Hvor meget bruger I kroppen til transport?

Hvor mange agurker går der på en asparges? Og hvor langt skal man løbe for at brænde den af? Snak løs om træning og kost.
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9698
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 789
Likede indlæg: 7942

Re: Hvor meget bruger I kroppen til transport?

Indlægaf Sophies-mor » 4. aug 2023, 08:14

Jeg bor teknisk set på landet, så - ikke en skid.
Dvs. det bliver jeg så nødt til nu. Det bliver en blanding af cykel og gå, da vores bil (som jeg må køre) er gået i stykker og sendes til skrot.
Så... med knap 7 km til købmanden/ brugs, bliver det "hygsomt"... af samme årsag, skal vi ud og have købt en cykeltrailer.
0
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19716
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2453
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46516

Re: Hvor meget bruger I kroppen til transport?

Indlægaf LadyFox » 4. aug 2023, 08:14

Jeg cykler ca. 8 km hver vej på arbejde og forbi vuggestuen, dog på el.
Jeg står og går en del på mit arbejde - og jeg tager ofte trappen hvis jeg bare skal en etage op eller ned, og går ofte hele vejen ned af trapperne på arbejde.

Hvis jeg har fri og derved tid til det fortrækker jeg at gå til ting og så kan jeg sagtens ende med at gå 16 km fordi jeg lige skulle besøge nogen i den anden ende af byen eller hvad det nu lige er.

Så jeg er ikke helt inaktiv, til gengæld dyrker jeg ikke nogen former for sport eller træning.
0
...
Brugeravatar
Frandsen
Indlæg: 1289
Tilmeldt: 14. aug 2015, 08:49
Kort karma: 199
Likede indlæg: 2731

Re: Hvor meget bruger I kroppen til transport?

Indlægaf Frandsen » 4. aug 2023, 08:21

Jeg forsøger at gå så meget som muligt; går som transport, går under Teams-møder osv.

Hvis jeg fx skal handle, tager jeg cyklen med (altså trækker cyklen), så jeg har et sted at sætte poserne, når jeg GÅR hjem. Jeg HADER tanken om at køre bil til steder, der er under 5 km væk. Dog tager jeg bilen, hvis det øsregner. Mere hellig er jeg ikke. Men jeg vil hellere bruge 30 min længere på at gå, så det prioriterer jeg næsten altid.

Jeg bor i forstæderne og bruger offentlig transport til arbejde. Jeg kan fornemme på de andre i byen (og her i tråden), at jeg er lidt atypisk med kombien forstad + aversion mod at køre bil.

Jeg går ca 15.000 skridt dagligt. Og får det næsten dårligt, hvis jeg kommer under 10.000 :lol: Det lyder af meget, men jeg kommer meget nemt op på de 15.000 ved at tænke små gåture ind i hverdagen og ved at tage trapperne på arbejde osv.

Fx skal jeg til middag ved en veninde i aften. Hun bor 2½ km væk. Der kommer jeg helt sikkert til at gå frem og tilbage (=6-7000 skridt alene her).
1
Brugeravatar
Nesnay
Indlæg: 7682
Tilmeldt: 7. sep 2015, 18:51
Kort karma: 766
Likede indlæg: 21510

Re: Hvor meget bruger I kroppen til transport?

Indlægaf Nesnay » 4. aug 2023, 08:46

Jeg bor i Aarhus og har ikke bil.

Jeg cykler som udgangspunkt til arbejde, det er lidt over 8 km hver vej.
Diverse ærinder (bibliotek, hente/sende pakker mv.) cykler jeg oftest til. Indimellem går jeg i stedet, hvis jeg har god tid og trænger til en gåtur.
Hvis jeg skal besøge folk, der bor inden for rimelig afstand (i praksis måske 7-8 km), cykler jeg som udgangspunkt.
Alt det ovenstående er med undtagelser, fx virkelig dårligt vejr, migræne eller at jeg ikke gider dukke op og være vindblæst/rød i hovedet - her kan offentlig transport komme i spil.

Aner ikke, hvor mange skridt jeg går til daglig, da jeg ikke har en skridttæller og ikke har min telefon på mig meget af tiden (fx på arbejde og derhjemme), da jeg stort set kun går i kjoler og nederdele og altså mangler lommer. Men det er ikke supermange.
Jeg har meget kort til indkøb (to butikker på den anden side af vejen fra min bygning), så det giver ikke meget motion.
0
Brugeravatar
Velvet-Goldmine
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 17. jan 2016, 21:33
Kort karma: 255
Likede indlæg: 5883

Re: Hvor meget bruger I kroppen til transport?

Indlægaf Velvet-Goldmine » 4. aug 2023, 08:48

Jeg cykler til og fra arbejde (35 km t/r) på elcykel og ellers faktisk ikke så meget. Har ret stillesiddende arbejde. Jeg bor i mindre by, så hvis ikke lige jeg går over og småhandler lokalt, så kører jeg i bil til større supermarked.
0
Selma156
Indlæg: 2369
Tilmeldt: 27. maj 2016, 16:41
Kort karma: 398
Likede indlæg: 6861

Re: Hvor meget bruger I kroppen til transport?

Indlægaf Selma156 » 4. aug 2023, 09:03

Meget. Jeg bor i byen, har ikke bil og er ikke fan af offentlig transport. Der er desuden heller ikke togforbindelser tæt på hvor jeg bor.

Cykler gerne mellem 10 og 20 km på en dag, og kommer stort set altid over 10.000 skridt (nogle dage er det dog grundet løb). Jeg bruger stort set kun offentlig transport til at besøge mine forældre eller venner i andre dele af landet.

Jeg får det faktisk fysisk dårligt, hvis jeg ikke bevæger mig i løbet af dagen, så hvis jeg ikke har hverken aftaler eller ærinder, går jeg gerne en tur på 5-7 km.
2
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6683

Re: Hvor meget bruger I kroppen til transport?

Indlægaf 1234 » 5. aug 2023, 19:16

Artem skrev:Helt generelt så er det mit indtryk at folk i byen gå og cykler mere end os i provinsen. Fordi det ofte er en nemmere måde at komme rundt på, og at man alligevil ikke kan parkere helt ved døren i storbyen.

Personligt har jeg 2,5 km til job som jeg cykler når det er tørt vejr som vil er 95% af tiden. Så det giver de første 25 km om ugen. Ud over det cykler jeg også ned og handle, i motionscenter osv. Så nok i snit 50 km om ugen.
Til gengæld går jeg ikke ret meget. Da jeg netop tager cyklen i stedet.

Så hvis man ikke tæller min motion med hvor jeg normalt løber 30-40 km om ugen, svømmer, styrketræner og spinner. Så bliver det normalt kun til 2000-4000 skridt om dagen.

Men jeg er meget bevidst om ikke at tage min bil til små dumme ture. Hvorfor der nemt kan gå en uge i mellem at den er ude og køre. Bruger den faktisk mest i weekenden til længere ture, eller hvis jeg skal have trailer med osv.


Ja det er nok en land versus byting, selvom jeg efter at have kørt væsentlig mere i København pga. mit bækken er blevet positiv overrasket over, hvor nemt det er at finde parkering tæt på. Prisen tilgengæld skal vi ikke snakke om :tie:

Jeg bliver dog langt gladere, når jeg bruger min krop fremfor bilen, så er glad for at være back on track :D

Rapfisk skrev:Desværre utrolig lidt, efter vi er flyttet til forstæderne og har fået barn og bil. Da vi boede på Frederiksberg, cyklede jeg til arbejde (6 km), gik på indkøb, gik med hunden og gik eller cyklede, når jeg skulle besøge nogen. Selv, hvis jeg en gang imellem tog offentlig transport, er der jo gang til og fra samt ofte at stå op, som jo også kræver lidt mere end at sidde i bilen.

Det er min plan at få det mere ind, for jeg synes klart, jeg kan mærke forskel i min grundform.


Du giver mig blot endnu et argument for aldrig at flytte ud :D



Har I alle samme smartwatch siden I ved hvor mange skridt I går?
1
JoyNips
Indlæg: 12128
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 34130

Re: Hvor meget bruger I kroppen til transport?

Indlægaf JoyNips » 5. aug 2023, 19:56

Ikke særlig meget. Cykler vel 6-10 km om ugen i forbindelse med hente/bringe børn og arbejde. Pendler med tog og bor 1 km fra min station.

Jeg kompenserer ved at dyrke sport stort set dagligt og så har jeg et ur, der vibrerer en gang i timen og minder mig om at gå 250 skridt, hvilket jeg gør på trapperne på job. Er vejret godt og har jeg tid går jeg de 2,5 km fra Ryparken til Hellerup når jeg skal hjem. Og ellers prøver jeg at gå 5 km efter børnenes sengetid hvis vejret er okay. Så jeg kommer over de 10.000 skridt dagligt.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
abcd
Indlæg: 6368
Tilmeldt: 3. nov 2021, 09:56
Kort karma: 295
Likede indlæg: 10439

Re: Hvor meget bruger I kroppen til transport?

Indlægaf abcd » 5. aug 2023, 20:12

Stort set ikke. Førhen cyklede jeg til stationen - små 5 km. hver vej. Men det er skod i skjorte og pæne bukser, og det er skod at klæde om på arbejde. Så nu tager jeg bilen til stationen, og har altid en paraply i min taske, så jeg ikke bliver våd fra parkeringspladsen til togperronen eller fra stationen til kontoret. Det er en væsentlig forbedring af min dagligdag.
0
Brugeravatar
klumphen
Indlæg: 1703
Tilmeldt: 1. jan 2016, 17:57
Kort karma: 289
Likede indlæg: 3263

Re: Hvor meget bruger I kroppen til transport?

Indlægaf klumphen » 5. aug 2023, 20:21

Jeg cykler omkring 120 km om ugen hvoraf mest er transport til/fra arbejde. Jeg bor i byen og har ikke bil.
0
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2859
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3506

Re: Hvor meget bruger I kroppen til transport?

Indlægaf Torn » 6. aug 2023, 04:32

Jeg bor i provinsen. Jeg cykler på arbejde (75 km i ugen), jeg cykler til institution (10 km i ugen), jeg går ned og handler (der er kun 100 meter til 365) og så går jeg til veninder i nærområdet, men tager oftere min mands bil og eller bussen, hvis vi besøger andre.
0
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 17440
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3601
Likede indlæg: 42586

Re: Hvor meget bruger I kroppen til transport?

Indlægaf LaMariposa » 7. aug 2023, 17:46

Det kommer an på :D Jeg skal bare mest effektivt fra a til b, så jeg vælger den løsning, der får mig hurtigst frem. Det er ofte cyklen, hvis jeg skal ind i til byen, så der cykler jeg ofte. Jeg hader at vente på offentlig transport, så der er cyklen et bedre bud.
0
:lun: Be brave

Tilbage til "Fit og/eller lækker"