Voldsom kvalme

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Voldsom kvalme

Indlægaf Kattefjæs » 4. nov 2015, 14:32

Siden sidste onsdag har jeg haft voldsom kvalme, og jeg har ikke kunnet finde ud af hvorfor. Min læge har tre ugers ventetid på en alm. konsultation, så det har lidt lange fremtidsudsigter at få en vurdering af hende. :rulle:

Det startede natten til torsdag hvor jeg sov meget uroligt. Omkring kl. 3 om morgenen vågner jeg, og her går det op for mig at jeg sover uroligt fordi jeg har det rigtig skidt. Prøver at skifte stilling, men omkring kl. 4 mærker jeg at hvis jeg ikke kaster op, så får jeg det ikke bedre.

På dette tidspunkt er det vel 9 timers tid siden jeg sidst har spist, så maven er tom og jeg kan ikke kaste op. Drikker straks to store glas vand og det hele kommer op igen, inkl. en del syre og lidt mave-bundskrab, men det var ikke meget. Det gjorde afsindigt ondt i næsen og svælget, men jeg fik sovet lidt derefter.

Både fredag, lørdag, søndag, især mandag, en anelse tirsdag og nu rigtig meget igen i dag har jeg haft voldsom kvalme. I går var det ikke så galt, men mandag og i dag føles det som om jeg ingen steder kan være. :badr:

Først og fremmest: jeg købte en graviditetstest og testede negativ her til morgen, så det er ikke synderen! :P

Dernæst tvivler jeg stærkt på at det er en reaktion på mad, for da jeg kastede op var der jo intet i maven - det sidste måltid burde være i tarmen på det tidspunkt, så det ville give bedre mening at jeg havde haft diarré hvis det var dårlig mad som gjorde udslaget.

Siden da har jeg spist en masse forskelligt, men kvalmen fortsætter, så det lader ikke til at hænge sammen.

Jeg har før haft problemer med for meget mavesyre, men andet end at der naturligt nok kom syre med op, da jeg kastede op, har jeg slet ikke haft fornemmelsen af syre. Ingen halsbrand og ingen opstød på noget som helst tidspunkt. Man plejer jo ellers at kunne mærke det ret hurtigt når der er for meget syre, men sådan føles det ikke.

I dag og i går har jeg haft en anelse løs mave, men ikke nok til at jeg ville have spekuleret over det hvis ikke det var fordi jeg også havde kvalme oveni hatten. Det kan dog også hænge sammen med at jeg ikke har haft ret meget lyst til mad pga. kvalmen, så jeg er måske mere småtspisende nu end godt er. Måske det forlænger problemet?

Jeg har forsøgt at tænke lidt mere over kosten, så har fx ikke drukket kaffe og skåret kraftigt ned på sort te den sidste uges tid. Har drukket rigeligt med vand, men generelt holdt mig væk fra de syreholdige sager for en sikkerheds skyld. Det føles som om at kvalmen bliver værre når maven er tom, så jeg prøver at spise lidt hist og her for at holde det fra døren, men med begrænset effekt.

Jeg er lidt tom for ideer, nok fordi jeg ellers aldrig har døjet med kvalme. Har haft madforgiftning mange gange, men det her er alligevel anderledes. Er der noget som jeg har overset? Nogen bud? Anbefaling af kvalmestillende produkter? :/
0
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15553
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1253
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 26003

Re: Voldsom kvalme

Indlægaf Delfin » 4. nov 2015, 17:20

Har du prøvet at ringe og tale med selve lægen? Selvom deres normale ventetid kan være lang har de altid et antal akuttider i baghånden.
Jeg har et enkelt skud i tågen. Kan det være en skjult forstoppelse? Har du været regelmæssigt på toilettet udover den smule diarre, du nævner?
0
14 11 14
02 05 22
30 08 23
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: Voldsom kvalme

Indlægaf Kattefjæs » 5. nov 2015, 14:58

Det blev ret slemt i går aftes, omkring kl. 17-20 var det nok værst. Jeg spiste en meget stor skål havregrød, og det hjalp - og så var det OK resten af aftenen. Jeg sov også godt.

Desværre lykkedes det slet ikke at komme igennem til lægen på telefonen. Der var kø helt indtil træffetiden sluttede og jeg blev hægtet af.

Jeg ville så booke en tid online, selvom man kun kan booke almindelige konsultationer og ikke akuttider, men det system er åbenbart også nede... :rulle:

Skal desværre flyve om et par timer, så jeg kan ikke gøre mere ved det før midt næste uge.

I dag har jeg det dog rimeligt. Det virker åndssvagt at have gået med det i en uges tid, men på den anden side har det været så afbrudte episoder at jeg flere gange nåede at tro at nu var det overstået. Og så pludselig kom det alligevel tilbage igen.

Nu ser jeg hvordan det går de næste dage.
0
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: Voldsom kvalme

Indlægaf Kattefjæs » 5. nov 2015, 14:59

Tak for råd - er temmelig sikker på at det ikke er forstoppelse, for den anden vej har tingene fungeret rimelig normalt. :)
0

Tilbage til "Helbred"