Hvad skal jeg gøre? Hvad skal jeg prøve?

Ettig1
Indlæg: 102
Tilmeldt: 1. jan 2020, 11:37
Kort karma: 2
Likede indlæg: 105

Hvad skal jeg gøre? Hvad skal jeg prøve?

Indlægaf Ettig1 » 17. jun 2023, 17:26

Jeg vil gerne tabe mig.
Jeg spiser sundt. Drikker aldrig alkohol, spiser yderst sjældent slik og chips. Jeg motionerer og jeg har en god forbrænding. Men jeg kan ikke tabe mig :( fordi KAGE! :(
Jeg ELSKER kage. Jeg kan ikke sige nej til kage, og der er desværre kage på arbejdet 3-4 dage om ugen. Jeg spiser gerne 3 stykker - 4 på særlig grådige dage. Så tror da pokker jeg ikke taber mig! (Det forventer jeg sådan set heller ikke).
Jeg har prøvet diætist, forløb med personlig træner (Embla uden medicin), sense mv. Uden ret mange tabte kilo.
Det mest effektive jeg har prøvet var kingod-kuren, hvor man mødes i mindre hold, bliver vejet og målt og hypnotiseret. Her tabte jeg mig op imod et kilo om ugen (først og fremmest fordi jeg fik styrke til at sige nej til det meste kage. Det var både hypnosen, der virkede beroligende og så det at man blev målt og vejet sammen med andre, der fungerede for mig). Desværre kunne det ikke løbe økonomisk rundt for hende, der holdt seancerne og idag findes kingod-kuren kun i Jylland.
Jeg har siden prøvet hypnose andre steder - uden effekt.
Har I nogen råd? Hvad skal jeg prøve, der giver styrke til at modstå kage?
0
Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4165
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 999
Likede indlæg: 7882

Re: Hvad skal jeg gøre? Hvad skal jeg prøve?

Indlægaf Filipai » 17. jun 2023, 17:37

Har du fortalt dine kollegaer om det?

I stedet for at sige “ej jeg bør ikke tage et stykke”, så sig “jeg spiser ikke kage”. Og bed evt et par kollegaer om at holde dig til ilden.

Kunne man evt tage op at der skulle være mindre kage? Vi har kage 1 dag om ugen, hvor jeg selv plejer at arbejde et andet sted, og ellers kun fødselsdage i afdelingen hvor der bliver købt lidt men godt, så der kun er til et lille stykke pr snude .
1
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 17065
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1080
Likede indlæg: 21306

Re: Hvad skal jeg gøre? Hvad skal jeg prøve?

Indlægaf Misantropen » 17. jun 2023, 17:39

Ved du hvorfor du ikke kan sige nej? Det bliver du nok nødt til at få afklaret først, så du kan målrette indsatsen.

Alternativt skrue andre steder, som op for motionen og reducere kalorieindtaget andre steder.
1
Brugeravatar
Æble
Indlæg: 6687
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:26
Kort karma: 872
Likede indlæg: 19069

Re: Hvad skal jeg gøre? Hvad skal jeg prøve?

Indlægaf Æble » 17. jun 2023, 17:53

Vi har kage 1 gang om ugen fast plus når nogle har noget med. På kagedag så siger jeg til mig selv at jeg venter med kagen til hvis jeg bliver bliver virkelig kgesulten senere. Men det gør jeg aldrig, det er bare fordi det er der, keg bliver friste og ikke vil “gå glip af” kagen. Det er lidt sværere med det der står på etagen. Men der siger jeg til mig selv at jeg egentlig ikke havde tænkt at jeg skulle have kage og bare fordi der lige står en, skal jeg ikke ændre på den aftale med mig selv. Eller jeg udfordrer mig selv - “KAN du lade kagen stå?” Ja det kan jeg jo godt.

Egentlig er sådan nogle fristelser svære for mig. Har fundet ud af at min hang/trang til søde sager bunder i mine følelser. Er stadig ved at finde ud af hvad jeg kan gøre for dem andet end at proppe mig med sukker.
0
JoyNips
Indlæg: 12128
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 34130

Re: Hvad skal jeg gøre? Hvad skal jeg prøve?

Indlægaf JoyNips » 17. jun 2023, 19:38

Et sted at starte kunne jo i hvert fald være at skære ned til 1 stykke hver gang. Så får du stadig kage og du er med til det sociale.

Jeg elsker også kage og vil nødigt sige nej. Men så skærer jeg noget andet fra. Og så overvejer jeg altid om det er kalorierne værd. For jeg gider ikke at spilde kalorier på kage der kun er meh.

Det kunne også være, du skulle melde åbent ud at du godt gad at tabe dig og derfor kun spiser ét stykke fremover. Så fanger bordet ligesom og du føler måske, at nu har du sagt det højt, så skal du også gøre det.
Eller måske vil en god kollega være med til en lille intern vægttabskonkurrence?
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8552
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1301
Likede indlæg: 15258

Re: Hvad skal jeg gøre? Hvad skal jeg prøve?

Indlægaf Zonta » 3. jul 2023, 07:23

Nyder du alle 3-4 stykker kage? Eller forsvinder nydelsen efterhånden og så spiser du mest fordi du ved, at du synes det smager godt? Måske kunne det være en idé at starte med ét stykke kage og så sige "Om 30 minutter må jeg tage stykke 2, hvis jeg stadig har lyst."

Og evt. prøve at spise langsomt og virkelig mærke efter hvornår nydelsen stopper. Jeg vil vove den påstand, at stykke nr. tre eller fire ikke smager lige så godt som stykke et. Og så prøve at arbejde med at give dig selv lov til at spise kage uden dårlig samvittighed samtidig med at du altid giver dig selv lov til kage - som i, hvis du nu får lyst til kage i morgen, så kan jeg bare spise kage dér. Ikke fordi du nødvendigvis skal, men så du ikke får mad-FOMO og får snydt dig selv til at tro, at kage er noget helt særligt, som er meget utilgængeligt og derfor skal du spise meget når det er der.
4
J, juli 2018.

Tilbage til "Sund og/eller slank"