Zetralin og abilify

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Brugeravatar
Panton
Indlæg: 4505
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:50
Kort karma: 943
Likede indlæg: 4734

Zetralin og abilify

Indlægaf Panton » 21. jan 2024, 14:10

Hej alle

er der nogen der kender det her medicin og vil fortælle om det. Det er primært bivirkninger jeg tænker på, da de godt nok ikke ser gode ud.

KH P
0
You Think you’re in shape, until you try boxing// Tough times don't last, tough people do

Winners never quit
Quitters never win
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6420
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 767
Likede indlæg: 15227

Re: Zetralin og abilify

Indlægaf Ata » 21. jan 2024, 14:29

Er det monstro ikke Sertralin, som er et antidepressivt stof? Anyway, bivirkningslisten er lang på alle psykofarmaka. Men det er jo ikke alle som får alle bivirkninger. Så du kan ikke bruge andres erfaringer til frygteligt meget.
3
Brugeravatar
2SHY
Indlæg: 15726
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:22
Kort karma: 1645
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 21136

Re: Zetralin og abilify

Indlægaf 2SHY » 21. jan 2024, 14:42

Ved langt det meste medicin vil der være en virkelig lang liste af bivirkninger og det kan virke overvældende og måske endda angstprovokerende. Men det er ikke ensbetydende at man får samtlige bivirkninger. Man kan jo evt føre en dagbog over opstart af ny medicin, hvis man føler det er en hjælp. Det har jeg selv gjort ved opstart af psykofarmaka for mange år tilbage

Jeg husker ikke selv alle de bivirkninger jeg havde fra sertralin/zoloft, men jeg kan huske at jeg tog en del kilo på men langsommere end da jeg var på Akarin. I den sidste ende var SSRI ikke en løsning for mig formodentlig fordi jeg ikke “bare” havde en depression. Til gengæld har lithium været en stor hjælp for mig
1
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

The secrets are gone when you look away
Sleep well: They'll whisper your fate
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6420
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 767
Likede indlæg: 15227

Re: Zetralin og abilify

Indlægaf Ata » 21. jan 2024, 15:02

Jeg har i øvrigt været på Sertralin i EN dag. Jeg fik mega høj angst og akutte selvmordstanker, så jeg stoppede på det straks igen. Men det er jo ikke det typiske billede.
0
Brugeravatar
Panton
Indlæg: 4505
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:50
Kort karma: 943
Likede indlæg: 4734

Re: Zetralin og abilify

Indlægaf Panton » 21. jan 2024, 15:18

Tak for jeres svar, det er klart det med vægtøgning der tricker mig .

Det er fordi psykiatrien tænker jeg skal have nyt medicin, og der blev de her to præperater de overvejede.
0
You Think you’re in shape, until you try boxing// Tough times don't last, tough people do

Winners never quit
Quitters never win
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6420
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 767
Likede indlæg: 15227

Re: Zetralin og abilify

Indlægaf Ata » 21. jan 2024, 15:38

Panton skrev:Tak for jeres svar, det er klart det med vægtøgning der tricker mig .

Det er fordi psykiatrien tænker jeg skal have nyt medicin, og der blev de her to præperater de overvejede.

Abilify giver vist oftere vægtøgning end Sertralin. Hvad får du nu?
0
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11412
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1802
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23708

Re: Zetralin og abilify

Indlægaf Mani » 21. jan 2024, 15:40

Jeg får sertralin (og har taget det i ... 12 år tror jeg) og bliver utilpas, småkvalm og får hovedpine ved dosisændringer. De aftager over en uge eller to og når jeg ligger på en fast dosis har jeg ingen bivirkninger overhovedet.
1
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6420
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 767
Likede indlæg: 15227

Re: Zetralin og abilify

Indlægaf Ata » 21. jan 2024, 16:08

Mani skrev:Jeg får sertralin (og har taget det i ... 12 år tror jeg) og bliver utilpas, småkvalm og får hovedpine ved dosisændringer. De aftager over en uge eller to og når jeg ligger på en fast dosis har jeg ingen bivirkninger overhovedet.

Det er da mærkeligt, at du får det? Har du ikke en bipolardiagnose? Det plejer at udelukke SSRI...
0
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11412
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1802
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23708

Re: Zetralin og abilify

Indlægaf Mani » 21. jan 2024, 16:29

Ata skrev:
Mani skrev:Jeg får sertralin (og har taget det i ... 12 år tror jeg) og bliver utilpas, småkvalm og får hovedpine ved dosisændringer. De aftager over en uge eller to og når jeg ligger på en fast dosis har jeg ingen bivirkninger overhovedet.

Det er da mærkeligt, at du får det? Har du ikke en bipolardiagnose? Det plejer at udelukke SSRI...

Du har ret - jeg vrøvler. Sertralin fik jeg før jeg fik min diagnose - så fik jeg litium og da jeg ikke kunne tåle det mere Lamotrigin (som jeg får nu). Jeg ved ikke hvorfor jeg fik blandet de navne sammen - det er 17 år siden jeg fik det :genert:
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 13088
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3550
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 56276
Kontakt:

Re: Zetralin og abilify

Indlægaf Ado » 21. jan 2024, 16:30

Jeg får sertralin og havde kun bivirkninger de første par uger.
0
Donna Martin Graduates!
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6420
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 767
Likede indlæg: 15227

Re: Zetralin og abilify

Indlægaf Ata » 21. jan 2024, 16:36

Mani skrev:
Ata skrev:
Mani skrev:Jeg får sertralin (og har taget det i ... 12 år tror jeg) og bliver utilpas, småkvalm og får hovedpine ved dosisændringer. De aftager over en uge eller to og når jeg ligger på en fast dosis har jeg ingen bivirkninger overhovedet.

Det er da mærkeligt, at du får det? Har du ikke en bipolardiagnose? Det plejer at udelukke SSRI...

Du har ret - jeg vrøvler. Sertralin fik jeg før jeg fik min diagnose - så fik jeg litium og da jeg ikke kunne tåle det mere Lamotrigin (som jeg får nu). Jeg ved ikke hvorfor jeg fik blandet de navne sammen - det er 17 år siden jeg fik det :genert:

:lol:

Fair nok. Jeg undrede mig bare... :D
0
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9684
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 789
Likede indlæg: 7936

Re: Zetralin og abilify

Indlægaf Sophies-mor » 21. jan 2024, 16:43

Pro medicin dk
0
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
Panton
Indlæg: 4505
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:50
Kort karma: 943
Likede indlæg: 4734

Re: Zetralin og abilify

Indlægaf Panton » 21. jan 2024, 16:45

Ata skrev:
Panton skrev:Tak for jeres svar, det er klart det med vægtøgning der tricker mig .

Det er fordi psykiatrien tænker jeg skal have nyt medicin, og der blev de her to præperater de overvejede.

Abilify giver vist oftere vægtøgning end Sertralin. Hvad får du nu?



Lige nu får jeg venlafaxin, lithium og peratsin. Jeg ønsker bare ikke noget der giver vægtøgning!
0
You Think you’re in shape, until you try boxing// Tough times don't last, tough people do

Winners never quit
Quitters never win
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6420
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 767
Likede indlæg: 15227

Re: Zetralin og abilify

Indlægaf Ata » 21. jan 2024, 16:49

Panton skrev:
Ata skrev:
Panton skrev:Tak for jeres svar, det er klart det med vægtøgning der tricker mig .

Det er fordi psykiatrien tænker jeg skal have nyt medicin, og der blev de her to præperater de overvejede.

Abilify giver vist oftere vægtøgning end Sertralin. Hvad får du nu?



Lige nu får jeg venlafaxin, lithium og peratsin. Jeg ønsker bare ikke noget der giver vægtøgning!

Okay, vær obs på at venlafaxinen vil kræve rigtig langsom udtrapning, hvis du skal af den!
0
Brugeravatar
Panton
Indlæg: 4505
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:50
Kort karma: 943
Likede indlæg: 4734

Re: Zetralin og abilify

Indlægaf Panton » 21. jan 2024, 16:50

Ata skrev:
Panton skrev:
Ata skrev:
Panton skrev:Tak for jeres svar, det er klart det med vægtøgning der tricker mig .

Det er fordi psykiatrien tænker jeg skal have nyt medicin, og der blev de her to præperater de overvejede.

Abilify giver vist oftere vægtøgning end Sertralin. Hvad får du nu?



Lige nu får jeg venlafaxin, lithium og peratsin. Jeg ønsker bare ikke noget der giver vægtøgning!

Okay, vær obs på at venlafaxinen vil kræve rigtig langsom udtrapning, hvis du skal af den!



'det ved jeg godt, det tager tid med venlafaxin, jeg vil egentligt bare helst af min medicin :genert:
0
You Think you’re in shape, until you try boxing// Tough times don't last, tough people do

Winners never quit
Quitters never win

Tilbage til "Helbred"