bolig i Storkøbenhavn

Indlægaf Akehurst2 » 23. aug 2023, 07:46

Akehurst2 skrev:
englishchannel skrev:Jeg kan godt mærke, at jeg er blevet meget københavneragtig, for når jeg taler om "udenfor København" handler det om, at vi skal vælge mellem Bagsværd, Husum eller Søborg-ish. Ikke at vi er ude på de yderste grene af S-togsnettet eller diverse landsbyer i oplandet.

Grundet mit synshandikap er jeg meget utryg ved at cykle, så vi taler maksimalt et par kilomenter hver vej, og ad rolige veje. Så jeg er egentlig meget afklaret med, at vi ikke finder noget, der lever op til mine drømme om natur, men derfor kæmper vi stadig meget med at finde noget i et villakvarter som vi har en god mavefornemmelse omkring.


Med jeres budget synes jeg stadig, det ser muligt ud - især fordi, når jeg søger rundt, er der en del ejendomme, der er faldet på det seneste. Det ser ud som om, der er noget at handle om i det prisleje, hvor rentestigningerne slår noget hårdere igennem for dem, der ikke som jer har både god friværdi og opsparing.

Nogen hundredetusinde over budget, men måske til at handle med. Etplanshus med udsigt over Damhussøen og en kilometer til s-tog: https://www.estate.dk/villa/2500/peterb ... rce=boliga

Rækkehus, så der er trapper, men super hyggeligt kvarter med rar stemning, bynært, tæt på s-tog, god stand og fint indenfor budget: https://danbolig.dk/bolig/koebenhavn/21 ... rce=boliga

Faldet godt i pris, så nu indenfor budget, 1 plan, godt postnummer med gode skoler, meget tæt på s-tog, kræver ikke istandsættelse (omend stilen hist og her er lidt pudsig): https://www.jennyeliassen.dk/sag/JE004? ... rce=boliga

Godt stort prisfald, stort hus i et plan, istandsat, tæt på s-tog, godt postnummer og gode skoler: https://danbolig.dk/bolig/gentofte/2820 ... oliga#plan


Tillader mig at citere mit eget indlæg, for det druknede vist lidt i den efterfølgende diskussion. Er der noget af det, er giver mening i forhold til, hvad I søger?
0
Brugeravatar
englishchannel
Indlæg: 1858
Tilmeldt: 28. aug 2015, 23:37
Kort karma: 641
Likede indlæg: 8855

Re: Nu prøver jeg også - bolig i Storkøbenhavn

Indlægaf englishchannel » 23. aug 2023, 13:06

Akehurst2 skrev:
Akehurst2 skrev:
Med jeres budget synes jeg stadig, det ser muligt ud - især fordi, når jeg søger rundt, er der en del ejendomme, der er faldet på det seneste. Det ser ud som om, der er noget at handle om i det prisleje, hvor rentestigningerne slår noget hårdere igennem for dem, der ikke som jer har både god friværdi og opsparing.

Nogen hundredetusinde over budget, men måske til at handle med. Etplanshus med udsigt over Damhussøen og en kilometer til s-tog: https://www.estate.dk/villa/2500/peterb ... rce=boliga

Rækkehus, så der er trapper, men super hyggeligt kvarter med rar stemning, bynært, tæt på s-tog, god stand og fint indenfor budget: https://danbolig.dk/bolig/koebenhavn/21 ... rce=boliga

Faldet godt i pris, så nu indenfor budget, 1 plan, godt postnummer med gode skoler, meget tæt på s-tog, kræver ikke istandsættelse (omend stilen hist og her er lidt pudsig): https://www.jennyeliassen.dk/sag/JE004? ... rce=boliga

Godt stort prisfald, stort hus i et plan, istandsat, tæt på s-tog, godt postnummer og gode skoler: https://danbolig.dk/bolig/gentofte/2820 ... oliga#plan


Tillader mig at citere mit eget indlæg, for det druknede vist lidt i den efterfølgende diskussion. Er der noget af det, er giver mening i forhold til, hvad I søger?


Tak for påmindelsen! Da jeg så dit indlæg i sin tid, sagde jeg faktisk til min mand, at "Akehurst fra Debatten forstår, hvad vi står for!", så jeg synes, at især den sidste er på rette vej. Min mand bryder sig dog virkelig ikke om især stuen, hvorfor vi ikke har været ude at se det. Men jeg selv var lidt vild med det.
8
Brugeravatar
englishchannel
Indlæg: 1858
Tilmeldt: 28. aug 2015, 23:37
Kort karma: 641
Likede indlæg: 8855

Re: Nu prøver jeg også - bolig i Storkøbenhavn

Indlægaf englishchannel » 23. aug 2023, 13:21

Jeg tror i øvrigt, at vi over den seneste uge er kommet noget tættere på drømmehuset. Der er i hvert fald nogle ting, der er ved at falde mere på plads i mit hoved, og jeg ser vores ønsker mere klart.

Foretrukken beliggenhed: Bagsværd, Vangede, Søborg eller Hareskovby (grundlæggende hele den strækning på Linje B). Gåafstand til S-tog.

Huset: Minimum fire værelser, to badeværelser. Ikke nødvendigvis i et plan, men det skal være en god planløsning. Meget gerne kælder. Stadig nyt eller relativt nyrenoveret. Ikke en for outreret stil - vi er rimelig basic mennesker, der godt kan lide hvidt med en kontrastvæg her eller der.

Have: God størrelse med plads til legehus eller gyngestativ. Gerne et frugttræ eller to.
2
Brugeravatar
englishchannel
Indlæg: 1858
Tilmeldt: 28. aug 2015, 23:37
Kort karma: 641
Likede indlæg: 8855

Re: Nu prøver jeg også - bolig i Storkøbenhavn

Indlægaf englishchannel » 23. aug 2023, 13:25

englishchannel skrev:Jeg tror i øvrigt, at vi over den seneste uge er kommet noget tættere på drømmehuset. Der er i hvert fald nogle ting, der er ved at falde mere på plads i mit hoved, og jeg ser vores ønsker mere klart.

Foretrukken beliggenhed: Bagsværd, Vangede, Søborg eller Hareskovby (grundlæggende hele den strækning på Linje B). Gåafstand til S-tog.

Huset: Minimum fire værelser, to badeværelser. Ikke nødvendigvis i et plan, men det skal være en god planløsning. Meget gerne kælder. Stadig nyt eller relativt nyrenoveret. Ikke en for outreret stil - vi er rimelig basic mennesker, der godt kan lide hvidt med en kontrastvæg her eller der.

Have: God størrelse med plads til legehus eller gyngestativ. Gerne et frugttræ eller to.


Hvis der i øvrigt er nogen, der kan fortælle lidt nogle af ovenstående steder, så sig endelig til. De er udvalgt ud fra en blanding af praktikalitet, anbefalinger og "godt omdømme" på sådan et meget bredt plan, men ingen af os har boet i området før, så jeg hører meget gerne om folks erfaringer.
1
Akehurst2
Indlæg: 14244
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1272
Likede indlæg: 41113

Re: Nu prøver jeg også - bolig i Storkøbenhavn

Indlægaf Akehurst2 » 23. aug 2023, 13:39

englishchannel skrev:
Akehurst2 skrev:
Akehurst2 skrev:
Med jeres budget synes jeg stadig, det ser muligt ud - især fordi, når jeg søger rundt, er der en del ejendomme, der er faldet på det seneste. Det ser ud som om, der er noget at handle om i det prisleje, hvor rentestigningerne slår noget hårdere igennem for dem, der ikke som jer har både god friværdi og opsparing.

Nogen hundredetusinde over budget, men måske til at handle med. Etplanshus med udsigt over Damhussøen og en kilometer til s-tog: https://www.estate.dk/villa/2500/peterb ... rce=boliga

Rækkehus, så der er trapper, men super hyggeligt kvarter med rar stemning, bynært, tæt på s-tog, god stand og fint indenfor budget: https://danbolig.dk/bolig/koebenhavn/21 ... rce=boliga

Faldet godt i pris, så nu indenfor budget, 1 plan, godt postnummer med gode skoler, meget tæt på s-tog, kræver ikke istandsættelse (omend stilen hist og her er lidt pudsig): https://www.jennyeliassen.dk/sag/JE004? ... rce=boliga

Godt stort prisfald, stort hus i et plan, istandsat, tæt på s-tog, godt postnummer og gode skoler: https://danbolig.dk/bolig/gentofte/2820 ... oliga#plan


Tillader mig at citere mit eget indlæg, for det druknede vist lidt i den efterfølgende diskussion. Er der noget af det, er giver mening i forhold til, hvad I søger?


Tak for påmindelsen! Da jeg så dit indlæg i sin tid, sagde jeg faktisk til min mand, at "Akehurst fra Debatten forstår, hvad vi står for!", så jeg synes, at især den sidste er på rette vej. Min mand bryder sig dog virkelig ikke om især stuen, hvorfor vi ikke har været ude at se det. Men jeg selv var lidt vild med det.


Jeg kan faktisk godt forstå, han ikke kan lide stuen - det er et lidt kedeligt firkantet rum og så et køkken i hjørnet. Men man kan jo gøre noget ved det - sætte en halvmur op/glasvæg/franske døre eller noget for at bryde det meget åbne. Fx sådan noget her: https://glassmate.dk/cases/masser-af-na ... ysindfald/ Det var bare en tanke :)

Men det ser virkelig ud til, at der er sket noget med priserne. Og det er jo logisk nok - hvis I ikke kan købe til 10 mio. med det nye renteniveau, så er der mange ligesom jer, der heller ikke kan mere. Så jeg tror på, det kan lykkes.
4
MrMister
Indlæg: 2408
Tilmeldt: 13. jan 2019, 18:24
Kort karma: 284
Likede indlæg: 6978

Re: Nu prøver jeg også - bolig i Storkøbenhavn

Indlægaf MrMister » 23. aug 2023, 14:02

Søborg / Emdrup er skønne områder, tæt på strand og natur, og bare lækkert.

MEN, offentlige skoler i de områder er visse steder udfordret. Der ligger mange (flere end man tror) ghettoer i Gladsaxe og 2400 områderne.

Personligt flyttede vi længere nordpå. Min største overraskelse har været, at de offentlige skoler her er bedre end privatskolerne i byen: flottere, nyere, voksne lærere og - pardon my french - mere dansk. Vores lokale skole, før vi flyttede, havde <10% etnisk danske elever.

For 10 millioner nord for København får man et seriøst slot. Dét kan også noget. Og længere væk er Ballerup ikke (i bil) mens København nås hurtigt med Kystbanen eller s-tog.
3
"Courage is what it takes to stand up and speak; courage is also what it takes to sit down and listen." - Churchill
Undtagelsen
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 17. aug 2015, 17:05
Kort karma: 221
Likede indlæg: 4615

Re: Nu prøver jeg også - bolig i Storkøbenhavn

Indlægaf Undtagelsen » 23. aug 2023, 16:36

englishchannel skrev:
englishchannel skrev:Jeg tror i øvrigt, at vi over den seneste uge er kommet noget tættere på drømmehuset. Der er i hvert fald nogle ting, der er ved at falde mere på plads i mit hoved, og jeg ser vores ønsker mere klart.

Foretrukken beliggenhed: Bagsværd, Vangede, Søborg eller Hareskovby (grundlæggende hele den strækning på Linje B). Gåafstand til S-tog.

Huset: Minimum fire værelser, to badeværelser. Ikke nødvendigvis i et plan, men det skal være en god planløsning. Meget gerne kælder. Stadig nyt eller relativt nyrenoveret. Ikke en for outreret stil - vi er rimelig basic mennesker, der godt kan lide hvidt med en kontrastvæg her eller der.

Have: God størrelse med plads til legehus eller gyngestativ. Gerne et frugttræ eller to.


Hvis der i øvrigt er nogen, der kan fortælle lidt nogle af ovenstående steder, så sig endelig til. De er udvalgt ud fra en blanding af praktikalitet, anbefalinger og "godt omdømme" på sådan et meget bredt plan, men ingen af os har boet i området før, så jeg hører meget gerne om folks erfaringer.


Min veninde har boet i Vangede og kalder det en landsby i byen. Hun og hendes familie (datteren er flyttet hjemmefra nu) er virkelig glade for at bo der.
1

Tilbage til "Bolig"