Tråden til de små spørgsmål - helbred/sundhed

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8991
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1057
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18399

Tråden til de små spørgsmål - helbred/sundhed

Indlægaf Mi55y » 30. jul 2022, 11:55

Mangler sådan en tråd og kunne ikke lige finde en eksisterende, so here goes...

Jeg er lav på b12 ifølge blodprøver og døjer med summen/sovende fornemmelse i arme og ben, hvilket vist kan hænge sammen. Så jer der tager/har taget b12-tilskud, hvad kan I anbefale, og er der nogle bivirkninger/andet, man skal være obs på?
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11420
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1802
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23716

Re: Tråden til de små spørgsmål - helbred/sundhed

Indlægaf Mani » 30. jul 2022, 13:39

Mi55y skrev:Mangler sådan en tråd og kunne ikke lige finde en eksisterende, so here goes...

Jeg er lav på b12 ifølge blodprøver og døjer med summen/sovende fornemmelse i arme og ben, hvilket vist kan hænge sammen. Så jer der tager/har taget b12-tilskud, hvad kan I anbefale, og er der nogle bivirkninger/andet, man skal være obs på?

Jeg tager disse: https://www.webapoteket.dk/helbred/kost ... r-p-223814

Kan ikke huske, hvor hurtigt det hjalp, men mindes det blev bedre forholdsvis hurtigt efter jeg begyndte.
1
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
Mangoness
Indlæg: 6541
Tilmeldt: 10. jan 2016, 18:04
Kort karma: 630
Likede indlæg: 14609

Re: Tråden til de små spørgsmål - helbred/sundhed

Indlægaf Mangoness » 30. jul 2022, 14:06

Mani skrev:
Mi55y skrev:Mangler sådan en tråd og kunne ikke lige finde en eksisterende, so here goes...

Jeg er lav på b12 ifølge blodprøver og døjer med summen/sovende fornemmelse i arme og ben, hvilket vist kan hænge sammen. Så jer der tager/har taget b12-tilskud, hvad kan I anbefale, og er der nogle bivirkninger/andet, man skal være obs på?

Jeg tager disse: https://www.webapoteket.dk/helbred/kost ... r-p-223814

Kan ikke huske, hvor hurtigt det hjalp, men mindes det blev bedre forholdsvis hurtigt efter jeg begyndte.


Kan anbefale de samme b12 sugetabletter :)

Brugte dem dog kun kort, da jeg i en kort periode havde B12-mangel (nogle piller mod mavesyre gav mig b-12 mangel - ellers har jeg aldrig døjet med det). Jeg tog dem en måneds tid eller to, og så havde jeg normale værdier igen. :)
1
Jeg elsker dig lille sølvpapirshat-smiley :love:

Billede

Persnikedy skrev:Hvis jeg en dag føler at mine fødder er løg så skal de da være løg :lol:


Cheese Billede
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8991
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1057
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18399

Re: Tråden til de små spørgsmål - helbred/sundhed

Indlægaf Mi55y » 30. jul 2022, 14:11

Mangoness skrev:
Mani skrev:
Mi55y skrev:Mangler sådan en tråd og kunne ikke lige finde en eksisterende, so here goes...

Jeg er lav på b12 ifølge blodprøver og døjer med summen/sovende fornemmelse i arme og ben, hvilket vist kan hænge sammen. Så jer der tager/har taget b12-tilskud, hvad kan I anbefale, og er der nogle bivirkninger/andet, man skal være obs på?

Jeg tager disse: https://www.webapoteket.dk/helbred/kost ... r-p-223814

Kan ikke huske, hvor hurtigt det hjalp, men mindes det blev bedre forholdsvis hurtigt efter jeg begyndte.


Kan anbefale de samme b12 sugetabletter :)

Brugte dem dog kun kort, da jeg i en kort periode havde B12-mangel (nogle piller mod mavesyre gav mig b-12 mangel - ellers har jeg aldrig døjet med det). Jeg tog dem en måneds tid eller to, og så havde jeg normale værdier igen. :)


Dem må jeg have fat i så! :gogo:
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8991
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1057
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18399

Re: Tråden til de små spørgsmål - helbred/sundhed

Indlægaf Mi55y » 22. aug 2022, 06:49

Når nu man sprang sin trommehinde i torsdags som følge af enten mellemørebetændelse eller betændelse i ydre øre (lægen var i tvivl), er det så normalt, at det stadig væsker fra øret, og at man ikke kan høre på det? Jeg har taget antibiotika som øredråber siden fredag. Lægen sagde, at jeg skule give det en 4 dage, men synes det er mærkeligt, at der slet ingen bedring er...
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Bergen
Indlæg: 7359
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 471
Likede indlæg: 12001

Re: Tråden til de små spørgsmål - helbred/sundhed

Indlægaf Bergen » 22. aug 2022, 06:51

Mi55y skrev:Når nu man sprang sin trommehinde i torsdags som følge af enten mellemørebetændelse eller betændelse i ydre øre (lægen var i tvivl), er det så normalt, at det stadig væsker fra øret, og at man ikke kan høre på det? Jeg har taget antibiotika som øredråber siden fredag. Lægen sagde, at jeg skule give det en 4 dage, men synes det er mærkeligt, at der slet ingen bedring er...


Ring til din læge.
0
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8991
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1057
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18399

Re: Tråden til de små spørgsmål - helbred/sundhed

Indlægaf Mi55y » 22. aug 2022, 06:57

Bergen skrev:
Mi55y skrev:Når nu man sprang sin trommehinde i torsdags som følge af enten mellemørebetændelse eller betændelse i ydre øre (lægen var i tvivl), er det så normalt, at det stadig væsker fra øret, og at man ikke kan høre på det? Jeg har taget antibiotika som øredråber siden fredag. Lægen sagde, at jeg skule give det en 4 dage, men synes det er mærkeligt, at der slet ingen bedring er...


Ring til din læge.


De 4 dage er først gået i morgen, men jeg har ingen erfaring med ørebøvl ej heller hos børnene, så ville bare høre, om andre mon kunne sige, om det er indenfor normalen...
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
Æble
Indlæg: 6687
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:26
Kort karma: 872
Likede indlæg: 19069

Re: Tråden til de små spørgsmål - helbred/sundhed

Indlægaf Æble » 22. aug 2022, 14:43

Mi55y skrev:
Bergen skrev:
Mi55y skrev:Når nu man sprang sin trommehinde i torsdags som følge af enten mellemørebetændelse eller betændelse i ydre øre (lægen var i tvivl), er det så normalt, at det stadig væsker fra øret, og at man ikke kan høre på det? Jeg har taget antibiotika som øredråber siden fredag. Lægen sagde, at jeg skule give det en 4 dage, men synes det er mærkeligt, at der slet ingen bedring er...


Ring til din læge.


De 4 dage er først gået i morgen, men jeg har ingen erfaring med ørebøvl ej heller hos børnene, så ville bare høre, om andre mon kunne sige, om det er indenfor normalen...


Tænker 4 dage ville være hurtigt hvis det var vokset sammen da. Har du smerter eller er øret ømt eller varmt eller er det puds der kommer ud så kan det tyde på infektion. Hvis ikke det er tilfældet ville jeg afvente.
0
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5919
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Tråden til de små spørgsmål - helbred/sundhed

Indlægaf Bøtte » 22. aug 2022, 15:21

Mi55y skrev:
Bergen skrev:
Mi55y skrev:Når nu man sprang sin trommehinde i torsdags som følge af enten mellemørebetændelse eller betændelse i ydre øre (lægen var i tvivl), er det så normalt, at det stadig væsker fra øret, og at man ikke kan høre på det? Jeg har taget antibiotika som øredråber siden fredag. Lægen sagde, at jeg skule give det en 4 dage, men synes det er mærkeligt, at der slet ingen bedring er...


Ring til din læge.


De 4 dage er først gået i morgen, men jeg har ingen erfaring med ørebøvl ej heller hos børnene, så ville bare høre, om andre mon kunne sige, om det er indenfor normalen...


Det kan nemt tage en uges tid, inden hørelsen er der igen.
1
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8991
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1057
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18399

Re: Tråden til de små spørgsmål - helbred/sundhed

Indlægaf Mi55y » 22. aug 2022, 18:27

Æble skrev:
Mi55y skrev:
Bergen skrev:
Mi55y skrev:Når nu man sprang sin trommehinde i torsdags som følge af enten mellemørebetændelse eller betændelse i ydre øre (lægen var i tvivl), er det så normalt, at det stadig væsker fra øret, og at man ikke kan høre på det? Jeg har taget antibiotika som øredråber siden fredag. Lægen sagde, at jeg skule give det en 4 dage, men synes det er mærkeligt, at der slet ingen bedring er...


Ring til din læge.


De 4 dage er først gået i morgen, men jeg har ingen erfaring med ørebøvl ej heller hos børnene, så ville bare høre, om andre mon kunne sige, om det er indenfor normalen...


Tænker 4 dage ville være hurtigt hvis det var vokset sammen da. Har du smerter eller er øret ømt eller varmt eller er det puds der kommer ud så kan det tyde på infektion. Hvis ikke det er tilfældet ville jeg afvente.


Bliver det først bedre, når det er vokset sammen? Jeg har smertefulde jag i øre og kæbe, men ikke konstante smerter. Men jeg tager så også ipren, for ellers dunker det. Det der kommer ud er gult - de første par dage var det også blodigt. Jeg har i øvrigt en historik med ikke at få feber ved infektioner, så det bliver som regel først opdaget ret sent, fordi læger åbenbart ofte først reagerer ved feber.
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
Æble
Indlæg: 6687
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:26
Kort karma: 872
Likede indlæg: 19069

Re: Tråden til de små spørgsmål - helbred/sundhed

Indlægaf Æble » 22. aug 2022, 18:30

Mi55y skrev:
Æble skrev:
Mi55y skrev:
Bergen skrev:
Mi55y skrev:Når nu man sprang sin trommehinde i torsdags som følge af enten mellemørebetændelse eller betændelse i ydre øre (lægen var i tvivl), er det så normalt, at det stadig væsker fra øret, og at man ikke kan høre på det? Jeg har taget antibiotika som øredråber siden fredag. Lægen sagde, at jeg skule give det en 4 dage, men synes det er mærkeligt, at der slet ingen bedring er...


Ring til din læge.


De 4 dage er først gået i morgen, men jeg har ingen erfaring med ørebøvl ej heller hos børnene, så ville bare høre, om andre mon kunne sige, om det er indenfor normalen...


Tænker 4 dage ville være hurtigt hvis det var vokset sammen da. Har du smerter eller er øret ømt eller varmt eller er det puds der kommer ud så kan det tyde på infektion. Hvis ikke det er tilfældet ville jeg afvente.


Bliver det først bedre, når det er vokset sammen? Jeg har smertefulde jag i øre og kæbe, men ikke konstante smerter. Men jeg tager så også ipren, for ellers dunker det. Det der kommer ud er gult - de første par dage var det også blodigt. Jeg har i øvrigt en historik med ikke at få feber ved infektioner, så det bliver som regel først opdaget ret sent, fordi læger åbenbart ofte først reagerer ved feber.


Hvis du har smerter og puds (altså som gult snot nærmere end ørevoks) og du har smerter og afslutter antibiotika i morgen så ville jeg kontakte lægen. Endnu mere med din historik. Det burde ikke gøre ondt så du skal tage smertestillende 4 dage efter den er sprunget. Det kan godt være hørelsen ikke bliver bedre før det vokser sammen.
2
Brugeravatar
KitKat
Indlæg: 1128
Tilmeldt: 15. sep 2015, 05:43
Kort karma: 351
Geografisk sted: Vestjylland
Likede indlæg: 3262
Kontakt:

Re: Tråden til de små spørgsmål - helbred/sundhed

Indlægaf KitKat » 6. jan 2023, 09:04

Er der nogen herinde som ved, om der er noget i vejen for at tage baldrian kosttilskud hvis man samtidig får ADHD medicin?
(altså ADHD meds om morgenen, baldrian om aftenen :D )

Jeg kan læse på Netdoktor at:

...baldrian indeholder nogle kemiske stoffer, der virker som budbringere mellem hjernens celler. Nogle af stofferne kan virke som hæmmende signalstoffer eller øge virkningen af andre hæmmende signalstoffer i hjernen, og på denne måde giver baldrian den sløvende virkning.

-mens ADHD medicin:

...virker på hjernens opmærksomhedscentre og især pandelappen og øger kommunikationen mellem de forskellige centre.

Jeg ved der er andre typer naturmedicin som frarådes i kombination med ordinær medicin, men jeg kan simpelthen ikke regne ud om de to her modarbejder hinanden?

(og jeg burde spørge min læge, men jeg har allerede skrevet til hende 3 gange i december med andre småting så jeg synes det er ved at være pinligt :fløjt: )
0
Brugeravatar
2SHY
Indlæg: 15727
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:22
Kort karma: 1645
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 21142

Re: Tråden til de små spørgsmål - helbred/sundhed

Indlægaf 2SHY » 6. jan 2023, 09:43

KitKat skrev:Er der nogen herinde som ved, om der er noget i vejen for at tage baldrian kosttilskud hvis man samtidig får ADHD medicin?
(altså ADHD meds om morgenen, baldrian om aftenen :D )

Jeg kan læse på Netdoktor at:

...baldrian indeholder nogle kemiske stoffer, der virker som budbringere mellem hjernens celler. Nogle af stofferne kan virke som hæmmende signalstoffer eller øge virkningen af andre hæmmende signalstoffer i hjernen, og på denne måde giver baldrian den sløvende virkning.

-mens ADHD medicin:

...virker på hjernens opmærksomhedscentre og især pandelappen og øger kommunikationen mellem de forskellige centre.

Jeg ved der er andre typer naturmedicin som frarådes i kombination med ordinær medicin, men jeg kan simpelthen ikke regne ud om de to her modarbejder hinanden?

(og jeg burde spørge min læge, men jeg har allerede skrevet til hende 3 gange i december med andre småting så jeg synes det er ved at være pinligt :fløjt: )

Hvad står der i indlægssedlen til ADHD medicinen? Det burde stå der hvis det var no go. Og ellers ville jeg spørge lægen (også selvom du har spurgt om flere ting i december)
1
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

The secrets are gone when you look away
Sleep well: They'll whisper your fate
Brugeravatar
KitKat
Indlæg: 1128
Tilmeldt: 15. sep 2015, 05:43
Kort karma: 351
Geografisk sted: Vestjylland
Likede indlæg: 3262
Kontakt:

Re: Tråden til de små spørgsmål - helbred/sundhed

Indlægaf KitKat » 6. jan 2023, 10:08

2SHY skrev:Hvad står der i indlægssedlen til ADHD medicinen? Det burde stå der hvis det var no go. Og ellers ville jeg spørge lægen (også selvom du har spurgt om flere ting i december)


Det har jeg slet ikke overvejet at se efter :lol: Tak!
3
Bergen
Indlæg: 7359
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 471
Likede indlæg: 12001

Re: Tråden til de små spørgsmål - helbred/sundhed

Indlægaf Bergen » 6. jan 2023, 18:36

KitKat skrev:
2SHY skrev:Hvad står der i indlægssedlen til ADHD medicinen? Det burde stå der hvis det var no go. Og ellers ville jeg spørge lægen (også selvom du har spurgt om flere ting i december)


Det har jeg slet ikke overvejet at se efter :lol: Tak!


Ellers spørg på apoteket. Farmaceuterne plejer at vide det.
1

Tilbage til "Helbred"