Musthave til slank

ninjabolette
Indlæg: 172
Tilmeldt: 13. sep 2015, 11:39
Kort karma: 15
Likede indlæg: 465

Re: Musthave til slank

Indlægaf ninjabolette » 3. mar 2024, 23:29

Det der virker for mig er at skære snacks/mellemmåltider helt væk. Som oftest spiser jeg kun frokost og aftensmad og jeg har ikke noget imod at føle mig sulten for så smager maden endnu bedre.
Og derudover: erstat brød, pasta og ris med grøntsager. Det gør en kæmpe forskel i kalorieregnskabet!
1
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4423
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 490
Likede indlæg: 10866

Re: Musthave til slank

Indlægaf BlueBunny » 4. mar 2024, 00:17

ninjabolette skrev:Det der virker for mig er at skære snacks/mellemmåltider helt væk. Som oftest spiser jeg kun frokost og aftensmad og jeg har ikke noget imod at føle mig sulten for så smager maden endnu bedre.
Og derudover: erstat brød, pasta og ris med grøntsager. Det gør en kæmpe forskel i kalorieregnskabet!

Jeg må gøre mig umage med at erstatte brød, pasta og ris. Det bliver svært.
0
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4925
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 191
Likede indlæg: 6539

Re: Musthave til slank

Indlægaf Stars » 4. mar 2024, 05:40

BlueBunny skrev:
ninjabolette skrev:Det der virker for mig er at skære snacks/mellemmåltider helt væk. Som oftest spiser jeg kun frokost og aftensmad og jeg har ikke noget imod at føle mig sulten for så smager maden endnu bedre.
Og derudover: erstat brød, pasta og ris med grøntsager. Det gør en kæmpe forskel i kalorieregnskabet!

Jeg må gøre mig umage med at erstatte brød, pasta og ris. Det bliver svært.


Den del, synes jeg, er den letteste: Snit spidskål/ savoykål og rødløg/ blomkål(sris) og svits det i stegegryden med salt og peber + evt andre krydderier.
Vupti, så er der tilbehør (jeg laver et helt kålhoved af gangen, så kommer resten i køleskabet og skal bare varmes dagen efter)

Men det er jo vildt forskelligt fra person til person, hvad der virker.

Jeg duer ikke til at være sulten - og for mig er mængde også vigtig for at føle mig mæt.

Og for mig virker kulhydrater: Mere vil ha' mere. Når først jeg har fået skåret helt ned for dem (og der er gået en uge - 14 dage), savner jeg dem ikke. Og for mig påvirker kulhydrafer også min sult: Spiser jeg kulhydrater, bliver jeg hurtigere sulten igen - også selvom det er fornuftige kulhydrater som fx groft rugbrød.

Jeg er dårlig til at huske de fornuftige snacks - men er tilhænger af yoghurt/skyr (toppet med lidt frugt) eller cherrytomater.
1
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4423
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 490
Likede indlæg: 10866

Re: Musthave til slank

Indlægaf BlueBunny » 4. mar 2024, 06:02

Stars skrev:
BlueBunny skrev:
ninjabolette skrev:Det der virker for mig er at skære snacks/mellemmåltider helt væk. Som oftest spiser jeg kun frokost og aftensmad og jeg har ikke noget imod at føle mig sulten for så smager maden endnu bedre.
Og derudover: erstat brød, pasta og ris med grøntsager. Det gør en kæmpe forskel i kalorieregnskabet!

Jeg må gøre mig umage med at erstatte brød, pasta og ris. Det bliver svært.


Den del, synes jeg, er den letteste: Snit spidskål/ savoykål og rødløg/ blomkål(sris) og svits det i stegegryden med salt og peber + evt andre krydderier.
Vupti, så er der tilbehør (jeg laver et helt kålhoved af gangen, så kommer resten i køleskabet og skal bare varmes dagen efter)

Men det er jo vildt forskelligt fra person til person, hvad der virker.

Jeg duer ikke til at være sulten - og for mig er mængde også vigtig for at føle mig mæt.

Og for mig virker kulhydrater: Mere vil ha' mere. Når først jeg har fået skåret helt ned for dem (og der er gået en uge - 14 dage), savner jeg dem ikke. Og for mig påvirker kulhydrafer også min sult: Spiser jeg kulhydrater, bliver jeg hurtigere sulten igen - også selvom det er fornuftige kulhydrater som fx groft rugbrød.

Jeg er dårlig til at huske de fornuftige snacks - men er tilhænger af yoghurt/skyr (toppet med lidt frugt) eller cherrytomater.

Tak for rådet med kålen. Jeg tror at tilføjelsen af rødløg kan gøre en forskel for mig. Så er det mindre bittert. Jeg synes det lyder lækkert :)
Blomkålsris er nyt for mig. Jeg har altid syntes blomkål lugter af prut (undskyld), men det kan nok godt fungere at tilberede det stegt med feks kål og rødløg. Jeg prøver!
0
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
ninjabolette
Indlæg: 172
Tilmeldt: 13. sep 2015, 11:39
Kort karma: 15
Likede indlæg: 465

Re: Musthave til slank

Indlægaf ninjabolette » 4. mar 2024, 06:16

BlueBunny skrev:
ninjabolette skrev:Det der virker for mig er at skære snacks/mellemmåltider helt væk. Som oftest spiser jeg kun frokost og aftensmad og jeg har ikke noget imod at føle mig sulten for så smager maden endnu bedre.
Og derudover: erstat brød, pasta og ris med grøntsager. Det gør en kæmpe forskel i kalorieregnskabet!

Jeg må gøre mig umage med at erstatte brød, pasta og ris. Det bliver svært.


Jeg er doven mht madlavning, så jeg køber bare en pose frosne blomkålsris fra Rema og laver dem i microovnen. Det tager ca 5 minutter.
Pasta erstatter jeg med strimlet squash, og jeg kan virkelig godt lide smagen. Konsistensen er dog ikke helt som pasta, men det gør ikke noget, synes jeg. Rigtig pasta får jeg kun et par gange om året, men så er det også et festmåltid ;)
Hvidt brød lader jeg simpelthen være med at spise. Rugbrød smager så godt og har fibre og fuldkorn, så det spiser jeg med glæde - men nøjes med to skiver og supplerer med lidt salat.
De her tiltag gør at man kan spare flere hundrede kcal pr hovedmåltid og det løber jo op + man får vitaminer og mineraler fra grøntsagerne.
Efter et par uger bliver det en vane, jeg tænker i hvert fald ikke over det længere.
2
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4925
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 191
Likede indlæg: 6539

Re: Musthave til slank

Indlægaf Stars » 15. mar 2024, 09:23

BlueBunny skrev:Jeg må gøre mig umage med at erstatte brød, pasta og ris. Det bliver svært.


Hvordan går det med projektet?
0
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Brugeravatar
Jydepigen
Indlæg: 1160
Tilmeldt: 12. dec 2016, 13:39
Kort karma: 91
Likede indlæg: 958

Re: Musthave til slank

Indlægaf Jydepigen » 15. mar 2024, 10:47

Jeg elsker smoothie, som laves på frosne bær, 30g proteinpulver, vand, evt. HUSK, og vanilieskyr. Det mætter godt og smager sødt :) Det kan spises til morgenmad, snack eller aftenhygge.
Derudover synes jeg at det er nemmere at indtage grønt og frugt, hvis det er skåret. Tag en aften, hvor du lige bruger 20-30 min og så har du til hele ugen. Gulerødder med hummus er en god snack der fylder i maven.
Light sodavand er jeg også stor fan af. Det giver det søde og samtidigt fylder i maven uden at drikke sine kaloeier.
Til aftensmad er jeg fan af fx. kyllingebryst i ovnen med pesto eller krydderier. Dertil grove grøntsager i ovnen, som bare får oliveolie og krydderier. Evt. lidt honning på, hvis det skal være sødt. Det hele passer sig selv i ovnen - så win win :)
1
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4423
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 490
Likede indlæg: 10866

Re: Musthave til slank

Indlægaf BlueBunny » 16. mar 2024, 06:02

Stars skrev:
BlueBunny skrev:Jeg må gøre mig umage med at erstatte brød, pasta og ris. Det bliver svært.


Hvordan går det med projektet?


Det går fint.
I går spiste jeg slik :/ men ellers har jeg været god.
Jeg bruger tippene her fra meget.
Den snittede kål og coleslaw er et hit.

Jeg har “kun” tabt 1,5-2kg. Og det er ikke så meget. Men jeg har været mindre oppustet på maven.
Jeg har ikke spist brød. Udover meget lidt ifht normalt.

Tak fordi du spørger. Jeg kan godt mærke at jeg lige skal tage mig selv i nakken for ikke at synes at “det var det”. Der er jo virkelig langt til mit mål på måske minus 20kg
0
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4423
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 490
Likede indlæg: 10866

Re: Musthave til slank

Indlægaf BlueBunny » 16. mar 2024, 06:04

Jydepigen skrev:Jeg elsker smoothie, som laves på frosne bær, 30g proteinpulver, vand, evt. HUSK, og vanilieskyr. Det mætter godt og smager sødt :) Det kan spises til morgenmad, snack eller aftenhygge.
Derudover synes jeg at det er nemmere at indtage grønt og frugt, hvis det er skåret. Tag en aften, hvor du lige bruger 20-30 min og så har du til hele ugen. Gulerødder med hummus er en god snack der fylder i maven.
Light sodavand er jeg også stor fan af. Det giver det søde og samtidigt fylder i maven uden at drikke sine kaloeier.
Til aftensmad er jeg fan af fx. kyllingebryst i ovnen med pesto eller krydderier. Dertil grove grøntsager i ovnen, som bare får oliveolie og krydderier. Evt. lidt honning på, hvis det skal være sødt. Det hele passer sig selv i ovnen - så win win :)


Frugt og også lidt det grønne, som er skåret, bliver hurtigt tørt og brunt synes jeg. Har du tip til at undgå det?
0
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 15038
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1193
Likede indlæg: 25318

Re: Musthave til slank

Indlægaf sigge » 16. mar 2024, 08:19

Hvis det er dit mål helt at holde dig fra de "usunde" snacks, så bare glem mit indlæg. For mig virker det bare ikke med forbud, hvis jeg skal kunne holde en mindre kalorieholdig livsstil for evigt. Jeg går til diætist, og jeg har fået en liste over "tilladte" snacks og mængder af dem. Det virker for mig at vide, at jeg godt "må" spise alt i virkeligheden, men jeg bare skal afpasse mængderne.

Hvis du er interesseret kan jeg komme med eksempler på mængder. Hvis dit mål er helt at holde dig fra stivelse og kulhydrater, har jeg dog ingen bud.
Evt. kan du selv foretage en kalorieberegning på de ting, du godt kan lide. Jeg har fået en guideline på 100 kcal for et mellemmåltid/snack.

Og så skal du ikke slå dig selv i hovedet over at have spist slik en enkelt gang. Det vigtige er, at du ikke tænker, at alt er mistet på den baggrund, for det er det ikke. Hvis du bare holder kommer tilbage til din nyvalgte sundere livsstil dagen efter igen, er skaden meget begrænset. Jeg synes, dit foreløbige vægttab er flot, når du gør det helt på egen hånd. Så hæng i - du gør det godt!

Ift. opbevaring af skåret grønt er rådet vist at lægge noget fugtigt køkkenrulle i bunden af en lufttæt bøtte og opbevare grøntsagerne i den.
0
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4423
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 490
Likede indlæg: 10866

Re: Musthave til slank

Indlægaf BlueBunny » 16. mar 2024, 08:25

sigge skrev:Hvis det er dit mål helt at holde dig fra de "usunde" snacks, så bare glem mit indlæg. For mig virker det bare ikke med forbud, hvis jeg skal kunne holde en mindre kalorieholdig livsstil for evigt. Jeg går til diætist, og jeg har fået en liste over "tilladte" snacks og mængder af dem. Det virker for mig at vide, at jeg godt "må" spise alt i virkeligheden, men jeg bare skal afpasse mængderne.

Hvis du er interesseret kan jeg komme med eksempler på mængder. Hvis dit mål er helt at holde dig fra stivelse og kulhydrater, har jeg dog ingen bud.
Evt. kan du selv foretage en kalorieberegning på de ting, du godt kan lide. Jeg har fået en guideline på 100 kcal for et mellemmåltid/snack.

Og så skal du ikke slå dig selv i hovedet over at have spist slik en enkelt gang. Det vigtige er, at du ikke tænker, at alt er mistet på den baggrund, for det er det ikke. Hvis du bare holder kommer tilbage til din nyvalgte sundere livsstil dagen efter igen, er skaden meget begrænset. Jeg synes, dit foreløbige vægttab er flot, når du gør det helt på egen hånd. Så hæng i - du gør det godt!



Tak! Mit mål er som en start en øget bevidsthed og vaneændring. At jeg tager alternativer til det “værste”.

Jeg kigger på kalorier og vælger den med færrest. Jeg er ikke nået dertil at jeg tæller sammen dem på dagen.

Du må gerne hjælpe med lidt mængder. Det vil være en hjælp for mig så jeg hurtigt kan fornemme mængde :)
For jeg tror måske at jeg har en tendens til at spise for meget. Efter påske vil jeg begynde at veje/måle maden og tælle kalorier, men lige nu er min hverdag lidt ophængt.

Tak :D
0
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
Brugeravatar
milisa
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:43
Kort karma: 421
Likede indlæg: 4845

Re: Musthave til slank

Indlægaf milisa » 16. mar 2024, 10:35

BlueBunny skrev:
Det går fint.
I går spiste jeg slik :/ men ellers har jeg været god.
Jeg bruger tippene her fra meget.
Den snittede kål og coleslaw er et hit.

Jeg har “kun” tabt 1,5-2kg. Og det er ikke så meget. Men jeg har været mindre oppustet på maven.
Jeg har ikke spist brød. Udover meget lidt ifht normalt.

Tak fordi du spørger. Jeg kan godt mærke at jeg lige skal tage mig selv i nakken for ikke at synes at “det var det”. Der er jo virkelig langt til mit mål på måske minus 20kg


Men har du ikke kun været i gang i 14 dage? 1 kg om ugen er et ganske flot resultat.

Hvis du gerne vil speede tingene op, så er du nok nødt til at tillade dig selv at føle sult. Problemet med snacks er, at man mister overblikket over, hvad man spiser - og der er jo også kalorier i gulerødder, desværre... Den mængde mad, man spiser, er til en vis grænse vanebestemt. Kaloriereduktion kan komme ved at spise sundere, men jo også ved at spise mindre. Udfordringen er, at man sjældent kan reducere madindtag uden en periode med sult.

For mig virker det at huske på, at sult ikke er farligt. Og dernæst, at det går over. Jeg er meget enig med abcd, at det simpelthen er for surt, hvis man går og er sulten hele tiden, så tillad dig selv at blive mæt engang imellem, så er det nemmere.

Hvis det er noget, du vil prøve, så start blidt. Jeg kan ikke huske, om du har børn. Men hvis du har, så skal du have fat i mantraet "det er en fase det er en fase det er en fase" igen! :-) Allerede efter 3-4 dage bør du begynde at føle mindre sult. Så kan du evt lige give dig selv en lille pause og så reducere yderligere. Det kan fx være kun at tage én portion til aften. Eller ikke spise 3 skiver brød til frokost, men 2. Eller kun snacke mellem 15 og 17 i stedet for både morgen, middag og aften.
1
Tally-ho
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 13104
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3552
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 56317
Kontakt:

Re: Musthave til slank

Indlægaf Ado » 16. mar 2024, 10:43

Jeg kan ikke have hjemmeboede slik. Uåbnede chipsposer er jeg derimod lidt ligeglad med.

Min favoritsnack er gulerødder, peberfrugt og agurk med Holiday-dip lavet med cheasy fraiche.
Kanelknækbrød fra Wasa er også et hit.
Og så er jeg vild med vaniljeskyr med frisk frugt, frugtmos eller sågar ananas og ferskner fra dåse. :D

Jeg så en video med noget, som jeg skal prøve. Halvfrosne jordbær, der blendes med vaniljeproteinpulver. Sådan en slags jordprotetinfluff.

Läckerol!
1
Donna Martin Graduates!
ninjabolette
Indlæg: 172
Tilmeldt: 13. sep 2015, 11:39
Kort karma: 15
Likede indlæg: 465

Re: Musthave til slank

Indlægaf ninjabolette » 16. mar 2024, 11:22

Jeg er nødt til at passe meget på med snacks/mellemmåltider. 1 håndfuld mandler, 1 æble, 2-3 gulerødder, en lille chokoladebar - det er sådan noget jeg meget nemt ville kunne spise i løbet af dagen. Men det svarer til et helt hovedmåltid (500-600 kcal) og det er der ikke plads til når jeg vil tabe mig.
For mig virker det helt klart bedst at tænke i hovedmåltider og acceptere sultfølelsen. Der er intet farligt ved at føle sult, så længe man spiser sundt og varieret.
1
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 15038
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1193
Likede indlæg: 25318

Re: Musthave til slank

Indlægaf sigge » 17. mar 2024, 15:27

BlueBunny skrev:
sigge skrev:Hvis det er dit mål helt at holde dig fra de "usunde" snacks, så bare glem mit indlæg. For mig virker det bare ikke med forbud, hvis jeg skal kunne holde en mindre kalorieholdig livsstil for evigt. Jeg går til diætist, og jeg har fået en liste over "tilladte" snacks og mængder af dem. Det virker for mig at vide, at jeg godt "må" spise alt i virkeligheden, men jeg bare skal afpasse mængderne.

Hvis du er interesseret kan jeg komme med eksempler på mængder. Hvis dit mål er helt at holde dig fra stivelse og kulhydrater, har jeg dog ingen bud.
Evt. kan du selv foretage en kalorieberegning på de ting, du godt kan lide. Jeg har fået en guideline på 100 kcal for et mellemmåltid/snack.

Og så skal du ikke slå dig selv i hovedet over at have spist slik en enkelt gang. Det vigtige er, at du ikke tænker, at alt er mistet på den baggrund, for det er det ikke. Hvis du bare holder kommer tilbage til din nyvalgte sundere livsstil dagen efter igen, er skaden meget begrænset. Jeg synes, dit foreløbige vægttab er flot, når du gør det helt på egen hånd. Så hæng i - du gør det godt!



Tak! Mit mål er som en start en øget bevidsthed og vaneændring. At jeg tager alternativer til det “værste”.

Jeg kigger på kalorier og vælger den med færrest. Jeg er ikke nået dertil at jeg tæller sammen dem på dagen.

Du må gerne hjælpe med lidt mængder. Det vil være en hjælp for mig så jeg hurtigt kan fornemme mængde :)
For jeg tror måske at jeg har en tendens til at spise for meget. Efter påske vil jeg begynde at veje/måle maden og tælle kalorier, men lige nu er min hverdag lidt ophængt.

Tak :D


Her er listen med snacks på 100 kcal fra min diætist.

Som perspektiv: 250 g gulerødder indeholder også ca. 100 kcal. Så man får større mængde og større mæthed ud af sin snack ved at spise dem, hvis mellemmåltidet er pga. sult og ikke bare lækkersult.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
2
You can't spell awesome without me.

Tilbage til "Sund og/eller slank"