Vinterdæk: Hvad ville I gøre?

Her kan du dele din glæde ved, at sidde fast i trafikken eller dine medpassagerer i toget.

Hvilket scenarie ville I gå med?

1) Fortsætte på sommerdæk og skifte til vinterdæk til efteråret.
14
41%
2) Skifte til vinterdæk nu, køre på dem i 1-2 måneder og skifte tilbage til sommerdæk igen.
13
38%
Ved ikke / Andet
7
21%
 
Afgivne stemmer: 34
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16450
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1418
Likede indlæg: 30657

Re: Vinterdæk: Hvad ville I gøre?

Indlægaf TinaW » 27. jan 2023, 10:42

Nu er det nok ikke så aktuelt for jer, men man skal i hvert fald være opmærksom på at nogle lande ikke godkender vinterkørsel på helårsdæk.
I jeres tilfælde ville jeg nok bare afvente og lade være med at skifte hjul/dæk.
1
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9668
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 789
Likede indlæg: 7933

Re: Vinterdæk: Hvad ville I gøre?

Indlægaf Sophies-mor » 27. jan 2023, 11:57

Det er direkte tåbeligt at køre på sommerdæk, hvis det bliver "rigtig" vinter.
Så enten skifte til vinterdæk eller helårsdæk.
1
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23829
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1205
Likede indlæg: 22077

Re: Vinterdæk: Hvad ville I gøre?

Indlægaf dgd2007 » 27. jan 2023, 12:45

Umiddelbart vente til næste vinter med dækskifte. Men det kommer selvfølgelig også lidt an på hvordan ens situation er. Hvis man bor på landet og skal køre 50 km hver morgen, er det jo rart at være mere på den sikre side.
0
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7513
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1580
Likede indlæg: 23718

Re: Vinterdæk: Hvad ville I gøre?

Indlægaf Aragorn » 27. jan 2023, 13:07

AFK skrev:
Mangoness skrev:Mig og min kæreste står i den situation, at vi får en leasingbil her til d. 1 februar. Bilen leveres på sommerdæk.

Vi står dog i et dilemma angående vinterdæk (som vi vil købe brugt) og ser to scenarier:

- 1) Vi fortsætter på sommerdæk og skifter først til vinterdæk til efteråret (i dette scenarie lader vi bilen stå, hvis der tilfældigvis kommer sne på vejene i februar og marts).

Eller

- 2) Vi skifter til vinterdæk nu, kører på dem i 1-2 måneder og skifter bagefter til sommerdæk.

Det skal også siges, at vi ikke selv har plads til at skifte dækkene (vi bor i lejlighed uden parkeringsplads). Så vi skal køre ud til forældre (40 km væk) eller til en virksomhed for at få dækkene skiftet og opbevaret.

Hvad ville I gøre?

Og hvornår plejer I at skifte til sommerdæk? Marts? April? :gruble:


Jeg ville undersøge markedet, og finde en pakke med hjulskift, opbevaring, balancering, osv., så jeg betaler mig fra alt besværet. Selv hvis jeg skulle køre 40 km. efter det, så er det kun to gange om året. Det kan jeg godt leve med.

Her er et eksempel.

https://www.euromaster.dk/privat/d%C3%A ... opbevaring


Samme her. Jeg kan ikke huske hvad jeg betaler, men det er vistnok 400 kroner 2 gange om året med omskiftning. Det er ikke noget jeg tænker to gange over, det er super nemt at have med at gøre.
2

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7513
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1580
Likede indlæg: 23718

Re: Vinterdæk: Hvad ville I gøre?

Indlægaf Aragorn » 27. jan 2023, 13:09

Sophies-mor skrev:Det er direkte tåbeligt at køre på sommerdæk, hvis det bliver "rigtig" vinter.
Så enten skifte til vinterdæk eller helårsdæk.


Nu skriver TS at de kan lade bilen stå, og i det tilfælde giver det ikke mening at skifte.

Hvis man er forberedt på at der kan komme 5 - 7 dage hvor man ikke kan køre i løbet af februar, og man kan klare sig på anden vis, så er det altså en tredje mulighed - det er ikke sådan at man SKAL køre i en bil når man har den.
4

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9668
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 789
Likede indlæg: 7933

Re: Vinterdæk: Hvad ville I gøre?

Indlægaf Sophies-mor » 27. jan 2023, 16:16

Aragorn skrev:
Sophies-mor skrev:Det er direkte tåbeligt at køre på sommerdæk, hvis det bliver "rigtig" vinter.
Så enten skifte til vinterdæk eller helårsdæk.


Nu skriver TS at de kan lade bilen stå, og i det tilfælde giver det ikke mening at skifte.

Hvis man er forberedt på at der kan komme 5 - 7 dage hvor man ikke kan køre i løbet af februar, og man kan klare sig på anden vis, så er det altså en tredje mulighed - det er ikke sådan at man SKAL køre i en bil når man har den.

Nu forholdt jeg mig kun til, når man skulle køre.
Så det er jo et valg, om man vil lade den stå. Han skrev "Kan" ikke "lader"
0
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
Moe
Indlæg: 4254
Tilmeldt: 9. sep 2022, 11:34
Kort karma: 23
Likede indlæg: 1201

Re: Vinterdæk: Hvad ville I gøre?

Indlægaf Moe » 27. feb 2023, 11:27

Mangoness skrev:Mig og min kæreste står i den situation, at vi får en leasingbil her til d. 1 februar. Bilen leveres på sommerdæk.

Vi står dog i et dilemma angående vinterdæk (som vi vil købe brugt) og ser to scenarier:

- 1) Vi fortsætter på sommerdæk og skifter først til vinterdæk til efteråret (i dette scenarie lader vi bilen stå, hvis der tilfældigvis kommer sne på vejene i februar og marts).

Eller

- 2) Vi skifter til vinterdæk nu, kører på dem i 1-2 måneder og skifter bagefter til sommerdæk.

Det skal også siges, at vi ikke selv har plads til at skifte dækkene (vi bor i lejlighed uden parkeringsplads). Så vi skal køre ud til forældre (40 km væk) eller til en virksomhed for at få dækkene skiftet og opbevaret.

Hvad ville I gøre?

Og hvornår plejer I at skifte til sommerdæk? Marts? April? :gruble:

Huske at lease med helårsdæk, det man nemlig godt, koster bare lidt mere.
0
Homer: “Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that’s even remotely true. Facts schmacts.”
MOGA
Indlæg: 4054
Tilmeldt: 21. aug 2015, 20:34
Kort karma: 525
Likede indlæg: 7381

Re: Vinterdæk: Hvad ville I gøre?

Indlægaf MOGA » 27. feb 2023, 14:36

Moe skrev:
Mangoness skrev:Mig og min kæreste står i den situation, at vi får en leasingbil her til d. 1 februar. Bilen leveres på sommerdæk.

Vi står dog i et dilemma angående vinterdæk (som vi vil købe brugt) og ser to scenarier:

- 1) Vi fortsætter på sommerdæk og skifter først til vinterdæk til efteråret (i dette scenarie lader vi bilen stå, hvis der tilfældigvis kommer sne på vejene i februar og marts).

Eller

- 2) Vi skifter til vinterdæk nu, kører på dem i 1-2 måneder og skifter bagefter til sommerdæk.

Det skal også siges, at vi ikke selv har plads til at skifte dækkene (vi bor i lejlighed uden parkeringsplads). Så vi skal køre ud til forældre (40 km væk) eller til en virksomhed for at få dækkene skiftet og opbevaret.

Hvad ville I gøre?

Og hvornår plejer I at skifte til sommerdæk? Marts? April? :gruble:

Huske at lease med helårsdæk, det man nemlig godt, koster bare lidt mere.


Ikke “lidt” mere, men typisk omkring 250 kr. om måneden. Når man så afleverer bilen efter 3 år, så afleverer man også de dæk, man har betalt 9000 kr. for. Dels kan man gøre det billigere selv, dels kan man enten beholde dæk (hvis de passer til ny bil) eller sælge dem.
0
Brugeravatar
Moe
Indlæg: 4254
Tilmeldt: 9. sep 2022, 11:34
Kort karma: 23
Likede indlæg: 1201

Re: Vinterdæk: Hvad ville I gøre?

Indlægaf Moe » 27. feb 2023, 14:38

MOGA skrev:
Moe skrev:
Mangoness skrev:Mig og min kæreste står i den situation, at vi får en leasingbil her til d. 1 februar. Bilen leveres på sommerdæk.

Vi står dog i et dilemma angående vinterdæk (som vi vil købe brugt) og ser to scenarier:

- 1) Vi fortsætter på sommerdæk og skifter først til vinterdæk til efteråret (i dette scenarie lader vi bilen stå, hvis der tilfældigvis kommer sne på vejene i februar og marts).

Eller

- 2) Vi skifter til vinterdæk nu, kører på dem i 1-2 måneder og skifter bagefter til sommerdæk.

Det skal også siges, at vi ikke selv har plads til at skifte dækkene (vi bor i lejlighed uden parkeringsplads). Så vi skal køre ud til forældre (40 km væk) eller til en virksomhed for at få dækkene skiftet og opbevaret.

Hvad ville I gøre?

Og hvornår plejer I at skifte til sommerdæk? Marts? April? :gruble:

Huske at lease med helårsdæk, det man nemlig godt, koster bare lidt mere.


Ikke “lidt” mere, men typisk omkring 250 kr. om måneden. Når man så afleverer bilen efter 3 år, så afleverer man også de dæk, man har betalt 9000 kr. for. Dels kan man gøre det billigere selv, dels kan man enten beholde dæk (hvis de passer til ny bil) eller sælge dem.

Helt fair point, men man kan, hvis man ønsker det, gøre det nemt, men dyrt. ;)
0
Homer: “Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that’s even remotely true. Facts schmacts.”
Brugeravatar
Moe
Indlæg: 4254
Tilmeldt: 9. sep 2022, 11:34
Kort karma: 23
Likede indlæg: 1201

Re: Vinterdæk: Hvad ville I gøre?

Indlægaf Moe » 28. feb 2024, 08:08

MrsHyacinth skrev:Jeg valgte helårsdæk, da vi skulle købe nye sidste år. Vi bor i byen og er ikke afhængige af lange ture i bilen om vinteren, så oveni at jeg gerne ville slippe for bøvlet med hjulskift og opbevaring virkede det som en fin plan for nu.

Er det ikke muligt at få den leveret på helårsdæk ville jeg alligevel overveje helårsdæk og så bare have sommerdækkene opbevaret hos forældre permanent, hvis de har plads.

Som MrsHyacinth har siger, så bør I få gode helårsdæk på den leasede bil.

Der er to muligheder, en dyrere leasing (som er disproportional dyr fordi værkstedet hos den forhandler, som I leaser hos, tager sig godt betalt), eller købe selv og påmontere, samt afmontere inden tilbagelevering, men uanset hvad kommer I til at bekoste det.

Jeg ville vælge at lease den med helårsdæk, det har jeg selv gjort for år tilbage, og det vil jeg gøre igen, næste gang jeg skal lease.
0
Homer: “Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that’s even remotely true. Facts schmacts.”

Tilbage til "Trafik og (offentlige) transportmidler"