Hvorfor er der ikke større fokus på narkokørsel?

Her kan du dele din glæde ved, at sidde fast i trafikken eller dine medpassagerer i toget.
HerErJeg
Indlæg: 4263
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5074

Hvorfor er der ikke større fokus på narkokørsel?

Indlægaf HerErJeg » 19. jun 2023, 05:25

Narkokørsel har for længst overhalet antallet af spritbilister. I nogle politikredse op til 50%, og tallet er måske højere, for ikke alle har testudstyr med, f.eks motorcykelbetjente.
Men jeg synes der er overraskende stile omkring begrebet narkokørsel, hvis der endelig snakkes om noget, så er det omkring promillegrænser og spritbilisme.
Nu er grænseværdierne for narkokørsel nærmest nul, så det kan ikke blive lavere, men det forekommer jo åbenbart i rigtig stort omfang, så der må virkelig være mange som skider på det hele.
Kørekortet ryger jo også i 3 år, men man kan få tanken, hvor mange der bare kører videre uden at have ret til det...

Er der i din optik mindre slemt at køre efter at have røget en smule hash, måske bare i går eller forgårs? Eller kørsel med 0,5 promille måske meget værre?
Jeg synes de narkotiske stoffer er et ekstremt skråplan, men jeg er også bange for, at det langsomt bliver mere og mere socialt accepteret, at man lige skal ha'... Det har i hvert fald aldrig været lettere at skaffe hvor som helst og når som helst. Så kunderne er derude i stort antal.
0
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11411
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1802
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23702

Re: Hvorfor er der ikke større fokus på narkokørsel?

Indlægaf Mani » 19. jun 2023, 06:36

Jeg er mod alle former for påvirket kørsel. Søvnunderskud, sløvende medicin, narko og spiritus.
Jeg ved meget lidt om narko, så har derfor ingen kvalificeret holdning til hvad, der er ok ift at kører lovligt, men jeg ser heller på ingen måde det bliver mere socialt acceptabelt i hverken min eller mine unge menneskers omgangskreds.

Om det er blevet nemmere at skaffe ved jeg heller ikke - jeg vidste i al fald udemærket hvor man kunne skaffe det i min ungdom - selvom jeg ingen interesse havde i det.
1
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
Moe
Indlæg: 4254
Tilmeldt: 9. sep 2022, 11:34
Kort karma: 23
Likede indlæg: 1201

Re: Hvorfor er der ikke større fokus på narkokørsel?

Indlægaf Moe » 19. jun 2023, 06:49

Det er så stort fokus som færdselspolitiet (som er dem, der har måleudstyret), prioriterer. Jeg vil ikke udelukke, at det burde gøres mere, men det kræver, som det er nu, flere kontroller og måleudstyr i flere biler - de almindelige patruljevogne har ikke det udstyr, ligesom de heller ikke har hastighedsmåler. Der er selvfølgelig forskel på politikredse, men generelt er der få biler der har udstyret.
0
Homer: “Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that’s even remotely true. Facts schmacts.”
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8994
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1524
Likede indlæg: 25729

Re: Hvorfor er der ikke større fokus på narkokørsel?

Indlægaf Madam Pomfrey » 19. jun 2023, 06:54

Jeg har absolut ingen personlige erfaringer med narkotika eller cannabis, men jeg kender adskillige der i perioder har brugt at ryge en fed.

Når der kommer til fx cannabis tænker jeg at det er problematisk at det kan måles i blodet i mange uger efter, og det kan have konsekvenser for ens kørekort.
Selvfølgelig skal folk ikke køre i påvirket tilstand, det er klart, men jeg kan vitterligt ikke se at man er 1-2-3-4 eller flere uger efter fortsat skulle være påvirket i en grad hvor man ikke er i stand til at køre bil. Og så bliver det jo svært at påvise om fører var under påvirkning :gruble:


Nu er jeg overhoved ikke inde i politiets arbejde, men jeg tænker der er rigtig meget der er usynlig for os almene borgere, og at politiet i vid udstrækning er gode til at spotte folk der kører i påvirket tilstand, samt de ved hvor og hvornår det kan være relevant med stikprøve kontroller.
Jeg har da selv fået lov til at blæse i ballon i rutine mæssige stikprøver.

Mine yngste børn ELSKER at se politijagt, Vlado har tæt på helte status. Og mit indtryk fra de programmer er at politiet er meget opmærksomme på dette, og tager prøver for det, når de dropper nogle som har en uhensigtsmæssig kørestil eller andet der vækker mistanke.

Hjemme hos os er det faktisk en opmærksomhed, idet både min kæreste og min 13 årige søn får adhd medicin, methylphenidat, som umiddelbart vil slå ud som amfetamin på Politiet narkotest.
Jeg har læst om flere der få adhd medicin som er blevet testet positiv, og trods forklaringen om adhd medicin -som nogle politi ikke er bekendt med kan være årsag, oplever en ret kontant behandling af politiet, trods de gerne følger med ind og får lavet blodprøve.
Det er jo lidt en omvendt problemstilling, da nogle mennekser med adhd nok i mange tilfælde vil være end bedre og mere opmærksom bilist med medicin end uden.
1
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8769
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7222

Re: Hvorfor er der ikke større fokus på narkokørsel?

Indlægaf Artem » 19. jun 2023, 07:00

Link?

Men tror gerne det er et problem, selv om jeg ikke kender nogle der tager stoffer.
Det største problem er vil nærmere at risikoen for at blive stoppet er forsvindende lille.
Har selv haft kørekort i 30 år, og mindes kun at jeg er blevet stoppet 2 gange på de år, og den ene gang var sprit kontrol, kan ikke huske med den anden...

Men der er sikkert andre som oplever at blive stoppet mere, da jeg ved at politiet ligesom kender dem de skal gå efter, som ofte er gengangere med flere forskellige ting.
1
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
HerErJeg
Indlæg: 4263
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5074

Re: Hvorfor er der ikke større fokus på narkokørsel?

Indlægaf HerErJeg » 19. jun 2023, 08:24

Artem skrev:Link?

Men tror gerne det er et problem, selv om jeg ikke kender nogle der tager stoffer.
Det største problem er vil nærmere at risikoen for at blive stoppet er forsvindende lille.
Har selv haft kørekort i 30 år, og mindes kun at jeg er blevet stoppet 2 gange på de år, og den ene gang var sprit kontrol, kan ikke huske med den anden...

Men der er sikkert andre som oplever at blive stoppet mere, da jeg ved at politiet ligesom kender dem de skal gå efter, som ofte er gengangere med flere forskellige ting.

Det kniber med links som dækker på landsplan.
Her er dog for et halvt år hos Syd- og sønderjyllands politi.
687 tilfælde af narkokørsel og 244 tilfælde af spirituskørsel.
Det er gnaske voldsomt i forhold til hinanden, og som sagt, så er det ikke noget vi ellers hører meget til, udover at alle kræfter sættes ind mod spirituskørsel når det kommer til information og kampagner til befolkningen.
https://jv.dk/vejen/en-doed-ven-maerker ... ar-af-2022
0
Brugeravatar
Moe
Indlæg: 4254
Tilmeldt: 9. sep 2022, 11:34
Kort karma: 23
Likede indlæg: 1201

Re: Hvorfor er der ikke større fokus på narkokørsel?

Indlægaf Moe » 20. jun 2023, 11:18

HerErJeg skrev:
Artem skrev:Link?

Men tror gerne det er et problem, selv om jeg ikke kender nogle der tager stoffer.
Det største problem er vil nærmere at risikoen for at blive stoppet er forsvindende lille.
Har selv haft kørekort i 30 år, og mindes kun at jeg er blevet stoppet 2 gange på de år, og den ene gang var sprit kontrol, kan ikke huske med den anden...

Men der er sikkert andre som oplever at blive stoppet mere, da jeg ved at politiet ligesom kender dem de skal gå efter, som ofte er gengangere med flere forskellige ting.

Det kniber med links som dækker på landsplan.
Her er dog for et halvt år hos Syd- og sønderjyllands politi.
687 tilfælde af narkokørsel og 244 tilfælde af spirituskørsel.
Det er gnaske voldsomt i forhold til hinanden, og som sagt, så er det ikke noget vi ellers hører meget til, udover at alle kræfter sættes ind mod spirituskørsel når det kommer til information og kampagner til befolkningen.
https://jv.dk/vejen/en-doed-ven-maerker ... ar-af-2022


Ifølge DR d. 13. JUN 2018, "Sidste år var tallet 7.034, og i år indtil videre er 3.522 trafikanter stoppet og sigtet for at køre med narko i blodet. Og antallet af sigtelser i årets første måneder overstiger det samlede tal for hele 2012."

Så i 2017, 7.034 stk.
https://www.dr.dk/nyheder/indland/politiet-fanger-tusindvis-kraftig-stigning-i-antal-af-narkotrafikanter
0
Homer: “Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that’s even remotely true. Facts schmacts.”
HerErJeg
Indlæg: 4263
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5074

Re: Hvorfor er der ikke større fokus på narkokørsel?

Indlægaf HerErJeg » 21. jun 2023, 04:33

Moe skrev:
HerErJeg skrev:
Artem skrev:Link?

Men tror gerne det er et problem, selv om jeg ikke kender nogle der tager stoffer.
Det største problem er vil nærmere at risikoen for at blive stoppet er forsvindende lille.
Har selv haft kørekort i 30 år, og mindes kun at jeg er blevet stoppet 2 gange på de år, og den ene gang var sprit kontrol, kan ikke huske med den anden...

Men der er sikkert andre som oplever at blive stoppet mere, da jeg ved at politiet ligesom kender dem de skal gå efter, som ofte er gengangere med flere forskellige ting.

Det kniber med links som dækker på landsplan.
Her er dog for et halvt år hos Syd- og sønderjyllands politi.
687 tilfælde af narkokørsel og 244 tilfælde af spirituskørsel.
Det er gnaske voldsomt i forhold til hinanden, og som sagt, så er det ikke noget vi ellers hører meget til, udover at alle kræfter sættes ind mod spirituskørsel når det kommer til information og kampagner til befolkningen.
https://jv.dk/vejen/en-doed-ven-maerker ... ar-af-2022


Ifølge DR d. 13. JUN 2018, "Sidste år var tallet 7.034, og i år indtil videre er 3.522 trafikanter stoppet og sigtet for at køre med narko i blodet. Og antallet af sigtelser i årets første måneder overstiger det samlede tal for hele 2012."

Så i 2017, 7.034 stk.
https://www.dr.dk/nyheder/indland/politiet-fanger-tusindvis-kraftig-stigning-i-antal-af-narkotrafikanter


Det var i nyhederne i går, at man vurderer indsmuglingen af kokain til EU er 2000 tons.
Dobbelt så meget som for 10 år siden.
Og det værste er, at der er jo kunder til det, ellers var indsmuglingen ikke stigende.
0
Brugeravatar
Moe
Indlæg: 4254
Tilmeldt: 9. sep 2022, 11:34
Kort karma: 23
Likede indlæg: 1201

Re: Hvorfor er der ikke større fokus på narkokørsel?

Indlægaf Moe » 21. jun 2023, 06:18

HerErJeg skrev:
Moe skrev:
HerErJeg skrev:
Artem skrev:Link?

Men tror gerne det er et problem, selv om jeg ikke kender nogle der tager stoffer.
Det største problem er vil nærmere at risikoen for at blive stoppet er forsvindende lille.
Har selv haft kørekort i 30 år, og mindes kun at jeg er blevet stoppet 2 gange på de år, og den ene gang var sprit kontrol, kan ikke huske med den anden...

Men der er sikkert andre som oplever at blive stoppet mere, da jeg ved at politiet ligesom kender dem de skal gå efter, som ofte er gengangere med flere forskellige ting.

Det kniber med links som dækker på landsplan.
Her er dog for et halvt år hos Syd- og sønderjyllands politi.
687 tilfælde af narkokørsel og 244 tilfælde af spirituskørsel.
Det er gnaske voldsomt i forhold til hinanden, og som sagt, så er det ikke noget vi ellers hører meget til, udover at alle kræfter sættes ind mod spirituskørsel når det kommer til information og kampagner til befolkningen.
https://jv.dk/vejen/en-doed-ven-maerker ... ar-af-2022


Ifølge DR d. 13. JUN 2018, "Sidste år var tallet 7.034, og i år indtil videre er 3.522 trafikanter stoppet og sigtet for at køre med narko i blodet. Og antallet af sigtelser i årets første måneder overstiger det samlede tal for hele 2012."

Så i 2017, 7.034 stk.
https://www.dr.dk/nyheder/indland/politiet-fanger-tusindvis-kraftig-stigning-i-antal-af-narkotrafikanter


Det var i nyhederne i går, at man vurderer indsmuglingen af kokain til EU er 2000 tons.
Dobbelt så meget som for 10 år siden.
Og det værste er, at der er jo kunder til det, ellers var indsmuglingen ikke stigende.

En ting er, hvis folk tager en koger til en fest eller hvad de nu gør, noget andet er når de udsætter andre for fare via skødesløs adfærd. :(
0
Homer: “Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that’s even remotely true. Facts schmacts.”

Tilbage til "Trafik og (offentlige) transportmidler"