Løbetråden

Hvor mange agurker går der på en asparges? Og hvor langt skal man løbe for at brænde den af? Snak løs om træning og kost.
Brugeravatar
Galoldriel
Indlæg: 1288
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:52
Kort karma: 249
Likede indlæg: 4233

Re: Løbetråden

Indlægaf Galoldriel » 4. apr 2024, 18:01

Jeg bruger Nike Run Club. Jeg aner heller ikke, om de sælger mine data. App'en er helt gratis, og jeg har brugt den siden 2015.

Der er indbygget en masse guidede løbeprogrammer, og dem, jeg har prøvet, har været ret gode. Men for det meste løber jeg bare, og bruger kun stemmefeedback pr. kilometer med oplysninger om tempo, afstand og tid.
0
“I’m a man who discovered the wheel and built the Eiffel Tower out of metal and brawn. That’s what kind of man I am. You’re just a woman with a small brain. With a brain a third the size of us. It’s science.”

- Ron Burgundy
bette
Indlæg: 218
Tilmeldt: 25. sep 2015, 20:33
Kort karma: 28
Likede indlæg: 467

Re: Løbetråden

Indlægaf bette » 4. apr 2024, 18:02

Galoldriel skrev:
bette skrev:Anbefalinger til løbevest med plads til lidt småting (telefon og nøgler) og drikke? Jeg har kig på en Salomon men vil gerne høre om andre.


Jeg har en Salomon Sense Pro 2. Den er jeg meget glad for. Flaskerne er godt fikserede (der er også en elastikstrop i flaskelommerne, som forhindrer dem i at hoppe op og ned). Vesten er nem at stramme til, så den sidder optimalt, der er lommer til nøgle, kort, mobil og andre praktiske ting. Der er mesh flere steder, bl.a. i siderne og øverst på ryggen, hvilket er rart på de varme dage.

Der følger 2x 500 ml (bløde) flasker med. De sidder så tilpas højt oppe, at jeg kan drikke af dem uden at skulle hive dem op af lommerne. Ellers kan man vist også købe sugerør til dem.

Du kan se den her:

https://www.loebeshop.dk/salomon-sense- ... 01080.html

Jeg købte min til 700 kr på Salomons egen webshop, så det er en god idé at kigge efter tilbud.

PS: Jeg så godt, du efterlyste forslag til andet end Salomon, men de har mange modeller, så jeg tænkte, jeg ville anbefale den alligevel. Som sagt er jeg rigtig glad for den!


Nej, det er bare fedt at høre at du er tilfreds med Salomon. Det bekræfter mig bare i at det ikke er en dum idé at se på det mærke.
1
Kisser
Indlæg: 1064
Tilmeldt: 8. sep 2015, 18:42
Kort karma: 232
Likede indlæg: 2784

Re: Løbetråden

Indlægaf Kisser » 5. apr 2024, 08:14

Tusind tak for svar begge to :banan:

Jeg er jo igang med et couch to 5K program, så bestemt ikke super imponerende. Men i dag var jeg faktisk ude og løbe 2*8 minutter. Så lang tid ad gangen, tror jeg aldrig, at jeg har løbet før :genert:
4
Brugeravatar
Galoldriel
Indlæg: 1288
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:52
Kort karma: 249
Likede indlæg: 4233

Re: Løbetråden

Indlægaf Galoldriel » 5. apr 2024, 10:42

Kisser skrev:Tusind tak for svar begge to :banan:

Jeg er jo igang med et couch to 5K program, så bestemt ikke super imponerende. Men i dag var jeg faktisk ude og løbe 2*8 minutter. Så lang tid ad gangen, tror jeg aldrig, at jeg har løbet før :genert:


Du er sej! Jeg begyndte på at løbetræne, da jeg var 17. Indtil da var løb for mig ensbetydende med altid at halse bagefter og føle, at jeg var døden nær. Og så fik jeg bare nok af dét, og begyndte at træne.

Til at begynde med kunne jeg løbe 2 minutter ad gangen. Og så gik jeg i flere minutter, indtil jeg løb igen. Jeg havde en rute på 2 km i en skov, og mit mål var at kunne løbe hele ruten uden stop. Og pludseligt kunne jeg dét. Så blev det 3 km ad gangen, 4 km, og så videre. Efterhånden blev det til 10 km, og så fandt jeg en anden rute, der var 12 km, og den kunne jeg også klare med lidt øvelse.

Jeg har løbet halvmarathon 4 gange, og selvom jeg er langsom, har jeg gennemført hver gang - og 3 af gangene løb jeg hele ruten (pånær ved væskestationerne, her bliver jeg nødt til at stoppe, for ellers får jeg det galt i halsen).

Min pointe: Hæng i. Selv små skridt er fremskridt, og du vil ret hurtigt opdage, du kan meget mere, end da du startede. Og det er en rigtig god følelse! :pompom:
2
“I’m a man who discovered the wheel and built the Eiffel Tower out of metal and brawn. That’s what kind of man I am. You’re just a woman with a small brain. With a brain a third the size of us. It’s science.”

- Ron Burgundy
Kisser
Indlæg: 1064
Tilmeldt: 8. sep 2015, 18:42
Kort karma: 232
Likede indlæg: 2784

Re: Løbetråden

Indlægaf Kisser » 6. apr 2024, 11:30

Tusind tak :love2:

Jeg kan virkelig også mærke hurtigt fremskridt - bare det, at hvis min 7-årige sætter i løb, så kan jeg følge med. Det er jo fantastisk :D

Og ja, så er det sjovt og jeg føler mig sej. Jeg er ret spændt på i morgen, for der skal jeg løbe 20 minutter i træk!
2
D.itsen
Indlæg: 3352
Tilmeldt: 11. aug 2015, 15:23
Kort karma: 564
Geografisk sted: Vestsjælland
Likede indlæg: 9047

Re: Løbetråden

Indlægaf D.itsen » 6. apr 2024, 11:40

Jeg har lige løbet Røsnæs Trail. 12 km primært single trail med en masse bakker. Så kan man mærke man lever :D
Fantastisk vejr at starte sæsonen i :sol:
7
UH UH UH UH KORT :love:

Hjemme i DK igen :banan2:
Kisser
Indlæg: 1064
Tilmeldt: 8. sep 2015, 18:42
Kort karma: 232
Likede indlæg: 2784

Re: Løbetråden

Indlægaf Kisser » 9. apr 2024, 07:38

Jeg løb 20 minutter i streg i søndags. Jeg løb 4,2 km og havde et gennemsnitligt pace på 7,37. Jeg har ikke det stooore forhold til tallet, men tænker umiddelbart at det er ok, når det også inkluderer fem minutters gang i begge ender. Derudover var noget af min rute også ret bakket, så ja.

I dag har jeg dog stadig lidt ømme ben og en lille bitte ømhed ved knæet. Så jeg tænker at jeg venter til i morgen med at løbe igen. Og så overvejer jeg faktisk også, om jeg skal købe mig nogle nye løbesko, fra en rigtig løbebutik - den der ømhed bekymrer mig nemlig lidt, selvom den er tæt på ikke-eksisterende. Jeg vil helst ikke have en eller anden skade, nu hvor jeg er SÅ konsekvent i min træning.
Jeg overvejer også at købe de der træningselastikker, for at lave nogle øvelser, der kan styrke mine knæ. Hvad tænker I andre om det hele?
3
bette
Indlæg: 218
Tilmeldt: 25. sep 2015, 20:33
Kort karma: 28
Likede indlæg: 467

Re: Løbetråden

Indlægaf bette » 9. apr 2024, 18:30

Jeg har downloaded Runna appen og kører et program der i stedet for mit sædvanlige som jeg har brugt de sidste mange år. Og hvor er det bare godt at prøve noget nyt kan jeg mærke! Jeg trængte til mere variation i min løbetræning end det jeg har haft i mange år og det hjælper virkelig på min motivation kan jeg mærke.

Og så har jeg optur over at jeg har løbet (lidt) på løbebånd i vinter. Jeg bor et sted hvor der altid kommer sne og is om vinteren og jeg er (endnu) ikke komfortabel med at løbe ude når først sneen er faldet så jeg plejer at holde pause fra sneen kommer til den er væk igen, dvs en 3-4 måneder, og så starter jeg helt på nul hvert forår. I foregårs løb jeg 7 km, i april måned. Det er noget jeg normalt bruger hele foråret og sommeren på at arbejde mig op på, så jeg er så glad for at det lille jeg har løbet i træningscentret i vinter har været nok til at min løbeform ikke er helt på bunden nu.
2
Brugeravatar
Galoldriel
Indlæg: 1288
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:52
Kort karma: 249
Likede indlæg: 4233

Re: Løbetråden

Indlægaf Galoldriel » 9. apr 2024, 19:08

Kisser skrev:Jeg løb 20 minutter i streg i søndags. Jeg løb 4,2 km og havde et gennemsnitligt pace på 7,37. Jeg har ikke det stooore forhold til tallet, men tænker umiddelbart at det er ok, når det også inkluderer fem minutters gang i begge ender. Derudover var noget af min rute også ret bakket, så ja.

I dag har jeg dog stadig lidt ømme ben og en lille bitte ømhed ved knæet. Så jeg tænker at jeg venter til i morgen med at løbe igen. Og så overvejer jeg faktisk også, om jeg skal købe mig nogle nye løbesko, fra en rigtig løbebutik - den der ømhed bekymrer mig nemlig lidt, selvom den er tæt på ikke-eksisterende. Jeg vil helst ikke have en eller anden skade, nu hvor jeg er SÅ konsekvent i min træning.
Jeg overvejer også at købe de der træningselastikker, for at lave nogle øvelser, der kan styrke mine knæ. Hvad tænker I andre om det hele?


De rette løbesko kan gøre underværker! Jeg fik, for nogle år tilbage, en løbestilsanalyse hos Løberen, og blev anbefalet Sauconys Guide-serie. Dem sled jeg to par op af, og fik af en eller anden grund den (dårlige) idé at prøve en ny sko fra et andet mærke. De sad ikke lige så godt, men fordi jeg godt kan være lidt nærig, besluttede jeg mig for at bruge dem alligevel.

Jeg fik en blodprop i det ene ben i efteråret '23, og det satte mig lidt bagud i tempo et stykke tid. Men selv, da jeg var ovenpå igen (den var ret lille), blev jeg ved med at være langsom.

Jeg besluttede mig så for at købe min yndlingsmodel igen, Saucony Guide 16. Og efter bare tre uger har jeg høvlet 50 sekunder af min kilometertid. Det er helt utroligt, så meget gode sko betyder.

Så jeg vil klart anbefale dig at få hjælp til at finde den bedste model til dine fødder. Det betaler sig :)
3
“I’m a man who discovered the wheel and built the Eiffel Tower out of metal and brawn. That’s what kind of man I am. You’re just a woman with a small brain. With a brain a third the size of us. It’s science.”

- Ron Burgundy
Kisser
Indlæg: 1064
Tilmeldt: 8. sep 2015, 18:42
Kort karma: 232
Likede indlæg: 2784

Re: Løbetråden

Indlægaf Kisser » 10. apr 2024, 14:10

Galoldriel skrev:
Kisser skrev:Jeg løb 20 minutter i streg i søndags. Jeg løb 4,2 km og havde et gennemsnitligt pace på 7,37. Jeg har ikke det stooore forhold til tallet, men tænker umiddelbart at det er ok, når det også inkluderer fem minutters gang i begge ender. Derudover var noget af min rute også ret bakket, så ja.

I dag har jeg dog stadig lidt ømme ben og en lille bitte ømhed ved knæet. Så jeg tænker at jeg venter til i morgen med at løbe igen. Og så overvejer jeg faktisk også, om jeg skal købe mig nogle nye løbesko, fra en rigtig løbebutik - den der ømhed bekymrer mig nemlig lidt, selvom den er tæt på ikke-eksisterende. Jeg vil helst ikke have en eller anden skade, nu hvor jeg er SÅ konsekvent i min træning.
Jeg overvejer også at købe de der træningselastikker, for at lave nogle øvelser, der kan styrke mine knæ. Hvad tænker I andre om det hele?


De rette løbesko kan gøre underværker! Jeg fik, for nogle år tilbage, en løbestilsanalyse hos Løberen, og blev anbefalet Sauconys Guide-serie. Dem sled jeg to par op af, og fik af en eller anden grund den (dårlige) idé at prøve en ny sko fra et andet mærke. De sad ikke lige så godt, men fordi jeg godt kan være lidt nærig, besluttede jeg mig for at bruge dem alligevel.

Jeg fik en blodprop i det ene ben i efteråret '23, og det satte mig lidt bagud i tempo et stykke tid. Men selv, da jeg var ovenpå igen (den var ret lille), blev jeg ved med at være langsom.

Jeg besluttede mig så for at købe min yndlingsmodel igen, Saucony Guide 16. Og efter bare tre uger har jeg høvlet 50 sekunder af min kilometertid. Det er helt utroligt, så meget gode sko betyder.

Så jeg vil klart anbefale dig at få hjælp til at finde den bedste model til dine fødder. Det betaler sig :)


Jeg kiggede på den nærmeste løbe butik og deres billigste sko koster 1300 kroner :ninja:

Så ja, måske ender jeg med at tage den nærige løsning. Nu må jeg lige se, for jeg skal alligevel op i min lokale sportsbutik, så kan jeg jo tjekke, hvordan deres rådgivning og priser er der.
0
Brugeravatar
Galoldriel
Indlæg: 1288
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:52
Kort karma: 249
Likede indlæg: 4233

Re: Løbetråden

Indlægaf Galoldriel » 10. apr 2024, 14:34

Kisser skrev:
Galoldriel skrev:
Kisser skrev:Jeg løb 20 minutter i streg i søndags. Jeg løb 4,2 km og havde et gennemsnitligt pace på 7,37. Jeg har ikke det stooore forhold til tallet, men tænker umiddelbart at det er ok, når det også inkluderer fem minutters gang i begge ender. Derudover var noget af min rute også ret bakket, så ja.

I dag har jeg dog stadig lidt ømme ben og en lille bitte ømhed ved knæet. Så jeg tænker at jeg venter til i morgen med at løbe igen. Og så overvejer jeg faktisk også, om jeg skal købe mig nogle nye løbesko, fra en rigtig løbebutik - den der ømhed bekymrer mig nemlig lidt, selvom den er tæt på ikke-eksisterende. Jeg vil helst ikke have en eller anden skade, nu hvor jeg er SÅ konsekvent i min træning.
Jeg overvejer også at købe de der træningselastikker, for at lave nogle øvelser, der kan styrke mine knæ. Hvad tænker I andre om det hele?


De rette løbesko kan gøre underværker! Jeg fik, for nogle år tilbage, en løbestilsanalyse hos Løberen, og blev anbefalet Sauconys Guide-serie. Dem sled jeg to par op af, og fik af en eller anden grund den (dårlige) idé at prøve en ny sko fra et andet mærke. De sad ikke lige så godt, men fordi jeg godt kan være lidt nærig, besluttede jeg mig for at bruge dem alligevel.

Jeg fik en blodprop i det ene ben i efteråret '23, og det satte mig lidt bagud i tempo et stykke tid. Men selv, da jeg var ovenpå igen (den var ret lille), blev jeg ved med at være langsom.

Jeg besluttede mig så for at købe min yndlingsmodel igen, Saucony Guide 16. Og efter bare tre uger har jeg høvlet 50 sekunder af min kilometertid. Det er helt utroligt, så meget gode sko betyder.

Så jeg vil klart anbefale dig at få hjælp til at finde den bedste model til dine fødder. Det betaler sig :)


Jeg kiggede på den nærmeste løbe butik og deres billigste sko koster 1300 kroner :ninja:

Så ja, måske ender jeg med at tage den nærige løsning. Nu må jeg lige se, for jeg skal alligevel op i min lokale sportsbutik, så kan jeg jo tjekke, hvordan deres rådgivning og priser er der.


Da jeg fik løbestilsanalysen, købte jeg skoene i deres butik, fordi jeg synes, det kun er rimeligt, når nu man har brugt deres tid og service. Der gav jeg omtrent 1200 kr. Men da dét par var slidt op, købte jeg det næste på nettet, osv. Her kostede de 799 kr, men så var der også kommet en ny version i mellemtiden, og jeg købte den forrige model.

Jeg kan virkelig kun anbefale dig at få de helt rigtige par sko fra begyndelsen, også selvom de er dyre. Især hvis du er bekymret for, du ellers får en skade.
1
“I’m a man who discovered the wheel and built the Eiffel Tower out of metal and brawn. That’s what kind of man I am. You’re just a woman with a small brain. With a brain a third the size of us. It’s science.”

- Ron Burgundy
D.itsen
Indlæg: 3352
Tilmeldt: 11. aug 2015, 15:23
Kort karma: 564
Geografisk sted: Vestsjælland
Likede indlæg: 9047

Re: Løbetråden

Indlægaf D.itsen » 13. apr 2024, 10:49

I dag var det sæsonens første ocr løb :dåne: bare et lille roligt løb, med en masse bakketrail, og mere tung og præcision end armgang. Virkelig nice løb at starte på
5
UH UH UH UH KORT :love:

Hjemme i DK igen :banan2:
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8774
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7229

Re: Løbetråden

Indlægaf Artem » 14. apr 2024, 08:57

Begynder med at have gavn af min hårde styrketræning.
Har haft døjet med ømme lægmuskler i flere måneder nu, og hvor jeg ofte skulle ud på 8-9 km før de blev gode.
Men har haft en ide om at det var den tunge styrketræning der manglede, og her efter en tre uger synes jeg virkelig at jeg begynder med at mærke forskellen.
For når de lægge ikke er ømme så kan jeg også løbe hurtigere fra start, som alt sammen giver et bedre løb. :rock:
1
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
NejJegErIkkeAsiat
Indlæg: 2579
Tilmeldt: 11. maj 2016, 10:08
Kort karma: 352
Geografisk sted: Hafnia
Likede indlæg: 7635

Re: Løbetråden

Indlægaf NejJegErIkkeAsiat » 19. apr 2024, 10:11

Jeg er begyndt at løbe. Bare 5 km 1-2 gange om ugen.
Men er tilmeldt Hyrox i Hamborg til november, og husker tydeligt hvor meget jeg sled med løbet i London i november :lol:
Så denne gang skal det ikke være løb der sænker mig. Med ½ år til, så burde jeg kunne nå at komme i form.

Løb også et 5 km trail på Hedeland i søndags. Men tror ikke det bliver til så mange andre officielle løb henover sommeren.
0
D.itsen
Indlæg: 3352
Tilmeldt: 11. aug 2015, 15:23
Kort karma: 564
Geografisk sted: Vestsjælland
Likede indlæg: 9047

Re: Løbetråden

Indlægaf D.itsen » 19. apr 2024, 10:54

NejJegErIkkeAsiat skrev:Jeg er begyndt at løbe. Bare 5 km 1-2 gange om ugen.
Men er tilmeldt Hyrox i Hamborg til november, og husker tydeligt hvor meget jeg sled med løbet i London i november :lol:
Så denne gang skal det ikke være løb der sænker mig. Med ½ år til, så burde jeg kunne nå at komme i form.

Løb også et 5 km trail på Hedeland i søndags. Men tror ikke det bliver til så mange andre officielle løb henover sommeren.

Hvad er hyrox i forhold til crossfit? Bare en anden arrangør?
0
UH UH UH UH KORT :love:

Hjemme i DK igen :banan2:

Tilbage til "Fit og/eller lækker"