Offentlig Transport: Prisen skal være overkommelig for alle
Offentlig transport er vigtigt for mange mennesker, men når billetpriserne bliver for høje, mister mange adgangen til transporten. Det skaber en vis ulighed og gør det svært for folk at blandt andet komme på arbejde, studere og deltage i samfundet.
Løsningen kunne være at gøre billetpriserne billigere, rimelige og tilpasset til forskellige indkomster. Samtidig bør regeringer og myndigheder investere i en bedre transport, så omkostningerne kan holdes nede.
Når offentlig transport er økonomisk overkommelig, kan flere få gavn af det, og samfundet vil derfor også komme til at bestå af mindre trafik og forurening. Det handler nemlig om at skabe en balance mellem pris og tilgængelighed, så vi kan bygge et mere retfærdigt og bæredygtigt samfund.
Offentlig Transport: Prisen skal være overkommelig for alle
-
- Permanent bortvist
- Indlæg: 2
- Tilmeldt: 29. aug 2023, 10:27
- Kort karma: 0
- Likede indlæg: 1
Re: Offentlig Transport: Prisen skal være overkommelig for alle
Sådan som jeg forstår indlægget, så ønsker Slanderman at diskutere omlægningen af den offentlige transport i Danmark, således at den både bliver mere social retfærdig og således at den bliver bidrager til den grønne omstilling.
I lyset af regeringens forslag om et øget kørselsfradrag, så er der al mulig grund til at se nærmere på indretningen af den kollektive trafik. Et øget kørselsfradrag vil andet lige bidrage til øget privatbilisme og dermed antallet af kørselstimer på vejene. Ønsket er ganske vist, at privatbilismen bliver grøn, men indtil bilparken er udskiftet, så bidrager forslaget ikke til den grønne omstilling. Måske kunne det være en idé, at gå en helt anden vej?
Der er ingen tvivl om, at den beboerne i det såkaldte Udkantsdanmark er mere afhængige af private kørselstilbud end befolkningen i Hovedstadsområdet. Afstande og befolkningstæthed har tilsammen vanskeliggjort udviklingen af den kollektive trafik i denne del af Danmark. Men i Hovedstadsområdet kunne det måske være en idé at nedsætte prisen. Eller måske gøre den gratis. Dette ville bidrage til efterspørgslen på delebiler, da store dele af det daglige bilforbrug forventeligt ville blive overflødiggjort og der ville samtidigt blive en stigende efterspørgsel på kollektive transporttilbud.
I lyset af regeringens forslag om et øget kørselsfradrag, så er der al mulig grund til at se nærmere på indretningen af den kollektive trafik. Et øget kørselsfradrag vil andet lige bidrage til øget privatbilisme og dermed antallet af kørselstimer på vejene. Ønsket er ganske vist, at privatbilismen bliver grøn, men indtil bilparken er udskiftet, så bidrager forslaget ikke til den grønne omstilling. Måske kunne det være en idé, at gå en helt anden vej?
Der er ingen tvivl om, at den beboerne i det såkaldte Udkantsdanmark er mere afhængige af private kørselstilbud end befolkningen i Hovedstadsområdet. Afstande og befolkningstæthed har tilsammen vanskeliggjort udviklingen af den kollektive trafik i denne del af Danmark. Men i Hovedstadsområdet kunne det måske være en idé at nedsætte prisen. Eller måske gøre den gratis. Dette ville bidrage til efterspørgslen på delebiler, da store dele af det daglige bilforbrug forventeligt ville blive overflødiggjort og der ville samtidigt blive en stigende efterspørgsel på kollektive transporttilbud.
0
- EmoJanice
- Indlæg: 1386
- Tilmeldt: 4. dec 2017, 15:17
- Kort karma: 13
- Geografisk sted: Rødovre
- Likede indlæg: 334
- Kontakt:
Re: Offentlig Transport: Prisen skal være overkommelig for alle
Jeg rejste en del før i tiden. I Holland kan du komme temmelig langt for et beløb, der svarer til 2 zoner i København. I Tyskland havde de et forsøg hvor man kunne køre til næsten ingen penge om sommeren. Det var meget billigere end DSB's sommertilbud.
Alt over 4 zoner i Hovedstadsområdet bliver så kostbar at en ældre bil vil være et godt alternativ og under 4 zoner er cyklen konge.
Offentlig transport i Danmark er for dyrt. I min optik burde den danske profit fra Storebælt og Øresund bruges til at sætte prisen på offentlig transport ned.
Alt over 4 zoner i Hovedstadsområdet bliver så kostbar at en ældre bil vil være et godt alternativ og under 4 zoner er cyklen konge.
Offentlig transport i Danmark er for dyrt. I min optik burde den danske profit fra Storebælt og Øresund bruges til at sætte prisen på offentlig transport ned.
0
-
- Permanent bortvist
- Indlæg: 2
- Tilmeldt: 29. aug 2023, 10:30
- Kort karma: 0
- Likede indlæg: 2
Re: Offentlig Transport: Prisen skal være overkommelig for alle
Det også ærgerligt at ungdomskort lige er gået op i pris, når tingene allerede er så dyre. Synes offentlig transport for unge er alt for dyrt.
1