Neverkont skrev:AFK skrev:Neverkont skrev:KIM K skrev:Det er besluttet vi skal have en skov i kommunen.
Fint jeg elsker naturen og får straks billeder på nethinden af kilometer lange baner til mountainbike og kondiløb, og masser af vildt. Skal vi have en skov skal det være en ordentlig skov, jeg tænker Rold skov eller noget i den stil.
Det bliver det så ikke. Skoven bliver på 50 kvadratmeter.
Frederiksberg etablerer ny særlig skov
Det undrer mig meget, at man kan kalde så lille et træ-beplantet område for en skov.
Det er jo mindre end min lejlighed, som er på 72 kvm.
Mon ikke en lund ville være en mere korrekt betegnelse, for så lille et område med træer.
Definitionen af skov:Selv om der findes flere forskellige opfattelser af, hvad skov er – folkelige, kulturhistoriske, skovhistoriske, biologisk-økologiske, forstlige, økonomiske og juridiske – er der nogenlunde enighed om, hvordan skov skal defineres i de internationale opgørelser.
FN’s landbrugs- og fødevareorganisation, FAO, udtrykker det således: [Skov er] landområder, der er større end 0,5 ha og bevokset med træer, som kan nå en højde på mindst 5 meter på lokaliteten, hvor trækroner dækker mindst 10 % af arealet, samt hvor hovedanvendelsen af arealet ikke er landbrug. Siden 1999 er denne definition også blevet anvendt i den danske skovstatistik; dog med den tilføjelse, at de enkelte skovarealer skal være mindst 20 m brede.
Til skovarealet medregnes også rydninger, stormfaldsarealer, brandtomter og andre midlertidigt ubevoksede arealer samt ubevoksede arealer, der er nødvendige for skovdriften. Det er f.eks. skovveje, brandbælter, oplagspladser og tjenestehuse i skoven. Derimod omfatter det skovbevoksede areal ikke frugtplantager, parker, haver, sommerhusområder og planteskoler uden for den egentlige skov. Til gengæld bliver landbrugsjord med juletræs- eller pyntegrøntproduktion i Danmark også medregnet til skovarealet, selv om det af den enkelte jordejer ofte betragtes og håndteres som en landbrugsafgrøde.
Ud over dette egentlige skovareal har man i Danmark en kategori af “andet træbevokset areal”, der omfatter arealer, hvor træernes kroner dækker mellem 5 og 10 % af det samlede areal. Det drejer sig især om tilgroende heder, moser og klitter.
0,5 hektar er 5.000 m2.
https://naturenidanmark.lex.dk/Den_internationale_definition_p%C3%A5_skov
I aftes da jeg googlede "lund" kunne jeg læse mig til, at det betyder "mindre skov", og med den definition du her har lagt op af "skov", så vil jeg mene, at en lund må være en mere korrekt betegnelse for et område på 50 kvm der er plantet til med træer.
Vi er helt dernede i areal, hvor jeg ville kalde det en grøn plet eller måske en lille oase