Boligpriser i København

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20671
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 771
Likede indlæg: 44275

Boligpriser i København

Indlægaf paint » 28. aug 2023, 08:37

Boligpriserne i København (og Aarhus) er nu stukket så meget af, at det er nærmest umuligt for folk med almindelige indtægter at købe hus i Københavnsområdet. Det er jo en helt gal udvikling. Men hvordan der skal kunne rettes op på det, har jeg ikke noget bud på. Måske andre her?

Nedenstående viser problemets omfang. Som det ses, er hele København en rød blok. Procentsatserne viser, hvor meget hver enkelt erhvervsgruppe skal bruge af disponibel indkomst på en bolig i Københavnsområdet.

bp.jpg


bp1.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3064
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5803

Re: Boligpriser i København

Indlægaf Tux » 28. aug 2023, 09:02

Hvorfor står der “6,7 mio” i grafikken?
0
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20671
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 771
Likede indlæg: 44275

Re: Boligpriser i København

Indlægaf paint » 28. aug 2023, 09:03

Tux skrev:Hvorfor står der “6,7 mio” i grafikken?


Jeg glemte et link til undersøgelsen

https://www.ae.dk/analyse/2023-08-faa-a ... dsomraadet
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
englishchannel
Indlæg: 1867
Tilmeldt: 28. aug 2015, 23:37
Kort karma: 647
Likede indlæg: 8920

Re: Boligpriser i København

Indlægaf englishchannel » 28. aug 2023, 10:19

Jeg er ikke sikker på, at jeg synes, at det er et problem? Måske er det bare mig, men jeg synes, at et hus i en vestlig hovedstad er en luksus, der er de færreste forundt, ligesom f.eks. huse med havblik er det, og jeg synes ikke, at det er noget, man skal gå ind at skrue på. Jeg synes sådan set, at det er meget naturligt.

Hvis man som almindeligt lønnet gerne vil bo indenfor Københavns grænser, er der mulighed for at prioritere beliggenhed over plads og bo i lejlighed. Hvis man gerne vil have huset med have, kan man (ifølge artiklen) få det i Egebjerg eller Høje Taastrup, hvilket vel giver en pendlertid på omkring 45 minutter ind til byen - ikke noget, der er unormal afstand at pendle ift. andre steder i landet.
6
abcd
Indlæg: 6432
Tilmeldt: 3. nov 2021, 09:56
Kort karma: 296
Likede indlæg: 10539

Re: Boligpriser i København

Indlægaf abcd » 28. aug 2023, 10:30

I Aarhus er det ikke er problem. Jeg bor en halv times pendling fra Aarhus, og her er husene fint tilgængelige for almindelige mennesker - som i at 3 millioner køber et fint, stort hus ved en god skole.

Så det er kun København. Hvad gør man? Flytter væk hvis man ikke har råd, vel. København er en ret lille del af Danmarks areal.
1
Lys
Indlæg: 5976
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 504
Likede indlæg: 10794

Re: Boligpriser i København

Indlægaf Lys » 28. aug 2023, 10:35

englishchannel skrev:Jeg er ikke sikker på, at jeg synes, at det er et problem? Måske er det bare mig, men jeg synes, at et hus i en vestlig hovedstad er en luksus, der er de færreste forundt, ligesom f.eks. huse med havblik er det, og jeg synes ikke, at det er noget, man skal gå ind at skrue på. Jeg synes sådan set, at det er meget naturligt.

Hvis man som almindeligt lønnet gerne vil bo indenfor Københavns grænser, er der mulighed for at prioritere beliggenhed over plads og bo i lejlighed. Hvis man gerne vil have huset med have, kan man (ifølge artiklen) få det i Egebjerg eller Høje Taastrup, hvilket vel giver en pendlertid på omkring 45 minutter ind til byen - ikke noget, der er unormal afstand at pendle ift. andre steder i landet.


Jeg kan sådan set sagtens følge dig, men hvis vi gerne vil have lærere og pædagoger mv i hovedstaden, så er det lidt problematisk, hvis de ikke kan få et sted at bo, de har råd til at betale. Jeg ved ikke hvor mange pædagoger, der har så stærkt ønske om at arbejde i Københavnske institutioner, at de gider pendle 45 min frem for at arbejde i en lokal børnehave? Så jeg synes nok ikke, at det er helt så simpelt som at sige, at de så bare må pendle.
24
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 9021
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1531
Likede indlæg: 25801

Re: Boligpriser i København

Indlægaf Madam Pomfrey » 28. aug 2023, 10:37

englishchannel skrev:Jeg er ikke sikker på, at jeg synes, at det er et problem? Måske er det bare mig, men jeg synes, at et hus i en vestlig hovedstad er en luksus, der er de færreste forundt, ligesom f.eks. huse med havblik er det, og jeg synes ikke, at det er noget, man skal gå ind at skrue på. Jeg synes sådan set, at det er meget naturligt.

Hvis man som almindeligt lønnet gerne vil bo indenfor Københavns grænser, er der mulighed for at prioritere beliggenhed over plads og bo i lejlighed. Hvis man gerne vil have huset med have, kan man (ifølge artiklen) få det i Egebjerg eller Høje Taastrup, hvilket vel giver en pendlertid på omkring 45 minutter ind til byen - ikke noget, der er unormal afstand at pendle ift. andre steder i landet.


jeg tænker man risikerer at der opstår nogle uheldige demografier, som kan få nogle temmelig mærkbare konsekvenser.
Særligt nu, hvor ledigheden er historisk lav. Københavns kommune kæmper jo allerede nu med at det er svært for dem at rekruttere til offentlige stillinger, f.x. SOSU og pædagoger. Og en del af årsagen er at boligerne er for dyre, så disse erhvervsgrupper flytter ud af byen.
Dem der så har råd til at bo i byen kommer jo til at mærke fraværet af disse erhversgrupper på sigt, og det vil påvirke kvaliteten af f.x. børns institutioner, skoler, ældrepleje m.v.

Jeg så en ret tumpet facebook diskussion hvor flere mente at man så skulle reservere x antal billigere lejeboliger til disse off. ansatte, så kunne de/vi nemmere få en bolig, de mente det var relevant i f.x. ghetto områderne, så kunne man også få bedre styr på de områder samtidig. De glemte bare lige at selvom man måske ikke tjener den fedeste hyre, så kan man faktisk godt have interesse i at bo i ejerbolig.

Fanme om jeg ville gide bo i et ældre og nedslidt område, med div. ghetto relaterede udfordringer, for at bo tæt på mit job.
Et job der faktisk er mulighed for at få tæt på min bolig (60 km fra kbh C):stoned: Jeg har IKKE råd til at bo i københavn, eller storkøbenhavn for den sags skyld, og jeg har ikke lyst til at bo til leje. Det er et vilkår for mig, som JEG har bosat mig efter. jeg har dog personligt valgt at pendle til Høje Taastrup, 40-60 minutters transport, - men udelukkende fordi jeg har en fantastisk arbejdsplads, der er dét værd. men jeg ville virkelig ikke gide det for andres skyld, kun min egen.
5
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Bergen
Indlæg: 7367
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 472
Likede indlæg: 12019

Re: Boligpriser i København

Indlægaf Bergen » 28. aug 2023, 10:41

englishchannel skrev:Jeg er ikke sikker på, at jeg synes, at det er et problem? Måske er det bare mig, men jeg synes, at et hus i en vestlig hovedstad er en luksus, der er de færreste forundt, ligesom f.eks. huse med havblik er det, og jeg synes ikke, at det er noget, man skal gå ind at skrue på. Jeg synes sådan set, at det er meget naturligt.

Hvis man som almindeligt lønnet gerne vil bo indenfor Københavns grænser, er der mulighed for at prioritere beliggenhed over plads og bo i lejlighed. Hvis man gerne vil have huset med have, kan man (ifølge artiklen) få det i Egebjerg eller Høje Taastrup, hvilket vel giver en pendlertid på omkring 45 minutter ind til byen - ikke noget, der er unormal afstand at pendle ift. andre steder i landet.


Det er jo ikke bare 45 min. hver vej. Der skal ofte skiftes metro/bus/tog for at komme frem til en arbejdsplads i Københavns Kommune.
Og bil kan du sjælent parkere ved en offentlig arbejdsplads/skole/børnehave/plejehjem /hospital.
1
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19727
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2460
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46573

Re: Boligpriser i København

Indlægaf LadyFox » 28. aug 2023, 11:14

Bergen skrev:
englishchannel skrev:Jeg er ikke sikker på, at jeg synes, at det er et problem? Måske er det bare mig, men jeg synes, at et hus i en vestlig hovedstad er en luksus, der er de færreste forundt, ligesom f.eks. huse med havblik er det, og jeg synes ikke, at det er noget, man skal gå ind at skrue på. Jeg synes sådan set, at det er meget naturligt.

Hvis man som almindeligt lønnet gerne vil bo indenfor Københavns grænser, er der mulighed for at prioritere beliggenhed over plads og bo i lejlighed. Hvis man gerne vil have huset med have, kan man (ifølge artiklen) få det i Egebjerg eller Høje Taastrup, hvilket vel giver en pendlertid på omkring 45 minutter ind til byen - ikke noget, der er unormal afstand at pendle ift. andre steder i landet.


Det er jo ikke bare 45 min. hver vej. Der skal ofte skiftes metro/bus/tog for at komme frem til en arbejdsplads i Københavns Kommune.
Og bil kan du sjælent parkere ved en offentlig arbejdsplads/skole/børnehave/plejehjem /hospital.


Som SSA kan jeg virkelig heller ikke se hvorfor jeg nogensinde skulle prioritere at bruge halvanden time på transport om dagen, når det ikke er nødvendigt.

Jeg et selv på vej ud af byen, og heldigvis for mit arbejde er jeg rigtig glad for arbejdet og derfor bliver jeg - men hvis jeg på et tidspunkt skal have et nyt arbejde så bliver det i den by jeg bor, for jeg kan virkelig ikke se hvorfor det skulle være mere attraktivt for mig at arbejde i København fremfor andre kommuner med Københavner-tillæg.

En af de ting der talte for min sosu-uddannelse var netop at det aldrig ville være mit arbejde der kom til at diktere hvor jeg skulle bo.
9
...
Petrix
Indlæg: 3770
Tilmeldt: 8. apr 2016, 18:00
Kort karma: 174
Likede indlæg: 3658

Re: Boligpriser i København

Indlægaf Petrix » 28. aug 2023, 11:19

Hvis ikke pædagoger og lærere gider at pendle til København, så bliver det jo bare mindre attraktivt at bo derinde, hvis der er problemer med børnepasning og skolepladser.
Tænker tingene udligner sig selv helt naturligt.
5
27102021
Brugeravatar
Tobywan
Indlæg: 1029
Tilmeldt: 1. sep 2015, 18:12
Kort karma: 75
Likede indlæg: 1985

Re: Boligpriser i København

Indlægaf Tobywan » 28. aug 2023, 11:40

abcd skrev:I Aarhus er det ikke er problem. Jeg bor en halv times pendling fra Aarhus, og her er husene fint tilgængelige for almindelige mennesker - som i at 3 millioner køber et fint, stort hus ved en god skole.

Så det er kun København. Hvad gør man? Flytter væk hvis man ikke har råd, vel. København er en ret lille del af Danmarks areal.


En halv time fra Aarhus kan jo reelt set være så langt væk som Randers, Galten eller andre småbyer i kommunen. Bevares, det skal da nok kunne lade sig gøre nogle steder eller i yderkanten af kommunen, men 3 millioner for et almindeligt parcelhus byen eller omkringliggende forstader, hænger ikke på træerne.

Jeg bor i et villakvarter i en forstad til Aarhus og her får du intet for under 5 millioner, som ikke er til nedrivning eller skal totalrenorveres.
Senest rettet af Tobywan 28. aug 2023, 11:43, rettet i alt 1 gang.
3
Brugeravatar
englishchannel
Indlæg: 1867
Tilmeldt: 28. aug 2015, 23:37
Kort karma: 647
Likede indlæg: 8920

Re: Boligpriser i København

Indlægaf englishchannel » 28. aug 2023, 11:41

Lys skrev:
englishchannel skrev:Jeg er ikke sikker på, at jeg synes, at det er et problem? Måske er det bare mig, men jeg synes, at et hus i en vestlig hovedstad er en luksus, der er de færreste forundt, ligesom f.eks. huse med havblik er det, og jeg synes ikke, at det er noget, man skal gå ind at skrue på. Jeg synes sådan set, at det er meget naturligt.

Hvis man som almindeligt lønnet gerne vil bo indenfor Københavns grænser, er der mulighed for at prioritere beliggenhed over plads og bo i lejlighed. Hvis man gerne vil have huset med have, kan man (ifølge artiklen) få det i Egebjerg eller Høje Taastrup, hvilket vel giver en pendlertid på omkring 45 minutter ind til byen - ikke noget, der er unormal afstand at pendle ift. andre steder i landet.


Jeg kan sådan set sagtens følge dig, men hvis vi gerne vil have lærere og pædagoger mv i hovedstaden, så er det lidt problematisk, hvis de ikke kan få et sted at bo, de har råd til at betale. Jeg ved ikke hvor mange pædagoger, der har så stærkt ønske om at arbejde i Københavnske institutioner, at de gider pendle 45 min frem for at arbejde i en lokal børnehave? Så jeg synes nok ikke, at det er helt så simpelt som at sige, at de så bare må pendle.


Men det her problem rammer jo ikke kun de lavt- og middellønnede velfærdsfag. Meget af den øvre middelklasse arbejder også i København uden at have råd til et hus i kommunen, og pendler også de der 45 minutter med S-tog fra forstæderne.

Jeg har bare svært ved at se, at det er mere uretfærdigt at skolelærere og pædagoger skal gøre det end eksempelvis en kommunikationskonsulent.

Hvis der bliver reelle rekrutteringsudfordringer indenfor bestemte fag, er jeg tilhænger af at man kigger på lønstigninger for at gøre det mere attraktivt at pendle (men jeg kender nærmest ingen, der ikke pendler mindst 30 minutter, så jeg har nok lidt svært ved at se, at det skal være så usædvanligt, at der skal særlige tiltag til). Men jeg kan simpelthen ikke se noget tilnærmelsesvis retfærdigt tiltag til at skaffe huse i København til alle, der gerne vil have et, men ikke har råd.
0
JoyNips
Indlæg: 12148
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 34183

Re: Boligpriser i København

Indlægaf JoyNips » 28. aug 2023, 11:53

Vi har ret svært ved at rekruttere pædagoger her i min nordsjællandske whiskeybælte-by. For de har ikke råd til at bo her.

Og de er efterspurgte i alle kommuner, så hvorfor skulle de bruge tid og penge på at pendle hertil, når de kan få samme løn og lav transporttid i deres hjemkommune?
6
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Bergen
Indlæg: 7367
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 472
Likede indlæg: 12019

Re: Boligpriser i København

Indlægaf Bergen » 28. aug 2023, 12:14

englishchannel skrev:
Lys skrev:
englishchannel skrev:Jeg er ikke sikker på, at jeg synes, at det er et problem? Måske er det bare mig, men jeg synes, at et hus i en vestlig hovedstad er en luksus, der er de færreste forundt, ligesom f.eks. huse med havblik er det, og jeg synes ikke, at det er noget, man skal gå ind at skrue på. Jeg synes sådan set, at det er meget naturligt.

Hvis man som almindeligt lønnet gerne vil bo indenfor Københavns grænser, er der mulighed for at prioritere beliggenhed over plads og bo i lejlighed. Hvis man gerne vil have huset med have, kan man (ifølge artiklen) få det i Egebjerg eller Høje Taastrup, hvilket vel giver en pendlertid på omkring 45 minutter ind til byen - ikke noget, der er unormal afstand at pendle ift. andre steder i landet.


Jeg kan sådan set sagtens følge dig, men hvis vi gerne vil have lærere og pædagoger mv i hovedstaden, så er det lidt problematisk, hvis de ikke kan få et sted at bo, de har råd til at betale. Jeg ved ikke hvor mange pædagoger, der har så stærkt ønske om at arbejde i Københavnske institutioner, at de gider pendle 45 min frem for at arbejde i en lokal børnehave? Så jeg synes nok ikke, at det er helt så simpelt som at sige, at de så bare må pendle.


Men det her problem rammer jo ikke kun de lavt- og middellønnede velfærdsfag. Meget af den øvre middelklasse arbejder også i København uden at have råd til et hus i kommunen, og pendler også de der 45 minutter med S-tog fra forstæderne.

Jeg har bare svært ved at se, at det er mere uretfærdigt at skolelærere og pædagoger skal gøre det end eksempelvis en kommunikationskonsulent.

Hvis der bliver reelle rekrutteringsudfordringer indenfor bestemte fag, er jeg tilhænger af at man kigger på lønstigninger for at gøre det mere attraktivt at pendle (men jeg kender nærmest ingen, der ikke pendler mindst 30 minutter, så jeg har nok lidt svært ved at se, at det skal være så usædvanligt, at der skal særlige tiltag til). Men jeg kan simpelthen ikke se noget tilnærmelsesvis retfærdigt tiltag til at skaffe huse i København til alle, der gerne vil have et, men ikke har råd.


Den øvre middelklasses job har ofte mulighed for hjemmearbejdsplads, flextid (børnepasning lukker fx ofte tidligt fredag eftermiddag), parkering ved firmaet og andre goder som lavtkønnede offentlige ansatte ikke har mulighed for. Og måske også bedre råd til en bil/det at pendle.

Arbejder man i København Kommune er en pendlertid på 30-60 min med det offentlige ikke mange km ud af kommunen.
1
abcd
Indlæg: 6432
Tilmeldt: 3. nov 2021, 09:56
Kort karma: 296
Likede indlæg: 10539

Re: Boligpriser i København

Indlægaf abcd » 28. aug 2023, 12:17

Tobywan skrev:
abcd skrev:I Aarhus er det ikke er problem. Jeg bor en halv times pendling fra Aarhus, og her er husene fint tilgængelige for almindelige mennesker - som i at 3 millioner køber et fint, stort hus ved en god skole.

Så det er kun København. Hvad gør man? Flytter væk hvis man ikke har råd, vel. København er en ret lille del af Danmarks areal.


En halv time fra Aarhus kan jo reelt set være så langt væk som Randers, Galten eller andre småbyer i kommunen. Bevares, det skal da nok kunne lade sig gøre nogle steder eller i yderkanten af kommunen, men 3 millioner for et almindeligt parcelhus byen eller omkringliggende forstader, hænger ikke på træerne.

Jeg bor i et villakvarter i en forstad til Aarhus og her får du intet for under 5 millioner, som ikke er til nedrivning eller skal totalrenorveres.


Jeg bor ikke i kommunen, jeg bor i nærheden af en motorvejstilkørsel ved Horsens. Der er lige godt en halv time til Aarhus C i bil. Myldretiden omkring Aarhus er overskuelig, hvis man kan møde kl. 7 eller k. 9 i stedet for kl. 8, er det sjældent noget problem.
Jeg tager dog normalt toget da jeg arbejder tæt på stationen, og så kan jeg arbejde i toget, så tog-tiden er ikke spild-tid. Det er 27 minutter i tog og 10 minutter i bil til stationen.
Det er selvfølgelig lidt pendling, men jeg har f.eks. også boet i Storkøbenhavn hvor jeg boede i Herlev og arbejdede på Amager, og det tog længere tid med S-tog og Metro - hvor det er væsentligt vanskeligere at arbejde end i Intercity-toget, især er Metroden ubrugelig som arbejdsplads. På den måde synes jeg mulighederne for at få en budget-venlig hverdag til at hænge sammen med arbejde i Aarhus er længder bedre end i Storkøbenhavn, og jeg synes ikke rigtigt der er nogen undskyldning for jammer omkring Aarhus. Det er dyrt hvis man vil bo i Aarhus by, men der er mange muligheder omkring den, især langs motorvejen og jernbanen.
1

Tilbage til "Bolig"