Læsebriller?

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16492
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1421
Likede indlæg: 30816

Læsebriller?

Indlægaf TinaW » 11. feb 2024, 19:33

Jeg må vist erkende at jeg skal have læsebriller, hvis jeg gerne vil læse i sengen, inden jeg skal sove.
Jeg har briller med styrke -1,5 som jeg ikke bruger så ofte som jeg nok burde.
Primært i biografen eller når jeg kører bil i mørke på ukendte veje.
Blev sidst synstestet sidste sommer (2022)
Er det korrekt forstået at jeg skal lægge 2,5 til min styke, så jeg skal have læsebriller med styrke 1 (måske 1,5)
0
Brugeravatar
Nicolait
Indlæg: 4994
Tilmeldt: 31. aug 2015, 22:26
Kort karma: 290
Likede indlæg: 8019

Re: Læsebriller?

Indlægaf Nicolait » 11. feb 2024, 19:41

Jeg ville helt klart gå forbi en brillebutik og få det målt korrekt. Der kan være faktorer, som hverken vi eller dig er klar over med dine øjne, men som de kan opdage og vejlede dig om.
7
"If you immediatley know the candle light is fire then the meal was cooked along time ago"
Brugeravatar
Tobywan
Indlæg: 1017
Tilmeldt: 1. sep 2015, 18:12
Kort karma: 74
Likede indlæg: 1971

Re: Læsebriller?

Indlægaf Tobywan » 11. feb 2024, 19:53

Gå til en optiker.

Hvis du alligevel bør bruge briller kan du få flerstyrkeglas med læsefelt. Det fungerer ret godt.
1
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15531
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1252
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25970

Re: Læsebriller?

Indlægaf Delfin » 11. feb 2024, 20:05

Sådan kan man ikke regne det ud. Det er helt individuelt, hvordan langsynet udvikler sig, så jeg ville gå til en optiker. Helt mod hvad jeg selv gjorde, da langsynet begyndte at sætte ind. Jeg startede godt nok ud med standardbriller, og det går i en snæver vending, så jeg har stadig nogle liggende lidt rundt omkring, men dem der er målt med rigtig styrke er bedre. Jeg har lige bestilt en skærmbrille, som jeg håber kan enes med mine øjne. Jeg kan desværre ikke bruge briller med overgang (forklaring ligegyldig her), men det er nok det jeg ville gå efter, når du også bruger har behov for minus styrke.

Hvis du alligevel vil forsøge med standardudgaven, så tag noget med i forskellig skriftstørrelse med ned til stativet i butikken og prøv dig frem med forskellige styrker
1
14 11 14
02 05 22
30 08 23
Brugeravatar
LittleLemon
Indlæg: 639
Tilmeldt: 17. maj 2023, 20:55
Kort karma: 32
Likede indlæg: 1282

Re: Læsebriller?

Indlægaf LittleLemon » 11. feb 2024, 20:29

Gå til optiker og få det målt rigtigt ud. Man kan ikke bare regne ud fra en formel hvilken styrke du skal have.
Dit syn kan også sagtens have ændret sig siden sommeren 2022.
Og så vil jeg slå et slag for briller med flerstyrke - jeg fik det for 2 år siden og elsker at jeg nu kan se klart på alle afstande.

Jeg forstår i øvrigt slet ikke hvordan du kan køre bil uden dine afstandsbriller…. Jeg har selv hhv -1 og -1,5 på afstand og kunne ikke drømme om at sætte mig bag rattet uden briller, det synes jeg at mit syn er for sløret til.
2
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9705
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 789
Likede indlæg: 7945

Re: Læsebriller?

Indlægaf Sophies-mor » 11. feb 2024, 20:33

Optiker eller øjenlæge.
Du skal ikke bare gætte.
0
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
Spjaerten
Indlæg: 9872
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:58
Kort karma: 1863
Likede indlæg: 9593

Re: Læsebriller?

Indlægaf Spjaerten » 11. feb 2024, 21:43

Hvis det bare er til læsning ville jeg faktisk forsøge med et par “supermarkedsbriller”.
Så jeg går i den modsatte retning.
0
Tryk på * :slem:
Brugeravatar
Nesnay
Indlæg: 7684
Tilmeldt: 7. sep 2015, 18:51
Kort karma: 766
Likede indlæg: 21516

Re: Læsebriller?

Indlægaf Nesnay » 12. feb 2024, 00:39

LittleLemon skrev:Gå til optiker og få det målt rigtigt ud. Man kan ikke bare regne ud fra en formel hvilken styrke du skal have.
Dit syn kan også sagtens have ændret sig siden sommeren 2022.
Og så vil jeg slå et slag for briller med flerstyrke - jeg fik det for 2 år siden og elsker at jeg nu kan se klart på alle afstande.

Jeg forstår i øvrigt slet ikke hvordan du kan køre bil uden dine afstandsbriller…. Jeg har selv hhv -1 og -1,5 på afstand og kunne ikke drømme om at sætte mig bag rattet uden briller, det synes jeg at mit syn er for sløret til.
Da jeg i sin tid fik briller, blev jeg målt til -1. De spurgte til, om jeg kørte bil, og var temmelig lettede over, at det gjorde jeg kun sjældent og ikke inden for det seneste år. Optikeren forklarede, at det, andre kunne se på 100 meters afstand, skulle jeg ind på 50 meters afstand for at se uden briller - jeg kan ikke google mig til, om det er en korrekt læsning af skalaen, men det er ikke helt ved siden af min oplevelse.

De få gange, jeg kører bil, kunne jeg ikke drømme om at gøre det uden briller. Og jeg forstår ikke, at folk med nedsat syn, der kan afhjælpes med briller/linser, tør tage ansvaret for at køre uden, men jeg har desværre mødt flere, der gør det.
Senest rettet af Nesnay 12. feb 2024, 07:20, rettet i alt 1 gang.
3
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15531
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1252
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25970

Re: Læsebriller?

Indlægaf Delfin » 12. feb 2024, 00:56

Nesnay skrev:
LittleLemon skrev:Gå til optiker og få det målt rigtigt ud. Man kan ikke bare regne ud fra en formel hvilken styrke du skal have.
Dit syn kan også sagtens have ændret sig siden sommeren 2022.
Og så vil jeg slå et slag for briller med flerstyrke - jeg fik det for 2 år siden og elsker at jeg nu kan se klart på alle afstande.

Jeg forstår i øvrigt slet ikke hvordan du kan køre bil uden dine afstandsbriller…. Jeg har selv hhv -1 og -1,5 på afstand og kunne ikke drømme om at sætte mig bag rattet uden briller, det synes jeg at mit syn er for sløret til.
Da jeg i sin tid fik briller, blev jeg målt til -1. De spurgte til, om jeg kørte bil, og var temmelig lettede over, at det gjorde jeg kun sjældent og ikke inden for det seneste år. Optikeren forklarede, at det andre kunne se på 100 meters afstand, skulle jeg ind på 50 meters afstand for at se uden briller - jeg kan ikke google mig til, om det er en korrekt læsning af skalaen, men det er ikke helt ved siden af min oplevelse.

De få gange, jeg kører bil, kunne jeg ikke drømme om at gøre det uden briller. Og jeg forstår ikke, at folk med nedsat syn, der kan afhjælpes med briller/linser, tør tage ansvaret for at køre uden, men jeg har desværre mødt flere, der gør det.


Jeg tror ikke det er helt forkert. Jeg bruger stort set kun mine afstandsbriller til bilkørsel og registrerer omgående, hvis jeg glemmer at tage dem på, når jeg starter kørslen. Heldigvis ligger de fast på instrumentbrættet, så det er bare at række ud efter dem. Jeg har dog en anelse mere styrke, -1,75 på det ene, det andet kan jeg ikke huske, men det er lavere styrke.
2
14 11 14
02 05 22
30 08 23
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4921
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 191
Likede indlæg: 6538

Re: Læsebriller?

Indlægaf Stars » 12. feb 2024, 04:34

Lige nu har Louis Nielsen gratis synstest -
Synoptik har tidligere haft det som standard, så måske de stadig har?

Jeg ville gå til optiker og få en synstest og så tage den derfra - hvis det bare skal være læsebriller, så enten købe optikerens billigste briller eller supermarkedets standardbriller.

Det sagt, er der STOR forskel på briller.
Min erfaring er, at synsfeltet på supermarkedsbriller er mindre (jeg oplever blinde vinkler).
Jeg har både de allerbilligste og nogle lidt dyrere fra optikeren, og jeg er SÅ glad for de lidt dyrere.
1
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11423
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1803
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23725

Re: Læsebriller?

Indlægaf Mani » 12. feb 2024, 06:55

Når du har briller ville jeg gå til optiker - og ideelt set får flerstyrke glas. Det ved jeg min mand har og er blevet glad for.
Jeg bruger ikke briller mere (efter en øjenoperation) og jeg har købt læsebriller i boghandlen, Søstrene Grene og i supermarkeder. Nu jeg ikke bruger dem hele tiden forsvinder de konstant for mig, så når jeg finder nogle der er ok pæne køber jeg dem - så der ligger et par i bilen, i min taske, på natbordet, i sommerhuset etc.

På arbejde har jeg dog skærmbriller tilpasset både skærm og læsearbejde lavet ved en optiker.
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16492
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1421
Likede indlæg: 30816

Re: Læsebriller?

Indlægaf TinaW » 12. feb 2024, 06:59

Stars skrev:Lige nu har Louis Nielsen gratis synstest -
Synoptik har tidligere haft det som standard, så måske de stadig har?

Jeg ville gå til optiker og få en synstest og så tage den derfra - hvis det bare skal være læsebriller, så enten købe optikerens billigste briller eller supermarkedets standardbriller.

Det sagt, er der STOR forskel på briller.
Min erfaring er, at synsfeltet på supermarkedsbriller er mindre (jeg oplever blinde vinkler).
Jeg har både de allerbilligste og nogle lidt dyrere fra optikeren, og jeg er SÅ glad for de lidt dyrere.


Vi bor på en mindre ø og har kun vores lokale optiker.
Men jeg runder ham, det er også ham jeg købte briller ved sidste sommer.
2
Cosi
Indlæg: 1019
Tilmeldt: 31. jul 2016, 17:33
Kort karma: 152
Likede indlæg: 2259

Re: Læsebriller?

Indlægaf Cosi » 12. feb 2024, 12:23

Synet ændrer sig over årerne, og du bør derfor helt klart tage forbi en optiker.

Jeg ser frem til at jeg falder lidt i styrke, så jeg ikke længere er muldvarp :lol:
0
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9705
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 789
Likede indlæg: 7945

Re: Læsebriller?

Indlægaf Sophies-mor » 12. feb 2024, 12:50

Tobywan skrev:Gå til en optiker.

Hvis du alligevel bør bruge briller kan du få flerstyrkeglas med læsefelt. Det fungerer ret godt.

For nogle.
Jeg kan ikke bruge progressive glas. Been there i forskellige udgaver.
Mine skal være bifokale :genert: ;)

Men ja, optiker it is.
0
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
Brutus
Indlæg: 793
Tilmeldt: 20. sep 2015, 16:03
Kort karma: 40
Likede indlæg: 1204

Re: Læsebriller?

Indlægaf Brutus » 12. feb 2024, 14:08

Sophies-mor skrev:
Tobywan skrev:Gå til en optiker.

Hvis du alligevel bør bruge briller kan du få flerstyrkeglas med læsefelt. Det fungerer ret godt.

For nogle.
Jeg kan ikke bruge progressive glas. Been there i forskellige udgaver.
Mine skal være bifokale :genert: ;)

Men ja, optiker it is.


det samme her. Jeg kan heller ikke med de progressive.
1
If it is not yours, dont take it
If it is not right, dont do it.
If it is not true, dont say it.
If you dont know, shut up

(Japanese Wisdom)

Tilbage til "Helbred"