Knude i brystet

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Kakadu
Indlæg: 3507
Tilmeldt: 7. jul 2019, 20:27
Kort karma: 573
Likede indlæg: 10345

Knude i brystet

Indlægaf Kakadu » 7. nov 2022, 14:07

Jeg har en lille knude øverst i mit ene bryst. Det er ikke en hævet mælkekirtel, den er ikke øm.
Jeg skal til lægen på fredag.

Vil I ikke fortælle jeres historier om knuder, der viste sig at være ingenting?
0
Hvis hesten er død, så stå af.
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6453
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 768
Likede indlæg: 15247

Re: Knude i brystet

Indlægaf Ata » 7. nov 2022, 14:13

Jeg havde en stor knude på 5x8 cm og blev sendt i akut kræftpakke. Men det var ingenting! Den forsvandt nogle mdr efter men hold kæft hvor blev jeg bange!
0
Brugeravatar
Anne Droid
Indlæg: 2155
Tilmeldt: 28. sep 2015, 07:28
Kort karma: 127
Likede indlæg: 5006

Re: Knude i brystet

Indlægaf Anne Droid » 7. nov 2022, 14:17

Kakadu skrev:Jeg har en lille knude øverst i mit ene bryst. Det er ikke en hævet mælkekirtel, den er ikke øm.
Jeg skal til lægen på fredag.

Vil I ikke fortælle jeres historier om knuder, der viste sig at være ingenting?


Jeg fandt en knude i mit bryst for 10-12 år siden da jeg var omkring 40. Ugen efter fik jeg en mammografi og det var en vandcyste. Den blev tømt og jeg har ikke haft knuder sidwn.

Jeg krydser fingre for det går ligeså godt for dig :ae:
0
Klimatosse
Brugeravatar
Patience
Indlæg: 1445
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:04
Kort karma: 104
Likede indlæg: 4938

Re: Knude i brystet

Indlægaf Patience » 7. nov 2022, 14:35

Jeg fandt en knude i mit bryst for ca 1,5 år siden. Blev scannet og de kunne ikke udelukke at det var "noget" så den blev fjernet og det viste sig at være en godartet knude og der skulle ikke foretages yderligere.
Det hele gik meget nemt, jeg havde stort set ingen smerter efter operationen og her lidt over 1 år efter er arret nærmest usynligt. Jeg var ellers ret ked af tanken om et grimt ar på mit bryst.
0
There are only four questions of value in life. What is sacred? Of what is the spirit made? What is worth living for, and what is worth dying for? The answer to each is the same: only love.
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9669
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1359
Likede indlæg: 29314

Re: Knude i brystet

Indlægaf Sangius » 7. nov 2022, 15:56

Jeg fandt en knude i det ene bryst sidste år, og det var bare en mælkekirtel, som var lidt uregelmæssig på en godartet måde. Eller noget i den stil, sagde de.

Pøj pøj, det er altid ubehageligt, men sjældent alvorligt. ♡
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
girl_beat
Indlæg: 4012
Tilmeldt: 21. sep 2015, 19:24
Kort karma: 408
Likede indlæg: 5262

Re: Knude i brystet

Indlægaf girl_beat » 7. nov 2022, 16:01

Anne Droid skrev:Jeg fandt en knude i mit bryst for 10-12 år siden da jeg var omkring 40. Ugen efter fik jeg en mammografi og det var en vandcyste. Den blev tømt og jeg har ikke haft knuder sidwn.

Jeg krydser fingre for det går ligeså godt for dig :ae:

Jeg kunne have skrevet dette. Jeg var bare sidst i 20’erne og blev mega forskrækket - men det var bare en harmløs vandcyste :)
0
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
Kakadu
Indlæg: 3507
Tilmeldt: 7. jul 2019, 20:27
Kort karma: 573
Likede indlæg: 10345

Re: Knude i brystet

Indlægaf Kakadu » 7. nov 2022, 17:14

Tak, hvor er I søde at tage jer tid til at svare!
Det beroliger mig at læse jeres historier. Nu må det bare gerne blive fredag, så jeg kan få den tjekket.
0
Hvis hesten er død, så stå af.
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 9009
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1530
Likede indlæg: 25764

Re: Knude i brystet

Indlægaf Madam Pomfrey » 7. nov 2022, 18:47

Jeg har netop været til lægen med det samme, -og fået henvisning til mammografi.

Jeg opdagede en oval knude i brystet, den er helt glat i overfladen og ikke øm. Jeg forventer ikke at det er noget skidt, men får det self. tjekket for en sikkerhedsskyld. Lægen mente heller ikke der var årsag til bekymring, men synes selvfølgelig at det skal udredes ordentligt.
1
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Kanga
Indlæg: 2964
Tilmeldt: 12. mar 2016, 19:04
Kort karma: 185
Likede indlæg: 3745

Re: Knude i brystet

Indlægaf Kanga » 7. nov 2022, 19:25

Kakadu skrev:Tak, hvor er I søde at tage jer tid til at svare!
Det beroliger mig at læse jeres historier. Nu må det bare gerne blive fredag, så jeg kan få den tjekket.

Kan du ikke få en hurtigere tid? Det er længe at gå, også selvom det ikke er noget.
Jeg har arbejdet i lægehus, og jeg havde givet dig en tid samme dag.

Kanga
0
Kakadu
Indlæg: 3507
Tilmeldt: 7. jul 2019, 20:27
Kort karma: 573
Likede indlæg: 10345

Re: Knude i brystet

Indlægaf Kakadu » 7. nov 2022, 20:35

Kanga skrev:
Kakadu skrev:Tak, hvor er I søde at tage jer tid til at svare!
Det beroliger mig at læse jeres historier. Nu må det bare gerne blive fredag, så jeg kan få den tjekket.

Kan du ikke få en hurtigere tid? Det er længe at gå, også selvom det ikke er noget.
Jeg har arbejdet i lægehus, og jeg havde givet dig en tid samme dag.

Kanga

Nej, det er den første tid de har.
0
Hvis hesten er død, så stå af.
Kakadu
Indlæg: 3507
Tilmeldt: 7. jul 2019, 20:27
Kort karma: 573
Likede indlæg: 10345

Re: Knude i brystet

Indlægaf Kakadu » 7. nov 2022, 20:37

Madam Pomfrey skrev:Jeg har netop været til lægen med det samme, -og fået henvisning til mammografi.

Jeg opdagede en oval knude i brystet, den er helt glat i overfladen og ikke øm. Jeg forventer ikke at det er noget skidt, men får det self. tjekket for en sikkerhedsskyld. Lægen mente heller ikke der var årsag til bekymring, men synes selvfølgelig at det skal udredes ordentligt.

Min er også oval. Og vistnok glat, er ikke helt sikker.
Den sidder helt øverst, og resten er brystet er rejst sydpå, så jeg ved ikke, om den vil kunne ses ved en mammografi - altså om den kan ‘mases’ med ind mellem pladerne.

Jeg håber dit viser sig at være ingenting!
0
Hvis hesten er død, så stå af.
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 9009
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1530
Likede indlæg: 25764

Re: Knude i brystet

Indlægaf Madam Pomfrey » 7. nov 2022, 20:43

Kakadu skrev:
Madam Pomfrey skrev:Jeg har netop været til lægen med det samme, -og fået henvisning til mammografi.

Jeg opdagede en oval knude i brystet, den er helt glat i overfladen og ikke øm. Jeg forventer ikke at det er noget skidt, men får det self. tjekket for en sikkerhedsskyld. Lægen mente heller ikke der var årsag til bekymring, men synes selvfølgelig at det skal udredes ordentligt.

Min er også oval. Og vistnok glat, er ikke helt sikker.
Den sidder helt øverst, og resten er brystet er rejst sydpå, så jeg ved ikke, om den vil kunne ses ved en mammografi - altså om den kan ‘mases’ med ind mellem pladerne.

Jeg håber dit viser sig at være ingenting!


De der radiografer, eller hvad de er, som laver mammografier, de kan lidt af hvert :nerve:
Så de får ret meget med, men det er bestemt heller ikke en blid og følsom process.

Jeg har dels ledsaget flere borgere på mit job, til mamografi, - og jeg har selv prøvet det for 6½ år siden, også pga. en knude (som var en cyste med noget væske og infektion, som de drænede med det samme) jeg har en stor/tung barm, som tydelig er et bevis på tyngdekraften ;) Og det var helt ærligt lidt en voldsom omgang, rent fysisk, blidt og følsomt er det ihvertfald ikke.
jeg oplevede at huden under brystet sprak, fordi der blev hevet, trukket, trykket, mast :tie:
ikke for at skræmme dig, - men mere for at understrege at de gør sig umage med at få alt med :D
Når jeg skal afsted snart, så tager jeg en god fed creme med i tasken
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Myresluger
Indlæg: 2356
Tilmeldt: 25. dec 2015, 22:04
Kort karma: 110
Likede indlæg: 3810

Re: Knude i brystet

Indlægaf Myresluger » 7. nov 2022, 21:24

Jeg fandt også en knude i brystet da jeg var et par og tredive. Min læge sendte mig til mammografi og de sagde at jeg bare har meget knudret kirtelvæv så der var ikke noget der ikke skulle være der.

Og jeg er enig med Pomfrey - mammografi gør virkelig naller og de får virkelig meget med. Ellers har de også mulighed for ultralyd osv. så du skal nok bliver undersøgt grundigt!
0
Kakadu
Indlæg: 3507
Tilmeldt: 7. jul 2019, 20:27
Kort karma: 573
Likede indlæg: 10345

Re: Knude i brystet

Indlægaf Kakadu » 7. nov 2022, 21:32

Tak damer! ❤️
0
Hvis hesten er død, så stå af.
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15531
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1252
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25970

Re: Knude i brystet

Indlægaf Delfin » 7. nov 2022, 22:42

Hvis det skulle vise sig, at der er problemer med at mase den under pladerne, kan man også ultralydscanne. Det bruger man i nogle tilfælde også som supplerende undersøgelse. Ved den undersøgelse kan de samtidig tage en biopsi. Jeg havde for mange år siden knuder i begge bryster, først det ene og et halvt år senere det andet. Begge var godartede. Det var lidt bøvlet fordi der gik betændelse i det efter operationen, men ellers var det meget udramatisk.
1
14 11 14
02 05 22
30 08 23

Tilbage til "Helbred"