Fræksak skrev:Arend skrev:Jeg bor i Grønland, og har gjort det i 24 år.
Jeg har en folkeskolelæreruddannelse og en bachelor i IT - og det har jeg arbejdet med her. Jeg har været på kurser i Ilulissat 3-4 gange - hvor jeg har boet på Hotel Arctic.
Du er velkommen til at spørge mig om alt muligt
Tak!
Jeg har ikke så mange konkrete spørgsmål endnu. Mest har jeg vist svært ved at forestille mig en hverdag der. Hvis det går efter planen, er vi der fra slut marts og et stykke ind i maj (mig og vores yngste datter). På det tidspunkt vil der stadig være sne i byen og koldt, som jeg forstår det (?) - og mulighed for en hundeslædetur, hvilket er en stor drøm.
Nu blev jeg lidt klogere på det med skolen af at læse jeres input her. I mellemtiden har min mand fået fat i sin kontaktperson, som siger, at der jævnligt er børn af "udstationerede", der går i den lokale skole, også selv om det er for relativt kort tid (som jeg synes, at 6-8 uger må være, men dem om det).
Arend, du nævner, at der er to skoler i byen. Kan det være ét fedt, hvor hun får lov at gå, tror du? Hun går i 7. klasse i øvrigt.
Og noget helt andet: kan man stå på ski? Altså turski/langrend - og leje ski deroppe? Jeg ser sådan for mig, at jeg glider ud over stepperne i det vilde landskab og føler mig i ét med naturen ... og samtidig ser jeg for mig, at jeg falder i sprækker i isen og er væk for evigt
Jeg har været i Ilulissat en lille uges tid, for mange år siden (14-15 år) medio Marts måned.
Nu er der jo sket en hel del med klimaet i mellemtiden, - men dengang var det vaske ægte iskold vinter, med temperaturer fra -30 til -40.
Det er en særegen fornemmelse når man har lidt løbende næse, træder udendøres, og snotten så fryser til is
Jeg syntes byen var FANTASTISK, det er smukt og råt, isfjorden sindsygt imponerende og bjergtagende, vi var heldige at være ude og sejle tæt på isbjergene, det var vidunderligt smukt!
Vi var ude og se hvor slædehundene boede, og var også på slædetur, en fantastisk oplevelse, hvor vi blev iklædt sælskinstøj fra top til tå, så vi ikke kom til at fryse. Det samme gjorde vi, da vi var ude og sejle.
Vi havde Nordlys alle aftener, den slags kan man næppe blive træt af at se på, det føles virkelig magisk at kigge på.
Som turister mødte vi udelukkende hjertevarme, glade, imødekommende mennesker, der rigtig gerne ville vise og fortælle om deres levevis, kultur, deres historie. Dansk var ikke en udfordring på daværende tidspunkt, vi oplevede at mange talte dansk, og gerne ville kommunikere på dansk.
Som jeg husker det, så var der faktisk en mindre alpin skibakke, da vi var der - med en træklift. Den kan selvfølgelig være nedlagt siden. Jeg havde ikke indtryk af at langrend/turski sådan virkelig er en ting deroppe.
Ifht skole, så vil det jo i hvertfald give mening rent socialt. Måske kan man lave en form for kombi, hvis hendes lærere er gode til at lave ugeplaner og lægge dem på AULA, så ville hun måske kunne følge egen klasses pensum sådan nogenlunde, men stadig være et i et undervisningsmiljø, hvor der ville være lærere der kunne støtte op.
jeg synes det lyder mega spændene, og håber i kommer afsted!
Jeg har selv drømt om at komme til Grønland og arbejde, i mange år, -bare et par år, når alle mine børn er voksne.