Hvor længe ikke mobil? (arm)

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16513
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1422
Likede indlæg: 30861

Hvor længe ikke mobil? (arm)

Indlægaf TinaW » 21. jan 2024, 18:33

Jeg faldt nytårs aften pga. mudder og fik på en meget uheldig måde vredet min højre arm bagud.
Jeg har haft mange smerter og svært ved at løfte armen op og ud fra kroppen.
Har været ved lægen to gange, anden gang sagde han, at det snart burde blive bedre, ellers kunne vi overveje et røntgen billede af skulderen, for at se om der var slået en flig af.
Det var sidste torsdag.
Jeg har fået en smule mere mobilitet i armen, men jeg kan stadig ikke løfte den helt op uden at jeg støtter med den anden arm og det gør ret ondt. Når først den kommer over et vist punkt, er det som om smerten letter lidt og jeg kan f.eks godt vaske hår.
Hvor smerterne indtil nu har været værst i overarmen (tænker det har været senerne) er det nu selve skulderen der gør mest ondt.
Men jeg er ikke kendt for min tålmodighed, så har det også lidt “pivet” med at skulle til lægen igen.
Højre arm er min primære arm og den første uge, havde jeg ikke mulighed for at skåne den ret meget, da min mand ikke var hjemme og dyrene osv jo skulle passes. Har også været på arbejde fra 2. januar.
Så jeg har jo heller ikke været “sød” ved den.
0
Lys
Indlæg: 5960
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 504
Likede indlæg: 10768

Re: Hvor længe ikke mobil? (arm)

Indlægaf Lys » 21. jan 2024, 20:08

Det lyder som om du ikke har fået en klar diagnose? Og når du heller ikke har markant bedring efter 3 uger, ville jeg bede om nærmere undersøgelse med røntgen mv. Det synes jeg ikke er udtryk for manglende tålmodighed.
3
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7550
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1584
Likede indlæg: 23800

Re: Hvor længe ikke mobil? (arm)

Indlægaf Aragorn » 21. jan 2024, 20:40

Jeg synes du skal insistere på at blive undersøgt. Hvis du har brækket noget med meget små brud kan det vokse forkert sammen og så bliver man aldrig sig selv igen.
1

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Neverkont
Indlæg: 1924
Tilmeldt: 4. mar 2016, 22:00
Kort karma: 101
Likede indlæg: 2997

Re: Hvor længe ikke mobil? (arm)

Indlægaf Neverkont » 21. jan 2024, 22:00

TinaW skrev:Jeg faldt nytårs aften pga. mudder og fik på en meget uheldig måde vredet min højre arm bagud.
Jeg har haft mange smerter og svært ved at løfte armen op og ud fra kroppen.
Har været ved lægen to gange, anden gang sagde han, at det snart burde blive bedre, ellers kunne vi overveje et røntgen billede af skulderen, for at se om der var slået en flig af.
Det var sidste torsdag.
Jeg har fået en smule mere mobilitet i armen, men jeg kan stadig ikke løfte den helt op uden at jeg støtter med den anden arm og det gør ret ondt. Når først den kommer over et vist punkt, er det som om smerten letter lidt og jeg kan f.eks godt vaske hår.
Hvor smerterne indtil nu har været værst i overarmen (tænker det har været senerne) er det nu selve skulderen der gør mest ondt.
Men jeg er ikke kendt for min tålmodighed, så har det også lidt “pivet” med at skulle til lægen igen.
Højre arm er min primære arm og den første uge, havde jeg ikke mulighed for at skåne den ret meget, da min mand ikke var hjemme og dyrene osv jo skulle passes. Har også været på arbejde fra 2. januar.
Så jeg har jo heller ikke været “sød” ved den.


Jeg synes du skal kontakte din læge og bede om det røntgen-foto.

I mellemtiden kan du evt. forsøge med lidt zoneterapi "på egen hånd".
Hvis du ser på din håndflade (indersiden), så kan du prøve at massere det område der ligger under lillefingeren, du kan prøve at mærke efter ømme punkter, og massere der hvor der er ømhed.
Du kan også gøre det på fødderne, så er det selvfølgelig området under lilletåen.

Min mor har for mange år siden været faldet og slået skulderen af led, var på sygehuset og fik sat det på plads, men ind i mellem bøvler det, og jeg har et par gange hjulpet hende som beskrevet ovenfor.
1
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16513
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1422
Likede indlæg: 30861

Re: Hvor længe ikke mobil? (arm)

Indlægaf TinaW » 21. jan 2024, 22:52

Lys skrev:Det lyder som om du ikke har fået en klar diagnose? Og når du heller ikke har markant bedring efter 3 uger, ville jeg bede om nærmere undersøgelse med røntgen mv. Det synes jeg ikke er udtryk for manglende tålmodighed.


Han mente den var (er) forstuvet og at ledbåndene er forstrukket.
Men han kunne ikke udelukke, at der var et lille brud.
1
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 9012
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1530
Likede indlæg: 25777

Re: Hvor længe ikke mobil? (arm)

Indlægaf Madam Pomfrey » 22. jan 2024, 07:52

TinaW skrev:
Lys skrev:Det lyder som om du ikke har fået en klar diagnose? Og når du heller ikke har markant bedring efter 3 uger, ville jeg bede om nærmere undersøgelse med røntgen mv. Det synes jeg ikke er udtryk for manglende tålmodighed.


Han mente den var (er) forstuvet og at ledbåndene er forstrukket.
Men han kunne ikke udelukke, at der var et lille brud.


Men det er alligevel lidt af en chanse at tage, med en skulder. Skuldre er ret komplekse, og ved et brud kan de ret hurtig gro -forkert - sammen igen.

Jeg tænker 3 uger er længe for er slag/forstuning.
Det er absolut ikke pyller at ringe og få en tid og bede om en mere grundig udredning

Er det bare et slag og en forstuning, så skal du måske alligevel forbi en fys for noget korrekt (genop)træning.
4
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16513
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1422
Likede indlæg: 30861

Re: Hvor længe ikke mobil? (arm)

Indlægaf TinaW » 22. jan 2024, 10:49

Har fået en tid onsdag ved den samme læge (lægehus, så flere læger)
Så må jeg se, hvad han siger.
1

Tilbage til "Helbred"