Den store tråd om celleforandringer, keglesnit, HPV osv.

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Brugeravatar
Wolf
Indlæg: 294
Tilmeldt: 21. aug 2015, 16:59
Kort karma: 57
Likede indlæg: 1172

Re: Den store tråd om celleforandringer, keglesnit, HPV osv.

Indlægaf Wolf » 7. apr 2017, 08:13

Enig med dig Pyjamas - de kunne godt være bedre til at informere om, hvad der er for breve, vi modtager.
Jeg venter stadig på svar på mit keglesnit og selvom jeg forventer forsinkelse, er jeg inde på sundhed.dk og kigge hver dag :(
0
Brugeravatar
Pyjamas
Indlæg: 1187
Tilmeldt: 25. dec 2015, 23:15
Kort karma: 194
Likede indlæg: 3333

Re: Den store tråd om celleforandringer, keglesnit, HPV osv.

Indlægaf Pyjamas » 7. apr 2017, 19:21

Wolf skrev:Enig med dig Pyjamas - de kunne godt være bedre til at informere om, hvad der er for breve, vi modtager.
Jeg venter stadig på svar på mit keglesnit og selvom jeg forventer forsinkelse, er jeg inde på sundhed.dk og kigge hver dag :(


Jeg forstår nu godt, at de ikke skriver svaret i en almindelig mail, men jeg ville gerne have vidst, at de sendte mig svaret på klamydiatesten i en mail :D
Jeg håber, du snart får svar, det er ulideligt at gå og vente. Der er jo nok risiko for, at svaret er forsinket, når vi ramler ind i påskeferien nu her.
0
Brugeravatar
Wolf
Indlæg: 294
Tilmeldt: 21. aug 2015, 16:59
Kort karma: 57
Likede indlæg: 1172

Re: Den store tråd om celleforandringer, keglesnit, HPV osv.

Indlægaf Wolf » 7. apr 2017, 19:52

Pyjamas skrev:
Wolf skrev:Enig med dig Pyjamas - de kunne godt være bedre til at informere om, hvad der er for breve, vi modtager.
Jeg venter stadig på svar på mit keglesnit og selvom jeg forventer forsinkelse, er jeg inde på sundhed.dk og kigge hver dag :(


Jeg forstår nu godt, at de ikke skriver svaret i en almindelig mail, men jeg ville gerne have vidst, at de sendte mig svaret på klamydiatesten i en mail :D
Jeg håber, du snart får svar, det er ulideligt at gå og vente. Der er jo nok risiko for, at svaret er forsinket, når vi ramler ind i påskeferien nu her.


Helt bestemt - men i mailen kunne de jo skrive hvilke prøver, der er svar på ;)

Ja, det er ulideligt at vente (jeg er på 3.uge nu) men forventer ikke svar før efter påske
0
Brugeravatar
Wolf
Indlæg: 294
Tilmeldt: 21. aug 2015, 16:59
Kort karma: 57
Likede indlæg: 1172

Re: Den store tråd om celleforandringer, keglesnit, HPV osv.

Indlægaf Wolf » 10. apr 2017, 14:10

Jeg har tjekket laboratoriesvar på sundhed.dk (dårlig vane, I know)

Der var desværre ikke frie rander i mit keglesnit, men dysplaci grad 3 (cin3) og desværre også pladecellulært carsinoma in situ .
Det positive er, at det ikke ligger dybere end plade epitlet og at der ikke er tegn på infektion.
Nu afventer jeg brev fra sygehuset for at se, hvad der nu skal ske. Når det brev er kommet, vil jeg bede om en samtale. Jeg er nødt til at vide præcis hvad er alvorligt jeg skal tage det.

Jeg må indrømme at jeg er ret chokeret. Så lige nu står verden stille ;(
0
Brugeravatar
Fru.skruk
Indlæg: 304
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:56
Kort karma: 18
Likede indlæg: 274

Re: Den store tråd om celleforandringer, keglesnit, HPV osv.

Indlægaf Fru.skruk » 10. apr 2017, 15:04

Wolf skrev:Jeg har tjekket laboratoriesvar på sundhed.dk (dårlig vane, I know)

Der var desværre ikke frie rander i mit keglesnit, men dysplaci grad 3 (cin3) og desværre også pladecellulært carsinoma in situ .
Det positive er, at det ikke ligger dybere end plade epitlet og at der ikke er tegn på infektion.
Nu afventer jeg brev fra sygehuset for at se, hvad der nu skal ske. Når det brev er kommet, vil jeg bede om en samtale. Jeg er nødt til at vide præcis hvad er alvorligt jeg skal tage det.

Jeg må indrømme at jeg er ret chokeret. Så lige nu står verden stille ;(


Hvor er det godt, at det er fundet mens det ikke har spredt sig overhovedet, men stadig er in situ.

Jeg kan godt forstå, at du er chokeret og at verden står stille. Hvordan har du det med ikke at kende den videre plan? Eller har du fået at vide, hvad der vil ske, hvis der ikke var frie rande. Hvornår får du en plan? Har du allerede tid til opfølgning?

:kram: :kram:
0
Brugeravatar
Wolf
Indlæg: 294
Tilmeldt: 21. aug 2015, 16:59
Kort karma: 57
Likede indlæg: 1172

Re: Den store tråd om celleforandringer, keglesnit, HPV osv.

Indlægaf Wolf » 10. apr 2017, 15:20

Fru.skruk skrev:
Wolf skrev:Jeg har tjekket laboratoriesvar på sundhed.dk (dårlig vane, I know)

Der var desværre ikke frie rander i mit keglesnit, men dysplaci grad 3 (cin3) og desværre også pladecellulært carsinoma in situ .
Det positive er, at det ikke ligger dybere end plade epitlet og at der ikke er tegn på infektion.
Nu afventer jeg brev fra sygehuset for at se, hvad der nu skal ske. Når det brev er kommet, vil jeg bede om en samtale. Jeg er nødt til at vide præcis hvad er alvorligt jeg skal tage det.

Jeg må indrømme at jeg er ret chokeret. Så lige nu står verden stille ;(


Hvor er det godt, at det er fundet mens det ikke har spredt sig overhovedet, men stadig er in situ.

Jeg kan godt forstå, at du er chokeret og at verden står stille. Hvordan har du det med ikke at kende den videre plan? Eller har du fået at vide, hvad der vil ske, hvis der ikke var frie rande. Hvornår får du en plan? Har du allerede tid til opfølgning?

:kram: :kram:


Ja sådan kan man jo også se på det :)
Tak - for jeg tænkte slet ikke på den måde - så bare cancer under kontrol og panikkede. Men ja, det er jo netop opdaget inden det har spredt sig. Tror jeg? For ingen ved jo hvad der er tilbage derinde ;(

Jeg har ikke fået svar fra hospitalet endnu, kun læst lab.svar. så det videre forløb kender jeg slet ikke endnu.
0
Brugeravatar
Fru.skruk
Indlæg: 304
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:56
Kort karma: 18
Likede indlæg: 274

Re: Den store tråd om celleforandringer, keglesnit, HPV osv.

Indlægaf Fru.skruk » 10. apr 2017, 17:42

Wolf skrev:
Ja sådan kan man jo også se på det :)
Tak - for jeg tænkte slet ikke på den måde - så bare cancer under kontrol og panikkede. Men ja, det er jo netop opdaget inden det har spredt sig. Tror jeg? For ingen ved jo hvad der er tilbage derinde ;(

Jeg har ikke fået svar fra hospitalet endnu, kun læst lab.svar. så det videre forløb kender jeg slet ikke endnu.


Åh, jeg kan godt forstå, at du er bange, ked og frustreret og alt muligt andet. Og så kan man føle, at man ikke har føling med sin krop overhovedet. Der er nok intet, jeg kan sige, der kan berolige eller gøre din ventetid nemmere/kortere.
Jeg håber bare, at du kan få nogle svar hurtigt! I morgen/overmorgen!
Måske du kunne ringe til afdelingen i morgen? Hvis du altså har brug for så hurtigt svar? Jeg vil lige understrege, at diagnosen altså ikke gør, at der er behov for hurtig action! Der er ikke noget akut over diagnosen, så alt det jeg skriver er altså ikke for at gøre dig forskrækket, men et forsøg på at støtte/hjælpe!

Edit: slettede lige noget, da det gik op for mig, at carcinoma in situ "kun" går under kategorien celleforandringer og ikke er livmoderhalskræft - undskyld.
1
Brugeravatar
Danseprinsesse
Indlæg: 3735
Tilmeldt: 18. aug 2015, 09:57
Kort karma: 653
Likede indlæg: 11293

Re: Den store tråd om celleforandringer, keglesnit, HPV osv.

Indlægaf Danseprinsesse » 10. apr 2017, 20:42

Wolf skrev:Jeg har tjekket laboratoriesvar på sundhed.dk (dårlig vane, I know)

Der var desværre ikke frie rander i mit keglesnit, men dysplaci grad 3 (cin3) og desværre også pladecellulært carsinoma in situ .
Det positive er, at det ikke ligger dybere end plade epitlet og at der ikke er tegn på infektion.
Nu afventer jeg brev fra sygehuset for at se, hvad der nu skal ske. Når det brev er kommet, vil jeg bede om en samtale. Jeg er nødt til at vide præcis hvad er alvorligt jeg skal tage det.

Jeg må indrømme at jeg er ret chokeret. Så lige nu står verden stille ;(


Dit laboratoriesvar er meget lig mit efter det keglesnit, jeg fik foretaget i december.

Den opfølgning jeg fik tilbudt i brevet var nyt celleskrab/biopsi om 6 mdr. og evt. nyt keglesnit, hvis der stadig er celleforandringer der.

Håber du får afklaring snart. :)
1
Brugeravatar
Wolf
Indlæg: 294
Tilmeldt: 21. aug 2015, 16:59
Kort karma: 57
Likede indlæg: 1172

Re: Den store tråd om celleforandringer, keglesnit, HPV osv.

Indlægaf Wolf » 11. apr 2017, 10:34

Jeg har også fået brev om at de indkalder til nye test om 6 mdr. Men det er meget længe at vente, synes jeg :(
0
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15467

Re: Den store tråd om celleforandringer, keglesnit, HPV osv.

Indlægaf HappyPaww » 30. apr 2017, 06:19

En lille Update fra mig: Snittet så fint ud og der er frie kanter heldigvis, så det var en lettelse!

Men...! :shock: Her til morgen har jeg taget to overordentligt positive graviditetstests! Det var egentlig et eksperiment fordi jeg har så ømme bryster men ifølge kalenderen burde ÆL snart være på vej, så jeg tog begge slags tests. Og ja, graviditetstrsten var altså positiv :gruble:

Jeg tør ikke glæde mig endnu for må ringe og snakke med gynækologen i morgen. Hvis det er sket, er jeg blevet befrugtet lige op til keglesnittet 6/4, og dermed er jeg så over 5 uger henne. Men jeg har jo fået keglensittet, og har blødt ret længe (troede egentlig det var fortsat ud i menstruation)...

Kan ikke finde nogle ting på nettet om graviditet opstået lige inden keglesnit - men teoretisk er det vel muligt da ægget så først har sat sig fast noget tid efter operationen...

Well - der er ikke andet at gøre end at vente og så blive scannet osv. for at se om den sidder rigtigt..!
4
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15467

Re: Den store tråd om celleforandringer, keglesnit, HPV osv.

Indlægaf HappyPaww » 1. maj 2017, 16:13

Keglesnittet bør umiddelbart ikke havde indflydelse på graviditeten :lun:
7
Brugeravatar
billiebean
Indlæg: 3417
Tilmeldt: 11. dec 2015, 11:29
Kort karma: 332
Likede indlæg: 4384

Re: Den store tråd om celleforandringer, keglesnit, HPV osv.

Indlægaf billiebean » 1. maj 2017, 16:55

Jeg tænkte, at jeg lige ville dele en succeshistorie omkring HPV til de der får konstateret atypiske eller milde celleforandringer. Jeg kan huske jeg selv ledte nettet tyndt efter information og var helt rundforvirret og frustreret..

For en håndfuld år siden fik jeg konstateret atypiske celleforandringer, og samtidig testede jeg positiv på en af de HPV-typer som menes at være linket til livmoderhalskræft - kan ikke huske om det var 16 eller 18. Rent psykisk havde jeg det virkelig skidt med det hele. Følte mig "inficeret" og var meget bange for den biopsi, som skulle tages. Ved biopsien kom lægen åbenbart til at kappe et blodkar, hvilket gjorde at jeg styrtblødte i flere dage efter, hvilket ikke ligefrem hjalp på min tilstand i den periode. Det viste sig dog heldigvis, at der ikke var noget farligt, så jeg skulle blot vente på næste paptest efter 6 mdr. Den sagde så igen, at der var atypiske forandringer og igen ville de tage en biopsi. Jeg sagde så, at jeg gerne ville vente, for i mellemtiden havde jeg læst en masse om HPV, og hvordan immunforsvaret kan bekæmpe virus, hvis det er i god form. Så jeg var begyndt at gøre, hvad jeg kunne for at styrke mit immunforsvar (kosttilskud, motion, sund kost, yoga osv) for at se, om min krop ikke kunne bekæmpe virusset selv. Og efter 1 år var jeg så til test igen - og den var negativ. Og nu har jeg lige fået taget en ny test her 2 år efter, og den er stadig negativ. Så altså. Noget tyder på, at kroppen kan godt kan slå HPV ned i de tidlige faser. Jeg er klar over, at man altid vil have virusset i kroppen dog, men i mange tilfælde kan kroppen have dannet så stærkt et forsvar, at den kan holde det nede for altid.
0
Brugeravatar
Wolf
Indlæg: 294
Tilmeldt: 21. aug 2015, 16:59
Kort karma: 57
Likede indlæg: 1172

Re: Den store tråd om celleforandringer, keglesnit, HPV osv.

Indlægaf Wolf » 25. maj 2017, 18:21

Hvordan går det med jer derude?
Jeg har lige skullet vænne mig til den nye diagnose - CIS er faktisk cancer, men under kontrol = ikke spredt til de dybere lag.
Det tog nogle overvejelser og en hel del tiden at acceptere det.
Nu går jeg og venter på næste indkaldelse - og håber at alt er væk !

Mine menstruationer er dog blevet stabile - på dato. Til gengæld har jeg smerter under sex og bløder nemt (nok fordi vi ikke kunne vente de skide 6 uger og går en smule voldsomt til den)

Noget nyt hos jer ?
0
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15467

Re: Den store tråd om celleforandringer, keglesnit, HPV osv.

Indlægaf HappyPaww » 25. maj 2017, 19:21

Wolf skrev:Hvordan går det med jer derude?
Jeg har lige skullet vænne mig til den nye diagnose - CIS er faktisk cancer, men under kontrol = ikke spredt til de dybere lag.
Det tog nogle overvejelser og en hel del tiden at acceptere det.
Nu går jeg og venter på næste indkaldelse - og håber at alt er væk !

Mine menstruationer er dog blevet stabile - på dato. Til gengæld har jeg smerter under sex og bløder nemt (nok fordi vi ikke kunne vente de skide 6 uger og går en smule voldsomt til den)

Noget nyt hos jer ?

Uh - krydser fingre for at det er væk!
Fik du at vide at I skulle afholde jer helt fra sex i 6 uger? Her var det 3 uger og så frem lige 6 uger med kondom. Synes faktisk det lader til, at der er lige så lange anbefalinger/krav som der er gynækologer... det er ret forvirrende! Fx ift sygemelding, smerter, hvad man skal reagere på, sex osv.


Her går alt godt - babyen i maven vokser som den skal og jeg er nu 9 uger henne :lun:
1
Brugeravatar
Wolf
Indlæg: 294
Tilmeldt: 21. aug 2015, 16:59
Kort karma: 57
Likede indlæg: 1172

Re: Den store tråd om celleforandringer, keglesnit, HPV osv.

Indlægaf Wolf » 26. maj 2017, 19:27

Det gør jeg også!
4 uger skulle vi holde os helt fra det, gerne længere.

Tillykke med baby <3
0

Tilbage til "Helbred"