Krøltop skrev:Santa skrev:Delfin skrev:Santa skrev:didaa skrev:Delfin skrev:Den der med at få farten op på motorvejstilkørsler. Ikke alle mindre biler har motorkraft nok til at accelerere meget hurtigt op af bakke og elbiler kan de slet ikke hamle op med
Hvor mange tilkørsler er op af bakke
Og hvis det endelig er tilfældet, så må man sørge for at træde på sømmet i bedre tid. Jeg ser desuden både små og store biler som “syndere”.
Man kan evt også accelerere i et lavere gear, eller ‘køre gearet længere ud’, så at sige, før man skifter op.
Meningen med en sammenfletning er jo at ingen parter skal bremse op, men glide sammen. Det kan man kun, hvis begge er i nogenlunde samme fart.
Men jeg oplever det dagligt, på sammenfletninger på motorvejen og på tilkørsler, at folk ikke evner det.
2 af de tilkørsler jeg bruger jævnligt er op ad bakke, og jeg er stødt på flere rundt omkring i landet.
Måske taler vi om noget forskelligt. Opkørslen kommer før selve indfletningen. Når jeg kommer til den er jeg oppe i fart, men på selve bakken går accelerationen lidt langsommere, når man skal op i fart fra lav fart i en rundkørsel i bunden og op til motorvejen. Det er særligt på det sted, jeg mærker utålmodigheden bagfra
Jeg trykker i bund, mens motoren vånder sig, så jeg kan ikke gøre mere. Bilen er med automatgear, så det kan ikke lade sig gøre
Se det er en af grundene til at jeg ikke skal have en bil med automatgear. Jeg vil være i stand til at kontrollere accelerationen i bilen.
Men uanset grund, så tror jeg du må affinde dig med at hvis du fletter ind fra en tilkørsel med betydelig lavere fart end resten af trafikken, så skaber du en potentielt farlig situation, og andre trafikanter bliver nok irriterede.
For mig handler det ikke mest mulig fart, men om at opbremsninger på motorvej altid er farligt, og derfor skal undgåes.
Man kan nemt skifte til manuel i de fleste biler med automatgear, så det er ikke noget problem.
Fint, så er det jo heller ikke en undskyldning for ikke at få bilen op i fart på tilkørslen.