Eludbyder?

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4412
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 490
Likede indlæg: 10841

Eludbyder?

Indlægaf BlueBunny » 23. feb 2024, 07:42

Jeg synes det er en jungle.

Vi giver op til 2000 kr om måneden!
Og vi har gas ved siden af.

Eks december:
Faktisk forbrug 543 kWh a 0,81 (441,51kr)
Og så kommer alle tillæggene
Timeenergi? 18kr
Elafgift 0,87 pr kWh
Netabonnement ca 60kr
Nettarif c? 0,68 pr kWh
Systemydelser 0,14 pr kWh
Ialt 1435kr

Vi bor 3-4 (en på efterskole) og ja vi bruger computere.
Vi ser ikke meget TV. Vasker tøj og tumbler måske i snit 2 gange om ugen. Opvaskemaskine hverdag eller hveranden.

Jeg synes det er ret højt.

Hvilken udbyder kan anbefales? Som er billig og gennemsigtig i pris. Hvad har I feks?
0
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16466
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1420
Likede indlæg: 30744

Re: Eludbyder?

Indlægaf TinaW » 23. feb 2024, 07:49

Vi har Norlys (flexaftale), men de par gange vi har forsøgt at finde ud af, om vi kunne finde en billigere eludbyder, har det været umuligt at gennemskue markedet. Og jeg har endda arbejdet ved Ørsted tidligere og burde have nogenlunde styr på det.
Udgiften til transport af el afhænger af, hvilket netselskab du hører under. Det kan man ikke selv vælge og den del udgør langt størstedelen af regningen (sammen med afgifterne, der også er faste)
Vi gider ikke de der små fusker firmaer, der bondefanger folk og hvor det er umuligt at komme ud af aftalen igen.
Vi har elvarme, så vi bruger et sted mellem 900 og 2000 kWh om måneden (skulle gerne falde når vi får luft til vand pumpe sat op)
0
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8999
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1524
Likede indlæg: 25735

Re: Eludbyder?

Indlægaf Madam Pomfrey » 23. feb 2024, 09:14

BlueBunny skrev:Jeg synes det er en jungle.

Vi giver op til 2000 kr om måneden!
Og vi har gas ved siden af.

Eks december:
Faktisk forbrug 543 kWh a 0,81 (441,51kr)
Og så kommer alle tillæggene
Timeenergi? 18kr
Elafgift 0,87 pr kWh
Netabonnement ca 60kr
Nettarif c? 0,68 pr kWh
Systemydelser 0,14 pr kWh
Ialt 1435kr

Vi bor 3-4 (en på efterskole) og ja vi bruger computere.
Vi ser ikke meget TV. Vasker tøj og tumbler måske i snit 2 gange om ugen. Opvaskemaskine hverdag eller hveranden.

Jeg synes det er ret højt.

Hvilken udbyder kan anbefales? Som er billig og gennemsigtig i pris. Hvad har I feks?


Jeres forbrug er helt klart i den høje ende, lige som vores gør.
De fleste el-udbydere har i dag en app, hvor du kan følge dit forbrug, og du kan følge timeprisen for EL (incl tariffer) så du kan se hvornår strømmen er billigst for jer at bruge.
Med den snitpris i har pr. kwh så tror jeg ikke du kan gøre det meget billigere ved at skifte udbyder egentligt, afgift og tarif er den samme uanset, så skulle det lige være systemydelse og netabb, der kunne være billigere. :gruble:
og så skal du huske at tarifferne er ca. dobbelt så dyre i vinterhalvåret, end i sommerhalvåret.
ideen i at skifte udbyder kan være en velkomstrabat, - hvis man er coop medlem får man f.x. en bonus ved at skifte til OK el.

Vi bor 4½ ish (delebørn) og vi har også et forbrug i den høje ende, det har vi altid haft.
Når huset bare står, -og der ikke er nogen hjemme der bruger el, så trækker boligen i sig selv om sommeren ca. 10 kwh/døgn, vinter ca 12-13/døgn
Der er bl.a. et gasfyr der bruger lidt strøm, vi har et amerikaner køleskab inde, vi har køleskab, skabsfryser og kummefryser ude i garagen.
Jeg har 2½ børn hjemme som meget gerne gamer, på stationære pc'er, med 2 skærme hver, min kæreste gamer gerne eller ser en del tv.
Vi har self. tøjvask til 4½ person, - tumbleren bruger vi ikke specielt ofte, og hvis vi gør er det typisk i nattetimerne, ditto med vaskemaskinen.
opvaskeren kører ihvertfald i snit 7 x ugentligt, men jeg venter med at sætte den over til efter 21, vi bruger tit ovn til at lave mad.

vores forbrug sådan i overordnet snit hedder ca. 450-470 kwh/måned i sommerhalvåret, og vinterhalvåret ca. 530 kwh/måned.
Jeg har været heldigt at lave en fastpris aftale, inden priserne eksploderede, så vi betaler 70 øre/kwh i grundpris.

Men efter de ændrede på tarifferne, så er jeg helt klart blevet en "el-facist" herhjemme, og tænker over i hvilke tidsrum jeg bruger opvaskemaskine, vaskemaskine og tørretumbler, og alle maskinerne kører på eco mode, - det tager længere tid, men de bruger mindre strøm.
1
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
MissDitte
Indlæg: 566
Tilmeldt: 7. sep 2015, 10:07
Kort karma: 170
Likede indlæg: 1349

Re: Eludbyder?

Indlægaf MissDitte » 23. feb 2024, 09:16

Disse er enten afgifter til staten eller til netselskabet, som er en monopol-virksomhed.

Elafgift 0,87 pr kWh
Netabonnement ca 60kr
Nettarif c? 0,68 pr kWh
Systemydelser 0,14 pr kWh

Så det er kun dit abonnement og selve elprisen du kan ændre på. Nettarif C betyder at du er en lille kunde med under 100.000 kwh i forbrug pr år.
2
Thomas31
Indlæg: 2586
Tilmeldt: 12. mar 2016, 01:47
Kort karma: 88
Likede indlæg: 2445

Re: Eludbyder?

Indlægaf Thomas31 » 23. feb 2024, 11:29

I runde tal skal du betale omkring to kroner pr kwh, hvoraf det halve er afgiften. Hertil kommer en krone mere i andre afgifter fra kl. 17-21, muligvis mindre om sommeren. Jeres forbrug virker moderat højt og prisen også i den høje ende, hvilket måske kunne skyldes lidt højt forbrug af maskiner og, at de bruges 17-21.
0
godtnavn
Indlæg: 11200
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1104
Likede indlæg: 13054

Re: Eludbyder?

Indlægaf godtnavn » 23. feb 2024, 11:58

Vi har bare andel men har tænkt på om vi kan fidne billigere. Vi er 4, dog 2 små børn der primært bidrager til forbruget i form af absurde mængder vasketøj. Vores regning lyder på 600-650 kr her om vinteren, lidt mindre om sommeren, men vores forbrug ligger så også kun på 200 kwh +/-10%. Så det passer jo nogenlunde med det samme som I giver, måske er der mere sparet på at kigge på forbruget?
0
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4412
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 490
Likede indlæg: 10841

Re: Eludbyder?

Indlægaf BlueBunny » 23. feb 2024, 12:04

Jeg er blevet meget klogere. Har også talt med nogle udbydere. Ja forbruget kan der måske kigges på. Det er en balance ifht den frihed der gør at vi bruger efter lyst. Vi er nu ellers opmærksomme :)
0
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
didaa
Indlæg: 1719
Tilmeldt: 29. nov 2015, 18:49
Kort karma: 107
Likede indlæg: 2379

Re: Eludbyder?

Indlægaf didaa » 23. feb 2024, 15:47

Jeg gik fra 1300 kr om måneden til 560 kr for den sidste regning ved at skifte udbyder, men primært fordi jeg ændrede aftalen fra fast til variabel. Vi bruger omkring 200 kwh om måneden
1
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8999
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1524
Likede indlæg: 25735

Re: Eludbyder?

Indlægaf Madam Pomfrey » 23. feb 2024, 16:38

BlueBunny skrev:Jeg er blevet meget klogere. Har også talt med nogle udbydere. Ja forbruget kan der måske kigges på. Det er en balance ifht den frihed der gør at vi bruger efter lyst. Vi er nu ellers opmærksomme :)


Bor I i hus eller lejlighed?

Ud fra din beskrivelse af jeres forbrug synes jeg det virker lidt mærkeligt at i bruger mere strøm end vi gør.

Har i noget der står og trækker en masse standby strøm? Har i ældre hårde hvidevarer der har et højere strømforbrug?

Kan kan købe en energi måler, som er en eller du sætter imellem stikkontakt og stik, så måler den hvor meget strøm fx køleskabet bruger i det tidsrum i måler, et døgn fx.
På den måde kan kan ret hurtigt få afklaret om der er noget der trækker uhensigtsmæssigt meget strøm, og vurdere om det er relevant at skifte ud med nyere og mere energi venligt.

Ældre skærme kan fx være en stor strømsluger
Hvor meget strøm et tv bruger i timen afhænger af flere faktorer. Et nyere TV med 45-60'' koster omkring 0,23 kr. i timen, hvorimod et ældre TV med samme skærmstørrelse kan koste omkring 2,64 kr. i timen
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4412
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 490
Likede indlæg: 10841

Re: Eludbyder?

Indlægaf BlueBunny » 23. feb 2024, 16:45

Madam Pomfrey skrev:
BlueBunny skrev:Jeg er blevet meget klogere. Har også talt med nogle udbydere. Ja forbruget kan der måske kigges på. Det er en balance ifht den frihed der gør at vi bruger efter lyst. Vi er nu ellers opmærksomme :)


Bor I i hus eller lejlighed?

Ud fra din beskrivelse af jeres forbrug synes jeg det virker lidt mærkeligt at i bruger mere strøm end vi gør.

Har i noget der står og trækker en masse standby strøm? Har i ældre hårde hvidevarer der har et højere strømforbrug?

Kan kan købe en energi måler, som er en eller du sætter imellem stikkontakt og stik, så måler den hvor meget strøm fx køleskabet bruger i det tidsrum i måler, et døgn fx.
På den måde kan kan ret hurtigt få afklaret om der er noget der trækker uhensigtsmæssigt meget strøm, og vurdere om det er relevant at skifte ud med nyere og mere energi venligt.

Ældre skærme kan fx være en stor strømsluger
Hvor meget strøm et tv bruger i timen afhænger af flere faktorer. Et nyere TV med 45-60'' koster omkring 0,23 kr. i timen, hvorimod et ældre TV med samme skærmstørrelse kan koste omkring 2,64 kr. i timen


Vi bor i hus. Forholdsvist nyt. Jeg kigger ikke på prisen når jeg vasker/tumbler/opvask. Vi har nok computer rimelig meget kørende hele tiden. Drengene gamer og vi arbejder. Ellers synes jeg ikke jeg kan komme på noget …
0
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8999
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1524
Likede indlæg: 25735

Re: Eludbyder?

Indlægaf Madam Pomfrey » 23. feb 2024, 17:49

BlueBunny skrev:
Madam Pomfrey skrev:
BlueBunny skrev:Jeg er blevet meget klogere. Har også talt med nogle udbydere. Ja forbruget kan der måske kigges på. Det er en balance ifht den frihed der gør at vi bruger efter lyst. Vi er nu ellers opmærksomme :)


Bor I i hus eller lejlighed?

Ud fra din beskrivelse af jeres forbrug synes jeg det virker lidt mærkeligt at i bruger mere strøm end vi gør.

Har i noget der står og trækker en masse standby strøm? Har i ældre hårde hvidevarer der har et højere strømforbrug?

Kan kan købe en energi måler, som er en eller du sætter imellem stikkontakt og stik, så måler den hvor meget strøm fx køleskabet bruger i det tidsrum i måler, et døgn fx.
På den måde kan kan ret hurtigt få afklaret om der er noget der trækker uhensigtsmæssigt meget strøm, og vurdere om det er relevant at skifte ud med nyere og mere energi venligt.

Ældre skærme kan fx være en stor strømsluger
Hvor meget strøm et tv bruger i timen afhænger af flere faktorer. Et nyere TV med 45-60'' koster omkring 0,23 kr. i timen, hvorimod et ældre TV med samme skærmstørrelse kan koste omkring 2,64 kr. i timen


Vi bor i hus. Forholdsvist nyt. Jeg kigger ikke på prisen når jeg vasker/tumbler/opvask. Vi har nok computer rimelig meget kørende hele tiden. Drengene gamer og vi arbejder. Ellers synes jeg ikke jeg kan komme på noget …


Gaming kan godt trække en del strøm, særligt hvis det er mere tunge spil (grafik mæssigt) de spiller.

Men igen, prøv at købe en energi måler, og tjek fx drengens gaming setup hvor meget det trækker på x antal timer

Jeg kan tydeligt se i vores forbrug når mine to yngste er på samvær hos far, den ene er 2-3 døgn, den anden i 6, dertil er min kæreste og jeg på job den weekend ungerne er væk.
der er typisk en forskel på 15-30 kWh fra den ene til den anden uge.
1
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."

Tilbage til "Generelt"