Cykling, efterfulgt af løb. Tilvænning

Brugeravatar
EmoJanice
Indlæg: 1372
Tilmeldt: 4. dec 2017, 15:17
Kort karma: 13
Geografisk sted: Rødovre
Likede indlæg: 331
Kontakt:

Cykling, efterfulgt af løb. Tilvænning

Indlægaf EmoJanice » 30. sep 2023, 20:20

Jeg er ikke klar til at løbe 10 kilometer. Jeg får problemer med mine fødder og sener. Måske er det forkerte sko. Men for at opnå en bedre forbrænding, så var der en i fitness centeret som sagde at man skulle løbe hjem fra centeret, efter at man har brugt en halv time på deres kondicykel. Jeg har 3-4 kilometer, så det prøvede jeg i dag. Først let styrketræning, så cykling og til sidst løb.

Jeg var blev varslet om at jeg skulle regne med en langsommere svar fordi blodet populært sagt efter cykelturen befinder sig i nogle andre muskler end dem man bruger til at løbe. Jeg startede med gummiben og det var først 500 meter fra hoveddøren at jeg følte at mit løb var normalt

Hvad skal man regne med i forhold til hvor lang tid det tager før at man kan sætte farten op og kan man træne til at det kan gå hurtigere?
0
MellowGorilla
Indlæg: 437
Tilmeldt: 4. apr 2023, 10:46
Kort karma: 17
Likede indlæg: 791

Re: Cykling, efterfulgt af løb. Tilvænning

Indlægaf MellowGorilla » 30. sep 2023, 20:43

Tommelfingerreglen er at du skal starte med den del du ønsker at optimere. Hvis du ønsker at øge muskelmasse/styrke skal du starte med vægte for derefter at konditionstræne (gerne med 5-10 min let opvarmning inden), og omvendt hvis du vil have fokus på kondition. Så hvis det er fordi du vil øge din løbedistance og hurtighed burde du hellere løbe ned til træningscenteret, end hjem.
Du vil dog opleve en effekt lige meget hvad, hvis du løber kontinuerligt, selvom den er langsommere hvis du løber til sidst. Hvis du løber turen ud eller hjem hver dag, vil dine sener og muskler inden for en uge eller to være mærkbart forbedret. Hastigheden og længden bør du nok vente med at øge en måneds tid eller to for ikke at lave skader. Derefter kan du, hvis du kan mærke en forbedret styrke, sætte intervaller ind for at øge hastigheden.
0
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8770
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7222

Re: Cykling, efterfulgt af løb. Tilvænning

Indlægaf Artem » 30. sep 2023, 22:00

Det er svært at få gang i løbeben efter cykling.
Men det kan trænes og af samme grund træner triathleter off bike run.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!

Tilbage til "Sund og/eller slank"