Tanten skrev:Marengs skrev:Tanten skrev:Marengs skrev:Tanten skrev:Marengs skrev:Tanten skrev:Hvis jeg var i konens sted, hvor al fælles seksualitet er udelukket (iflg. TS), men vi stadig levede sammen, ville jeg foretrække, at min mand besøgte en professionel kvinde frem for at få sig en fast elskerinde. Og jeg ville ikke ønske at vide noget om det. Jeg ville føle mig langt mere truet af en følelsesmæssig relation, hvis jeg stadig selv var kognitivt intakt, end af en rent seksuel.
Jeg ville nok kunne forstå, hvis mange, mange år uden fysisk nærhed, intimitet og seksualitet ikke var noget, min mand ville kunne udholde - og det ville jeg lade ham vide og dermed sætte ham fri
Hvis jeg var dement og på plejehjem, ville jeg ønske, at han fik sig en ny, rigtig kæreste men stadig besøgte mig og var omsorgsfuld over for mig.
Havde nogen spurgt mig for 35 år siden, ville jeg havde sagt, at man altid skal være ærlig og tro overfor sin partner.
Det er ret umuligt for os andre at vide, hvad TS' kone foretrækker.
Derfor er det egentlige spørgsmål også: Taler du med din kognitivt velfungerende partner om jeres situation eller agerer du bare som du selv ønsker?
Som jeg skrev, så ville jeg - som kognitivt velfungerende men fysisk forhindret i sex på alle måder - foretrække, ikke at vide noget. Jeg ville sætte min mand fri, men han måtte så selv bære tyngden af valget.
Hvis jeg var rask partner til en meget fysisk syg person, er det ikke sikkert, jeg ville få mine seksuelle behov opfyldt. Jeg er meget afhængig af samhørigheden for virkelig at nyde sex - så enten gider jeg ikke andre, eller også er der risiko for, at jeg ville forelske mig. Og jeg kan ikke være sammen med en, der ikke tænder på mig, så betalingssex ville være udelukket.
Hvis min partner blev dement, ville jeg måske knytte mig til en anden mand men fortsat udvise omsorg for min demente ægtefælle.
Nu går du uden om præmissen. Præmissen er, du netop ikke har gjort det.
Hvad er præmissen? Jeg ville, i nogle situationer, foretrække uvidenhed selv. Jeg ville nok ikke selv lyve for en kognitivt intakt partner, men det ville være fordi, der formentlig ikke var noget at lyve om.
Om du vil lyve for din partner uden at vide, hvad han foretrækker. Vel vidende, at folks faktiske præferencer er forskellige og sandsynligvis også påvirkes det øjeblik man går fra teori til virkelighed
Det kan jeg ikke udelukke at jeg ville, afhængig af omstændighederne. Med de dilemmaer, jeg efterhånden har set gundt omkring i mit 55-årige liv, er det ikke utænkeligt for mig, at man her i livet kan komme til at stå i situationer hvor sandheden ikke altid det mest respektfulde. Jeg håber aldrig nogen sinde, at jeg kommer til at stå i den situation.
Debatdisclaimer: Jeg går ind for åbenhed og ærlighed og tager afstand fra utroskab, når vi taler om ligestillede relationer, og det kan jeg selv stå på mål for.
Hvad kvalificerer dig til at træffe den beslutning på et andet voksent menneskes vegne?
Du nævner specifikt ligestillede relationer, hvilket er irrelevant, det handler om, at det at lyve og gå bag om ryggen på andre er objektivt forkert og forkasteligt uanset hvad. Kun i tilfælde hvor vedkommende har tilkendegivet, at de ikke ønsker at vide, hvis man er utro eller lignende, fritager det ikke for ansvaret for at være ærlig omkring det.
Der er ingen gode undskyldninger for umoralsk adfærd, kun dårlige og selvisk motiverede.
Selv i de tilfælde, som eks. abcd nævner, hvor man kan tale om at samlivet ophører, så handler det stadig om at være åben og ærlig omkring det. Det betyder ikke, at vedkommende ikke føler sorg, men det er endnu værre at blive ført bag lyset. Enhver der kender til, at nogen har fundet ud af utroskab ved at blive løjet for, vil sige, at løgnen er værre end selve det fysiske ved utroskaben.
Fordi en person bliver syg, kommer ud for en ulykke osv., så ophører parforholdet ikke automatisk, og ærligheden ophører heller ikke. Alle mennesker har ret til at tage stilling til hvad der foregår i deres eget liv, det må andre ikke forhindre dem i, og når de gør det, er det en umoralsk handling som ikke kan retfærdiggøres ved påstande om hensyntagen - hvilket er en misforstået hensyntagen i så fald, hvis man rent faktisk tror, at det er den ægte motivation.
Homer: “Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that’s even remotely true. Facts schmacts.”