Testosteron udfordringer

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
MissNoName
Indlæg: 24
Tilmeldt: 16. sep 2021, 09:25
Kort karma: 1
Likede indlæg: 8

Testosteron udfordringer

Indlægaf MissNoName » 31. jan 2024, 18:51

Min mand bliver 50 i år. De sidste par år har vi haft vores udfordringer med sexen. Den har faktisk været helt væk i halvandet år.

Endelig blev det for meget for min mand og han opsøgte læge.

Han fik taget forskellige test og hans testosteron var helt nede på 2,96. Normalt skal det være over 8. Han blev derfor henvist til sygehuset.
Han fik efterfølgende taget nye prøver og nu var hans tal over 12 og taget tidligere på dagen end den første.

Så de afslutter ham, da hans tal nu er normalt. Det er SÅ frustrerende.

Vi savner begge sexen og intimiteten, men han kan ikke få lysten frem. Hvad kan man gøre?
0
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6419
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 767
Likede indlæg: 15216

Re: Testosteron udfordringer

Indlægaf Ata » 31. jan 2024, 18:55

For mænd kan det at tabe fedt og opbygge muskler øge testestoronniveauet. Fedtvæv udløser østrogen i kroppen. Men det kræver selvfølgelig en indsats at tabe fedt.
1
MissNoName
Indlæg: 24
Tilmeldt: 16. sep 2021, 09:25
Kort karma: 1
Likede indlæg: 8

Re: Testosteron udfordringer

Indlægaf MissNoName » 5. feb 2024, 15:31

Ata skrev:For mænd kan det at tabe fedt og opbygge muskler øge testestoronniveauet. Fedtvæv udløser østrogen i kroppen. Men det kræver selvfølgelig en indsats at tabe fedt.


Han er meget aktiv i dagligdagen. Både på arbejde og i fritiden.
0
Nigleb
Indlæg: 711
Tilmeldt: 22. jun 2020, 14:48
Kort karma: 92
Likede indlæg: 1803

Re: Testosteron udfordringer

Indlægaf Nigleb » 5. feb 2024, 19:02

Har han snakket med lægen på sygehuset om at han har manglende sexlyst? Blev han ikke tilbudt en henvisning til en sexolog, selvom han blev afsluttet? Hvis ikke, så kan I evt. ringe derop igen, og bede om sådan en, for problemet er der jo stadig. Måske det kan rykke ved noget med et forløb hos en sexolog.

Er han depressiv evt.?

Sover han som han skal? Spiser sundt?
0
MissNoName
Indlæg: 24
Tilmeldt: 16. sep 2021, 09:25
Kort karma: 1
Likede indlæg: 8

Re: Testosteron udfordringer

Indlægaf MissNoName » 6. feb 2024, 18:24

Nigleb skrev:Har han snakket med lægen på sygehuset om at han har manglende sexlyst? Blev han ikke tilbudt en henvisning til en sexolog, selvom han blev afsluttet? Hvis ikke, så kan I evt. ringe derop igen, og bede om sådan en, for problemet er der jo stadig. Måske det kan rykke ved noget med et forløb hos en sexolog.

Er han depressiv evt.?

Sover han som han skal? Spiser sundt?


Ja lægen på endokrinologisk fik af vide at sexlysten var helt væk og at det var det symptom der generede ham mest. Men nej han blev ikke henvist til noget.

Han er ikke depressiv og spiser rimelig fornuftigt.

Han var jo alt det igennem, både ved egen læge men også på sygehuset og der var ikke noget at komme efter. Egen læge udtalte også at det næsten kun kunne være testosteronen det var galt med.
1
Nigleb
Indlæg: 711
Tilmeldt: 22. jun 2020, 14:48
Kort karma: 92
Likede indlæg: 1803

Re: Testosteron udfordringer

Indlægaf Nigleb » 6. feb 2024, 20:48

MissNoName skrev:
Nigleb skrev:Har han snakket med lægen på sygehuset om at han har manglende sexlyst? Blev han ikke tilbudt en henvisning til en sexolog, selvom han blev afsluttet? Hvis ikke, så kan I evt. ringe derop igen, og bede om sådan en, for problemet er der jo stadig. Måske det kan rykke ved noget med et forløb hos en sexolog.

Er han depressiv evt.?

Sover han som han skal? Spiser sundt?


Ja lægen på endokrinologisk fik af vide at sexlysten var helt væk og at det var det symptom der generede ham mest. Men nej han blev ikke henvist til noget.

Han er ikke depressiv og spiser rimelig fornuftigt.

Han var jo alt det igennem, både ved egen læge men også på sygehuset og der var ikke noget at komme efter. Egen læge udtalte også at det næsten kun kunne være testosteronen det var galt med.

Jeg synes det er mærkeligt at de afslutter ham, uden at hjælpe ham videre. Der findes jo medicinsk behandling, der kan hjælpe lidt på vej. Ikke så han selvstændigt får lyst, men ofte kan det være en hjælp til at se om han overhovedet kan dét igen, at få “kunstig” hjælp. Jeg ville tage kontakt til lægen igen, og tage snakken om medicinsk hjælp, suppleret med en henvisning til en klinisk sexolog.
1
Brugeravatar
Fønix
Indlæg: 122
Tilmeldt: 5. mar 2024, 17:16
Kort karma: 1
Likede indlæg: 26

Re: Testosteron udfordringer

Indlægaf Fønix » 5. mar 2024, 23:54

MissNoName skrev:Min mand bliver 50 i år. De sidste par år har vi haft vores udfordringer med sexen. Den har faktisk været helt væk i halvandet år.

Endelig blev det for meget for min mand og han opsøgte læge.

Han fik taget forskellige test og hans testosteron var helt nede på 2,96. Normalt skal det være over 8. Han blev derfor henvist til sygehuset.
Han fik efterfølgende taget nye prøver og nu var hans tal over 12 og taget tidligere på dagen end den første.

Så de afslutter ham, da hans tal nu er normalt. Det er SÅ frustrerende.

Vi savner begge sexen og intimiteten, men han kan ikke få lysten frem. Hvad kan man gøre?


Det her er et longshot, men på et tidspunkt tog jeg et præparat, som hedder Tongkat Ali. Det er et naturpræparat, som efter sigende kan øge frit testosteron ved, at hæmme seksualhormonbindende globulin (SHGB). Det har desuden den bivirkning, at det hæmmer cortisol, som er en antagonist på testosteron. Jeg tog det sammen med et andet præparat, som kaldes DHEA (Dehydroepiandrosterone - 50 mg.), som er et forstadie til andre hormoner, herunder testosteron. Begge præparater kan ikke købes i Danmark, men kan købes hos Biovea, som sender til Danmark fra andre EU-lande. Begge dele skal indtages oralt og helst om morgnen, så snart man vågner.

Jeg tog begge dele i forbindelse med et større vægttab, som også involverede meget lange fasteperioder, der varede fra 24 timer til 72 alt efter hvad jeg lige synes, jeg havde selvdisciplin til. Nogle påstår, at faste, i sig selv, kan øge testosteron.

Jeg ved ikke om effekten kan tilskrives hverken det eller det andet, men jeg kan i hvert fald sige så meget, at når jeg vågnede om morgnen efter, at have været på det i 3 uger, så skulle der altså ske noget. Og det var en ganske anden tilstand end den, jeg ellers var vant til.

Uanset hvad, så er overvægt gift for mænds testosteron. Men hvis det kan udelukkes i jeres tilfælde, så var det måske et forsøg værd, at udforske alternative veje.

Disclaimer: Jeg er ikke lægefagligt velbevandret. Jeg brugte mig selv som forsøgskanin, men må konstatere, at der var en betydelig effekt.
0

Tilbage til "Helbred"