dgd2007 skrev:Thomas31 skrev:[...]
Men det er næppe virkeligheden. Menneskehandel har logikken mod sig. Hvorfor tvinge nogen til noget, de gerne gør frivilligt? Det bekræftes også konsekvent af forskere. De her kvinder ved, hvad de gør.
Det er da også en vanskelig diskussion ... tror at nogle er skrækslagne for at blive beskyldt forat være "moralske" eller "ikke rummelige", hvis de udtaler sig negativt om prostitution generelt, og måske derfor smider det med om de er "handlede" på bordet - også i situationer hvor det ikke er relevant.
På den anden side, hvis en totalt uvidende pige fra en landsby i Vestafrika får konfiskeret sig pas og truet med at få brækket næsen, hvis hun ikke hjembringer X kr. pr. dag, så er hun jo i en slavelignende situation, uanset hvad hun oprindeligt havde forestillet sig.
Men er du egentlig bevidst om, hvor nedladende, vestligt-arrogant, eller måske bare direkte racistisk dine fremstillinger af den "totalt uvidende pige fra vestafrika" egentlig er? Hvad er det, du ved, som hun er for dum og uvidende til at forstå?
Sine Plambech har forsket i migrant-prostitution i 20 år og levet med og blandt dem og udgivet bogen "global sex. Hvad sexarbejdere ved om kærlighed og kapitalisme." Det er et opgør med de nedladende klicheer og overfladiske beskrivelser af elendighed. Måske er den uvidenhed, du så gerne tillægger den afrikanske pige i virkeligheden din egen.
www.globalnyt.dk/globale-sexarbejdere-d ... ad-de-goer
Hun beskriver rationelt selvstændigt tænkende mennesker, der arbejder for at give deres børn og familier et bedre liv. Familierne er gerne stolte af dem. I en brutal kapitalistisk verden vurderer de markedet, hvor de bedst kan øge velfærden for deres familier. De kontakter menneskesmuglere og begiver sig ud i et hårdt liv. På deres hjemegn kan man se på børn og bolig, hvem der har en datter ude i verden.
Man kan fordømme det, men spørgsmålet er om, den der sidder og fordømmer er iført tøj syet på en brutal fabrik i Bangladesh. Det handler dybest set ikke om prostitution men om den udnyttelse, og de dilemmaer, der opstår som følge af globale forskelle, og at mennesker ikke har samme muigheder.
Det eneste, der kan siges med absolut sikkerhed er, at disse kvinder ikke er uvidende.