Hvis nu man drømmer om en lille bil....

Her kan du dele din glæde ved, at sidde fast i trafikken eller dine medpassagerer i toget.
Allmost_Famous
Indlæg: 4180
Tilmeldt: 12. aug 2016, 18:37
Kort karma: 747
Likede indlæg: 17210

Hvis nu man drømmer om en lille bil....

Indlægaf Allmost_Famous » 14. nov 2016, 19:52

....hvor skal man så starte? :genert:

Det er lidt en jungle, synes jeg.

Behovet ville umiddelbart være mest bykørsel, men når jeg er færdiguddannet inden så længe, kan det jo være, jeg får job lidt længere væk. Det skulle være en fornuftig, lille, økonomisk bil, hvis det var. Dog vil jeg gerne undgå 3-dørs. Det bedste ville være 5-dørs med fem seler. Design er jeg umiddelbart temmelig ligeglad med.

Jeg har altid bare haft cykel, eller taget offentlig transport, så enhver bil ville jo være en virkelig fed opgradering. Jeg er også typen, der sidder helt fint i enhver bil, så jeg tror faktisk, jeg ville elske enhver bil, jeg eventuelt endte med.

Lidt hurtige søgninger har givet resultater som Opel Karl Essentia og Suzuki Celerio. Men jeg ved reelt ikke hvordan markedet ser ud.

Hvad ville I anbefale? Og hvilke udgifter kommer bag på en førstegangsbilejer? Jeg sad med en veninde og regnede lidt på det i går, og der blev taget højde for skift og opbevaring af dæk, forsikring, afgifter og sådan. Der vil helt sikkert være en hel masse mere, jeg endnu ikke har tænkt over.

Jeg skal selvfølgelig have prøvekørt nogle biler, hvis/når jeg når så langt, men det ville være rigtig fint at høre lidt mere om markedet.
0
I've said it before and I'll say it again...

:lol:
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Hvis nu man drømmer om en lille bil....

Indlægaf Slettet bruger » 14. nov 2016, 19:54

Hvad er budgettet? Jeg ville privatlease en VW Polo til et par tusinde om måneden: http://www.volkswagen.dk/da/kobsguide/l ... .html#polo. Der er et stort skridt op fra mikrobil (f.eks. Opel Karl) til minibil (f.eks. VW Polo), og jeg synes mikrobilerne er for skrabede, der er ikke ret meget komfort over det.
1
Aesel82
Indlæg: 2678
Tilmeldt: 21. okt 2015, 20:17
Kort karma: 179
Likede indlæg: 4366

Re: Hvis nu man drømmer om en lille bil....

Indlægaf Aesel82 » 14. nov 2016, 19:58

abcd skrev:Hvad er budgettet? Jeg ville privatlease en VW Polo til et par tusinde om måneden: http://www.volkswagen.dk/da/kobsguide/l ... .html#polo. Der er et stort skridt op fra mikrobil (f.eks. Opel Karl) til minibil (f.eks. VW Polo), og jeg synes mikrobilerne er for skrabede, der er ikke ret meget komfort over det.


Hertil kommer, at minibilerne ikke er de sikreste. Man fr som regel noget mere bil ved at vælge nummeret større.
0
Allmost_Famous
Indlæg: 4180
Tilmeldt: 12. aug 2016, 18:37
Kort karma: 747
Likede indlæg: 17210

Re: Hvis nu man drømmer om en lille bil....

Indlægaf Allmost_Famous » 14. nov 2016, 20:01

Jeg tænker mikrobil både i forhold til budgettet, og i forhold til, at jeg generelt synes, små biler virker rigtig fine. Når folk snakker om "skrabede" modeller, tænker jeg, at det er folk, der i forvejen har bil. Alt er jo en opgradering for mig.
Budgettet ville nok være 80.000, tænker jeg. Plus det løse.
0
I've said it before and I'll say it again...

:lol:
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7512
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1769
Likede indlæg: 24621

Re: Hvis nu man drømmer om en lille bil....

Indlægaf Moxy-lady » 14. nov 2016, 20:03

Min svigerfamilie er meget begejstret for up'en. Der var 4 styk i omløb i en periode. De er små, lave i afgifter, kører langt på literen og har en god komfort. Selv min kæreste på 1.90 Sidder faktisk ganske fint i den, selvom han helst skulle sidde shotgun da der ellers kunne være problemer med at få de lange stænger til at være der.
0
My world 12-10-18 :lun:
Aesel82
Indlæg: 2678
Tilmeldt: 21. okt 2015, 20:17
Kort karma: 179
Likede indlæg: 4366

Re: Hvis nu man drømmer om en lille bil....

Indlægaf Aesel82 » 14. nov 2016, 20:07

Moxy-lady skrev:Min svigerfamilie er meget begejstret for up'en. Der var 4 styk i omløb i en periode. De er små, lave i afgifter, kører langt på literen og har en god komfort. Selv min kæreste på 1.90 Sidder faktisk ganske fint i den, selvom han helst skulle sidde shotgun da der ellers kunne være problemer med at få de lange stænger til at være der.


En Up! er rigtig fin, og klart en af de bedre mikrobiler. Jeg var ihvertfald glad for min. Men den er stadig sikkerhedsmæssigt en mikrobil. Der er desuden kun plads til fire personer i den.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Hvis nu man drømmer om en lille bil....

Indlægaf Slettet bruger » 14. nov 2016, 20:09

Allmost_Famous skrev:Jeg tænker mikrobil både i forhold til budgettet, og i forhold til, at jeg generelt synes, små biler virker rigtig fine. Når folk snakker om "skrabede" modeller, tænker jeg, at det er folk, der i forvejen har bil. Alt er jo en opgradering for mig.
Budgettet ville nok være 80.000, tænker jeg. Plus det løse.


Det dyreste ved bil er værditabet og mikrobilerne godt være lidt svære at få en ordentlig brugtpris for fordi alle køber dem nye. Det ses f.eks. ved at privatleasingpriserne for VW's mikrobil (Up) er stort set de samme som for deres minibil (Polo). Poloen er en dyrere bil i indkøb, men leasingselskabet regner med at kunne hente en bedre brugtpris på den, og de er eksperter i at regne totalomkostninger for bilejerskab ud. Ved køb vil forskellen i månedlig udgift nok være få hundrede kroner. Fair nok hvis du vil spare det, men jeg synes du som skal prøve bilen et nummer større - der er virkelig stor forskel.
0
Allmost_Famous
Indlæg: 4180
Tilmeldt: 12. aug 2016, 18:37
Kort karma: 747
Likede indlæg: 17210

Re: Hvis nu man drømmer om en lille bil....

Indlægaf Allmost_Famous » 14. nov 2016, 20:16

Nu spørger jeg sikkert dumt, men hvorfor er det vigtigt det med at kunne sælge den igen? :genert:
1
I've said it before and I'll say it again...

:lol:
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8604

Re: Hvis nu man drømmer om en lille bil....

Indlægaf Studsgaard » 14. nov 2016, 20:20

Er der ikke også kun 4 seler i den Opel Karl du har set på?

Min svigermor har en Karl, den har kun 4 seler, men er en lækker bil med varme i sæder/rat, aircondition og fartpilot, og den har god comfort inden i.

Jeg selv har en lille spark, de forhandles ikke fra ny mere i Danmark, og selvom jeg er glad for den vil jeg ikke nødvendigvis anbefale den, da andre små biler fåes med bedre brændstofsøkonomi - dog er fordelen at den har fem seler og har meget god plads i cabinen.
0
Brugeravatar
Spjaerten
Indlæg: 9885
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:58
Kort karma: 1863
Likede indlæg: 9605

Re: Hvis nu man drømmer om en lille bil....

Indlægaf Spjaerten » 14. nov 2016, 20:21

Jeg er virkelig glad for min Opel Karl!
Den virker ikke mikro og kan fåes med 3 seler på bagsædet. Er også den største mikro i klassen.

Overvejer du en VW Up så ville jeg kigge på en Seat Mii i stedet - stort set samme bil bare billigere.
0
Tryk på * :slem:
Brugeravatar
Urtekussen
Indlæg: 6200
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:12
Kort karma: 1452
Likede indlæg: 16221

Re: Hvis nu man drømmer om en lille bil....

Indlægaf Urtekussen » 14. nov 2016, 20:33

Hvis nu du bliver lun på en Toyota Carina fra 93 med defekt centrallås, radio og håndbremse, men med rigelig tæring, så giv lyd!
3
2011
2015
2018
2020
2023
Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4176
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 1001
Likede indlæg: 7913

Re: Hvis nu man drømmer om en lille bil....

Indlægaf Filipai » 14. nov 2016, 20:33

Vi har købt en fabriksny Hyundai i10. Jeg læste en del tests igennem, og vi var ude og prøve Kia, Up og Citroen C1, Hyundaien vandt klart i de tests jeg læste hos FDM, og det var også den der kørte bedst i min optik.

Vi har ikke købt den med hensigt at kunne sælge den igen, men købt den til at den skal kunne køres i til den ikke kan længere.

Fordelen med Hyundaien er at den har 5 døre, og et (af en mikrobil af være) stort bagagerum. Vi har i hvert fald ikke fortrudt den et sekund (andet end at vi fravalgte aircon)
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Hvis nu man drømmer om en lille bil....

Indlægaf Slettet bruger » 14. nov 2016, 20:58

Allmost_Famous skrev:Nu spørger jeg sikkert dumt, men hvorfor er det vigtigt det med at kunne sælge den igen? :genert:


Det afhænger også af hvor længe du har tænkt dig at beholde den - hvis du vil have den i 10 år, er det ikke så vigtigt. Men med en mikrobil skal du nok regne med at om 5 år er den tæt på 0 kroner værd, og behov har det med at ændre sig.
0
Brugeravatar
Urtekussen
Indlæg: 6200
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:12
Kort karma: 1452
Likede indlæg: 16221

Re: Hvis nu man drømmer om en lille bil....

Indlægaf Urtekussen » 14. nov 2016, 21:03

Den starter også hver dag!
Men det kan være en udfordring at komme ind i den efter hård nattefrost
0
2011
2015
2018
2020
2023
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4089
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: Hvis nu man drømmer om en lille bil....

Indlægaf landsbytossen » 14. nov 2016, 21:10

Urtekussen skrev:Den starter også hver dag!
Men det kan være en udfordring at komme ind i den efter hård nattefrost

Smør gummilisterne med silikone.
1
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup

Tilbage til "Trafik og (offentlige) transportmidler"